Gå til innhold

Gi en liten oppmerksomhet/gave til elev eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så heldig å få følge opp en håndfull elever som trenger ekstra i, og utover skolehverdagen deres.
En av disse elevene har jeg jobbet med i over et år, og jeg syns hun er ei super jente som jeg har lyst til å gi en liten oppmerksomhet til jul fordi jeg føler at hun trenger det nå i denne mørkeperioden. Spørsmålet er egentlig om det er innafor? Hva tenker dere? Sånn umiddelbart tenker jeg på et smykke av noe hyggelig betydning. :)

Anonymkode: 1225f...d82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, som lærer/assistent kan du overhodet ikke gi et smykke til en elev. Har du i det hele tatt lov til det?

En liten oppmerksomhet til alle elevene dine er innenfor, og koselig, men ikke til en utvalgt.

Jeg har fire barn, og har flere ganger opplevd at læreren har gitt en liten ting til alle, sist en snømannrefleks, og sånt er koselig.

Anonymkode: 5b0b2...d9f

Skrevet

Det tror jeg du skal være forsiktig med. Du må passe på å holde en profesjonell avstand og ikke forskjellsbehandle elevene dine. Et smykke fra en lærer blir fort veldig kleint og det kan bli vanskelig for foteldrene siden.

En oppmerksomhet av typen marsipangris til alle elevene ville jeg bare tenkt var hggelig, men ikke smykke til en.

Anonymkode: 9e6c3...9d6

Skrevet

Har opplevd flere ganger før kollegaer/barnevernsansatte som har gitt lignende gaver til barn/ungdom de har fulgt opp. Dette ble tvert mot sett på som noe hyggelig :)  Det er også snakk om elever som møtes en til en, så veldig klein stemning tror jeg ikke det blir. 

Men ja, usikker på hvor "rett" det blir. 

hi

Skrevet

Tror ikke det er vanlig å gjøre det i alle fall. Jeg har en bror med autisme som har tett oppfølging i flere instanser. Den eneste han har fått gave av som har jobbet med ham er støttekontakten.

Anonymkode: 4d369...021

Skrevet

Nei, ikke innafor. Gi gave til alle.

Men et personlig kort kan nok bety mer enn et smykke 

Anonymkode: 0e136...063

Skrevet

Ikke gi gave til en elev. Skriv heller et kort, eller dere heller gjør noe koselig. Spiser is eller kake sammen.

Anonymkode: 3b801...b48

Skrevet

Følger du opp flere elever tett så gir du til alle/gruppen. Hadde du hatt kun en elev er det også greit. Har du flere elever å gir kun til ett barn, eh nei. Ikke greit.

Anonymkode: 92242...842

Skrevet

Om mitt barn hadde kommet hjem med smykke i gave fra en lærer hadde jeg stusset veldig og tatt det opp med vedkommende. 
Her får alle ungene julehjerte med julehilsen og en liten gave (blyant, klubbe, refleks el) fra læreren

Anonymkode: 54be1...e66

Skrevet

Nei, det hadde jeg som mor slett ikke satt pris på! Det er fullstendig uprofesjonelt, uansett hvor godt forhold dere har. 

Jeg hadde tatt det videre til leder med det samme, en smykkegave fra lærer til elev er høyst upassende. 

Anonymkode: 8bcc3...8f1

Skrevet

Et absolutt NEI! 

Så lite profesjonell har du ikke lov å være. 

Anonymkode: 90e2f...02c

Skrevet

Jenta vår har en assistent. Hadde hun fått en liten ting, så hadde det bare vært hyggelig. Men ikke smykke, det er veldig privat synes jeg. En billig julesnøkule, fin refleks eller noe må da være lov. 

Anonymkode: e5f0e...414

Skrevet

Takk for svar dere, det ser ut som jeg dropper det :)
Det var snakk om ungdom på 16 år som jeg kun har en til en. 

hi

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke du skal gjøre. Hva med de andre ungdommene du har en til en, vil ikke de reagere? Har alltid gitt en liten oppmerksomhet til elever som slutter i løpet av skoleåret, men da har jeg passet på at det kun har vært symbolsk. Et hyggelig kort og en pakke melkehjerter f.eks. Det er uansett en litt spesiell setting, alle de andre elevene skjønner jo at eleven får kort fordi hun eller han skal slutte. 

Anonymkode: 39937...d16

Skrevet

Jeg skjønner godt at du kan ønske det - noen mennesker blir jo spesielle for oss. Alikevel blir det feil på flere plan å gi en slik gave, dessverre. Men å skrive et personlig kort vil jeg si er helt innafor. 

Anonymkode: c4fc9...e7b

Skrevet

Jeg er enig i at det ikke er innafor, men tanken er jo veldig god. Tenker denne jenta er glad for å ha deg i livet sitt 😊Hurra for engasjerte lærere som er gode på relasjoner!

Anonymkode: 733c5...1c2

Skrevet

Gi henne en oppmerksomhet med mindre symbolsk betydning, siden du skriver at det kun er henne og ikke en hel gruppe synes jeg det må være ok.

Marsipangris, refleks, kort og sjokoladehjerte er gode tips som har kommet tidligere i tråden. Gjør det billig og upersonlig, smykke er altfor invaderende. Som mor ville jeg ikke følt at det var greit. 

Anonymkode: 5110f...106

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Gi henne en oppmerksomhet med mindre symbolsk betydning, siden du skriver at det kun er henne og ikke en hel gruppe synes jeg det må være ok.

Marsipangris, refleks, kort og sjokoladehjerte er gode tips som har kommet tidligere i tråden. Gjør det billig og upersonlig, smykke er altfor invaderende. Som mor ville jeg ikke følt at det var greit. 

Anonymkode: 5110f...106

Takk for tips :)
Jeg kom faktisk over en tegneserie jeg vet hun liker, og kjøpte et blad i dag. Hadde det vært snakk om ei hel gruppe/klasse ville det helt klart blitt feil, men vi møtes som sagt kun en til en og ingen av disse ungdommene kjenner hverandre. Hun har heller ikke noe nettverk, og bor ikke med foreldre. En litt spesiell sak. Men enig i at et smykke kanskje ble vel personlig, poenget var jo bare en liten oppmerksomhet. 

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...