Gå til innhold

Hvordan forholde seg til slike folk?😳

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal være hos foreldrene mine i jula og dit kommer ei ung dame som har gjort familien vår svært mye vondt.Ikke bare bagateller, men skal ikke gå inn på det nå.Hun skal være der i noen dager.

Jeg unngår konflikter for alt i verden!
Jeg føler det er feil å være «over-hyggelig» og feil å være sur.Hvordan hadde dere taklet dette når dere har mest lyst å kaste hu på hue og rauva ut og be henne reise en viss plass?🙈

Anonymkode: a5139...757

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da gjør du gode miner til slett spill. Jula er ingen tid for konfrontasjon. Å være hyggelig og høflig og kunne omgås folk man misliker intenst er en vesentlig del av voksenkompetansen.

Skrevet
sug lut skrev (6 minutter siden):

Da gjør du gode miner til slett spill. Jula er ingen tid for konfrontasjon. Å være hyggelig og høflig og kunne omgås folk man misliker intenst er en vesentlig del av voksenkompetansen.

Ja du har helt rett.Er bare så trist å se på alle som blir så såra.(Dette fortsetter nok når hun er her også).Hun har allerede nevnt til et annet familiemedlem at hun skal gjøre jula sur for de hun klarer🤷🏼‍♀️

Men.....det beste er vell å opptre slik, må jo være ille for henne å se at vi har det så bra?

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja du har helt rett.Er bare så trist å se på alle som blir så såra.(Dette fortsetter nok når hun er her også).Hun har allerede nevnt til et annet familiemedlem at hun skal gjøre jula sur for de hun klarer🤷🏼‍♀️

Men.....det beste er vell å opptre slik, må jo være ille for henne å se at vi har det så bra?

Oj, såpass, du forventer (og hun sier) at hun skal ødelegge det hun kan? Jeg skjønner ikke hvordan hun da kan være invitert noe sted?

Ja, det må jo klø henne voldsomt om alle faktisk har det bra, dersom det motsatte er hennes plan og ønske. Samtidig, om dette ikke bare er gamle saker, men faktisk pågående, så tenker jeg at på et punkt må du og resten av familien velge om hun er verd å ha med videre. Har du ingen mulighet til å nappe med deg de du faktisk liker og ha en fredelig julefeiring?

Endret av sug lut
Skrevet
sug lut skrev (5 minutter siden):

Oj, såpass, du forventer (og hun sier) at hun skal ødelegge det hun kan? Jeg skjønner ikke hvordan hun da kan være invitert noe sted?

Ja, det må jo klø henne voldsomt om alle faktisk har det bra, dersom det motsatte er hennes plan og ønske. Samtidig, om dette ikke bare er gamle saker, men faktisk pågående, så tenker jeg at på et punkt må du og resten av familien velge om hun er verd å ha med videre. Har du ingen mulighet til å nappe med deg de du faktisk liker og ha en fredelig julefeiring?

Mamma følte seg nødt til å si ja når hun spurte.Rettere sagt; hun spurte ikke, hun sa bare at hun kom og regnet med at det var rom til henne også i jula.Synes synd i mamma, hun må lære seg å si nei😩

Ja hun ville ødelegge mest mulig, det er det hun alltid har gjort dessverre.Hadde du bare visst hvor mye man hadde «bitt i seg» så hadde du nok blitt sjokkert.😳

Jeg har lyst å sette foten ned, men tenker å se hvordan det her går.Men å utnytte mamma mer er uaktuelt!

Skrevet

Da er det antakelig din mor som får det verst om det blir konfrontasjon. Det bygger egt bare opp under at det beste nok er å bevare roen og ikke bite på noen agn som legges ut, bare la det gå forbi og la henne surre i eget fett. Så kan du evt ta henne etter jul, og heller bruke neste år på å bearbeide din mor, evt gjøre andre grep som å invitere til dere selv i stedet, og da uten vedkommende.

Skrevet

Er det din yngre søster dette gjelder? 

Anonymkode: a91a1...78e

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Er det din yngre søster dette gjelder? 

Anonymkode: a91a1...78e

Nei det er ei litt uti slekta....

Skrevet

Synes rett og slett du skal manne deg opp og gi henne huden full om hun prøver seg på noe. En av dere må ha litt baller for å ta henne om hun prøver seg, eller sier noe stygt. Hvis ikke det hjelper hadde jeg bedt henne reise.

Anonymkode: 7738c...161

Skrevet

Neste år feirer dere jul hos deg. Da er hun ikke velkommen om hun fortsetter å ødelegge for de rundt seg...

Anonymkode: f396a...a6f

Skrevet

Bare "drep" henne med voldsom godhet, positivitet og vennlighet. Kanskje hun ser hvor dustete det er å ville andre vondt og ha som mål å ødelegge for folk

Anonymkode: 47fdf...fb1

Skrevet

Jeg er kanskje litt radikal her, men jeg tenker ofte konflikter er delt skyld. Hvis én er for pågående blir det de andres jobb å sette grenser. Hvis en er ufin er det de andres jobb å si fra. Vi regulerer ikke bare oss selv, vi regulerer også hverandre. Det er en del av et sunt samspill. Om de ikke gjør det er de også delvis ansvarlig. Kanskje det er flere i familien som bør ta en titt på seg selv? 

Anonymkode: 66507...a67

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er kanskje litt radikal her, men jeg tenker ofte konflikter er delt skyld. Hvis én er for pågående blir det de andres jobb å sette grenser. Hvis en er ufin er det de andres jobb å si fra. Vi regulerer ikke bare oss selv, vi regulerer også hverandre. Det er en del av et sunt samspill. Om de ikke gjør det er de også delvis ansvarlig. Kanskje det er flere i familien som bør ta en titt på seg selv? 

Anonymkode: 66507...a67

Dette.

Historien virker jo helt usannsynlig. Det er fullstendig hjernedødt og ikke sette grenser for slik adferd. Oppspinn eller pågående konflikt mellom hi og denne damen. 

Anonymkode: ea60a...e62

Skrevet

Hvis hun aktivt går inn for å ødelegge, kan hun selvsagt ikke komme. Hva slags martyrer er dere...

Anonymkode: 46ef6...75d

Skrevet

Men hvorfor er hun så oppsatt på å ødelegge stemningen? Er hun psykisk syk eller noe?

Hvis målet hennes er å skape konflikt å gjøre folk sinte, så må sett bare vise med all tydelighet at dere ikke er med på leken. Ikke la henne kontrollere humøret deres. For alle urimeligheter hun kommer med, bare smil overbærende. Ikke gå på limpinnen. Men vis gjerne på en subtil måte at dere synes hun er et nek.

Anonymkode: dcfab...cc9

Skrevet

Jeg har vært borti lignende.

Her ville jeg snakket med de andre, din mor, HI, og det familiemedlemmet som denne damen har fortalt at hun skal ødelegge for dere andre. Så ville jeg sagt fra at betingelsen for at  jeg og mine kommer er tre ting:

1. Vi snakker med damen det gjelder på forhånd, helst sammen, og forteller henne at hun er hjertelig velkommen til julefeiring, men at dere forventer at hun da endrer holdningen hun har formidlet til familiemedlemmet, og bestemmer seg for å oppføre seg normalt høflig og hyggelig slik at dere alle kan få en fin jul.

2. Hvis hun likevel i julen fortsetter som før, da ville jeg ha avtalt med din mor og andre at denne damen da skal bli gitt en siste sjanse, og hvis hun ikke oppfører seg etter det så må hun reise.

3. Om resten av familien ikke går med på dette ville jeg sagt at jeg ikke lenger gidder være med på dette spillet hvor alle lar seg kontrollere til negativitet av denne ene personen, og så ville jeg og mine heller feiret jul hjemme hos oss selv.

Man kan godt ha sympati hvis hun er syk osv., men det forsvarer likevel ikke at hun ødelegger julen for dere andre. Det at hun planlegger å ødelegge julen for dere andre viser jo at hun gjør det bevisst, og det er ikke akseptabelt.

Men det er jo selvfølgelig også et spørsmål hvordan denne konflikten oppstod først, hvorfor hun ønsker å ødelegge for dere andre?

Anonymkode: 752e2...097

Skrevet

Føler med deg. Jeg har 2 arbeidskolleger som ikke snakket til meg på ei stund pga en misforståelse. Det ble etterhvert tatt opp og de skjerpet seg. Har ikke sagt unnskyld. Hver dag smiler jeg og later som om jeg har glemt. Det har jeg ikke 

Anonymkode: 7490d...25c

Skrevet

Med mindre hun er alvorlig syk og ikke kan lastes for oppførselen sin hadde jeg sagt nei til julefeiring sammen med henne. Hvorfor ikke bare være hjemme så lenge hun er der?

Anonymkode: f428b...b8b

Skrevet

Hva har hun egentlig gjort og er det lenge siden? 

Har dere tatt et oppgjør med det før? 

Anonymkode: 154ce...e85

Skrevet

Gale tanter, gammeltanter og andre med motbydelig oppførsel fortjener ikke  å ødelegge jula for noen. Men din mor må velge. Lære seg å si nei eller feire uten dere. 

Anonymkode: 2abb0...7e4

Skrevet

Hva kan egentlig en dame gjøre? Hva hun sier spiller jo bare en rolle først når du bryr deg. 

Vær irriterende uanfektet og kjør videre på andre temaer. 

Anonymkode: 71f8c...1b4

Skrevet

Åj her var det kommet mange svar☺️Takk☺️
Hun har alltid vært slik, tiltaksløs, Vant til å få viljen sin, snylter på alle, aldri hatt en ordentlig jobb, lyver og skaper mye problemer for mange....også godter hun seg over det når hun blir trodd når hun lyver.Hun sier det rett ut også😳

Jeg vet egentlig ikke hvorfor hun er slik.Vi har ikke noen andre som er slik i familien🤷🏼‍♀️
Jeg må se hvordan det går, men kjenner at det ikke er ok at spesielt min mor skal bli tråkket slik på.

Skrevet

Tror jeg hadde gitt henne skikkelig juling... 

Anonymkode: 7738c...161

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...