Anonym bruker Skrevet 13. desember 2020 #1 Skrevet 13. desember 2020 Fadern, jeg blir smårar. Det er visst noe som går i hele småskolen for tiden, at barna bruker da i stedet for når. "Da jeg skal på skolen i morgen, mamma, kan jeg få ost på brødskiven?" Eller: "Jeg liker å gå på ski da det kommer snø." Før brukte man når til alt, nå er det da. Syns faktisk når høres mindre feil ut. Flere som har lagt merke til det samme - at barna bruker da hele tiden? Anonymkode: d80f9...8e3
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2020 #2 Skrevet 13. desember 2020 Nei, ikke barna - men enkelte lett møblert voksne og i de hersens Karsten og Petra-bøkene. Anonymkode: f41bd...69e
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2020 #3 Skrevet 13. desember 2020 Jeg synes både barn og voksne bruker da/når feil hele tiden. Ser det mye på Facebook, både i innlegg fra privatpersoner, bedrifter og offentlige instanser. Det irriterer meg grenseløst! Det kan da virkelig ikke være så vanskelig å få dette rett. Den gang da, hver gang når. Så enkelt er det. Anonymkode: 53b97...722
TøffiTrynet☠ Skrevet 13. desember 2020 #4 Skrevet 13. desember 2020 Jeg får faktisk innvendig kløe av da/når feil. Søsteren min er ekstrem! Hun bruker kun da, og er en godt voksen dame. 🙈 (Ellers er hun helt nydelig altså! ❤️)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2020 #5 Skrevet 13. desember 2020 Jeg hater det. Med pasjon. Og ja, ALT for mange gjør feil. Det er jo ikje spesielt komplisert en gang. Den gang da, hver gang når. Hvor vanskelig er det liksom?? For ikke å snakke særskriving. Anonymkode: 13212...e26
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2020 #6 Skrevet 13. desember 2020 Så godt å høre at det er flere enn meg som irriterer seg grønn over denne feilen. Jeg blir oppriktig sur av å lese avisartikler hvor da/når til stadighet brukes feil, og jeg tar meg i å lure på hvor lave krav det egentlig stilles til journalister. Og når jeg leser høyt til barna mine korrigerer jeg til stadighet slike feil i barnebøkene. Hvordan er det i det hele tatt mulig at de som faktisk lever av det norske språket (journalister, forfattere, oversettere o.l) ikke klarer å få dette rett? Anonymkode: 1b3ac...4d8
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2020 #7 Skrevet 13. desember 2020 Da kan også brukes i stedet for "siden" eller "på grunn av". Jeg liker å gå på ski på vinteren, da det kommer snø på den årstiden. = Fordi det kommer snø på den årstiden. Anonymkode: fc7ce...a05
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2020 #8 Skrevet 13. desember 2020 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Da kan også brukes i stedet for "siden" eller "på grunn av". Jeg liker å gå på ski på vinteren, da det kommer snø på den årstiden. = Fordi det kommer snø på den årstiden. Anonymkode: fc7ce...a05 Tror du misforstår hvilken "da" det er snakk om. "Vi var ferdige da klokka var åtte". Anonymkode: 284d1...46f
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2020 #9 Skrevet 13. desember 2020 Jeg bruker all min tid på å rette på barna når de sier dette. Trodde jeg var den eneste som reagerte på det, men ser vi i alle fall er fem stk. Vi må fortsette det gode arbeidet. Den gang da, hver gang når! Anonymkode: d5756...a35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå