Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #1 Skrevet 15. desember 2020 Gutten min hadde med en venn hjem, de går i 5. Klasse. Jeg er glad han får besøk altså, men synes jeg ender opp med å være sure-mamma. De kom for å spise, jeg har hjemmekontor og sitter i nærheten av kjøkkenet. Gutten ser vi hadde smultringer, spør om å få det. Jeg svarer at hvis de er sultne får de spise mat. De begynner spise og han spør igjen om å få smultring; jeg svarer igjen at nå får de spise mat ikke kake. Så begynner han å kverulere på at smultringer er ikke kake så da kan de vel spise det. Jeg svarer at smultringer går som kake her og at de ikke skal ha det nå. Kan vi spise smultring etterpå da spør han, jeg svarer nei (nå begynner jeg bli lei). Så spiser de litt, han blir ferdig og spør igjen om smultring siden han nå har spist mat. Nå er jeg drittlei og svarer at han må slutte å mase om smultring. Da spør han hvem som maser? Du maser sier jeg, nei jeg bare spurte om å få kverulerer han. Det er å mase når du ikke slutter svarer jeg. Da bytter han over til å mase om å få spille. Da orker ikke jeg mer og kaster ut at han må la meg være i fred for jeg jobber... sikkert altfor surt, men kjenner jo blodtrykket øker... er det for surt? Burde jeg ikke bli irritert av slik oppførsel? Han er alltid slik så kjenner jo humøret dale hver gang han kommer. Anonymkode: a712b...301
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #2 Skrevet 15. desember 2020 Jeg forstår deg og kunne nok fint reagert på samme måte selv, har også hatt en sånn på besøk... Men "ikke nå" er egentlig et ganske dårlig/upresist svar. Da trodde han kanskje at de kunne få 5 minutter senere, siden det ikke var "nå" lenger. Jeg har funnet ut at "ikke i dag" som regel funker bedre. Anonymkode: 50d2d...0d5
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #3 Skrevet 15. desember 2020 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Gutten min hadde med en venn hjem, de går i 5. Klasse. Jeg er glad han får besøk altså, men synes jeg ender opp med å være sure-mamma. De kom for å spise, jeg har hjemmekontor og sitter i nærheten av kjøkkenet. Gutten ser vi hadde smultringer, spør om å få det. Jeg svarer at hvis de er sultne får de spise mat. De begynner spise og han spør igjen om å få smultring; jeg svarer igjen at nå får de spise mat ikke kake. Så begynner han å kverulere på at smultringer er ikke kake så da kan de vel spise det. Jeg svarer at smultringer går som kake her og at de ikke skal ha det nå. Kan vi spise smultring etterpå da spør han, jeg svarer nei (nå begynner jeg bli lei). Så spiser de litt, han blir ferdig og spør igjen om smultring siden han nå har spist mat. Nå er jeg drittlei og svarer at han må slutte å mase om smultring. Da spør han hvem som maser? Du maser sier jeg, nei jeg bare spurte om å få kverulerer han. Det er å mase når du ikke slutter svarer jeg. Da bytter han over til å mase om å få spille. Da orker ikke jeg mer og kaster ut at han må la meg være i fred for jeg jobber... sikkert altfor surt, men kjenner jo blodtrykket øker... er det for surt? Burde jeg ikke bli irritert av slik oppførsel? Han er alltid slik så kjenner jo humøret dale hver gang han kommer. Anonymkode: a712b...301 Maste han om å få spille eller spurte han én gang? Og hvorfor kunne han ikke spille når han hadde vennen på besøk? Jeg syns du hørtes litt sur ut. Det er ikke hans skyld at du sitter rett ved kjøkkenet så du blir forstyrret når de tar seg mat. Jge skjønner litt at det var irriterende med masing om smultring, men som hun andre skrev, da kunne du sagt ikke I DAG, eller vent til helgen. Du kan ha gitt inntrykk av at de skulle få når de var ferdig med å spise ordentlig mat. Anonymkode: e3d72...379
Sommerkroppen 2029 Skrevet 15. desember 2020 #4 Skrevet 15. desember 2020 Jeg synes du var litt vrang. Ved besøk så er det ok med litt ekstra. Om ikke det er sånn at han er der hver dag liksom. Du kunne fint sagt at dere må spise vanlig mat først, og så skal dere få en smultring hver etterpå. Om han fortsatte å mase om flere, så kunne du bare sagt nei en hver får holde.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #5 Skrevet 15. desember 2020 Sommerkroppen 2029 skrev (5 minutter siden): Jeg synes du var litt vrang. Ved besøk så er det ok med litt ekstra. Om ikke det er sånn at han er der hver dag liksom. Du kunne fint sagt at dere må spise vanlig mat først, og så skal dere få en smultring hver etterpå. Om han fortsatte å mase om flere, så kunne du bare sagt nei en hver får holde. Ikke HI, men dette funker ikke for alle. Her er det besøk stort sett hver dag, så litt ekstra hver gang er totalt uaktuelt. 😛 Anonymkode: 50d2d...0d5
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #6 Skrevet 15. desember 2020 Altså, 5. klasse... Da bør ungene ha lært seg at et nei er et nei, og jeg hadde seriøst blitt flau dersom jeg hadde fått greie på at ungen min hadde en slik oppførsel på besøk hos andre. Når man er 10 år bør man faktisk forstå at et "Nei, det får dere ikke nå" betyr at man ikke maser flere ganger. Det er da ikke småunger heller! Anonymkode: bee68...360
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #7 Skrevet 15. desember 2020 Jeg synes du svarte på en måte som inviterte til videre spørsmål og åpner for kverulering. Om du ikke har tenkt å gi dem smultringer hvorfor svarer du ikke da "nei, i dag kan dere ikke få smultringer". Ved å vise til ordentlig mat når de er sultne, åpner jo for spørsmålet igjen når de er ferdig med å spise ordentlig mat, osv. Anonymkode: 1ac68...f74
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #8 Skrevet 15. desember 2020 Ungen er en masekopp, en uting at unger maser på andres foreldre på den måten, jeg blir også litt irritert av det... Men, du må også lære deg å svare på en måte som setter punktum for diskusjonen, måten du svarte på åpnet jo opp for at de kunne få smultring til dessert. Du må slutte å svare kanskje når du mener nei, om du skjønner. Som voksen må man være mer gjennomtenkt i svarene sine om barna ikke får viljen sin, ellers vil de lete etter en utvei til å spørre igjen. Tro meg, vi har alle måttet tenke litt på det innimellom Du skulle svart at nei, i dag får dere ikke smultringer. Da hadde diskusjonen vært avsluttet før den begynte, og det hadde ikke vært noen åpning for kverulering eller masing. Hadde han spurt igjen da kunne du bare sagt av nei, dette har jeg svart på allerede, gå og lek, jeg jobber. Anonymkode: a611a...035
Sommerkroppen 2029 Skrevet 15. desember 2020 #9 Skrevet 15. desember 2020 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Ikke HI, men dette funker ikke for alle. Her er det besøk stort sett hver dag, så litt ekstra hver gang er totalt uaktuelt. 😛 Anonymkode: 50d2d...0d5 Nå var det vel helst et spørsmål om denne gutten var gjest ofte. Vi har også alltid hatt mye besøk, men da av forskjellige barn. Om dette barnet ikke er en fast gjest, så synes jeg HI var litt streng.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #10 Skrevet 15. desember 2020 Ja ja.. Stakkars gutten din 😅 Du vet at barn snakker? Har du lyst å være den moren som bare kjefter? Anonymkode: 66aaf...66d
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #11 Skrevet 15. desember 2020 Enig i at du med svart ikke gav klar beskjed. Du åpnet for å spørre igjen etter mat. Videre, hvorfor ha med unger hjem når du jobber?? Og spesielt et barn du vet er krevende. Du var litt dum og sur og barnet en slitsom plageånd. Anonymkode: e844e...b0d
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #12 Skrevet 15. desember 2020 For det første så svarer du på en måte som oppfordrer barnet til å stille ytterligere spørsmål. Hvis du faktisk mente at de overhode ikke får, så må du faktisk svare det. For det andre synes jeg du er ganske kjip. Hvis det står smultringer framme så kunne de godt få en hver! Anonymkode: 28ade...1d2
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #13 Skrevet 15. desember 2020 han et barn, du overreagerte synes jeg Anonymkode: b7709...c6b
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #14 Skrevet 15. desember 2020 Skjønner deg faktisk veldig godt. Lærer mine barn at de ikke skal mase hos andre og ikke engang spørre om å få ting når de er på besøk. Ikke når de er så store. De gjør hellet ikke dette borte hos andre. Høflighet er veldig viktig. Spørre om et glass vann er en ting, men ikke kaker og sånt. Hadde blitt flau om de hadde gjort dette. Sønnen min hadde en kamerat en gang, som også var 2- 3 år eldre enn han. Han gikk faktisk i kjøleskapet og forsynte seg. Også hentet skåla med nøtter på bordet og tok med inn på rommet. Helt uten å si noe. Hendte han maste også. Og han spurte faktisk om å få maten på tallerkenen våres om han kom når vi spiste. Ble faktisk litt sjokkert. Ganske sikker på at han fikk mat hjemme altså. Ble så slitsomt å ha han på besøk at jeg ikke ville ha han inn etterhvert. Kjente pulsen steg litt da. De sluttet å være venner etterhvert av helt andre grunner da. Anonymkode: d3947...e46
*Miss Marple* Skrevet 15. desember 2020 #15 Skrevet 15. desember 2020 Gutten var masete, men dette kunne du slått ned på en gang for alle med et klart svar både om smultringene og spillingen.
amandine Skrevet 15. desember 2020 #16 Skrevet 15. desember 2020 Jeg skjønner ikke alle dere som ikke synes gutten kunne forstå etter gjentatte beskjeder? De er 10 år og bør skjønne såpass. Et nei er et nei, og det bør være unødvendig å si det flere ganger. Jeg ville faktisk også forventet at de skjønte jeg satt og jobbet og derfor ikke avbrøt.
sug lut Skrevet 15. desember 2020 #17 Skrevet 15. desember 2020 (endret) Min tålmodighet hadde vært over LENGE før din. Her i huset får ingen mer enn to sjanser, så er det ugjenkallelig ferdig på tredje forsøk. Besøk eller ei. Store unger som er så frempå når de er på besøk har tydeligvis aldri måttet tie, høre eller adlyde, da er det på tide at de skjønner at det smeller om de vedvarer å gnåle. Endret 15. desember 2020 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #18 Skrevet 15. desember 2020 Sommerkroppen 2029 skrev (40 minutter siden): Nå var det vel helst et spørsmål om denne gutten var gjest ofte. Vi har også alltid hatt mye besøk, men da av forskjellige barn. Om dette barnet ikke er en fast gjest, så synes jeg HI var litt streng. Vi har også besøk av forskjellige barn, men vårt barn er jo her hver gang, og kan ikke få noe ekstra hver dag. Anonymkode: 50d2d...0d5
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #19 Skrevet 15. desember 2020 amandine skrev (16 minutter siden): Jeg skjønner ikke alle dere som ikke synes gutten kunne forstå etter gjentatte beskjeder? De er 10 år og bør skjønne såpass. Et nei er et nei, og det bør være unødvendig å si det flere ganger. Jeg ville faktisk også forventet at de skjønte jeg satt og jobbet og derfor ikke avbrøt. Jeg mener ikke at han ikke BØR forstå, men det virker jo likevel ikke som han GJØR det, og da kan man med fordel være tydeligere neste gang. Her har det i alle fall hjulpet litt. Anonymkode: 50d2d...0d5
amandine Skrevet 15. desember 2020 #20 Skrevet 15. desember 2020 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg mener ikke at han ikke BØR forstå, men det virker jo likevel ikke som han GJØR det, og da kan man med fordel være tydeligere neste gang. Her har det i alle fall hjulpet litt. Anonymkode: 50d2d...0d5 Alternativt så forstår han, men han er vant med at hvis han maser får han viljen sin...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #21 Skrevet 15. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg forstår deg og kunne nok fint reagert på samme måte selv, har også hatt en sånn på besøk... Men "ikke nå" er egentlig et ganske dårlig/upresist svar. Da trodde han kanskje at de kunne få 5 minutter senere, siden det ikke var "nå" lenger. Jeg har funnet ut at "ikke i dag" som regel funker bedre. Anonymkode: 50d2d...0d5 Tror jeg var ganske klar når jeg sa nei, sa det nok tydeligere enn det jeg fikk fram i innlegget. Uansett om jeg var utydelig, er det innafor å spørre så mange ganger? De fleste barn ville i det minste tatt et hint og sluttet mase uansett hvor utydelig neiene var. Og dette var et eksempel, han maser og kverulere alltid. Og kommenterer det jeg gjør og det jeg spiser osv. Hvis jeg feks drikker en skvett brus så han ser det ropes det opp om urettferdighet fordi ikke han får, osv. Jeg har blitt mer og mer streng (sikkert heller sur...) ovenfor ham og gidder bare ikke bli kritisert og fortalt hva jeg får lov å drikke i mitt hus. Eller høre på konstant mas😰 Men han er jo en av min sønns beste venner så jeg må jo tåle ham... ulempen med hjemmekontor... Noen tips til hva jeg kan si til ham på en diplomatisk måte for å få ham til å slutte med alt det der, helst før jeg blir sur😅 Anonymkode: a712b...301
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #22 Skrevet 15. desember 2020 Etter svarene å bedømme, forstår jeg hvor alle drittungene kommer fra! Makan til ufordragelig oppførsel av en stor unge på besøk, og nærmest samtlige her unnskylder og mener HI burde hatt annen reaksjon! HALLOOO????? Er dere spik spenna gærne alle mann??? Sånn skal ingen unger oppføre seg på besøk, og OM de gjør det, kan de forvente hvilke svar/handling som helst hos de som bor der! Oppdrar dere virkelig ikke ungene bedre enn dere viser her??? Anonymkode: 56981...91e
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #23 Skrevet 15. desember 2020 Sommerkroppen 2029 skrev (2 timer siden): Jeg synes du var litt vrang. Ved besøk så er det ok med litt ekstra. Om ikke det er sånn at han er der hver dag liksom. Du kunne fint sagt at dere må spise vanlig mat først, og så skal dere få en smultring hver etterpå. Om han fortsatte å mase om flere, så kunne du bare sagt nei en hver får holde. De kunne fått smultring om han ikke hadde mast i ett, men kan jo ikke belønne sånn oppførsel. Da blir han jo bare å fortsette å mase. Han er her ca annenhver dag så de kan ikke få kake hver gang heller da. Anonymkode: a712b...301
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #24 Skrevet 15. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Maste han om å få spille eller spurte han én gang? Og hvorfor kunne han ikke spille når han hadde vennen på besøk? Jeg syns du hørtes litt sur ut. Det er ikke hans skyld at du sitter rett ved kjøkkenet så du blir forstyrret når de tar seg mat. Jge skjønner litt at det var irriterende med masing om smultring, men som hun andre skrev, da kunne du sagt ikke I DAG, eller vent til helgen. Du kan ha gitt inntrykk av at de skulle få når de var ferdig med å spise ordentlig mat. Anonymkode: e3d72...379 Han kunne sikkert fått det inntrykket først, men det kom flere tydelige nei inni der. Og til helgen håper jeg for guds skyld han ikke er her🤣 Anonymkode: a712b...301
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #25 Skrevet 15. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Altså, 5. klasse... Da bør ungene ha lært seg at et nei er et nei, og jeg hadde seriøst blitt flau dersom jeg hadde fått greie på at ungen min hadde en slik oppførsel på besøk hos andre. Når man er 10 år bør man faktisk forstå at et "Nei, det får dere ikke nå" betyr at man ikke maser flere ganger. Det er da ikke småunger heller! Anonymkode: bee68...360 Er det jeg tenker også. Når 1 klassingen har besøk forventer jeg litt sånn, men så store unger burde da ha sluttet med sånt? Håper og tror at mine aldri spør om å få noe borte. Å spørre etter vann eller si en er sulten er jo innafor,men å be om kake før mat? Anonymkode: a712b...301
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå