Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #1 Skrevet 6. desember 2020 Jeg liker at kjøttet er salt, og har derfor pleid å legge det i vann om kvelden på lille julaften, altså ca 15-16 timer før jeg begynner å dampe det. Jeg ser at flere anbefaler å vanne det ut lenger, gjerne minst 24 timer, men vil det ikke bli mindre salt da også? Eller blir det ikke det? Andre gode tips? Hvor lenge damper du ditt pinnekjøtt? Anonymkode: e0f1a...eb6
frk Nilsen Skrevet 6. desember 2020 #2 Skrevet 6. desember 2020 Jeg vanner det ut i minst 24 timer, det er fortsatt salt. Jeg bruker grønnsaker i bunn i stedet for bjørkepinner. (Gulrot, løk, selleristang) Etter damping får det en rask runde i ovnen på høy varme for å få en sprø skorpe.
amandine Skrevet 6. desember 2020 #3 Skrevet 6. desember 2020 Gjør som Nilsen, men jeg har alltid potetene i bunnen av gryten istedenfor bjørkepinner. De blir utrolig gode. Guri nå gleder jeg meg til jul!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #4 Skrevet 6. desember 2020 Det er fortsatt salt etter 36 timer.. Anonymkode: 86b2f...c32
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #5 Skrevet 6. desember 2020 amandine skrev (1 minutt siden): Gjør som Nilsen, men jeg har alltid potetene i bunnen av gryten istedenfor bjørkepinner. De blir utrolig gode. Guri nå gleder jeg meg til jul! Hvordan får du plass til det da? Her har vi knapt plass til kjøttet 😅 Anonymkode: e0f1a...eb6
amandine Skrevet 6. desember 2020 #6 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvordan får du plass til det da? Her har vi knapt plass til kjøttet 😅 Anonymkode: e0f1a...eb6 Stor gryte?
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #7 Skrevet 6. desember 2020 amandine skrev (Akkurat nå): Stor gryte? Har den største som er å få tak i. Blir likevel fullt når man laget til 10-12 personer. Anonymkode: e0f1a...eb6
frk Nilsen Skrevet 6. desember 2020 #8 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Har den største som er å få tak i. Blir likevel fullt når man laget til 10-12 personer. Anonymkode: e0f1a...eb6 To gryter?
frk Nilsen Skrevet 6. desember 2020 #9 Skrevet 6. desember 2020 amandine skrev (14 minutter siden): Gjør som Nilsen, men jeg har alltid potetene i bunnen av gryten istedenfor bjørkepinner. De blir utrolig gode. Guri nå gleder jeg meg til jul! Potetene har jeg i rotmosen Ingen som savner poteter ved siden av. Nå er vi kun kjernefamilien da.
amandine Skrevet 6. desember 2020 #10 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Har den største som er å få tak i. Blir likevel fullt når man laget til 10-12 personer. Anonymkode: e0f1a...eb6 To da eventuelt. Når vi er mange bruker vi to. Men potetene tar ikke opp mye plass i bunnen.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #11 Skrevet 6. desember 2020 frk Nilsen skrev (41 minutter siden): Potetene har jeg i rotmosen Ingen som savner poteter ved siden av. Nå er vi kun kjernefamilien da. Hadde grått hvis jeg kom på julemiddag til noen og potetene manglet! 😉😂 Anonymkode: 5495c...0d7
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #12 Skrevet 6. desember 2020 Kjøttet blir mykere og saftigere om du vanner ut lenge, de lærde anbefaler jo 32 timer for å få saftigst mulig kjøtt. Du har rett i at du vanner ut mer salt også, men du kan jo la være å bytte vann mer enn en gang, eller salte litt på tallerkenen etterpå. Vi vanner ut i minst 24 timer, som regel lenger. Anonymkode: 1c186...fbe
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #13 Skrevet 6. desember 2020 amandine skrev (1 time siden): Gjør som Nilsen, men jeg har alltid potetene i bunnen av gryten istedenfor bjørkepinner. De blir utrolig gode. Guri nå gleder jeg meg til jul! Nysgjerrig her. Pinnekjøttet dampes jo noen timer. Blir ikke potetene overkokt på den tiden? Eller bruker dere visse potettyper som tåler det? Og hva da med sjyen, blir det ikke mye potet i den? Ev. mye fett på potetene? Regner med at det fungerer helt fint, bare jeg som ikke helt ser det for meg Hi, jeg bruker også ofte å legge pinnekjøttet i vann på kvelden før. Og så bytter jeg vann når jeg står opp julaften. To ganger har jeg vannet ut i 24 timer, kanskje 26 timer. Ene gangen gikk det helt greit, andre gangen måtte jeg salte pinnekjøttet når det skulle spises - det var litt nedtur Min mor vannet ut kjøttet 36 timer en gang, som det stod på den pakken, da måtte vi også salte mens vi spiste. Jeg lurer på om det kan være forskjell på hvor saltet pinnekjøttet er i utgangspunktet? Men det er også andre ting som vil spille inn, bl.a. hvor mye vann kjøttet ligger i og temperaturen på dette, og om man bytter vann underveis. Anonymkode: 14e26...c89
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #14 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nysgjerrig her. Pinnekjøttet dampes jo noen timer. Blir ikke potetene overkokt på den tiden? Eller bruker dere visse potettyper som tåler det? Og hva da med sjyen, blir det ikke mye potet i den? Ev. mye fett på potetene? Regner med at det fungerer helt fint, bare jeg som ikke helt ser det for meg Hi, jeg bruker også ofte å legge pinnekjøttet i vann på kvelden før. Og så bytter jeg vann når jeg står opp julaften. To ganger har jeg vannet ut i 24 timer, kanskje 26 timer. Ene gangen gikk det helt greit, andre gangen måtte jeg salte pinnekjøttet når det skulle spises - det var litt nedtur Min mor vannet ut kjøttet 36 timer en gang, som det stod på den pakken, da måtte vi også salte mens vi spiste. Jeg lurer på om det kan være forskjell på hvor saltet pinnekjøttet er i utgangspunktet? Men det er også andre ting som vil spille inn, bl.a. hvor mye vann kjøttet ligger i og temperaturen på dette, og om man bytter vann underveis. Anonymkode: 14e26...c89 Potetene er like fine. Vet ikke helt hvorfor, jeg var også kjempeskeptisk første gang vi prøve og så for meg kollapsede poteter i bunnen. Men det går helt fint, selv mandelpoteter som egentlig tåler veldig lite er like fine... https://www.godt.no/oppskrift/2198/damp-pinnekjoettet-med-potetene Anonymkode: 1c186...fbe
amandine Skrevet 6. desember 2020 #15 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Nysgjerrig her. Pinnekjøttet dampes jo noen timer. Blir ikke potetene overkokt på den tiden? Eller bruker dere visse potettyper som tåler det? Og hva da med sjyen, blir det ikke mye potet i den? Ev. mye fett på potetene? Regner med at det fungerer helt fint, bare jeg som ikke helt ser det for meg Hi, jeg bruker også ofte å legge pinnekjøttet i vann på kvelden før. Og så bytter jeg vann når jeg står opp julaften. To ganger har jeg vannet ut i 24 timer, kanskje 26 timer. Ene gangen gikk det helt greit, andre gangen måtte jeg salte pinnekjøttet når det skulle spises - det var litt nedtur Min mor vannet ut kjøttet 36 timer en gang, som det stod på den pakken, da måtte vi også salte mens vi spiste. Jeg lurer på om det kan være forskjell på hvor saltet pinnekjøttet er i utgangspunktet? Men det er også andre ting som vil spille inn, bl.a. hvor mye vann kjøttet ligger i og temperaturen på dette, og om man bytter vann underveis. Anonymkode: 14e26...c89 Bruker til og med mandelpoteter. De holder fasongen fint og blir knallgode.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #16 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Potetene er like fine. Vet ikke helt hvorfor, jeg var også kjempeskeptisk første gang vi prøve og så for meg kollapsede poteter i bunnen. Men det går helt fint, selv mandelpoteter som egentlig tåler veldig lite er like fine... https://www.godt.no/oppskrift/2198/damp-pinnekjoettet-med-potetene Anonymkode: 1c186...fbe amandine skrev (14 minutter siden): Bruker til og med mandelpoteter. De holder fasongen fint og blir knallgode. Takk for svar, begge to Må vurdere å prøve dette. Potetene blir ikke veldig salte? Må finne ut hvordan jeg skal sjonglere det, for vi har alltid pinnekjøttet i ovnen etter damping for å få det surret med sirup Åh, jeg gleder meg også til julemiddag Anonymkode: 14e26...c89
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #17 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar, begge to Må vurdere å prøve dette. Potetene blir ikke veldig salte? Må finne ut hvordan jeg skal sjonglere det, for vi har alltid pinnekjøttet i ovnen etter damping for å få det surret med sirup Åh, jeg gleder meg også til julemiddag Anonymkode: 14e26...c89 Surret med sirup? Nå ble jeg nysgjerrig. Anonymkode: e0f1a...eb6
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #18 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Surret med sirup? Nå ble jeg nysgjerrig. Anonymkode: e0f1a...eb6 Blir ikke ordentlig julemiddag uten Opprinnelig surret vi pinnekjøttet litt i en stekepanne med litt sirup i, rett før servering. Men det er jo en del arbeid med, spesielt hvis man er mange, for kjøttet må da snus slik at alle sider får sirup på seg. Så jeg begynte å heller legge det ferdigdampede kjøttet over i stor ildfast form, har over litt av skyen fra kasserollen og har sirup på. Bruker bare en spiseskje og passer på at alle kjøttstykkene får sirup på seg. Setter på topp/lokk til den ildfaste formen, og lar det stå i ovnen minimum en halvtime (en time blir for mye, tror ideelt er rundt 40 minutter). Tenker ikke helt over temperaturen, men kanskje 150-160 grader. Det blir ikke søtt, men det runder smaken på et vis uten å fjerne noe av den typiske pinnekjøttsmaken. Må oppleves Anonymkode: 14e26...c89
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #19 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er fortsatt salt etter 36 timer.. Anonymkode: 86b2f...c32 Og saftigere... Anonymkode: 2674c...f50
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #20 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Takk for svar, begge to Må vurdere å prøve dette. Potetene blir ikke veldig salte? Må finne ut hvordan jeg skal sjonglere det, for vi har alltid pinnekjøttet i ovnen etter damping for å få det surret med sirup Åh, jeg gleder meg også til julemiddag Anonymkode: 14e26...c89 Pinnekjøtt med sirup? 🤢 Anonymkode: d2c85...156
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #21 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Pinnekjøtt med sirup? 🤢 Anonymkode: d2c85...156 Er du sånn ca. åtte år? Anonymkode: 14e26...c89
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #22 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Er du sånn ca. åtte år? Anonymkode: 14e26...c89 Nei, er du? Anonymkode: d2c85...156
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #23 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Nei, er du? Anonymkode: d2c85...156 Å sette opp et slikt kvalmefjes vet til og med 6-åringene jeg kjenner bedre enn å gjøre. Det er helt greit å si at man ikke liker noe, men grimaser og kvalmefjes, det vet til og med små barn bedre enn å sette opp. Så du er kanskje ikke åtte, men du gir uttrykk for å være enda yngre. Håper du lærer ungene dine bedre Anonymkode: 14e26...c89
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #24 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Pinnekjøtt med sirup? 🤢 Anonymkode: d2c85...156 Stakkar, så du deg selv i speilet igjen nå Anonymkode: 769c5...911
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #25 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg liker at kjøttet er salt, og har derfor pleid å legge det i vann om kvelden på lille julaften, altså ca 15-16 timer før jeg begynner å dampe det. Jeg ser at flere anbefaler å vanne det ut lenger, gjerne minst 24 timer, men vil det ikke bli mindre salt da også? Eller blir det ikke det? Andre gode tips? Hvor lenge damper du ditt pinnekjøtt? Anonymkode: e0f1a...eb6 For best smak vanner jeg ut i 12-14 timer selv om det står 24. Har gjort det en gang og da smakte det ingen ting. Det står også ofte at det skal dampes i 2,5 timer. Det er alt for kort og kjøttet blir seigt. Jeg damper i ca 4 timer. Da er det mørt og godt, og kjøttet slipper benet. Mitt beste tips utover dette er å skjære opp kålrabi i skiver på ca 1 cm. Legg disse oppå pinnekjøttet og damp sammen med kjøttet til de er møre og nesten oransje. Smaken av disse kålrabiskivene blir fantastisk. Ps. Urøykt pinnekjøtt!! Anonymkode: 9aaa9...093
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå