Gå til innhold

Hater å ha besøk av andres barn!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men må jo pga ungene. 

Jeg lærer barna mine å sitte rolig ved matbordet, spise pent og tørke munnen med serviett i stedet for med genseren. 

Hvorfor gjør ikke andre foreldre dette? Hver gang ungene har besøk er det masse middagsrester under bordet, glass veltes, de sitter ikke i ro, skal bare ditt og datt. Min 4 åring greier å spise suppe, bøyer seg over skåla. Men eldre barn som besøker eldre søsken er jo sjanseløse!! Argh...

For ikke å snakke om toalettbesøk og håndvask, hele badet er vått etter håndvask.

Anonymkode: 50132...a8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er åpenbart ut å lære barna sine å takke for maten også.

Anonymkode: a22b2...91e

Skrevet

Kjenner meg i gjen, men prøver å bite det i meg så godt jeg klarer. Hadde besøk av en 7åring her i går som ropte å skreik, løp  og hoppet i sofaen, og skulle kverulere på alt. Blir litt paff, og kjenner jo at det er ikke alle barn man har lyst til å ha for ofte på besøk. En annen løper igjennom hele huset, går inn på soverom til oss voksne, åpner opp skuffer og skap og ber om godteri. Storebroren i huset blir mildt sagt irritert for plutselig har hun bare gått rett inn på rommet hans. Gir beskjed om at det ikke er ok, men det går ikke inn. Har selv barn med ADHD, så vet jo at konsekvenstenking er en utfordring for enkelte, men de er godt drillet med hvordan oppføre seg hos andre, for selv med utfordringer er det viktig at de lærer hva som er greit eller ikke. Kan jo hende barna er villstyringer borte, men har fått mye tilbakemeldinger på at de er så hyggelige og høflige når de er på besøk, nesten som at andre foreldre blir litt overrasket. Jeg tenker det er normal folkeskikk å rydde etter seg, ha respekt for de voksne og takke når man blir tilbudt noe. 

Anonymkode: 0467f...bed

Skrevet

Jeg synes det er helt topp at barnet mitt har besøk. Er 9 år nå så bordmanerer begynner å bli bra på de aller fleste 😊 Men hadde ei på besøk som ikke kunne bruke kniv og gaffel.. Spiste middag med fingrene. Det synes jeg var litt spesielt. 

Anonymkode: 04e04...d9f

Skrevet

Jeg elsker å ha andre barn på besøk!

Har hatt et barn som aldri fikk impulsivt besøk og nyter at det ringer på i ett. 

Gulvet kan vaskes og melk kan tørkes av bordet. Null stress, og tenk for en glede å få sitte med vennene sine og spise. 

Man får det tidsnok stille nok i huset. 

Anonymkode: 28ee2...09a

Skrevet

Og de barna som prater hull i hodet mitt i stedet for å leke med barna de besøker. 

"Trine, jeg vil ha godteri, jeg skal også ha middag, jeg skal ha tyggis, jeg pleier å få sånn hjemme, bla bla bla". Frekke og for pratsomme. 

Noen er koselige, men dessverre ikke flertallet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og de barna som prater hull i hodet mitt i stedet for å leke med barna de besøker. 

"Trine, jeg vil ha godteri, jeg skal også ha middag, jeg skal ha tyggis, jeg pleier å få sånn hjemme, bla bla bla". Frekke og for pratsomme. 

Noen er koselige, men dessverre ikke flertallet. 

Så trist å se på en stor del av barnas liv som bare et ork. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så trist å se på en stor del av barnas liv som bare et ork. 

Kjempetrist.

Skrevet

Man kan lære barn alt, men de er fortsatt barn. Og vil glemme seg. Vet ikke hvor mange ganger vi sier st de ikke skal tørke på klæra. Likevel, 10 år og 12 år. Klarer ikke å huske det.

Sitte ved bordet klarer de, men å sitte stille som en voksen klarer de ikke. 

Å velte et glass kan skje den beste.

MEN ja. Det er slitsomt med barn innimellom. Og da mer slitsomt med flere enn bare sine egne

Anonymkode: 15d70...229

Skrevet

Barn er forskjellige. Vår ene kan man si noe til én gang, og det blir gjort. Den andre... nope. Vi repeterer og repeterer og repeterer. Som det med å tørke munnen på genseren. Eller ikke sette vannglasset helt utpå kanten. Eller henge opp jakka når han kommer inn. 
To barn med samme oppdragelse, to forskjellige resultater. 

Anonymkode: 0b3fe...0a8

Skrevet

Jeg var rimelig irritert en stund, men da bestemte vi oss for å gi alle ungene som kom innom oss beskjed om at her gjalt våre regler, ble ikke de fulgt så fikk de ikke komme på besøk. Egentlig hadde vi ingen regler i hus, for oss var det normal folkeskikk vi fulgte. Ungene fikk beskjed at om de var usikkre hva som var reglene, så fikk de spørre først. Dette løste igrunn alt, det var en unge som ikke ville komme til oss igjen og det syns ungene var helt greit. Alle andre kom like mye eller mer enn vanlig og fra da så var det bare hyggelig at huset fløyt over av unger. 

Nå var det ikke bare jeg som irriterte meg over ungene som var på besøk, de fire ungene vi hadde i hus var også irriterte over ting selv om det var litt ulike ting. Ungene var også så forskjellige så vi hadde kodeord når en unge ville vi voksne skulle snakke til noen unger, men noen unger gjorde dette selv eller hjalp ett søsken når det trengtes. Nå hørtes det ut som det var ofte vi måtte gripe inn, men det var ikke det altså. Men ikke alltid enkelt å være barn og si det ikke er lov å spille tvspill/dataspill når de hadde besøk (to unger ville ikke gjøre slikt når de hadde vennerr på besøk, og to måtte vi regulere litt i perioder.)

Anonymkode: 12e52...736

Skrevet

Jeg er så takknemlig for at huset mitt er fullt av barn. Fra de små til tenåringene. Liv og leven og ståk og styr. I løpet av alle år med små og store barn har jeg møtt mye forskjellige barn. De aller fleste følger husets regler. Så er det jo litt rydding og vasking, men det er en liten pris å betale. Tenk så stusselig om barna mine ikke hadde venner som ville være her.

Skrevet
Mamsemums skrev (5 minutter siden):

Jeg er så takknemlig for at huset mitt er fullt av barn. Fra de små til tenåringene. Liv og leven og ståk og styr. I løpet av alle år med små og store barn har jeg møtt mye forskjellige barn. De aller fleste følger husets regler. Så er det jo litt rydding og vasking, men det er en liten pris å betale. Tenk så stusselig om barna mine ikke hadde venner som ville være her.

Dette tenker jeg også. Alternative til alle disse barna med ulik oppførsel ville jo vært at barna satt alene uten vennebesøk. Det er verre. Mange barn har ikke besøk av andre barn.

Anonymkode: a15b5...e6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er helt topp at barnet mitt har besøk. Er 9 år nå så bordmanerer begynner å bli bra på de aller fleste 😊 Men hadde ei på besøk som ikke kunne bruke kniv og gaffel.. Spiste middag med fingrene. Det synes jeg var litt spesielt. 

Anonymkode: 04e04...d9f

Haha, alle mine sønns venner på 9 spiser med hendene. Fatter det ikke. Og han ene skulle tom spise uten hender, DA satte jeg foten ned altså. 

Anonymkode: 7a3b9...632

Skrevet

Jeg har tre barn der yngste er 9 år. For å ta henne som et eksempel, så har hun hatt besøk av venninner fra hun var 3 år. Alle har ikke vært like hyggelige å ha på besøk, men jeg har ingen problemer med å snakke til de hvis de griser eller ikke oppfører seg. Og hvorfor i alle dager tillater dere at store barn spiser middag med fingrene?! Hos oss hadde de pent fått beskjed om å bruke gaffel eller skje. Det får være grenser.

Anonymkode: 1cf3e...b81

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Kjempetrist.

Ja, det skjønner jeg. 

Når man får barn tar man selvsagt samtidig valget om å gi dem en god barndom. I dette ligger det blant annet at de får ta med venner hjem. Man bør ikke regne med å gå gjennom hele oppveksten deres uten å åpne huset for små og større venner. 

Jeg har vært mamma i over tjue år, og enten har vi vært utrolig heldige med alle som har vært innom oss eller så har andre en svært lav terskel for å klage på andre barn. 

Jeg har faktisk aldri, med hånden på hjertet, følt at jeg har vært drittlei besøk. Noen barn trenger klarere beskjed enn andre, men jeg har da stemme og ingen problemer med å gi beskjed hvordan vi gjør ting her i huset. 

Skrevet

Du hater ikke besøk av barn, du hater barn som ikke oppfører seg etter din standard. 
Vi er nok heldige, barnas venner er stort sett renslige og greie å ha i hus. 
Jeg skjønner at griseri er kjedelig. Hva med å prate til de? Hender jeg må oppdra andre barn. De blir aldri fornærmet eller sure. Hei Ola, jeg hadde syntes det var supert om du kunne spist ferdig ved bordet. Jeg blir glad om alle vasker hender og rundt munnen etter mat. Fint om du ikke setter vasken på full når du vasker deg for da spruter det over alt. Det meste kan sies om man bruker en vennlig tone. 

Anonymkode: f3b6d...806

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg har tre barn der yngste er 9 år. For å ta henne som et eksempel, så har hun hatt besøk av venninner fra hun var 3 år. Alle har ikke vært like hyggelige å ha på besøk, men jeg har ingen problemer med å snakke til de hvis de griser eller ikke oppfører seg. Og hvorfor i alle dager tillater dere at store barn spiser middag med fingrene?! Hos oss hadde de pent fått beskjed om å bruke gaffel eller skje. Det får være grenser.

Anonymkode: 1cf3e...b81

Alternativet måtte bli å fysisk hive de ut fra kjøkkenet eller nekte de å komme hit. De er ikke istand til å ta imot beskjed eller høre etter. Du kan jo selv tenke deg hvorfor foreldrene ikke har greid å lære dem det? For meg gjør det lite annet enn at jeg synes det er ekstremt sært. Men å skulle sitte hele måltidet hver gang de spiser her og minne dem på å bruke bestikk, det gidder jeg ikke! Dette er foreldrenes jobb. Jeg har prøvd, og det når bare ikke inn. De glemmer seg igjen etter 2 sekunder. Jeg vil heller nyte måltidet og kose meg med barna enn å sitte og hakke på gjesten hele tiden.

Skrevet

De jeg ønsker å fortsette å ha i hus oppdrar jeg så de funker. Resten får ikke komme tilbake.

Anonymkode: 01b36...b47

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Men må jo pga ungene. 

Jeg lærer barna mine å sitte rolig ved matbordet, spise pent og tørke munnen med serviett i stedet for med genseren. 

Hvorfor gjør ikke andre foreldre dette? Hver gang ungene har besøk er det masse middagsrester under bordet, glass veltes, de sitter ikke i ro, skal bare ditt og datt. Min 4 åring greier å spise suppe, bøyer seg over skåla. Men eldre barn som besøker eldre søsken er jo sjanseløse!! Argh...

For ikke å snakke om toalettbesøk og håndvask, hele badet er vått etter håndvask.

Men... tror du ikke at andre foreldre gjør det? Du er da vel ikke den eneste i verden som prøver å lære barna folkeskikk? Fordi om andre barn ikke er som dine, kan du jo ikke være sikker på at de er like veloppdragne når de er borte? Det er ytterst sjelden andre foreldre forteller om at «ungen din tørket seg ikke rundt munnen, ryddet av etter seg, eller satt til alle var ferdig». Som regel får man høre at det har gått fint. Føler dette innlegget bærer litt preg av å være mammapoliti. Det kan jo være andre ting med dine barn som andre foreldre reagerer på. Vi må slutte å tenke at andre foreldre ikke gjør det beste de kan. Svært få hopper over oppdragelse. Det kan heller være det at du ikke kjenner de barna så godt, og dermed ikke grensesetter på en måte de er vant til. Du grensesetter utfra den måten barna dine er vant til. Derfor når du ikke igjennom, og andre barn hører ikke. 

Anonymkode: c965e...ac2

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Du hater ikke besøk av barn, du hater barn som ikke oppfører seg etter din standard. 
Vi er nok heldige, barnas venner er stort sett renslige og greie å ha i hus. 
Jeg skjønner at griseri er kjedelig. Hva med å prate til de? Hender jeg må oppdra andre barn. De blir aldri fornærmet eller sure. Hei Ola, jeg hadde syntes det var supert om du kunne spist ferdig ved bordet. Jeg blir glad om alle vasker hender og rundt munnen etter mat. Fint om du ikke setter vasken på full når du vasker deg for da spruter det over alt. Det meste kan sies om man bruker en vennlig tone. 

Anonymkode: f3b6d...806

Jo, du har jo rett. Er glad for at barna har venner, og hater ikke at de har besøk. Hater alt rundt. Jeg snakker til besøket. Både mtp hyling og roping, løping i sofaen osv. 

Men problemet er at feks så lager jeg suppe til middag, noe mine barn spiser som normale folk. Så ringer det på døra som vanlig midt i middagen, og jeg har ikke hjerte til å si nei når jeg hører magen rumle av sult hos besøket. De spiser ikke før de kommer hit, foreldrene er ikke hjemme før senere. Men når det er 3 dl suppe i skåla, og kun 1 dl treffer munnen til barnet mens resten havner på bord, gulv og klær, så blir jeg helt matt! Kan ikke barn spise med skje? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jo, du har jo rett. Er glad for at barna har venner, og hater ikke at de har besøk. Hater alt rundt. Jeg snakker til besøket. Både mtp hyling og roping, løping i sofaen osv. 

Men problemet er at feks så lager jeg suppe til middag, noe mine barn spiser som normale folk. Så ringer det på døra som vanlig midt i middagen, og jeg har ikke hjerte til å si nei når jeg hører magen rumle av sult hos besøket. De spiser ikke før de kommer hit, foreldrene er ikke hjemme før senere. Men når det er 3 dl suppe i skåla, og kun 1 dl treffer munnen til barnet mens resten havner på bord, gulv og klær, så blir jeg helt matt! Kan ikke barn spise med skje? 

Igjen: la barn være barn. 

Anonymkode: c965e...ac2

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Huff. Hvor gammel er barnet? Jeg hadde nok selv følt ekstra ansvar for dette barnet. Når de kommer sulten, er alene hjemme og åpenbart mangler veiledning hjemmefra så ville jeg kjent at her må jeg prøve å være tilstede og bidra. 
Ikke alltid man har overskudd selvsagt, men jeg klarer ikke si nei til barn som trenger en trygg voksen. 

Skrevet

Du hører faktisk at det rumler i magen til barnet? Det er alene uten mat til foreldrene kommer hjem? Det har ikke lært grunnleggende bordskikk? Det hører ikke etter på korreks?

Det ringer ikke en liiiten bjelle hos deg? Du klarer ikke løfte hodet såpass fra din selvrettferdige harme at du ser at dette er et barn som ikke har det så bra?

Jeg må si at jeg hater voksne som snur seg bort og ikke vil se! 

Skrevet

De jeg ønsker å fortsette å ha i hus oppdrar jeg så de funker. Resten får ikke komme tilbake.

Anonymkode: 01b36...b47

De har vel neppe særlig lyst til å komme tilbake heller. De snakker jo om foreldre seg imellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...