Gå til innhold

Kan man adoptere en voksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig rart spørsmål kanskje. Jeg er 33 år og min biologiske far har vært ut og inn av livet mitt i mange år. Han døde for ett år siden. Min stefar, som ikke lenger er gift med min mor har tatt rollen som min far siden jeg var liten. Kan han adoptere meg?

Anonymkode: a84c1...c28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg. Men hvorfor?

Anonymkode: 74bc6...fdc

Skrevet

Det er faktisk vanskelig. Vet om noen som nylig fikk avslag i ønske om voksenadopsjon, og der var det veldig gode grunner til det, men det ble ikke godkjent.

De jeg kjenner har likevel ønsket å sikre det voksne barnet mtp. arv osv. slik at de vil "skjevdele" arv slik at ungene (stebarn og biologiske) skal likestilles og arve likt fra stefar.

Men for den det gjelder hadde det faktisk betydd mye følelsesmessig å få stefar på papiret, fordi personen har et sterkt ønske om å være "like stor del" av familien (det voksne barnet er like elsket som de andre og like stor og naturlig del av familien, men hadde trengt å være det formelt også). Så i noen tilfeller er det synd det ikke går an, spesielt når det er en forelder som har sviktet grovt, nesten ikke hatt samvær, traumatisert barnet og likevel nektet å godta adopsjon tidligere.

Jeg tenker at det viktigste er at du og din stefar har en god relasjon. Om han i tillegg ønsker at du skal arve ham, da må han skrive testamente og sørge for at du får noe gjennom det, om han har barn fra før.

Anonymkode: 77ef3...c9c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er faktisk vanskelig. Vet om noen som nylig fikk avslag i ønske om voksenadopsjon, og der var det veldig gode grunner til det, men det ble ikke godkjent.

De jeg kjenner har likevel ønsket å sikre det voksne barnet mtp. arv osv. slik at de vil "skjevdele" arv slik at ungene (stebarn og biologiske) skal likestilles og arve likt fra stefar.

Men for den det gjelder hadde det faktisk betydd mye følelsesmessig å få stefar på papiret, fordi personen har et sterkt ønske om å være "like stor del" av familien (det voksne barnet er like elsket som de andre og like stor og naturlig del av familien, men hadde trengt å være det formelt også). Så i noen tilfeller er det synd det ikke går an, spesielt når det er en forelder som har sviktet grovt, nesten ikke hatt samvær, traumatisert barnet og likevel nektet å godta adopsjon tidligere.

Jeg tenker at det viktigste er at du og din stefar har en god relasjon. Om han i tillegg ønsker at du skal arve ham, da må han skrive testamente og sørge for at du får noe gjennom det, om han har barn fra før.

Han har barn fra før og behandler meg og min (halv)bror helt likt. Jeg har aldri spurt om det, men trur han også har skrevet testamente slik at vi arver likt. Men det er det følelsesmessige, som du nevner, som er grunnen til at jeg ønsker dette. Følelsen av tilhørighet og et bånd til mannen som har vært der for meg hele livet når min biologiske far ikke ønsket det

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Han har barn fra før og behandler meg og min (halv)bror helt likt. Jeg har aldri spurt om det, men trur han også har skrevet testamente slik at vi arver likt. Men det er det følelsesmessige, som du nevner, som er grunnen til at jeg ønsker dette. Følelsen av tilhørighet og et bånd til mannen som har vært der for meg hele livet når min biologiske far ikke ønsket det

Dere kan jo søke om å få det godkjent. De godkjenner i noen tilfeller (men arv kan ikke være en årsak for adopsjonen, så ikke bruk det som argument!).

Sjekk det ut og søk, er dere heldige så får dere det godkjent. Men vær i så fall også oppmerksom på at det er størst sannsynlighet for å få avslag, slik at du følelsesmessig er forberedt på det. Personen jeg vet om tok det hardt. Der hadde også stefar vært inne i bildet siden barnet var lite, alltid vært den stødige, den som stilte opp, den som alltid kunne stoles på - og biologisk far var det stikk motsatte, bl.a. kriminell, voldelig m.m.

Mitt råd er at du og stefar snakker åpent om dette, undersøker det og vurderer om dere skal søke. Kanskje dere finner ut at det ikke er vits å bruke krefter på det, men snakk da også åpent om hvilke bånd dere faktisk har. For de usynlige båndene du og stefar har er jo uendelig mye sterkere enn de nesten ikke-eksisterende til din far. Du er ønsket av din stefar, ønsket og elsket. Ingen kan ta det fra deg noen gang ❤️

Skrevet

Broren min ble adoptert av faren min da han var 30, så det at man er voksen er ingen hindring i seg selv i alle fall. Men usikker på hvordan det er når stefaren din ikke er gift med moren din lenger.

Anonymkode: 9e0f4...760

Skrevet

Det skal mye til i Norge, men det er enklere i en del andre land.

Anonymkode: 9fdfe...a7e

Skrevet

Ble adoptert av stefar da jeg var 26år. Var ingen problem å få det godkjent 

Anonymkode: 30c54...e6c

Skrevet

Det er mulig, men litt omstendelig.

Anonymkode: 9d69f...459

Skrevet

Min bror ble adoptert av sin stefar som 33åring. Far måtte også signere papirer på at dette var greit. Ikke noe problem her.

Anonymkode: 7fc8b...edd

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det skal mye til i Norge, men det er enklere i en del andre land.

Anonymkode: 9fdfe...a7e

Ikke bland adopsjon fra utlandet eller adopsjon av stefar/stemor som barn kontra voksen. To vidt forskjellige ting. Som voksen bestemmer man selv og man er klar over konsekvensen om at man fraskriver seg arv fra biologisk far.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Min bror ble adoptert av sin stefar som 33åring. Far måtte også signere papirer på at dette var greit. Ikke noe problem her.

Biologiske foreldre trenger ikke samtykke og signere så lenge man er over 18år 

Anonymkode: 30c54...e6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...