Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #1 Skrevet 9. desember 2020 Har tre barn mellom 6 og 11 år. Midterste på 9 har diagnoser som gjør at han treng rutiner og forutsigbarhet. Han sig og mye foran skjerm, men er generelt krevende på dagtid og vanskelig å roe på kveld. Vi foreldre blir veldig slitne. Treng tips til å få ei god jul og fridager for alle. Anonymkode: 3bbdc...9da
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #2 Skrevet 9. desember 2020 Slik som i dag var det kort dag på skolen og vi tenkte å lage kakemenn etter lekser var gjort. Det fungerte for yngste og eldste, men gikk helt i stå for midterste. Aldri kan vi få til noe koselig, kommenterte eldste fordi midterste hylte og utagerte. Anonymkode: 3bbdc...9da
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #3 Skrevet 9. desember 2020 Prøv å holde på dagsrytmen som barnet er vant til fra skolen. Måltider til faste tidspunkt og aktiviteter som han liker i mellom, men ikke bare skjerm! Vi har også barn med diagnose, som også trives best med faste rutiner. For oss funker det å holde mest mulig på rutinene, men at vi selvsagt varierer aktivitetene etter hva som også passer resten av familien. Anonymkode: 6def9...7e9
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #4 Skrevet 9. desember 2020 Kan dere dele dere opp noen timer i løpet av dagen? Slik at f.eks far og midterste gjør noe sammen, mens mor og de to andre barna gjør noe? Blir ofte kaos, krangling og mye mas når alle skal være sammen hele dagen i flere dager på rad. Anonymkode: 09422...ff6
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. desember 2020 #5 Skrevet 9. desember 2020 Ville delt flokken litt. Brødrene fortjener å kose seg med aktiviteter og broren har det best med sine rutiner. Dere er 2 og sånn sett heldige♥️
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #6 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Har tre barn mellom 6 og 11 år. Midterste på 9 har diagnoser som gjør at han treng rutiner og forutsigbarhet. Han sig og mye foran skjerm, men er generelt krevende på dagtid og vanskelig å roe på kveld. Vi foreldre blir veldig slitne. Treng tips til å få ei god jul og fridager for alle. Anonymkode: 3bbdc...9da Gjør som dere alltid har gjort. Anonymkode: 6ca6b...c03
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #7 Skrevet 9. desember 2020 Kan dere ta ett familiemøte og legge en plan for hva dere alle ønsker å gjøre i fridagene i jula, slik at det barnet som trenger rutiner og rammer da blir forberedt på dette? Det må ikke bety at alle skal gjøre det samme eller alle ha en plan hele tiden, men at den som trenger dette får dette inn på kalenderen. Hva dette barnet tenger aner jeg ikke, men om det er aktiviteter som gjør at det aktiviseres på ulike måter er det bare å slippe kreativiteten løs slik at barnet kan se på kalenderen og forberede seg på sin dag. Det kan jo være fra å lage frokost sammen med mor en dag, far en annen dag, eller at det hjelper til med frokost hver dag til en fast tid slik at dette blir en rutine hver dag dere har fri. Bli med mor/far ut i skogen/ til en lekeplass osv slik at mor/far/søsken kan sove lenge. Spilldager, filmkveld, bakedag (må ikke være kaker, kan være brød og rundstykker), tur til biblioteket, gå tur i byen på kveldstid for å se på alle lysa, ta en kjøretur rundt i kommunen for å finne det fineste julehuset (det syns mine var kjempe gøy før. Jeg og min søster ba alltid våre foreldre om å kjøe omveier dit vi skulle for vi telte julestaker og stjerner i vinduene. Like stas hver kjøretur og jeg skjønner hvorfor mine foreldre syns det var irriternde, for nå har jeg unger som teller og teller når vi kjører ett sted, men det er også veldig koselig å høre på ) Men velg aktiviteter som kan gjøres uavhengi av vær og vind, slik at deg ikke blir avlysninger (gå en tur i regnevær går helt fint, men skal dere se på stjerner en kveld så er ikke det mulig om det er overskya feks) Jeg ville nok skriv noen aktiviteter i bunn av kalenderen somungene vil gjør, men som er avhengi av vær og vind feks, slik at dere da kan ta de på sparket når det passer. Den 21 desember er det ett eller snnet himmelfenomen på himmelen, så slike ting kan dere prøve å få med dere om det er stjerneklart. Anonymkode: 1ce18...caa
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 21 hours ago, Anonym bruker said: Har tre barn mellom 6 og 11 år. Midterste på 9 har diagnoser som gjør at han treng rutiner og forutsigbarhet. Han sig og mye foran skjerm, men er generelt krevende på dagtid og vanskelig å roe på kveld. Vi foreldre blir veldig slitne. Treng tips til å få ei god jul og fridager for alle. Anonymkode: 3bbdc...9da ok Anonymkode: 6702a...a8c
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 Avlastning. Du høres oppgitt og sliten ut, men også litt som om du klandrer midterstemann for at han er som han er. Det tyder på at du trenger litt pause og pusterom. Anonymkode: 28abf...241
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 Sier som de andre her, dere må dele opp familien litt. Selv om alle er friske kan det tære litt på kjærligheten når man er sammen hele tiden, og når det ene barnet har diagnoser og utagerer må han få litt fri fra resten av gjengen og resten av gjengen må få litt fri fra han. Kanskje kan avlastning være noe, men også som allerede forslått her en kalender hvor ting er tilpasset han og hvor dere foreldre deler dere kan være positivt for alle. Det er ikke alltid så lett å være hverken foreldre eller søsken til et barn med diagnoser, men det er ikke lett å være barnet med diagnoser heller. Dere som foreldre må balansere det hele og ingen sier det er lett, men det er bare sånn det er når man står midt i det. Anonymkode: 7083b...36f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå