Gå til innhold

18-åring vil droppe ut av vgs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har aldri likt skole. Skole har vært en kamp fra 1. klasse av. Hun har adhd, medisin fungerer dårlig.

Vi framsnakker og vi legger til rette. Både hun og vi er slitne. Korona hjelper ikke akkurat til.

OM hun dropper ut, hvilke muligheter har hun egentlig uten noen utdannelse?

Har inntrykk av at en må ha fagbrev eller annen utdannelse, uansett yrke nå til dags...

Anonymkode: f9b15...9a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har helt rett, uten fagbrev eller noe som helst blir det bare jobber som ikke krever noe særlig, butikkjobber eller vikar i barnehage/sykehjem. Det er ingenting galt med slike jobber altså men heller ikke noe utvikling fremover.

Det dere må gjøre klart for henne er at det er uaktuelt å bo hjemme gratis og drive dank. Vil hun ikke gå på skole må hun skaffe seg en jobb. Heltidsjobb, ikke bare 10 timer for å tjene greit med lommepenger hun skal sløse bort.

Anonymkode: 2ec47...e2d

Skrevet

Hva går hun da? Og hva liker hun å holde på med? Det finnes et hav av muligheter. Kontakt rådgiver på skolen.

Anonymkode: 1dbac...3be

Skrevet

Har dere forsøkt ulike medisiner? Min bror fant ikke rett type og dose før rundt 25 års alder ( medisinert siden ungdomsskolen) han har mye høyere dose enn anbefalt høyeste, men nå funker det. Hvor langt er hun kommet i skoleløpet? Hun vil kunne ta fagbrev, det finnes andre veier, kontakt opplæringskontoret. De fleste modnes litt etterhvert, en annen i familien tok både fagbrev via jobb, og videre teknisk fagskole. Men det var nok lettere før, har inntrykk av at mange unge nå til dags uten utdanning og jobberfaring ender på NAV.

Hvis hun har 6 mnd igjen, så push og gi en stor belønning for å gjennomføre!!!! Hun kommer til å angre som en hund om hun slutter nå.

Anonymkode: 2b11c...57b

Skrevet

Det er veldig stor sjanse for at hun havner på nav. Hun bør fullføre. Hva går hun? Jeg håper jo hun har valgt yrkesfag og ikke studie når skole en sånn kamp. Om hun slutter vil hun fanges opp av fylket oppfølgingstjeneste, men hvor godt den fungerer varierer fra fylke til fylke. 

Anonymkode: 369b1...53e

Skrevet

Da hadde jeg gitt klar beskjed om at hun MÅ finne seg en 100% jobb FØRST, så kan hun droppe ut. Men med 6 måneder igjen så blr hun holde ut.

vgs her har psykolog, helsesøster, rådgivere klare til å hjelpe, de vil strekke seg langt for at hun skal klare å fullføre. Ta kontakt med de.

hvilken linje tar hun?

Anonymkode: 71df5...76a

Skrevet

Å nei! 

Ikke la henne droppe ut nå, det er bare et halvår igjen! Ta i bruk alle skolens hjelpeinstanser, de er proffe vet hva de driver med. Få kontaktlærer med på laget. Hvilken studieretning går hun? 

Anonymkode: 8b0f5...7ed

Skrevet

Å slutte skolen er bare ikke et alternativ. Man får selvsagt ikke fast jobb verken i barnehage eller på sykehjem uten fagbrev. Man kan kanskje få en jobb i kassa på Kiwi, men de jobbene er det også stor rift om. 

Hun må holde ut til sommeren, og så ta en oppsummering hvor hun står og hvor veien videre skal gå. 

Slutter hun nå er sjansen enorm for at hun faller utenfor både skole og arbeidsliv og å starte voksenlivet som nav-klient er slett ikke ønskelig. 

Hva tenker hun selv da, hva skal hun gjøre når hun ikke er på skolen?

Anonymkode: 68370...a24

Skrevet

Ikke la henne droppe ut. Jeg var henne, da jeg var 17. Heldigvis hadde jeg foreldre som nektet meg, og en rådgiver på skolen som tilrettela etter beste evne. 
I stedet, tok de bort 2 fag. I mitt tilfelle fransk og økonomi. Det lettet ukeplanen, og jeg tok opp igjen fagene som privatist. 
Det var nok til at jeg holdt hodet over vannet 

Anonymkode: 2ffdf...038

Skrevet

Sier som resten. Ikke la henne slutte om hun har kort tid igjen. Ppt for vgs kan bidra med sakkyndig vurdering og hjelpe skolen og tilrettelegge bedre..om hun har 1,5 år igjen så planlegg pause til sommeren og ta en år på folkehøyskole. Ikke noe fokus på prestasjoner og de første opplever mye mestring. Særlig sosialt. 

Anonymkode: 0dd18...7f6

Skrevet

Ta kontakt med skolen. Det finnes forskjellige opplegg for ungdom for å motivere dem, hjelpe dem og finne riktig utdanningsløp slik at de ikke bare dropper ut. Utenfor Bergen har dette fått mye positiv omtale: https://www.youexplore.no/academy

Anonymkode: 285b2...aa7

Skrevet

Tusen takk for gode råd og tips, alle sammen!

»Dessverre» har hun 1,5 år igjen. Vi har gjort det tydelig for henne at å droppe ut ikke er et alternativ. Hun skal ha vitnemål. Likevel eier hun ikke motivasjon til å fullføre. Hun går studierettet. Av de mulige fagbrevene hun kunne velge, var det ingen av interesse. Vi prøvde å veilede henne i denne retning, men det var hun ikke interessert i.

Vi er i kontakt med skolen. Nå er det slik at hun om noen uker blir 18. Da stopper kommunikasjonen mellom oss og skole opp. Slik hun ser det, vil hun da slippe maset fra skolen/ oss foreldre. Jeg begynner å bli stresset og frustrert, jeg er så redd for at hun skal ødelegge for seg selv. Hun vet ikke hva hun vil jobbe som.

Vi har også tatt opp dette med å ta færre fag i løpet av et år, og heller ta et 4. år. Dette er hun heller ikke interessert i...

Skrevet

At hun ikke er interessert i et fjerde år når hun er så skolelei skjønner jeg godt, men motiver henne til å fullføre 2.klasse ihvertfall, så kan hun ta tredje året senere. Å droppe ut midt i 2.klasse gjør det så vanskelig å ta det opp igjen siden.

Men et friår fra vgs neste år og da ta et år på folkehøyskole er et godt forslag, en skikkelig tenkepause.

Min veldig skoleleie gutt tok to år på yrkesfag også ut i læra. Det var ikke lenge han hadde vært i full jobb før han så at skolen ikke var så gal likevel... Nå etter 1.5 år som lærling søker han påbygg neste år og vil fortsette å studere. Noen ganger trenger de bare å modnes litt.

Anonymkode: 88f4a...b56

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

»Dessverre» har hun 1,5 år igjen. Vi har gjort det tydelig for henne at å droppe ut ikke er et alternativ. Hun skal ha vitnemål. Likevel eier hun ikke motivasjon til å fullføre. Hun går studierettet. Av de mulige fagbrevene hun kunne velge, var det ingen av interesse. Vi prøvde å veilede henne i denne retning, men det var hun ikke interessert i.

Vi er i kontakt med skolen. Nå er det slik at hun om noen uker blir 18. Da stopper kommunikasjonen mellom oss og skole opp. Slik hun ser det, vil hun da slippe maset fra skolen/ oss foreldre. Jeg begynner å bli stresset og frustrert, jeg er så redd for at hun skal ødelegge for seg selv. Hun vet ikke hva hun vil jobbe som.

Vi har også tatt opp dette med å ta færre fag i løpet av et år, og heller ta et 4. år. Dette er hun heller ikke interessert i...

Da hadde jeg sagt at enten får dere hjelpe til i skoleprosessen eller så er det null kr å få til noe. Skal man "klare seg selv" må det gjelde på alle områder. Min med adhd trenger ganske kraftig push for å klare å fullføre ting han ikke er motivert for.

Kan dere avtale at dere kontakter ppt for mer hjelp fra dem og skole? Hun tar ett semester til så hjelper dere henne å finne en fhs med en linje hun liker for friår. Det er også en mulighet å ta det siste året som privatist. Altså kun ta de fagene hun må for generell studiekompetanse. Mange muligheter men dere må i dialog med skole/rådgiver og ppt snarest. 

Anonymkode: 0dd18...7f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hun i alle fall fullføre vg2! Så kan hun heller ta en pause. Å slutte midt i skoleåret er forferdelig dumt, det må dere få henne til å forstå. 

Anonymkode: 8b0f5...7ed

Skrevet

Du får bare gjøre det helt klart at om hun dropper ut av VGs så må hun klare seg selv! Da må hun selv betale for klær, mobilabonnement, busskort osv. 

mulig har det bedre virkning at skolen prater med henne enn dere foreldre.

Anonymkode: 71df5...76a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva har hun lyst til da? Om heller ikke fagbrev kan friste?

La henne søke jobber. Hun vil raskt innse at hun ikke får noen. 

Anonymkode: cef46...2ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...