Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Ungdommen her har sprøyteskrekk. En vaksine skulle vært tatt men hn nekter. Konsekvenstenkning er ute av bildet uansett hvor mye vi lokker eller pusher. Har vært slikt i flere år og de andre gangene har det så og si vært tavngsvaksinering. Vi har det samme problemet om det skal tas blodprøve. Har forsøkt med plaster, belønninger, på skolen og annen helsestasjon m.m, men går ikke. Hvordan kan en vaksine gjennomføres? Hva skjer den dagen hn må ha bedøvelse hos tannlegen eller ta prøver hos legen hvis dette fortsetter? Jeg har selv hatt sprøyteskrekk i over 30 år, men det her blitt mye bedre. Forstår frustrasjonen, men noen ganger må en bite tenna i sammen.... Anonymkode: f05ae...1b6
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Få noen klassekammerater til å sette seg på ham eller henne? Har du snakket med fastlegen? En psykiater kan sikkert også hjelpe. Anonymkode: ada49...551
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 Herregud det er så slitsomt med sånne unger Anonymkode: c6379...4a5
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Få noen klassekammerater til å sette seg på ham eller henne? Har du snakket med fastlegen? En psykiater kan sikkert også hjelpe. Anonymkode: ada49...551 Vi har vært 2 voksne til å holde, men nå er hn rimelig stor og sterk. Skolen ønsker ikke å holde under vaksineringen så de overlater det til oss. Ungdommen har diagnose fra før av så ingen fastlege eller psykiatri som kan hjelpe noe utover dette. Anonymkode: f05ae...1b6
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Herregud det er så slitsomt med sånne unger Anonymkode: c6379...4a5 Nei, sier du det altså? Det kunne da ikke falle meg inn at det faktisk kunne vært slitsomt 😅*oh-love-the-irony* Anonymkode: f05ae...1b6
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2020 #6 Skrevet 11. desember 2020 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Vi har vært 2 voksne til å holde, men nå er hn rimelig stor og sterk. Skolen ønsker ikke å holde under vaksineringen så de overlater det til oss. Ungdommen har diagnose fra før av så ingen fastlege eller psykiatri som kan hjelpe noe utover dette. Anonymkode: f05ae...1b6 De kan da hjelpe selv om hen har en diagnose. Anonymkode: ada49...551
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2020 #7 Skrevet 11. desember 2020 Skjønner veldig godt problemet. Har det samme med et av mine barn. Selv hadde jeg sprøyteskrekk, men beit tenna sammen og gjorde det. Selvom jeg var livredd. Dette klarer ikke barnet mitt, så et styr hver gang det skal settes vaksine eller få bedøvelse hos tannlegen. Og beroligende hos tannlegen hjelper ikke en gang. Ingen gode råd men føler med dere. Anonymkode: dc283...d18
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2020 #8 Skrevet 11. desember 2020 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Herregud det er så slitsomt med sånne unger Anonymkode: c6379...4a5 Ja selvfølgelig er det slitsomt. Anonymkode: dc283...d18
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2020 #9 Skrevet 11. desember 2020 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Vi har vært 2 voksne til å holde, men nå er hn rimelig stor og sterk. Skolen ønsker ikke å holde under vaksineringen så de overlater det til oss. Ungdommen har diagnose fra før av så ingen fastlege eller psykiatri som kan hjelpe noe utover dette. Anonymkode: f05ae...1b6 Altså, beklager at jeg sier det men her har dere jo virkelig satt liv i problemet helt på egenhånd. Å holde barn fast ved tvang for å utføre noe de er redde for er jo selvsagt med på å forsterke denne frykten enda mer, resultatet ser dere jo nå. Jeg har ingen gode tips utover at dere må ta kontakt med eventuelt psykolog å prøve å skaffe hjelp der. Hjelp kan dere jo selvsagt få der selv om barnet deres har en diagnose eller ei, DERE kan ordne denne hjelpa. Jeg har selv så stor sprøyteskrekk at jeg måtte oppsøke hjelp selv som 30 åring for å klare å fullføre nødvendig tannpleie. Anonymkode: 4f96a...21d
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2020 #10 Skrevet 11. desember 2020 Min ene hadde også sprøyteskrekk og nektet derfor å gå til tannlegen og ta vaksine hos helsesøster. Jeg begynte med å dele det opp: - Går det greit å kjøre til tannlegekontoret? Ja - Går det bra å parkere på utsiden? Ja - Sitte på venterommet? osv Da endte vi tilslutt på at det var det ene lille stikket han var redd for. Da snakket vi om hvor lenge et sånt stikk varer. ett sekund? Ti sekunder? Hvor sterk er smerten? Verre enn skrubbsår? Bedre enn å skalle i ei skapdør? Hvor lenge klarer han å holde ut en smerte på det nivået? Dette tok vi over noen dager, og endte med at han mente at han skulle klare dette. Han grudde seg, men med repetering av alt vi hadde snakket om, så gikk det greit. Etter at den første terskelen var trådd over, så har det bare gått bedre og bedre. Anonymkode: d4b5b...747
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2020 #11 Skrevet 11. desember 2020 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Herregud det er så slitsomt med sånne unger Anonymkode: c6379...4a5 Det er også slitsomt med voksne som er så komplett idiot at de må påpeke det åpenbare 🙄 Anonymkode: c070d...b5e
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #12 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Altså, beklager at jeg sier det men her har dere jo virkelig satt liv i problemet helt på egenhånd. Å holde barn fast ved tvang for å utføre noe de er redde for er jo selvsagt med på å forsterke denne frykten enda mer, resultatet ser dere jo nå. Jeg har ingen gode tips utover at dere må ta kontakt med eventuelt psykolog å prøve å skaffe hjelp der. Hjelp kan dere jo selvsagt få der selv om barnet deres har en diagnose eller ei, DERE kan ordne denne hjelpa. Jeg har selv så stor sprøyteskrekk at jeg måtte oppsøke hjelp selv som 30 åring for å klare å fullføre nødvendig tannpleie. Anonymkode: 4f96a...21d Tenkte faktisk tanken selv. Man holder da vel ikke fast et barn. Tenkte stakkars barn. Det bare forsterker og ikke hjelper i lengden. Anonymkode: dc283...d18
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #13 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Tenkte faktisk tanken selv. Man holder da vel ikke fast et barn. Tenkte stakkars barn. Det bare forsterker og ikke hjelper i lengden. Anonymkode: dc283...d18 Joda. Barn holdes fast hvis de ikke vil ta blodprøve f.eks Anonymkode: c6379...4a5
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #14 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (På 11.12.2020 den 8.58): Skjønner veldig godt problemet. Har det samme med et av mine barn. Selv hadde jeg sprøyteskrekk, men beit tenna sammen og gjorde det. Selvom jeg var livredd. Dette klarer ikke barnet mitt, så et styr hver gang det skal settes vaksine eller få bedøvelse hos tannlegen. Og beroligende hos tannlegen hjelper ikke en gang. Ingen gode råd men føler med dere. Anonymkode: dc283...d18 Hvor mange ganger har et barn/ungdom behov for bedøvelse hos tannlege? Fluorgenerasjonen har jo knapt hull. Anonymkode: e2fc2...4f1
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #15 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Hvor mange ganger har et barn/ungdom behov for bedøvelse hos tannlege? Fluorgenerasjonen har jo knapt hull. Anonymkode: e2fc2...4f1 Som regel trenger man det ikke hvis man bare skal borre et lite hull eller liknende, men må du rotfylle, fikse en tann som har knukket eller trekke en visdomstann er det nesten nødvendig. Anonymkode: ada49...551
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #16 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Som regel trenger man det ikke hvis man bare skal borre et lite hull eller liknende, men må du rotfylle, fikse en tann som har knukket eller trekke en visdomstann er det nesten nødvendig. Anonymkode: ada49...551 Men det er det da svært få barn og unge som må? Anonymkode: e2fc2...4f1
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #17 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Men det er det da svært få barn og unge som må? Anonymkode: e2fc2...4f1 Jeg har fire barn, og to av dem har trengt bedøvelse hos tannlegen. Ingen har hatt hull... Ene knakk fortannen i et fall. Andre måtte trekke før regulering. Anonymkode: 62db4...4a8
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #18 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Men det er det da svært få barn og unge som må? Anonymkode: e2fc2...4f1 De fleste som må ha regulering, og det er en del. Anonymkode: d4b5b...747
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #19 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (På 10.12.2020 den 22.07): Herregud det er så slitsomt med sånne unger Anonymkode: c6379...4a5 Joda, men det er ikke alltid så lett å gjøre noe med. Alle kan ha angst for noe, høyder, edderkopper, et eller annet, noen da for sprøyter/nåler. Voksne klarer å bite tenna sammen og gjennomføre selv om de har skrekk, de fleste ihvertfall, men det er noen som ikke klarer som voksen engang. Barn med angst klarer ofte ikke, og barn som i tillegg til angsten har en diagnose og slett ikke klarer tenke rasjonelt kan det være helt umulig for. Jeg har en niese med angst, bl.a for sprøyter og nåler, hun har også asbergers. Det går helt fint hjemme å snakke med henne om nødvendigheten av en blodprøve, du er slapp og pjusk, mangler energi, det er mye mulig du er blodfattig (har kraftig mens) og det må sjekkes opp om du mangler andre ting som D-vitamin o.l. Hun er helt enig, men når hun kommer på legekontoret er det helt umulig for henne å gjennomføre den blodprøven. 14 år og det svartner helt i angsten for den nåla. Det er ikke smerten hun er redd for, hun har høy smerteterskel, det er selve nåla. Anonymkode: 62db4...4a8
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #20 Skrevet 12. desember 2020 Om dere ikke får det til hjemme er ofte psykolog nyttig. Får selvsagt hjelp med spesifikke fobier selv om det ligger en annen diagnose i bunn. Anonymkode: c9efb...2d3
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #21 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Joda, men det er ikke alltid så lett å gjøre noe med. Alle kan ha angst for noe, høyder, edderkopper, et eller annet, noen da for sprøyter/nåler. Voksne klarer å bite tenna sammen og gjennomføre selv om de har skrekk, de fleste ihvertfall, men det er noen som ikke klarer som voksen engang. Barn med angst klarer ofte ikke, og barn som i tillegg til angsten har en diagnose og slett ikke klarer tenke rasjonelt kan det være helt umulig for. Jeg har en niese med angst, bl.a for sprøyter og nåler, hun har også asbergers. Det går helt fint hjemme å snakke med henne om nødvendigheten av en blodprøve, du er slapp og pjusk, mangler energi, det er mye mulig du er blodfattig (har kraftig mens) og det må sjekkes opp om du mangler andre ting som D-vitamin o.l. Hun er helt enig, men når hun kommer på legekontoret er det helt umulig for henne å gjennomføre den blodprøven. 14 år og det svartner helt i angsten for den nåla. Det er ikke smerten hun er redd for, hun har høy smerteterskel, det er selve nåla. Anonymkode: 62db4...4a8 At blodprøvene blir tatt på legekontoret er jo den første feilen... Anonymkode: c6379...4a5
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #22 Skrevet 12. desember 2020 For det første: man holder ikke fast ungen... Har selv en voksen datter som har ekstrem sprøyteskrekk. Her måtte det mye bearbeiding opp gjennom årene. Kommer langt med samtaler og tålmodighet. Hun tok aldri sprøyter på skolen. Gikk alene på helsestasjonen hos noen hun stolte på. Anonymkode: 0fa4a...902
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #23 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): At blodprøvene blir tatt på legekontoret er jo den første feilen... Anonymkode: c6379...4a5 Hvorfor det? Hår selv en sønn med diagnoser, og som virkelig ikke liker og ta sprøyter, og det ender ofte med at han kaster opp og holder på å besvime. På legekontoret er de så flinke med han, han får eget rom, kan ligge og de er dyktige, klarer det lett på første forsøk. Og de er så søte mot han. Så har vi måtte ta noen på sykehuset, og jeg har prøvd å ringe på forhånd, forklare situasjonen. Men nei, vi får bare møte opp. Prøvd å forklare de som skal ta prøven situasjonen, men de bryr seg ikke, er sure og har dårlig tid. Det har vært svært dårlig opplevelser for han. Og han sier selv at han vil ikke ta flere prøver på sykehuset. Anonymkode: 22982...b21
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2020 #24 Skrevet 12. desember 2020 Anonym bruker skrev (6 timer siden): At blodprøvene blir tatt på legekontoret er jo den første feilen... Anonymkode: c6379...4a5 Hvor burde de tas? Hos bakeren? Anonymkode: 9074a...a93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå