Gå til innhold

Er morsmelk ekkelt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var en diskusjon på jobb i dag, og flere ga uttrykk for at de synes morsmelk var ekkelt. Det var direkte kvalmt om barn eldre enn et år ble ammet, da var det på høy tid å slutte. 

Jeg smaker på min egen morsmelk om jeg skal gi den oppvarmet på flaske, for å sjekke at den er passe temperert, og ikke sur. Dette er visst også ekkelt. 
 

Jeg vet at det er delt syn på dette, men jeg klarer ikke å forstå logikken. Morsmelk er jo faktisk det eneste som er spesialtilpasset mennesker! Who anbefaler amming til 2 år. Det er ingen som kritiserer det næringsmessige i det, men likevel er det altså ekkelt. Hvorfor?
 

 

Anonymkode: 47b1b...8d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er ekkelt, men mange synes nok det er en veldig personlig greie.

Jeg er ganske avslappet til sånne ting, jeg har en venninne som fikk trillinger og vi var faktisk et par venninner som ammet dem noen ganger ;) Når de skulle døpes og vi var flere i kirken som hadde melk i puppene og mammaen til ungene fremdeles var ganske redusert etter et veldig tøft svangerskap, var det liksom helt naturlig å amme litt for å avlaste en stresset og sliten mamma som selv synes det var helt topp å ha "en amme" med seg når ungene gråt og var urolig.

Men for noen er sånt helt utenkelig og nesten et overgrep, for morsmelken er for dem veldig veldig personlig.

 

Anonymkode: effcb...7e9

Skrevet

Jeg synes ikke det er ekkelt. Hallo? Vi kan drikke melk fra ei diger ku, men ikke vår egen spesialtilpassede melk? Hendte jeg tok en tår i kaffen hvis jeg var tom for melk. 😅 Helt sant. 

Anonymkode: c0b84...65c

Skrevet

Det er jo ei her inne som drikker sin egen morsmelk daglig, hun synes i hvert fall ikke det er ekkelt... Var ikke så lenge siden det var en tråd om det. 

Anonymkode: a4c22...70e

Skrevet

Jeg synes melk er, ikke akkurat ekkelt, men ubehagelig. Det går fint i middager, kaker ol., men ikke i ren form. Så å drikke lunken melk når man er over babystadiet synes jeg er litt ekkelt uansett hvilket dyr den kommer fra.

Anonymkode: c93de...32e

Skrevet

Jeg syns det var såpass mye jobb å produsere nok melk at jeg ikke ville brukt den til noe annet enn til babyen. Jeg har smakt en dråpe eller to, jeg syntes det var ganske fascinerende at jeg faktisk klarte å fø egen unge.

Anonymkode: d36be...7b2

Skrevet

Jeg tenker også at morsmelk først og fremst er for babyer, og anser dråpene som så dyrebare at jeg ville ikke sløse de bort på noe annet enn babyen.

Men jeg ble rett og slett overrasket over denne nærmest avskyen for noe som er så naturlig og flott. Jeg synes det er leit at noen mødre velger bort amming fordi de er ukomfortable med det, og da mener jeg ikke de fysiske ubehagene som såre brystvorter, lekk og spreng. Og jeg dømmer ikke dem i seg selv altså, enhver grunn er god nok, men jeg føler det er en slags overseksualisering av bryster i samfunnet i dag. En ting er at puppene helst skal være kunstige, men babyen har jammen ikke noe der å gjøre heller.

Det er lite annen mat som blir betraktet som æsj, deriblant morsmelkerstatning. Hvorfor noen da synes at melk fra kua er mindre æsj, klarer jeg ikke helt å forstå.

 

Og selv om det unektelig er forskjell på en liten baby og en større unge som dier, hvorfor skal andre mene noe om at det er feil og ekkelt?

Anonymkode: 47b1b...8d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.12.2020 den 21.14):

Jeg synes ikke det er ekkelt, men mange synes nok det er en veldig personlig greie.

Jeg er ganske avslappet til sånne ting, jeg har en venninne som fikk trillinger og vi var faktisk et par venninner som ammet dem noen ganger ;) Når de skulle døpes og vi var flere i kirken som hadde melk i puppene og mammaen til ungene fremdeles var ganske redusert etter et veldig tøft svangerskap, var det liksom helt naturlig å amme litt for å avlaste en stresset og sliten mamma som selv synes det var helt topp å ha "en amme" med seg når ungene gråt og var urolig.

Men for noen er sånt helt utenkelig og nesten et overgrep, for morsmelken er for dem veldig veldig personlig.

 

Anonymkode: effcb...7e9

Akkurat det er litt seksuelt 🥴

Anonymkode: 0b659...dda

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Akkurat det er litt seksuelt 🥴

Anonymkode: 0b659...dda

Ikke i seg selv. Men du synes kanskje det... 

Anonymkode: 46766...991

Skrevet

Morsmelk er helt fantastisk!

Anonymkode: 9903f...fc6

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Akkurat det er litt seksuelt 🥴

Anonymkode: 0b659...dda

Ikke i seg selv. Men du synes kanskje det... 

Tror at det ikke bare er meg... 

Anonymkode: 0b659...dda

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tror at det ikke bare er meg... 

Anonymkode: 0b659...dda

Men hva er seksuelt, å amme et barn som ikke er ditt eget?

Når ble det det da? I gamle dager var det helt normalt med en amme, og man hjalp hverandre med å fø opp barna, også har det et sted på veien blitt til noe seksuelt?

Anonymkode: effcb...7e9

Skrevet

Fordi folk er rare, de drikker gjerne kroppsvæske fra kua (for det har vi jo blitt fortalt er så bra, jod og kalsium vet du) mens melk som er naturlig for arten vår er ekkelt. Mennesket er rett og slett en rar skapning med mange absurde forestillinger. 

Anonymkode: c7b92...75f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Akkurat det er litt seksuelt 🥴

Anonymkode: 0b659...dda

Eneste rare her er at DU kobler amming med noe seksuelt. Er nok deg selv du må gå ei runde med her...

Anonymkode: c7b92...75f

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Akkurat det er litt seksuelt 🥴

Anonymkode: 0b659...dda

Hvorfor i all verden er det seksuelt? Jeg synes det er veldig tvilsomt og ekkelt av deg å forbinde et barn som dier med noe seksuelt. Noe har tydeligvis gått helt galt på veien. Slutt å seksualisere alt og helt uskyldige og naturlige ting! Slutt å seksualisere et barn for svarte!

Anonymkode: db26f...f70

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.12.2020 den 21.07):

Det var en diskusjon på jobb i dag, og flere ga uttrykk for at de synes morsmelk var ekkelt. Det var direkte kvalmt om barn eldre enn et år ble ammet, da var det på høy tid å slutte. 

Jeg smaker på min egen morsmelk om jeg skal gi den oppvarmet på flaske, for å sjekke at den er passe temperert, og ikke sur. Dette er visst også ekkelt. 
 

Jeg vet at det er delt syn på dette, men jeg klarer ikke å forstå logikken. Morsmelk er jo faktisk det eneste som er spesialtilpasset mennesker! Who anbefaler amming til 2 år. Det er ingen som kritiserer det næringsmessige i det, men likevel er det altså ekkelt. Hvorfor?
 

 

Anonymkode: 47b1b...8d1

Fordi det kommer fra kvinner, vet du ikke det? Kvinner er ekle. Vi utfloderer, menstruerer, føder og melker. I en og annen takketale opphøyes vi til gudinner, men i det store og det hele ses kvinner på som urene. Utflod nevnes aldri, mensenblod er eklere enn annet blod (blod fra kampsår er til sammenligning kjempekult), og melken vår er eklere enn annen melk. Fordi kvinner er ekle. Vi er ikke likestilt enda skjønner du. Vi bare tror det.

Anonymkode: 0315e...039

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Fordi det kommer fra kvinner, vet du ikke det? Kvinner er ekle. Vi utfloderer, menstruerer, føder og melker. I en og annen takketale opphøyes vi til gudinner, men i det store og det hele ses kvinner på som urene. Utflod nevnes aldri, mensenblod er eklere enn annet blod (blod fra kampsår er til sammenligning kjempekult), og melken vår er eklere enn annen melk. Fordi kvinner er ekle. Vi er ikke likestilt enda skjønner du. Vi bare tror det.

Anonymkode: 0315e...039

Ja, det er mye som er mer ekkelt ved en kvinne enn brystmelk for å si det sånn... Brystmelk er vakkert... 

Anonymkode: a4c22...70e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.12.2020 den 22.07):

Jeg synes ikke det er ekkelt. Hallo? Vi kan drikke melk fra ei diger ku, men ikke vår egen spesialtilpassede melk? Hendte jeg tok en tår i kaffen hvis jeg var tom for melk. 😅 Helt sant. 

Anonymkode: c0b84...65c

Den melken er pasteurisert, stort sett. Jeg synes ikke egen morsmelk eller at eget barn drikker det til det er litt større er ekkelt, men andres morsmelk et litt ekkelt. På samme måte synes jeg spytt i egen munn er ok. 

Anonymkode: 541dd...a61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...