Gå til innhold

Hadde dere vært komfortable med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal få besøk av familie, 5 stk, på overnatting i to dager. Smittesituasjonen er ille i byen her nå (Sarpsborg). 
I tillegg til denne familien skal vi ha juleselskap med min familie bitte og lille julaften. Det rådes til kun 2 selskap i uken.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 8ca22...297

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange blir dere i juleselskapene? Når skal de komme på overnatting, nå eller i romjulen (smittesituasjonen kan jo forandres til romjulen)? Anbefalingene likestiller vel overnatting med «to selskaper», om jeg har forstått det rett. Er det noen lokale regler i Sarpsborg utover de nasjonale?

Anonymkode: b28ee...566

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mange blir dere i juleselskapene? Når skal de komme på overnatting, nå eller i romjulen (smittesituasjonen kan jo forandres til romjulen)? Anbefalingene likestiller vel overnatting med «to selskaper», om jeg har forstått det rett. Er det noen lokale regler i Sarpsborg utover de nasjonale?

Anonymkode: b28ee...566

Vi blir 4 gjester bittelille og 4 gjester lillejulaften. Og på julaften disse her pluss to til, men de skal feire hos broren til mannen. 
Jeg jobber i helse og er engstelig. 
I Sarpsborg er det nummeret inntil full nedstengning, og de fraråder mer enn to besøk i uken. 

Anonymkode: 8ca22...297

Skrevet

Altså, her er det ikke veldig mye smitte nå og vi jobber ikke med folk, og for oss er både overnattinger og juleselskaper uaktuelt i år....  fatter ikke at dere tenker på det engang jeg da.... 

Anonymkode: 5b6d6...bfc

Skrevet

Hadde ikke gjort det. Og vi bor i Bergen hvor det er lite smitte.

Anonymkode: a172b...73e

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort. I år er det bare kjernefamilie.

Skrevet

5 på overnatting virker voldsomt, er alle 5 fra samme husstand, hvor mange er dere i familien fra før av og har dere veldig god plass? 

Dere må jo ha 1 meter avstand til de som kommer på besøk, det kan være vanskelig i praksis og særlig for barn. 

Anonymkode: 44844...6e6

Skrevet

Og 2 meter avstand hvis noen er i risikogruppen  siden jeg antar Sarpsborg nå er område med høy smitte. 

Anonymkode: 44844...6e6

Skrevet

Statens råd er vel Max to selskaper med inntil 10 deltakere. Ved overnatting blir selskapet regnet som to. Slik jeg tolker ditt innlegg da har dere dobbelt så mange selskaper som staten råder.

Her i området er det ikke smitte, og jeg hadde sånn sett ikke sett negativt på er slikt opplegg her. Når du sier at det er veldig mye smitte der du bor, så ville jeg ikke ha gjennomført dette, men bare vært husstanden i julen.

Skrevet

Jeg bor selv i sarpsborg, hadde ikke tatt sjans, eneste dagen vi blir flere er julaften, da blir vi 8 stk, ellers blir vi 4 resten av romjula og nyttårsaften

Anonymkode: 31184...741

Skrevet

5 stykker på overnatting hadde vært helt uaktuelt, selv her hos oss hvor det er lite smitte. Vi hadde godtatt overnatting av besteforeldre som ellers ville ha måtte være alene i jula, men ikke av noen andre. 

Anonymkode: 23e56...c18

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg bor selv i sarpsborg, hadde ikke tatt sjans, eneste dagen vi blir flere er julaften, da blir vi 8 stk, ellers blir vi 4 resten av romjula og nyttårsaften

Altså, hvis man først drar 4 stykker ekstra inn i huset på julaften, kan man likegodt være sammen med dem resten av romjulen! Har noen smitte, klarer de å få spredt dette videre på julaften.

Anonymkode: 81bb2...799

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Altså, hvis man først drar 4 stykker ekstra inn i huset på julaften, kan man likegodt være sammen med dem resten av romjulen! Har noen smitte, klarer de å få spredt dette videre på julaften.

mulig,men vi skal ikke det

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er enklere å holde avstanden i noen timer enn i en uke.

Det er støre fare for smitte hvis man er lenge sammen.

Det er større sansynlighet for at en person skal bli smitteførende akkurat når man er sammen hvis man er lenge  eller mange ganger sammen.

Anonymkode: 2f494...e9d

Skrevet

Vi er i et område med lite smitte, samt at familiene har levd veldig beskyttet. Barna har gått på skole, men aktivitetene har juleferie. Foreldre har hjemmekontor og det meste av mat og gaver handles på nett eller når det er få andre i butikken (samt med munnbind på). Vi regner det dermed som svært lite sannsynlig at noen er smittet. Reglene her er at man kan ha inntil 5 gjester så mye man vil, men skal man ha flere gjester enn dette begrenses dette til to besøk. 

Vi skal ha overnatting av 5 gjester der alle 5 tilhører én kohort.  Vi går dermed innunder regelen som ikke har begrensning på hvor ofte/lenge man kan ha disse gjestene. De skal være her julaften og nyttårsaften med overnatting begge ganger.

Det som er avgjørende for oss er at det er lite smitte her vi bor og at både vi og de andre har levd såpass skjermet at det er ekstremt liten sjanse for smitte. Om én av disse ikke hadde vært på plass hadde vi droppet det. 

Anonymkode: fed2a...c35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...