Anonym bruker Skrevet 11. desember 2020 #1 Skrevet 11. desember 2020 Hva kan være årsaken? Personen ser helt normal ut. Anonymkode: 81d3c...ed7
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2020 #2 Skrevet 11. desember 2020 Lav IQ. Medfødt. Har ingenting med utseende å gjøre (ikke kromosomavvik el). Anonymkode: 5d6e1...71d
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2020 #3 Skrevet 11. desember 2020 Det er vel mange som ser helt normale ut, men likevel er lettere psykisk utviklingshemmet? Det er snakk om små hjerneskader og utviklingshemninger som ikke gir utslag på utseende. Har en i familien, han er for tidlig født og fikk nok en liten hjerneskade da. Pen gutt, men har diagnosen lettere psykisk utviklingshemmet. Du trenger ikke snakke med han så lenge før du skjønner at han mangler litt i forhold til barn uten diagnoser. Anonymkode: 35b0e...210
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2020 #4 Skrevet 11. desember 2020 At noen har pult noen hun ikke burde ha pult og siden ikke tatt abort. Anonymkode: 983f5...a2a
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2020 #5 Skrevet 11. desember 2020 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): At noen har pult noen hun ikke burde ha pult og siden ikke tatt abort. Anonymkode: 983f5...a2a Hva er du - 14 år og tør å skrive ordet pult for første gang? Bruk mer av juleferien på skolearbeidet! Anonymkode: 868d7...ccf
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2020 #6 Skrevet 11. desember 2020 Noen kan ha utviklingsforstyrrelser og være lettere psykisk utviklingshemmet. Noen kan ha fått fødselsskader. Noen kan ha vært utsatt for skader. Noen kan ha blitt utsatt for grov omsorgssvikt. Anonymkode: 868d7...ccf
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #7 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det er vel mange som ser helt normale ut, men likevel er lettere psykisk utviklingshemmet? Det er snakk om små hjerneskader og utviklingshemninger som ikke gir utslag på utseende. Har en i familien, han er for tidlig født og fikk nok en liten hjerneskade da. Pen gutt, men har diagnosen lettere psykisk utviklingshemmet. Du trenger ikke snakke med han så lenge før du skjønner at han mangler litt i forhold til barn uten diagnoser. Anonymkode: 35b0e...210 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Noen kan ha utviklingsforstyrrelser og være lettere psykisk utviklingshemmet. Noen kan ha fått fødselsskader. Noen kan ha vært utsatt for skader. Noen kan ha blitt utsatt for grov omsorgssvikt. Anonymkode: 868d7...ccf Man kan også ha en moderat psykisk utviklingshemming hvor det ikke vises på utseende, er ikke bare ved lett p.u Anonymkode: 76984...5e9
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #8 Skrevet 12. desember 2020 Hvordan vet man om noen har lav mental alder? Jeg var hos psykolog en gang, før jeg kom til traumepsykolog, leste at hun skrev at jeg virket veldig ung i journalen. Det tok jeg meg veldig nær av. Livet mitt stoppet opp da jeg var 20 år, var i en alvorlig trafikkulykke og fikk en hjerneskade. Nå som voksen føler jeg meg som den jeg var, har ikke fått utviklet meg så mye, men merker jo selvfølgelig forandringer. Barnet vårt er født 10 uker for tidlig, er 9 år nå. Det har noen utfordringer. Er umoden på en del områder, veldig voksen på andre. Flere instanser sier hun er veldig smart. Når hun møter andre er hun veldig utrygg. Og svarer ikke osv. Kan hende de tenker det samme som deg. 😔 Lav mental alder.. Vet om flere som har hatt en veldig tøff barndom feks, har ikke lært diverse og er utrygge. Men samtidig.. Da kan jeg tenke lav mental alder om voksne folk som rakker ned på andre, mobber, og tenker kun på seg selv,selvom de har lang skolegang. Anonymkode: fadc6...623
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #9 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvordan vet man om noen har lav mental alder? Jeg var hos psykolog en gang, før jeg kom til traumepsykolog, leste at hun skrev at jeg virket veldig ung i journalen. Det tok jeg meg veldig nær av. Livet mitt stoppet opp da jeg var 20 år, var i en alvorlig trafikkulykke og fikk en hjerneskade. Nå som voksen føler jeg meg som den jeg var, har ikke fått utviklet meg så mye, men merker jo selvfølgelig forandringer. Barnet vårt er født 10 uker for tidlig, er 9 år nå. Det har noen utfordringer. Er umoden på en del områder, veldig voksen på andre. Flere instanser sier hun er veldig smart. Når hun møter andre er hun veldig utrygg. Og svarer ikke osv. Kan hende de tenker det samme som deg. 😔 Lav mental alder.. Vet om flere som har hatt en veldig tøff barndom feks, har ikke lært diverse og er utrygge. Men samtidig.. Da kan jeg tenke lav mental alder om voksne folk som rakker ned på andre, mobber, og tenker kun på seg selv,selvom de har lang skolegang. Anonymkode: fadc6...623 Du skjønner rett og slett ikke betydningen av begrepet. Anonymkode: 600c4...8ca
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #10 Skrevet 12. desember 2020 Vet om ei som fikk kraftig hjerneblødning da hun var ca 12 år. Og hun ble da på 12 års nivået, er der fortsatt selv om hun i dag er i 30 årene, og hun ser jo helt normal ut. Er jo flere som ser helt normale ut, selv om de er PU. Anonymkode: 4ce77...759
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #11 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvordan vet man om noen har lav mental alder? Jeg var hos psykolog en gang, før jeg kom til traumepsykolog, leste at hun skrev at jeg virket veldig ung i journalen. Det tok jeg meg veldig nær av. Livet mitt stoppet opp da jeg var 20 år, var i en alvorlig trafikkulykke og fikk en hjerneskade. Nå som voksen føler jeg meg som den jeg var, har ikke fått utviklet meg så mye, men merker jo selvfølgelig forandringer. Barnet vårt er født 10 uker for tidlig, er 9 år nå. Det har noen utfordringer. Er umoden på en del områder, veldig voksen på andre. Flere instanser sier hun er veldig smart. Når hun møter andre er hun veldig utrygg. Og svarer ikke osv. Kan hende de tenker det samme som deg. 😔 Lav mental alder.. Vet om flere som har hatt en veldig tøff barndom feks, har ikke lært diverse og er utrygge. Men samtidig.. Da kan jeg tenke lav mental alder om voksne folk som rakker ned på andre, mobber, og tenker kun på seg selv,selvom de har lang skolegang. Anonymkode: fadc6...623 Det er ikke dette som menes med lav mental alder. Anonymkode: d0cac...d02
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #12 Skrevet 12. desember 2020 Traumer, sterk understimulering og for lite følelsesmessig kontakt med nære voksne. Det var forklaringen vi fikk på at en nær godt voksen slektning stagnerte i mental alder. Anonymkode: 54910...28b
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #13 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Noen kan ha utviklingsforstyrrelser og være lettere psykisk utviklingshemmet. Noen kan ha fått fødselsskader. Noen kan ha vært utsatt for skader. Noen kan ha blitt utsatt for grov omsorgssvikt. Anonymkode: 868d7...ccf Anonym bruker skrev (13 timer siden): Man kan også ha en moderat psykisk utviklingshemming hvor det ikke vises på utseende, er ikke bare ved lett p.u Anonymkode: 76984...5e9 Litt usikker på hvorfor du linket til mitt innlegg (over her) når du svarte det med utseende, for ikke noe av det jeg skrev indikerer at jeg mener at eksemplene mine har noe å si for utseende? Anonymkode: 868d7...ccf
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #14 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Traumer, sterk understimulering og for lite følelsesmessig kontakt med nære voksne. Det var forklaringen vi fikk på at en nær godt voksen slektning stagnerte i mental alder. Anonymkode: 54910...28b Dette er jeg veldig enig i - tror mange ikke forstår hvor mye det betyr at man har gode, trygge, (voksen)relasjoner i oppveksten. Gode rollemodeller, utfordringer man vokser på, og at man blir inkludert og forklart sammenhenger på en måte man som barn kan forstå. Selv har jeg et barn som er sterkt svaksynt, og dette ble ikke oppdaget før 4-årskontrollen. Det ble en aha-opplevelse for meg å se hvordan utviklingen skøt fart med briller. Barnet hadde jo ikke hatt mulighet til å henge med på det de fleste andre på samme alder gjorde, men klarte å skjule det på et vis. Mitt første barn fikk jeg tidlig, og jeg ser nå at jeg ikke var moden nok til å forstå dette med stimulering godt nok, og klarte nok ikke helt å forstå hvordan jeg påvirket mitt barn. Jeg tenkte mer ukomplisert, og har nok til tider vært en litt kynisk forelder for h*n. H*n har klart seg bra, men jeg merker at de barna jeg har fått senere har en annen trygghet og evne til å takle utfordringer. Jeg var vant til at det var sånn i min egen oppvekst, og det har tatt meg mange år og mye jobbing med meg selv, og interesse for psykologi, å forstå mer av hvordan alt henger sammen. I jobben min har jeg også møtt på en del folk som er understimulert fordi de rett og slett ble undervurdert, og gjerne utsatt for traumer i tillegg (feks blinde, hørselshemmede og andre funksjonshemmede). De kunne ha hatt helt andre liv enn de fikk, dessverre... Anonymkode: 8ea31...550
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #15 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvordan vet man om noen har lav mental alder? Jeg var hos psykolog en gang, før jeg kom til traumepsykolog, leste at hun skrev at jeg virket veldig ung i journalen. Det tok jeg meg veldig nær av. Livet mitt stoppet opp da jeg var 20 år, var i en alvorlig trafikkulykke og fikk en hjerneskade. Nå som voksen føler jeg meg som den jeg var, har ikke fått utviklet meg så mye, men merker jo selvfølgelig forandringer. Barnet vårt er født 10 uker for tidlig, er 9 år nå. Det har noen utfordringer. Er umoden på en del områder, veldig voksen på andre. Flere instanser sier hun er veldig smart. Når hun møter andre er hun veldig utrygg. Og svarer ikke osv. Kan hende de tenker det samme som deg. 😔 Lav mental alder.. Vet om flere som har hatt en veldig tøff barndom feks, har ikke lært diverse og er utrygge. Men samtidig.. Da kan jeg tenke lav mental alder om voksne folk som rakker ned på andre, mobber, og tenker kun på seg selv,selvom de har lang skolegang. Anonymkode: fadc6...623 La mental alder betyr det samme som generelle lave kognitive evner, dvs en lav IQ skåre. Det går derimot fint an å virke umoden, men ha gode kognitive evner. Men ikke motsatt. Anonymkode: 38d27...fcb
Admin Skrevet 12. desember 2020 #16 Skrevet 12. desember 2020 Tråden er ryddet for brukerangrep. Admin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå