Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 I følge eleven min, får ikke ungene oppholde seg på skolens område når de har levert tentamen. Mange av dem, inkludert min, kan ikke gå hjem, men må vente på bussen. De kan alltids oppholde seg inne på stedets bensinstasjon, bakeri eller butikk, men dette er jo ikke særlig greit. Har skolen egentlig anledning til å sende ungene av gårde uten noen plass å sende de til?
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Du får gi eleven beskjed om å jobbe litt mer med tentamen, så slipper han å svirre rundt så lenge. Anonymkode: d45db...2d4
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 Vi stakk på hjørnet og hang 🤷♀️, skoledagen er over etter tentamen er levert inn. På vinteren gjorde vi alltid bedre arbeid, for det var for kaldt å ikke sitte tiden ut. Sommeren derimot var alltid fort ferdig før 12 Så ja, løsningen er å sitte tiden ut. Selv om de er ferdig før så er de jo ikke småbarn lenger, de klarer seg vel ute? Anonymkode: 95353...db8
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 Hmm, det har jeg aldri tenkt på som en problemstilling for her bor alle i gangavstand. Men snakk med skolen, om det er sånn at de må vente på skolebuss må de jo kunne vente på et rom på skolen. Kantina f.eks, hvor de kan sitte litt fra hverandre. Anonymkode: 8e7c2...710
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 Bor dere i huttigheita uten noe annet enn ett veikryss pluss skolen? 🤷♀️ Her går ungene hjem. Til fots, sykkel, buss eller t-bane Anonymkode: 0f817...b43
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 Mine går hjem. Det tar ikke mer enn en halvtime. Anonymkode: bf0d6...5ca
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #7 Skrevet 10. desember 2020 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Bor dere i huttigheita uten noe annet enn ett veikryss pluss skolen? 🤷♀️ Her går ungene hjem. Til fots, sykkel, buss eller t-bane Anonymkode: 0f817...b43 Ikke Hi, men her kan det være samme problemstilling. Vi bor absolutt ikke i huttiheita. En times tid fra Oslo. Likevel er det mange elever som ikke kommer seg hjem uten skolebuss. T bane er jo de aller færreste steder som har. Skulle tro at dere som bor i de store byene aldri har vært utenfor bygrensen, da dere ofte har null peiling på hvordan det er på landet. Anonymkode: a2be7...a85
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Ikke Hi, men her kan det være samme problemstilling. Vi bor absolutt ikke i huttiheita. En times tid fra Oslo. Likevel er det mange elever som ikke kommer seg hjem uten skolebuss. T bane er jo de aller færreste steder som har. Skulle tro at dere som bor i de store byene aldri har vært utenfor bygrensen, da dere ofte har null peiling på hvordan det er på landet. Anonymkode: a2be7...a85 Hvorfor kommer de seg ikke hjem? Hvor langt fra skolen bo de? Anonymkode: 7123a...94e
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 Det er jo litt søtt at noen ikke en gang klarer å forestille seg å bo sånn til at skolebuss er eneste måten å komme seg til/fra skolen, med mindre noen henter dem med bil. Dette er jo faktisk helt normalt mange steder i landet. HI: Jeg ville kontaktet skolen. Kanskje de har et ledig klasserom som kan brukes, eller en kantine. Anonymkode: c3380...418
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 10. desember 2020 Forfatter #10 Skrevet 10. desember 2020 Vi bor i underkant av fire mil fra skolen. Det går to busser, den ene går 20 min etter at tentamen starter, den andre går når skoledagen egentlig slutter. Men dere har kanskje ikke noe problem med å gå slike strekninger? Anonym bruker skrev (1 time siden): Bor dere i huttigheita uten noe annet enn ett veikryss pluss skolen? 🤷♀️ Her går ungene hjem. Til fots, sykkel, buss eller t-bane Anonymkode: 0f817...b43
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #11 Skrevet 10. desember 2020 Vi hang på Mækker’n 😅 Anonymkode: ddfc1...3da
Iiiiik Skrevet 10. desember 2020 #12 Skrevet 10. desember 2020 Hvis det er snakk om tentamen, er det jo store elever. For skolen er det selvfølgelig forstyrrende at de som er ferdige forblir på skolens område. De som ønsker å jobbe med oppgavene tiden ut vil bli forstyrret både i selve oppgaveløsningen, og i ønsket om å bruke tiden godt. Finnes det kanskje venner som bor nærmere skolen? Foreslå at barnet tar med seg noe godt å spise og inviterer seg selv hjem til en kompis hvis det blir lenge å vente på bussen?
litekreativtbrukernavn Skrevet 10. desember 2020 #13 Skrevet 10. desember 2020 Etter tentamen hang vi alltid på busslommen, en gressflekk eller benk. Dagen var over når tentamen var over, vi tenkte ikke mer på det (eller foreldrene heller). Noen gikk hjem, og noen hang til bussen gikk. Skolen har jo varslet om at det er tentamen, så det er vel ikke deres ansvar å stille med lokale eller buss. Det er jo store barn / ungdom.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #14 Skrevet 10. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvorfor kommer de seg ikke hjem? Hvor langt fra skolen bo de? Anonymkode: 7123a...94e Er du litt enkel? På vår videregående skole er det mange som bor 4-6 mil fra skolen. Skal de gå eller sykle? Du skjønner at det er liv utenfor ring 3 også? Anonymkode: b6b31...48f
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #15 Skrevet 10. desember 2020 Er det pga korona at de må ut av skolen? Ellers er det som regel ikke et problem at de venter i kantinen, biblioteket osv. Men slik situasjonen er nå så får de enten drøye tiden før de leverer, bli med noen hjem eller vente der de kan. Skolen kan selvsagt sette føringer på om de kan oppholde seg der når tentamen er ferdig. Anonymkode: b6b31...48f
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #16 Skrevet 10. desember 2020 Her bor de fleste av barna på skolen 4-15 km unna skolen. Kanskje 20% av elevene bor i gå avstand til skolen. Men de må pent vente til bussen går kl 14:10. De samles og skravler. Noen er innom butikken eller går i parken. Greit nok så er det dritvær her for tiden, men ungene klarer seg alikevel.. Så da har de valget.. Enten bruke litt mer tid på tentamen, eller gå ut i ruskeværet.. De fleste bruker faktisk litt lenger tid på tentamen nå.. Anonymkode: f97d4...a02
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #17 Skrevet 10. desember 2020 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Er du litt enkel? På vår videregående skole er det mange som bor 4-6 mil fra skolen. Skal de gå eller sykle? Du skjønner at det er liv utenfor ring 3 også? Anonymkode: b6b31...48f Siden du kaller det tentamen, så tenkte jeg ungdomsskole. Ved "min" videregående skole har vi enten fagdager eller heldagsprøver, og elevene får ikke gå før lunsj, tidligst. Også hos oss er det elever som bor flere mil unna skolen, men her jeg bor er det noe bedre utbygd kollektivtransport, selv om jeg bor på tjukkeste landsbygda. 4-6 mil er langt, ja, og ingen mener ungdommene skal gå slike distanser. Det burde åpnes for at ungdommene da kunne bruke et klasserom, eller kantine/bibliotek i tiden fra de er ferdig med tentamen og fram til bussen går. Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Her bor de fleste av barna på skolen 4-15 km unna skolen. Kanskje 20% av elevene bor i gå avstand til skolen. Men de må pent vente til bussen går kl 14:10. De samles og skravler. Noen er innom butikken eller går i parken. Greit nok så er det dritvær her for tiden, men ungene klarer seg alikevel.. Så da har de valget.. Enten bruke litt mer tid på tentamen, eller gå ut i ruskeværet.. De fleste bruker faktisk litt lenger tid på tentamen nå.. Anonymkode: f97d4...a02 Hvis det er snakk om elever i ungdoms- eller videregående skole, så er ikke 4 km noe å snakke om, det bør de virkelig kunne gå. 15 km er i grenseland, det kan være langt for en del, men rundt 10 km bør friske ungdommer kunne gå. Eller bruke tida bedre på tentamen. Anonymkode: 7123a...94e
Optatium Skrevet 11. desember 2020 #18 Skrevet 11. desember 2020 Enten så sitter elevene i klasserommet og jobber med oppgaven sin, ellers må de forlate skolen ja. Utrolig forstyrrende med elever som er ferdig, men ikke går. Men dette er jo et ikke-problem dersom ungene bare gjorde oppgaven sin? Eventuelt har jeg vært med på elever som har hatt med seg annet skolearbeid eller en bok de kan jobbe med når de har levert. Det er uproblematisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå