Gå til innhold

Angstanfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan ett angstanfall vare i flere timer?  Har en nabo som er sykemeldt fra jobb. Hun sier selv at hun synes det er godt å gå hjemme. Men nav vil ha henne tilbake i jobb. De har prøvd flere ganger. Nå skulle hun begynne med 2 dager i uken. Første dag var på Mandag. Men natt til mandag fikk hun ett angstanfall som varte i 4 timer. Så hun klarte ikke å jobbe. Hun spurte om jeg kan bli med henne på nav og forklare at hun har mye angst. Men jeg lurer på om ett angstanfall kan vare i 4 timer? 

Anonymkode: d295c...b62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en venn du er! 🙄

Anonymkode: a89c0...9c3

Skrevet

Ja, et angstanfall kan vare så lenge. Men du er neppe et troverdig vitne ovenfor NAV. Ikke fordi du ikke er til å stole på i seg seøv, men NAV vil være opptatt av medisinsk ekspertise. Hun må kontakte legen sin eller annen behandler.

Anonymkode: 76a5f...64b

Skrevet

Angstanfall kan vare mye lengre enn 4 timer. At dette skjedde natt til dagen hun skulle på jobb tyder på at hun ikke holder ut jobben og at det har forplantet seg som angst i kroppen. Dette er veldig alvorlig om det får fortsette, det kan «smitte» over i andre jobber og hun kan ende opp varig utenfor arbeid. Syntes du skal støtte henne i kontakten med nav, dette er ei dame som trenger hjelp, hun har tillit til deg og ber deg om hjelp. Har du mulighet og ork så syntes jeg du skal bistå. Du trenger ikke si så mye, det hjelper at du bare er der. Å leve med angst er vondt, å leve med angst for noe du skal gjøre til du blir gammel er enda vondere. Nav burde hjelpe henne med omskolering, det virker som at jobben hun er i ikke er riktig for henne. Be henne ta kontakt med fastlegen så hun får dokumentert der hvordan hun plages, samt få henvisning til spesialist. Det er lange ventetider så hun må begynne allerede nå. Se på det som en tillitserklæring at hun ba nettopp deg :) 

Anonymkode: cb50f...065

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For en venn du er! 🙄

Anonymkode: a89c0...9c3

Synes jeg er en bra venn. Som vil stille opp. Men jeg vet ingen ting om angstanfall. Derfor jeg spørr........

Skrevet

Absolutt. Har en mann som opplever det i perioder. Noen ganger sover han knapt om natten, ved ett par tilfeller har det vært så ille at han har gått 3 døgn uten å sove.

Medmenneskelig nærkontakt er ganske viktig akkurat da. Er han hjemme kan jeg legge meg ved siden og bare være der eller prate om alt eller ingenting, kjenner jo at hjertet går på turbo. Pleier å roe seg litt da, men når han er på jobbreise, så kan det fort bli slik som tre døgn uten søvn. 

Kanskje derfor hun spør om du vil være med, for å ha noen hun føler seg trygg på. Du trenger sikkert ikke uttale deg om hennes angst. 

Anonymkode: b62ea...a6a

Skrevet

Ja.... jeg har hatt GAD (generalisert angst lidelse)siden jeg var 9 år. Da kan jeg gå rundt med angst i timesvis. Grusomt. Jeg er i full jobb og har heldigvis bare i korte perioder på 2 uker til 3 måneder av gangen. Det er ikke det samme som panikkanfall. 

Du kan ha panikkangst også lenge. Ha et anfall først også går du på adrenalin, hjertebank , vanskeligheter med pusten og muskelsammentrekninger i noen timer etterpå. 

Så ja absolutt mulig. Er mange typer/grader av angst. Men får henne ikke behandling?

Anonymkode: e337a...a97

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Ja.... jeg har hatt GAD (generalisert angst lidelse)siden jeg var 9 år. Da kan jeg gå rundt med angst i timesvis. Grusomt. Jeg er i full jobb og har heldigvis bare i korte perioder på 2 uker til 3 måneder av gangen. Det er ikke det samme som panikkanfall. 

Du kan ha panikkangst også lenge. Ha et anfall først også går du på adrenalin, hjertebank , vanskeligheter med pusten og muskelsammentrekninger i noen timer etterpå. 

Så ja absolutt mulig. Er mange typer/grader av angst. Men får henne ikke behandling?

Anonymkode: e337a...a97

Jeg tror ikke at hun får behandling. Hvilken behandling hjelper?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke at hun får behandling. Hvilken behandling hjelper?

Jeg vet ikke hva som hjelper, men det er jo veldig rart å være sykmeldt for det og ikke få noen behandling, hvordan skal hun da bli bedre.

Anonymkode: a943f...67c

Skrevet

Jeg hadde engang lammende angst som varte i 5 måneder. Jeg var helt sengeliggende. 

Anonymkode: 0ca74...4a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som hjelper, men det er jo veldig rart å være sykmeldt for det og ikke få noen behandling, hvordan skal hun da bli bedre.

Anonymkode: a943f...67c

Hun er sykemeldt pga andre ting også 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...