Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #1 Skrevet 16. desember 2020 Er det virkelig en godkjent vaksine? Som vi kan ta imot ukritisk? Jeg forstår ikke...viruset muterer seg? Og man blir ikke imun? Anonymkode: 582b7...5bb
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #2 Skrevet 16. desember 2020 Det er en godkjent vaksine, men hvordan den vil virke på sikt vet man jo ikke... Hvor lenge man blir immun det gjenstår jo å se. Anonymkode: ac17d...1d7
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #3 Skrevet 16. desember 2020 Ingen av vaksinene er godkjent i EU eller Norge enda. Det er imidlertid forbentet at den første kan godkjennes om ca en uke. Da har de gått gjennom all dokumentasjon på at den virker og at fordelene ved å bruke den er større enn ulempene. Alle vaksinene har bivirkninger, men de aller fleste er ufarlige og kortvarige. Det er ting som ømhet på stikkstedet, hodepine og sykdomsfølelse den første dagen. Viruset muterer, men det er ikke av de virusene som muterer oftest og foreløpig gjøt ingen av mutasjonene at vaksinene ikke virker. Det er en god del vi ikke vet om langtidsefekter av både sykdomen og vaksinen. Hvor lenge en imunitet varer er en av de tingene. Vi vet heller ikke i hvor stor grad vaksinen beskytter mot spredning av viruset. Det er mulig man kan være smittespreder selv om man er vaksinert og ikke blir syk selv. Da vil ingen kunne dra nytte av flokkimunitet og bare de vaksinerte er beskyttet. Jeg synes ikke vi skal ta vaksine ukritisk. Vi bør sette oss inn i fordeler og uemper slik at vi kan ta rasjoneøle valg, men når vi kommer dot at vi ikke forstår bør vi lytte til de fagfolkene som er best på dette, ikke tilfeldige personer som bare er gode til å lage stpre overskrifter på nettet. Anonymkode: 72bcd...9ea
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #4 Skrevet 16. desember 2020 De færreste skal jo ta denne. Er du mellom 0 og 64 uten underliggende sykdommer er det lenge til du trenger å ta stilling til vaksine eller ikke vaksine. Ikke sikkert du får tilbud om den engang. Anonymkode: 208d7...7a0
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #5 Skrevet 16. desember 2020 De kommer sikkert løpende til å vurdere virkning ettersom millioner rundt om i verden får vaksinen. Anonymkode: e696c...54f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. desember 2020 #6 Skrevet 16. desember 2020 Anonym bruker skrev (4 timer siden): De færreste skal jo ta denne. Er du mellom 0 og 64 uten underliggende sykdommer er det lenge til du trenger å ta stilling til vaksine eller ikke vaksine. Ikke sikkert du får tilbud om den engang. Anonymkode: 208d7...7a0 Jeg tror ikke det stemmer at de færreste skal ta vaksinen.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #7 Skrevet 16. desember 2020 Jeg trodde Norges ambisjon var at alle over 18 år skulle få tilbud om vaksinen? Anonymkode: e696c...54f
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #8 Skrevet 16. desember 2020 Her er utdrag fra artikkel på NRK hvor det kom fram at Sverige har lovet å vaksinere alle voksne før sommeren : "Solberg sier Norges ambisjonsnivå er like høyt som Sveriges og Danmarks, og at alle voksne skal vaksineres så fort som mulig. Men hun vil ikke love noe." Anonymkode: e696c...54f
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #9 Skrevet 16. desember 2020 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg trodde Norges ambisjon var at alle over 18 år skulle få tilbud om vaksinen? Anonymkode: e696c...54f Ja, det er det nok. Men det vil ta lang tid før vi kommer så langt. Anonymkode: ed60f...3e0
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #10 Skrevet 16. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Jeg tror ikke det stemmer at de færreste skal ta vaksinen. Fhi har uttalt at det er usikkert om barn og friske voksne (yngre) skal ta den. Fremdeles under vurdering. Anonymkode: 0d00d...4bb
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. desember 2020 #11 Skrevet 16. desember 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Fhi har uttalt at det er usikkert om barn og friske voksne (yngre) skal ta den. Fremdeles under vurdering. Anonymkode: 0d00d...4bb Vel.. Tipper kommunene legger opp til vaksine til folket. Idrettshaller stenger over nyttår og vil være stengt i ukesvis. Her går det utover mange unge som holder på med idrett. Tviler på at det skjer på grunn av noen få
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #12 Skrevet 16. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (18 minutter siden): Vel.. Tipper kommunene legger opp til vaksine til folket. Idrettshaller stenger over nyttår og vil være stengt i ukesvis. Her går det utover mange unge som holder på med idrett. Tviler på at det skjer på grunn av noen få Usikker på hva du mener egentlig, men inne på siden til fhi står det tydelig at vaksinen ikke er testet på barn og unge, pga den lave risikoen for alvorlig sykdom i gruppen, er det ikke anbefalt å vaksinere nå. Anonymkode: 0d00d...4bb
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #13 Skrevet 16. desember 2020 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg trodde Norges ambisjon var at alle over 18 år skulle få tilbud om vaksinen? Anonymkode: e696c...54f Jo, mendet vil ta tid og det vil kunne være ulike vaksiner. Anonymkode: 72bcd...9ea
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. desember 2020 #14 Skrevet 17. desember 2020 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Usikker på hva du mener egentlig, men inne på siden til fhi står det tydelig at vaksinen ikke er testet på barn og unge, pga den lave risikoen for alvorlig sykdom i gruppen, er det ikke anbefalt å vaksinere nå. Anonymkode: 0d00d...4bb Jeg mente ikke at barna og de unge skal vaksineres nå men når vaksinen skal skje i idrettshaller og man får beskjed om at hallen vil være stengt i ukesvis så vil jeg tro at tanken er å vaksinere de store massene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå