Gå til innhold

Lære barn om overgrep

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja veldig viktig, min er snart 8 og jeg har fortalt han at det er kun han selv, eller vi nærmeste som kan ta på han når han dusjer og slik ,men nå gjør han det stort selv selv. Også fikk han med seg hva som skjedde med hun lille jenta som ble voldtatt på skoleveien i rogaland, så da måtte jeg forklare han det også,hadde nok ventet hvis han ikke har lest det selv.

Jeg har forklart en del at noen blir seksuelt misbrukt som barn og at man skal alltid godta en Nei og ikke presse noen, så får vi håpe han husker det,men han vil vel lære mer senere uansett

Anonymkode: d73fc...232

Skrevet

Synes dette er veldig viktig. Og barna mine har lært fra tidlig av, at ingen får ta på kroppen deres, at den er bare deres. Og om noen skulle gjøre det, så måtte de fortelle meg det.

Jeg er født på 70 tallet, og ble grovt seksuelt misbrukt som barn. Men på den tiden var det jo ingen som prater om sånt. Jeg gikk bare å følte på en stor skam, og jeg fortalte ingen om det, før jeg var godt voksen.

Anonymkode: 9f8c7...cdf

Skrevet

Jeg er litt delt. På den ene siden er det viktig at ungene har et språk for å fortelle om overgrep og de skal være trygge på at det ikke er noe de skal trenge å finne seg i. På den andre siden synes jeg en del avmåten dette fremstilles på ofte legger vekt på at til og med ganske små overgrep må være veldig ille. Jeg tror i en del tilfeller det gjør overgrepet vanskeligereå takle. Det som for noen ikke var et stort problem kan bli det hvis alle forventer at barnet skal ha det forferdelig.

Jeg mener ikke at et overgrep skal overses eller bagateliseres, men de fleste slike programmer har lite fokus på at det som har hendt faktisk ikke er farlig og at det bare er pinlig eller ekkelt fordi vi har lært at det skal være det. De barna som inke har tenkt på at det har skjedd noe galt skal ikke overbevises om at de bør føle skyld, skam eller noe annet negativt. Det bør ofte heller være litt fokus på hvor stolt barnet kan føle seg for å ha handlet rett og sakt fra og så bør barnet få fortsette med livet sitt uten å trenge å dvele så mye ved det som har hendt.

Ting som å se en mannetiss eller ta på den er jo egentlig helt ufarlig. Det er bare i vårt purtanske samfunn det er en stor greie.

Anonymkode: b40ce...888

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er litt delt. På den ene siden er det viktig at ungene har et språk for å fortelle om overgrep og de skal være trygge på at det ikke er noe de skal trenge å finne seg i. På den andre siden synes jeg en del avmåten dette fremstilles på ofte legger vekt på at til og med ganske små overgrep må være veldig ille. Jeg tror i en del tilfeller det gjør overgrepet vanskeligereå takle. Det som for noen ikke var et stort problem kan bli det hvis alle forventer at barnet skal ha det forferdelig.

Jeg mener ikke at et overgrep skal overses eller bagateliseres, men de fleste slike programmer har lite fokus på at det som har hendt faktisk ikke er farlig og at det bare er pinlig eller ekkelt fordi vi har lært at det skal være det. De barna som inke har tenkt på at det har skjedd noe galt skal ikke overbevises om at de bør føle skyld, skam eller noe annet negativt. Det bør ofte heller være litt fokus på hvor stolt barnet kan føle seg for å ha handlet rett og sakt fra og så bør barnet få fortsette med livet sitt uten å trenge å dvele så mye ved det som har hendt.

Ting som å se en mannetiss eller ta på den er jo egentlig helt ufarlig. Det er bare i vårt purtanske samfunn det er en stor greie.

I hvilke sammenhenger mener du det er greit at et barn tar på en voksen manns kjønnsorganer, eller må se på det i en seksuell sammenheng?

Anonymkode: 01938...806

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

I hvilke sammenhenger mener du det er greit at et barn tar på en voksen manns kjønnsorganer, eller må se på det i en seksuell sammenheng?

I vårt samfunn er det ikke greit, men rent teknisk er det ikke farlig. En gutt tar ikke skade av å se menn i herregarderoben og en sykepleier tar ikke skade av å vaske en mans penis. Det skader bare fordi vi har blitt opplært til at det er sosialt upassende.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

I vårt samfunn er det ikke greit, men rent teknisk er det ikke farlig. En gutt tar ikke skade av å se menn i herregarderoben og en sykepleier tar ikke skade av å vaske en mans penis. Det skader bare fordi vi har blitt opplært til at det er sosialt upassende.

Det du nevner der har jo ikke noe med overgrep å gjøre, så du blander kortene.

Så hvorfor mener du at det er greit at barn i en overgrepssituasjon (for det er det det er snakk om i denne tråden) skal ta på en voksen manns kjønnsorganer eller bli tvunget til å se på det i en seksuell sammenheng?

Skrevet

Begge mine har vært med på slike opplegg i barnehagen og på barneskolen, jeg syns det er topp at kommunen her tar dette inn i barnehage og skole. Mine unger gikk i privat barnehage og de måtte ikke være med på dette, men syns det var helt naturlig siden det samme opplegget kom på skolene alle skulle gå på. 

Mennen jeg bodde med i mange år hadde litt eldre barn og ene barnet var med på siste runde når dette startet i kommunen. Han syns det var helt grusomt at de skulle ha dette, men bry seg med å møte opp på foreldremøte der de forklarte om dette gadd han ikke. Så jeg hadde noen heftige diskusjoner med han, jeg mener dette er en naturlig ting å snakke om og unger er aldri for små til å lære om slikt. Men du trenger ikke å si seksuelle overgrep til de, det er det å lære de at deres kropp er det de som bestemmer over og de skal lære seg at det er mange de kan gå til om det er noe de ikke syns var greit har skjedd. Det trenger ikke å være meg de går til om det er noe, de må få velge den de føler det er naturlig å gå til utifra hva det er og hva det gjelder. Jeg vet jo selv at det ikke alltid er foreldre en går til om det er noe som er vanskelig, så det å lære ungene at det er greit er faktisk ganske viktig. Terskelen for å si noe til meg kan være vanskeligere enn å si det til en lærer eller helsesøster feks. 
Jeg vet dette har nådd inn hos mine barn, for helsesøster fikk vite at far var voldelig mot mittt ene barn. Jeg følte meg ikke skuffet når det ikke var meg hun sa det til, faktisk bare stolt over at hun hørte på hva jeg hadde sagt og sa det til noen som kunne hjelpe til med prosessen videre. Det var heldigvis ingen stor sak, men fortsatt ikke greit. Faren hadde kun samvær under oppsyns fra sine foreldre, så det endte med at det kun var samvær under oppsyn fra meg. Det hadde nok utviklet seg mer om hun ikke hadde sagt ifra så tidlig som hun gjorde, så selv om det ble en vanskelig tid så har det gått veldig greit. Jeg tror faktisk dette kom frem ikke lenge etter ett slikt foredrag på skolen også. Så det at ting blir tatt opp gjør at unger vet at det er voksne som er der for de om det skulle være noe, om de bare trenger å lufte tanktene på om det er skjedd noe som er greit eller ikke. 
Hos oss er helsesøster tilgjengelig hele uken på skolen, samme dag som dette er på skolen så er det også folk fra barnevernet der og de er lett tilgjengelige hele uken om noe skulle skje. Så aparatet er der for de små og store tingene. Ikke minst så får ingen foreldre vite hvem dag dette skjer på, det er nesten det viktigste. Vi kan få skriv fra skolen samme dag eller ett halvt år før dette skal skje, slik at vi ikke skal vite når. 

Anonymkode: e2522...584

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det du nevner der har jo ikke noe med overgrep å gjøre, så du blander kortene.

Så hvorfor mener du at det er greit at barn i en overgrepssituasjon (for det er det det er snakk om i denne tråden) skal ta på en voksen manns kjønnsorganer eller bli tvunget til å se på det i en seksuell sammenheng?

Det er på igen måte det jeg mener eller har slrevet. Vi bær bare ikke lære barn å føle seg krenket hvis de  ike fløer det sån i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...