Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #1 Skrevet 8. desember 2020 Min sønn går nå andre året på helsefag. Han sliter veldig med psyke og overskudd. Har hatt masse fravær og er mye sliten. Legen har vært inne på tanken om ME. Det er veldig sjelden han klarer en hel skoleuke. Vi lurer på om han kan ta læretiden over lengre tid? Vanligvis er det jo to år, men går det an å gå deltid? Anonymkode: dbed5...591
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #2 Skrevet 8. desember 2020 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Min sønn går nå andre året på helsefag. Han sliter veldig med psyke og overskudd. Har hatt masse fravær og er mye sliten. Legen har vært inne på tanken om ME. Det er veldig sjelden han klarer en hel skoleuke. Vi lurer på om han kan ta læretiden over lengre tid? Vanligvis er det jo to år, men går det an å gå deltid? Anonymkode: dbed5...591 Det går sannsynligvis an, men spørs om han får noe sånt. De har dessverre ikke rett på læreplass, og det er bedriftene selv som velger hvem de vil ansette. Min 18-åring har også en del utfordringer og fikk ikke læreplass etter vg2. Han tar nå påbygg over to år i stedet. Anonymkode: 30d5a...1eb
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #3 Skrevet 8. desember 2020 Som forrige taler sier så har man ikke rett på lærlingeplass, man må søke med vitnemålet sitt. De som ansetter lærlinger velger gjerne de som har minst fravær og er mest ivrige, de må ofte på intervju også... Jeg har en sønn som er lærling nå, og en som skal ut i læra neste år. Mange får lærlingeplass der de har vært utplassert, men de må ha gjort et godt inntrykk, passet godt inn og dessverre hatt lite fravær for å få en slik plass. Jeg kjenner til en som har fått tilrettelagt lærlingeplass, han har ADHD og noe til, så det er mulig, men han er full av krutt og en reser til å jobbe. Jeg vil tro det er litt vanskeligere med de problemene din sønn har? Ville snakket med rådgiver på skolen, du kan også ta kontakt med disse, og hørt hva slags muligheter han har. Anonymkode: cadc8...28b
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #4 Skrevet 8. desember 2020 Mitt barn startet som lærling nå i høst i 100%. Barnet har noe utfordringer psykisk og arbeidsstedet og opplæringskontoret kom til felles enighet om å redusere fremmøtet med i dag i uka. Læretiden blir da litt lenger. Anonymkode: 73b16...fee
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #5 Skrevet 9. desember 2020 Går det evt an å ta vk3 istede? Ikke læretid , men å heler ta de på skolen? Lettere for skolen å tilpasse. Men heler ikke noe problem å ta læretid over flere år. Anonymkode: 55a2c...d1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå