Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 Kjører kun korte turer, bykjøring. Sliter med at bilen min ikke starter rett som det er pga den står for mye. Den er moden for utskifting uansett nå. Har vurdert en rimelig elbil, men hva må jeg vite? Fungerer en elbil på samme måte som en vanlig bil? Har den gir, eller er det automat? Må ha lader i garasjen har jeg jo forstått, men er dette bare å plugge inn så lader den? Er så sykt ukomfortabel med nye ukjente ting... Anonymkode: 9acd6...616
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #2 Skrevet 14. desember 2020 Elbil er automat ja 👍🏻 Gass og brems bare der. Om du vurderer en eldre type bil så være obs på at de ofte har dårlig rekkevidde og ikke mulighet for å hurtiglade. Styr ihvertfall unna dem. Gå for en som er maks 2 år. Elbiler utvikles så fort nå at de fort blir avleggs. Anonymkode: 60a33...041
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 Elbiler har automatgir. Hvis du har lader er det bare til å plugge den i. Jeg har heller ikke peiling på bil, men elbil er enkelt. Anonymkode: 4bd17...d2f
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Elbil er automat ja 👍🏻 Gass og brems bare der. Om du vurderer en eldre type bil så være obs på at de ofte har dårlig rekkevidde og ikke mulighet for å hurtiglade. Styr ihvertfall unna dem. Gå for en som er maks 2 år. Elbiler utvikles så fort nå at de fort blir avleggs. Anonymkode: 60a33...041 Ok, takk for svar og tips hvor går grensen for ok rekkevidde tenker du? Ser det er store forskjeller. Jeg kjører bare mellom hjem-butikk-skolen og jobb, alt er innen en radius på 10 km. Så jeg har streng tatt bare behov for en liten bybil. Anonymkode: 9acd6...616
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Elbiler har automatgir. Hvis du har lader er det bare til å plugge den i. Jeg har heller ikke peiling på bil, men elbil er enkelt. Anonymkode: 4bd17...d2f Men lading andre steder, er det like idiotsikkert som å betale i en parkeringsautomat? Anonymkode: 9acd6...616
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 Litt knotete kan en hurtigladere være første ganger du prøver, men det lærer du fort. Hjemme bare plugger du i ja, bilen sier ifra hvor lenge den da trenger stå i for å få 100% igjen. Jeg synes du minimum burde velge en bil som har 200km rekkevidde. Sett på den nye Mazda elbilen f.eks? Anonymkode: 60a33...041
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 Kjøpte nissan leaf 2019 modell. Anbefales. Anonymkode: 390fa...f7d
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Elbil er automat ja 👍🏻 Gass og brems bare der. Om du vurderer en eldre type bil så være obs på at de ofte har dårlig rekkevidde og ikke mulighet for å hurtiglade. Styr ihvertfall unna dem. Gå for en som er maks 2 år. Elbiler utvikles så fort nå at de fort blir avleggs. Anonymkode: 60a33...041 Avleggs etter 2 år? Ja der har du det miljøvennlige aspektet for fullt. Not. Anonymkode: b2bed...f45
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Litt knotete kan en hurtigladere være første ganger du prøver, men det lærer du fort. Hjemme bare plugger du i ja, bilen sier ifra hvor lenge den da trenger stå i for å få 100% igjen. Jeg synes du minimum burde velge en bil som har 200km rekkevidde. Sett på den nye Mazda elbilen f.eks? Anonymkode: 60a33...041 Err boksen hjemme registrert på meg, så jeg betaler for eget forbruk? Hva med naboen, kan han bruke min lader? Han hadde neppe gjort det altså, men vi har dobbeltgarasje som vi deler på. Kjedet enebolig med garasje(eller det heter vel carport) mellom. Anonymkode: 9acd6...616
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #10 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Err boksen hjemme registrert på meg, så jeg betaler for eget forbruk? Hva med naboen, kan han bruke min lader? Han hadde neppe gjort det altså, men vi har dobbeltgarasje som vi deler på. Kjedet enebolig med garasje(eller det heter vel carport) mellom. Anonymkode: 9acd6...616 Den som eier den er vel den som betaler strømmen som boksen er koblet på?? Og nei, strømregninga blir ikke merkbart høyere. Anonymkode: 823c1...db7
Superdolly Skrevet 14. desember 2020 #11 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Err boksen hjemme registrert på meg, så jeg betaler for eget forbruk? Hva med naboen, kan han bruke min lader? Han hadde neppe gjort det altså, men vi har dobbeltgarasje som vi deler på. Kjedet enebolig med garasje(eller det heter vel carport) mellom. Anonymkode: 9acd6...616 Vi har ladeboks i garasjen. Den er koblet opp mot vårt strømanlegg (aner ikke hva det heter), så vi betaler for forbruket. Men vi bor på gård, så jeg aner ikke hvordan anlegget ditt/ deres er. Vår ladeboks har en fastmontert ladekabel, så hvis en annen hadde kjørt sin bil inn i vår garasje kunne han bare plugget den i og ladet. Det er ikke noen kode eller nøkkel eller noe. Men ladeboksen er slik plassert på veggen at bilen må stå på akkurat den plassen for at kabelen skal rekke bort til ladeporten, så hvis noen parkerte ved siden av ville ikke kabelen vært lang nok rett og slett. Det er jo også mulig at det finnes ladebokser med avtagbar kabel, da kan du jo bare ta den med deg hvis du ikke stoler på naboen.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #12 Skrevet 14. desember 2020 Vi har en Hyndai Ionic. Du får mye el-bil for pengene. Bagasjerommet er stort, og rekkevidden er ca 200 km. Vi bruker bare til småkjøring, og en og annen langtur. Ladeboks kan jeg ikke svare på, da vi bor rett ved mannes jobb, og lader gratis der. Hurtiglading er noe herk i starten, men en blir vandt med det. Anonymkode: 0e3f8...cc0
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #13 Skrevet 15. desember 2020 Hva mener dere med hurtiglading er herk, knot osv? Anonymkode: 9acd6...616
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #14 Skrevet 15. desember 2020 Det er litt vanskelig den første gangen bare. Skjer iblant at disse hurtigladerene ikke virker også. Og plutselig er det 2 i kø foran det og da blir det brått en time å vente på at du får ladet... Anonymkode: 60a33...041
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #15 Skrevet 15. desember 2020 Elbil er som en hvilken som helst annen bil med automatgir. Men; om du opplever at bilen du har nå er vanskelig å starte pga lite bruk vil du kunne oppleve det samme med en elbil! du trenger strøm på 12-Volts batteriet for å kunne starte. Det blir flatt hvis bilen står for lenge - akkurat som en vanlig bil Anonymkode: da11c...3ed
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #16 Skrevet 15. desember 2020 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Elbil er som en hvilken som helst annen bil med automatgir. Men; om du opplever at bilen du har nå er vanskelig å starte pga lite bruk vil du kunne oppleve det samme med en elbil! du trenger strøm på 12-Volts batteriet for å kunne starte. Det blir flatt hvis bilen står for lenge - akkurat som en vanlig bil Anonymkode: da11c...3ed Åååja, takk! Da er det kanskje bedre med en billig bensin/dieselbil for mitt bruk enn så lenge.... kommer jo ikke til å kjøre noe mer enn jeg gjør nå. Bilen står mye, kjører korte avstander iblant. Evt klare meg uten bil til behovet er større. Men takk for innspill, det var jeg ikke klar over. Strøm er strøm trodde dumma 🤷♀️🙈 Anonymkode: 9acd6...616
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #17 Skrevet 15. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Åååja, takk! Da er det kanskje bedre med en billig bensin/dieselbil for mitt bruk enn så lenge.... kommer jo ikke til å kjøre noe mer enn jeg gjør nå. Bilen står mye, kjører korte avstander iblant. Evt klare meg uten bil til behovet er større. Men takk for innspill, det var jeg ikke klar over. Strøm er strøm trodde dumma 🤷♀️🙈 Anonymkode: 9acd6...616 Du må ikke kjøpe diesel om du bruker bilen sjekden/lite, de må "blåses ut litt" jevnlig for at div filtre ikke skal bli tett. Hold deg til bensin eller el. Anonymkode: 4eec8...313
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #18 Skrevet 15. desember 2020 Sikker på at du ikke bare trenger nytt batteri på den du har? Anonymkode: e167c...a3e
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #19 Skrevet 15. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du må ikke kjøpe diesel om du bruker bilen sjekden/lite, de må "blåses ut litt" jevnlig for at div filtre ikke skal bli tett. Hold deg til bensin eller el. Anonymkode: 4eec8...313 Ok, takk for info 😊😊😊😊😊 Anonymkode: 9acd6...616
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #20 Skrevet 15. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Sikker på at du ikke bare trenger nytt batteri på den du har? Anonymkode: e167c...a3e Trenger nytt batteri ja, men den var på eu kontroll forrige uke og den lista var lang og sluttsummen var høy😳 de anbefalte til og med å vrake den, i stedet for at de tjener masse på å fikse den for meg, siden det er penger ut av vinduet. Heldigvis en bekjent av familien, hadde vel blitt lurt av et annet verksted. Men, sier seg selv med en 2000 modell 🙈😱 Anonymkode: 9acd6...616
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå