Gå til innhold

Skrifttypen etter oppdateringen - Delt fra oppdateringen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes forøvrig skrifttypen som dere hadde var langt lettere å lese enn denne nye.

Veldig veldig enig i dette, og ønsker meg den gamle skrifttypen tilbake.

Anonymkode: 5f41f...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Veldig veldig enig i dette, og ønsker meg den gamle skrifttypen tilbake.

Anonymkode: 5f41f...362

Ja, denne nye skriften er for firkantet og kantete, langt mer slitsom å lese.

Den blå bakgrunnen er også noe som gjør at kontrasten blir dårligere, så også der blir det feil.

Anonymkode: 468f8...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
TSP skrev (På 24.11.2020 den 11.08):

Jeg skal se litt på skrifttypen og se om det er noen bedre skrifttyper vi kan benytte oss av. 

Men kunne du tatt et skjermbilde av hvordan skrifttypen og bakgrunnen ser ut på din enhet? Fint om du også kan si hvilken mobil og nettleser du bruker. 

 

Jeg bruker pc og Firefox.

Den fonten dere brukte tidliger var langt mer leservennlig, noe som også stemmer med kjent teori om hvor lesbare ulike fonter er. Den dere har valgt nå er langt mer firkantet og ensformig, noe som gjør at man leser saktere og får dårligere oversikt fordi alle bokstavene blir for like (jeg har ikke lesevansker).

I tillegg har dere valg å legge inn langt mer "luft" inni trådene, noe som skaper mer scrolling og faktisk gjør det mer uoversiktlig, spesielt når det da heller ikke er nummererte innlegg. Videre blir lengre innlegg kollapset, noe som gjør at man får flere klikk og scrolling for å holde rede på anonymkoder, hvem som har skrevet hva i tråden. Alt dette fører til mye mer scrolling og mindre brukervennlig forum. Det er rett og slett langt mer slitsomt for øynene å forholde seg til sidene nå enn tidligere.

"Gå til emneliste" nederst på siden i en tråd er blitt for lite og uten utheving.

Kontrasten på siden med bl.a. "anonymknappen" er dårligere, lettere å bomme på dette.

Og nå kommer det også opp flere "populære tråder" øverst på siden, noe som fører til enda mer unødvendig scrolling, som blir enda mer slitsomt for øynene.

 

Anonymkode: 468f8...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 6.12.2020 den 12.16):

Hva med skriften da?

Anonymkode: 5f41f...362

Jeg ser TSP har opprettet en undersøkelse på Kvinneguiden om hvilke skrifttyper de ønsker, flott om dere ser på de og skriver hvilken dere syntes er lettest å lese for dere under her :)

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1431592-test-av-skrifttyper/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort skriften litt mørkere nå. Kan dere gi tilbakemelding på om det er bedre og evt. om dere fortsatt føler det må endres mer på? Se også på innlegget over og gå til tråden på kvinneguiden-forumet hvor dere kan sammenligne skrifttyper.

Her er en tekstlinje med fargen inntil dagens endring.

Her er en tekstlinje med fargen etter dagens endring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fint med litt mørkere skrift, men skrifttypen er fortsatt tung å lese. Jeg har ingen lesevansker, men det blir for slitsomt for meg. Jeg kikket litt på fontene på kvinneguiden, men jeg må ærlig talt si at de navnene ikke sa meg noen ting, og jeg aner derfor ikke hva dere bør velge. Hvorfor byttet dere ut den fonten som var før oppdateringen? Og hvorfor er det ikke et alternativ å bare bruke den?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superdolly skrev (12 minutter siden):

Det er fint med litt mørkere skrift, men skrifttypen er fortsatt tung å lese. Jeg har ingen lesevansker, men det blir for slitsomt for meg. Jeg kikket litt på fontene på kvinneguiden, men jeg må ærlig talt si at de navnene ikke sa meg noen ting, og jeg aner derfor ikke hva dere bør velge. Hvorfor byttet dere ut den fonten som var før oppdateringen? Og hvorfor er det ikke et alternativ å bare bruke den?

 

Alle forslagene på kvinneguiden viser de forskjellige skriftversjonene. Under hvert navnet er det altså en annerledes skrifttype.

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (48 minutter siden):

Alle forslagene på kvinneguiden viser de forskjellige skriftversjonene. Under hvert navnet er det altså en annerledes skrifttype.

Admin

Et klassisk God dag, mann!  Økseksaft-svar. Helt i DiBs ånd.

Jeg prøver igjen: Hvorfor byttet dere ut den fonten som var her før oppdateringen? Og hvorfor kan dere ikke bare bruke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superdolly skrev (1 time siden):

Et klassisk God dag, mann!  Økseksaft-svar. Helt i DiBs ånd.

Jeg prøver igjen: Hvorfor byttet dere ut den fonten som var her før oppdateringen? Og hvorfor kan dere ikke bare bruke den?

Fonten fulgte automatisk med i oppdateringen derfor ble den forandret. Fonten som var her før er den nederste i innlegget på Kvinneguiden. Det er den som heter Helvetica Neue, men det er flere som ikke syntes den er noe god å lese på det nye oppsettet.

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (7 minutter siden):

Fonten fulgte automatisk med i oppdateringen derfor ble den forandret. Fonten som var her før er den nederste i innlegget på Kvinneguiden. Det er den som heter Helvetica Neue, men det er flere som ikke syntes den er noe god å lese på det nye oppsettet.

Admin

Jeg bare skjønner ikke hvorfor alt må forandres. Ja, vi må følge med i tiden, men det var jo helt greit slik det var. Etter oppdateringer er det alltid noe som ikke fungerer optimalt, teknisk klarer ikke å gjenskape problemet og så går det vinter og votter før alt er på plass. Innleggsnummer står nederst på lista fordi teknisk har så mange andre ting å gjøre. 

Anonymkode: c6e42...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke skjønner jeg hvorfor vi må inn på kg for å se på fonter. Er det for mye forlangt at det legges ut på dib og?

Anonymkode: c6e42...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Admin skrev (3 timer siden):

Alle forslagene på kvinneguiden viser de forskjellige skriftversjonene. Under hvert navnet er det altså en annerledes skrifttype.

Admin

Kan dere ikke gå tilbake til den dere hadde?

Anonymkode: a108b...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg bare skjønner ikke hvorfor alt må forandres. Ja, vi må følge med i tiden, men det var jo helt greit slik det var. Etter oppdateringer er det alltid noe som ikke fungerer optimalt, teknisk klarer ikke å gjenskape problemet og så går det vinter og votter før alt er på plass. Innleggsnummer står nederst på lista fordi teknisk har så mange andre ting å gjøre. 

Anonymkode: c6e42...e41

I dette tilfellet så var det med sikkerhet å gjøre da den gamle forumversjonen var utdatert og dermed hadde mulighet for sikkerhetsbrist som vi ikke føler er godt nok for våre medlemmer. Sikkerheten går først rett og slett.

Innleggsnummer står nederst på lista ja da det er langt viktigere å ordne dette med anonymbruker og andre tekniske feil som har dukket opp fordi ikke alle gamle nettelesere fungerer overens med ny versjon.

 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Og ikke skjønner jeg hvorfor vi må inn på kg for å se på fonter. Er det for mye forlangt at det legges ut på dib og?

Anonymkode: c6e42...e41

Absolutt ikke, i dette tilfellet valgte jeg å linke til KG istedenfor å vente til teknisk hadde ordnet med anonymbruker problemet vårt, da anonymbruker problemet er mer kritisk en font.

 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kan dere ikke gå tilbake til den dere hadde?

Anonymkode: a108b...f8c

Den gamle er ikke lengre standard i vårt system, så vi undersøker mulighetene for å få lagt den inn.

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...