Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Har dere lest på vg om pengestøtte til norske artister pga. koronakrisen? Hva synes dere om de gode støtteordningene? Anonymkode: dc656...35b
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Jeg syns det er ganske drøyt. Det er maaaange som har mistet jobben sin, fortsatt er permitterte osv, men de får jo dagpenger, hvorfor kan ikke artistene det? Kanskje de får det, jeg vet ikke. Anonymkode: b8062...f9c
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 Mange av artistene er selvstendig næringsdrivende eller frilansere. Da har de ikke noen jobb å være permitert fra. Saken viser mest hvor vanskelig det er å lage støtteordninger som treffer godt. Anonymkode: fa60d...949
Optatium Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 Må bare si at selv om "Kurt Nielsen får penger, så er det ikke bare han som får. Det er lydtekniker, lystekniker, scenearbeidere, musikere osv. De er frilansere og har ikke engang krav på dagpenger!! Dette er ikke en god ordning, det er en halvveis løsning som hjelper noen få som allerede har etablert seg. Når det er sagt skulle jeg ønske det ble gitt mer til de som er mindre etablerte, de sliter nå! Frilansere som har levd av sparepenger og telt på knapper siden i våres, uten inntekt eller håp om det. Kukturbransjen blør ihjel, og vi fokuserer på viktigheten av landskamper. Jeg blir så provosert.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 Bedre enn den liksomstøtteordningen kompensasjon for faste kostnader. Den dekket jo bare en brøkdel. Anonymkode: 45d95...1af
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Har dere lest på vg om pengestøtte til norske artister pga. koronakrisen? Hva synes dere om de gode støtteordningene? Anonymkode: dc656...35b Jeg har ikke lest akkurat den saken du refererer til, men jeg er musiker selv, så jeg vet en del om støtteordningene. Det jeg kan si generelt er at kulturarbeidere har tatt veldig mye av støyten hittil. Kulturbransjen er en av de hardest rammede bransjene (sammen med utelivsbransjen), men har ikke blitt kompensert tilsvarende. Det er ikke riktig at millionstøtten går til artisten. Det er en nyhetsvinkling som har blitt brukt mange ganger, men som ikke er korrekt. Støtten går til hele maskineriet rundt en artist og til et konkret formål. F.eks. en juleturné. Da skal støtten dekke management, bookingagenter, band, lokaler, kost og losji for alle, osv. Støtten skal også dekke opp for de tapte inntektene man får som følge av smittevernhensyn. Når man nå må holde 1 meter avstand får man solgt halvparten av billettene eller ofte færre. Det betyr at inntekten for mange er mer enn halvert. For mange er det heller ikke forsvarlig å reise, eller noen bandmedlemmer kan ikke være med fordi de er i risikosonen, og da må man finne erstattere. Alt dette koster mye penger og støtten skal være med på å dekke opp for det. Men musikkbransjen har ikke fått i nærheten av kompensert tapene sine. Og en relativt samlet bransje føler nok at de/vi i stor grad er kastet under bussen. Anonymkode: 427ad...a79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå