Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #1 Skrevet 8. desember 2020 Far til mine barn betaler ikke bidrag. Jeg har prøvd å få til en ordning i flere år, men da blir det voldsomt med sutring, stakkars han som har så lite penger og jobber så lite. Han er så fattig i følge han selv. I dag sjekket jeg skattelisten hans, tok årsinntekten der og plusset på minstefradraget (om det kan være riktig måte å gjøre det for å få mest mulig riktig bilde av hans lønn? i tillegg har han sikkert noe gjeld han får fradrag for som jeg ikke har oversikt over). Når jeg legger inn hans Ca lønn og min lønn, og eksakt antall dager han har vært med de det siste året skal han betale meg litt over 4000,- i måneden. I hele 2020 har jeg fått totalt 800,- i «bidrag». Og nå er jeg lei av å betale alt, men jeg vet at det vil bli ett rent helvete hvis jeg presser på igjen så nå har jeg tenkt å sende inn til nav hvis han ikke frivillig begynner å betale det kalkulatoren viser (kommer han garantert ikke til å gjøre), hvis du var i fars posisjon, som mener at han ikke har råd til å betale bidrag, er det best å bare sende inn en søknad, eller vil det være best å gi beskjed på forhånd at nå har jeg snoket i lønnen din og vet at du tjener mer enn det du påstår. Jeg er litt rådvill på hva som vil være best. Jeg er ikke glad i konflikter, og dette vil garantert bli en konflikt. Han er også truende til å la det gå utover ungene. Anonymkode: 0b690...bae
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #2 Skrevet 8. desember 2020 Jeg ville bare informert ham om at du nå ønsker å ta bidrag gjennom Nav, slik at dette ikke blir noe problem fremover. Det er rett og slett noe han må forholde seg til. Begynner han å krangle ville jeg sagt at da får dere ta noen timer på fvk for å finne måter å samarbeide på til det beste for barna. Hadde ikke gått inn i noen diskusjoner om hans økonomi, hadde bare gjentatt meg selv med at det er ryddigst at bidrag går gjennom Nav (hadde ikke sagt noe om at du har sjekket med bidragskalkulatoren til å begynne med), slik at dere begge to bidrar slik dere skal og at ev. problemer med samarbeid må dere løse på andre måter, f.eks. familievernkontoret. Det er viktig å huske at bidrag ikke er penger som du skal ha, det er penger som er for at barna skal ha det best mulig. Om han lager problemer og forsøker ta det utover barna, så ville jeg sagt at da må dere ha runder med fvk. Hvor gamle er barna? Tenker mest på hvordan han ev. vil ta ting ut på dem, om de er gamle nok til å si mer om hvor de vil være og hvor mye osv. Anonymkode: 1354f...65d
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #3 Skrevet 9. desember 2020 Du trenger ikke si du har snoket i skattelistene, om du ønsker å fremstå som litt ydmyk og ikke provoserende så kan du jo si omtrent som følgende, skriv en sms så har du det skriftlig: Hei, jeg driver og skriver budsjett for neste år og vil derfor ta bidraget gjennom nav nå for å få mest mulig forutsigbarhet. Vi må jo begge være med å forsørge barna og de setter opp en rettferdig fordeling. Du vil høre fra dem og har mulighet til å uttale deg du også selvfølgelig. Ikke gi han flere sjanser, bare ta det gjennom nav. Blir han rasende så får han bare bli det, det koster å ha barn og han har vært med å sette de til verden... Anonymkode: 6c985...a55
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #4 Skrevet 9. desember 2020 Ikke si noe om skattelistene eller annet. Bare si at dette blir dere ikke helt enige om så det beste er da at noen andre finner ut hva som er rettferdig fordeling av kostnadene og at du derfor har sendt inn spørsmål til nav om beregning. Selvsagt vil han ikke ha avtale. Han "tjener" jo 3200 kr i mnd nå som du betaler for han. Det er 38400 kr i året det. Anonymkode: 05e26...bcd
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #5 Skrevet 9. desember 2020 Send søknad til nav. Du treng ikkje seie noko til barnas far. Han får brev i posten av nav og mulighet til å sende inn klage på det vedtaket. All kontakt fra far der han er sur eller sint om bidrag, avvis. Gå ikkje inn i noen diskusjon om det. Anonymkode: 7b210...f91
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #6 Skrevet 9. desember 2020 Her sendte jeg søknad uten å informere far, han fikk brev i posten. Betalte ikke et rødt øre på 10 år. Nå må han ut med 5000 i måneden for ett barn 👍🏻 Kjør på, vi har faktisk forsørgerplikt for de barna vi setter til verden. Anonymkode: 910e6...796
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #7 Skrevet 9. desember 2020 Ikke diskuter med ham. Send søknad til NAV. Du kan velge å la dem både regne ut korrekt bidrag og å la dem kreve inn bidraget. Hvis tallene du oppgir er riktige så har du gått glipp av cirka 50 000 i barnebidrag i år. Det tilsvarer nokså mange sunne middager, ullstrømpebukser og treningsavgifter. Om far ikke stiller opp økonomisk må du ta tak. Om samarbeidet mellom deg og barnas far ikke fungerer så kontakter du familievernkontoret for mekling og/eller samtaler. Far vil kanskje krangle, men det vil ikke du. Få hjelp! NAV kan håndtere utregning og innkreving av barnebidrag. Familievernkontoret kan hjelpe å utarbeide en samværsplan. Du kan informere far om at kommunikasjon skal skje via e-post, sms eller det som fungerer best for dere. Om far er usaklig når dere kommuniserer med hverandre så må du lære deg noen standardsvar. "Hvis du ønsker å diskutere XYZ må du bestille time på familievernkontoret så kan vi snakke om det der". "Det har jeg ikke lyst til å snakke om". "Jeg har ingenting med hvor mye eller lite penger du har, NAV håndterer bidraget." Øv deg gjerne foran speilet. Lykke til!!! Om du sørger for at all kommunikasjon er skriftlig så har du noe å vise frem på familievernkontoret. Anonymkode: baa77...0c3
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #8 Skrevet 9. desember 2020 vil han ikke betale så gjør han det dessverre ikke det selv gjennom nav, min betaler ikke selvom han har gjennom nav,men da blir det jo gjeld på han Anonymkode: 6397d...f89
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #9 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): vil han ikke betale så gjør han det dessverre ikke det selv gjennom nav, min betaler ikke selvom han har gjennom nav,men da blir det jo gjeld på han Anonymkode: 6397d...f89 Og etterhvert trekk fra konto før han får lønnen utbetalt... Anonymkode: 6c985...a55
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #10 Skrevet 9. desember 2020 Tusen takk for mange gode svar! Nå skal jeg kvinne meg opp og sende inn skjema, jeg har vært alt for grei i alle år. Han har brukt mot meg at jeg har tjent en del mer enn han i alle år, men disse barna blir ikke noe billigere i løpet av årene. De har også dyre hobbyer som må følge opp og betale avgifter og utstyr. Far bor ganske langt unna så jeg må ordne med alt selv. Han har sikkert spart flere hundre tusener på at jeg har vært grei og ikke tatt den kampen. Den største skrekken nå egentlig er å sende inn skjema og få tilbake at han ikke er betalingsdyktig, det kommer jeg til å få høre i lang tid og da kommer han garantert ikke til å bidra i det hele tatt. Anonymkode: 0b690...bae
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #11 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Tusen takk for mange gode svar! Nå skal jeg kvinne meg opp og sende inn skjema, jeg har vært alt for grei i alle år. Han har brukt mot meg at jeg har tjent en del mer enn han i alle år, men disse barna blir ikke noe billigere i løpet av årene. De har også dyre hobbyer som må følge opp og betale avgifter og utstyr. Far bor ganske langt unna så jeg må ordne med alt selv. Han har sikkert spart flere hundre tusener på at jeg har vært grei og ikke tatt den kampen. Den største skrekken nå egentlig er å sende inn skjema og få tilbake at han ikke er betalingsdyktig, det kommer jeg til å få høre i lang tid og da kommer han garantert ikke til å bidra i det hele tatt. Anonymkode: 0b690...bae Din inntekt tas også med i beregningen så det er i alle fall ikke et argument. Det skal MYE til å ikke være bidragspliktig. Det å forsørge egne unger går vel også før annen gjeld. Og OM han ikke kan/skal betale, noe jeg tviler sterkt på, så får du noe fra Nav. Si fra hvordan det gikk da 😊👍 Anonymkode: 05e26...bcd
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #12 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Din inntekt tas også med i beregningen så det er i alle fall ikke et argument. Det skal MYE til å ikke være bidragspliktig. Det å forsørge egne unger går vel også før annen gjeld. Og OM han ikke kan/skal betale, noe jeg tviler sterkt på, så får du noe fra Nav. Si fra hvordan det gikk da 😊👍 Anonymkode: 05e26...bcd Du får bare bidragsforskudd fra nav om du tjener under 6G eller noe sånt, det er behovsprøvd, bare så ikke hi ( og du) tror at man uansett får penger fra nav. Men ellers enig med deg, så lenge han har jobb og inntekt skal det mye til å ikke være bidragspliktig. Anonymkode: 6c985...a55
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #13 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Du får bare bidragsforskudd fra nav om du tjener under 6G eller noe sånt, det er behovsprøvd, bare så ikke hi ( og du) tror at man uansett får penger fra nav. Men ellers enig med deg, så lenge han har jobb og inntekt skal det mye til å ikke være bidragspliktig. Anonymkode: 6c985...a55 Jeg tjener over 6G og regner ikke med å få noe nav. Noen som vet hvor grensen går for bidragsdyktig og ikke. Anonymkode: 0b690...bae
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #14 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jeg tjener over 6G og regner ikke med å få noe nav. Noen som vet hvor grensen går for bidragsdyktig og ikke. Anonymkode: 0b690...bae Man skal jo forsørge barna etter evne, så den som tjener mest må betale mest. Men begge må betale sin del. Selv svogeren min som er ufør må betale bidrag altså, så den grensen tror jeg er ganske lav...? Anonymkode: 6c985...a55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå