Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #1 Skrevet 8. desember 2020 Noen her inne som har hatt barn som ikke likte skolen, men som likte den mer etterhvert? Hva gjorde at de likte skolen mer? Noen tips til hvordan møte barnet som ikke ønsker å gå på skolen (barneskolen)? Anonymkode: 78f8f...527
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #2 Skrevet 8. desember 2020 Bør vel finne ut først hvorfor barnet ikke liker skolen. Min likte ikke skolen. Viste seg hun ble mobbet og slet faglig. Fikk slutt på mobbingen og fått ekstra støtte faglig (PPT ble kontaktet). Nå trives hun. En annen jeg kjenner likte ikke skolen fordi han kjedet seg (begavet barn) . Han fikk ekstra utfordringer og mer å bryne seg på, og da trivdes han igjen. Anonymkode: b9ea7...d2c
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #3 Skrevet 9. desember 2020 Det ingen barn som liker skolen, men det spiller liten rolle. De MÅ gå på skolen for å få seg en utdannelse. Vi voksne MÅ jobbe for å ha noe å leve av. Sånn er det bare. Anonymkode: 7ec27...d71
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #4 Skrevet 9. desember 2020 Hvorfor liker ikke barnet skolen? Ensomhet, mobbing? Tidligere eller senere ute enn andre, faglig sett? Anonymkode: b6c59...47c
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #5 Skrevet 9. desember 2020 Barn som ikke liker skolen har gjerne noe som de ikke mester på skolen. Enten faglig, sosialt eller annet. Første bud er å finne ut hva de strever med. Typisk det de klassifiserer som "kjedelig". Om man ikke finner det ut i samarbeid med skolen er ppt neste instans hvor man kan be om hjelp. Anonymkode: 93efb...d47
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #6 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det ingen barn som liker skolen, men det spiller liten rolle. De MÅ gå på skolen for å få seg en utdannelse. Vi voksne MÅ jobbe for å ha noe å leve av. Sånn er det bare. Anonymkode: 7ec27...d71 Ingen barn som liker skolen? Der tror jeg du tar veldig feil altså, mange barn liker skolen. Veldig mange voksne liker jobben sin også... Anonymkode: 9be1b...0b0
Direkte Skrevet 9. desember 2020 #7 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Barn som ikke liker skolen har gjerne noe som de ikke mester på skolen. Enten faglig, sosialt eller annet. Første bud er å finne ut hva de strever med. Typisk det de klassifiserer som "kjedelig". Om man ikke finner det ut i samarbeid med skolen er ppt neste instans hvor man kan be om hjelp. Anonymkode: 93efb...d47 Det jeg klassifiserte som kjedelig var det jeg allerede var ferdig med, og ikke fikk utfordringer i. Jeg gikk i en faglig svak klasse, med lærere som var opptatt av likhetstanken. Tilpasset opplæring for oss som jobbet raskt, eller som ville ha utfordringer, var det ikke tid/rom (forståelse?) for. Og selv om vi jobbet raskt, hadde vi ikke nødvendigvis forstått det vi hadde, eller lært gode arbeidsmetoder. Så de få gangene vi fikk utfordringer strandet det fort fordi vi ikke fikk veiledning eller verktøy som passet til våre behov. Da måtte vi alltid vente. Så, "kjedelig". Og siden vi i tillegg gjerne ble brukt som assistenter, hjelpelærere, eller til å underholde de med store utfordringer som lekte klovn, slik at de ikke skulle begynne å utagerende og bli voldelige... Da ble ikke skolen et sted man ønsket å være. Heldigvis hadde jeg noen få fag/lærere som var hederlige unntak, slik at jeg kunne bruke dagene på å glede meg til de timene. Så HI,du må nesten prøve å finne ut hva som ligger bak skolevegringen. Det kan være så mye.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #8 Skrevet 9. desember 2020 Direkte skrev (12 minutter siden): Det jeg klassifiserte som kjedelig var det jeg allerede var ferdig med, og ikke fikk utfordringer i. Jeg gikk i en faglig svak klasse, med lærere som var opptatt av likhetstanken. Tilpasset opplæring for oss som jobbet raskt, eller som ville ha utfordringer, var det ikke tid/rom (forståelse?) for. Og selv om vi jobbet raskt, hadde vi ikke nødvendigvis forstått det vi hadde, eller lært gode arbeidsmetoder. Så de få gangene vi fikk utfordringer strandet det fort fordi vi ikke fikk veiledning eller verktøy som passet til våre behov. Da måtte vi alltid vente. Så, "kjedelig". Og siden vi i tillegg gjerne ble brukt som assistenter, hjelpelærere, eller til å underholde de med store utfordringer som lekte klovn, slik at de ikke skulle begynne å utagerende og bli voldelige... Da ble ikke skolen et sted man ønsket å være. Heldigvis hadde jeg noen få fag/lærere som var hederlige unntak, slik at jeg kunne bruke dagene på å glede meg til de timene. Så HI,du må nesten prøve å finne ut hva som ligger bak skolevegringen. Det kan være så mye. Ja. Men det vil jo foreldrene skjønne om barnet mestrer noe godt at det er kjedelig "på ekte". Det er jo bare en måte. Kjedelig - motstand mot noe- unngåelse...poenget er at man må være litt detektiver for å finne ut hva det er med skolen som gjør det vanskelig for barnet. Anonymkode: 93efb...d47
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #9 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det ingen barn som liker skolen, men det spiller liten rolle. De MÅ gå på skolen for å få seg en utdannelse. Vi voksne MÅ jobbe for å ha noe å leve av. Sånn er det bare. Anonymkode: 7ec27...d71 Ingen barn som liker skolen? Her har jeg en fullstendig annerledes opplevelse. Barna jeg prater med fra klassen er veldig glad i skolen, kanskje mest jentene, men de guttene jeg har pratet med liker seg også der. Merkelig uttalelse, MÅ og MÅ. Eneste MÅ her er at barna må trives på skolen, derfor spør jeg om tips til hva vi foreldre kan gjøre for å bedre situasjonen Anonymkode: 78f8f...527
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #10 Skrevet 9. desember 2020 Jeg tror man må starte med å prøve å finne grunnen til at barnet ikke vil på skolen. Det kan være mange grunner. Er klassemiljøet bra, har barnet venner? Kan barnet f.eks. ha synsproblemer som ikke er oppdaget slik at h*n ikke ser godt nok, blir sliten eller får hodepine? Er konsentrasjonen ok, mestrer barnet oppgavene sine og ligger greit an faglig? Barn som sliter faglig og barn som er langt fremme faglig viser det ofte ved å ikke trives, ikke ville på skolen og da kan litt tilrettelegging og forståelse hjelpe mye. Snakk med barnet og lærer i første omgang, kanskje dere kommer litt nærmere hva som ligger bak slik at dere kan jobbe med saken. Anonymkode: c593c...3dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå