Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #1 Skrevet 6. desember 2020 Hva gjør dere med ønskelister som kun inneholder penger? Jeg forstår penger om det er noe man sparer til, men eller synes jeg dette er noe som hører til bursdagsgaver. Til jul synes jeg det skal være gaver, der hovedformålet er en oppmerksomhet som viser at den som gir gaven tenker på en. Jeg synes det blir feil fokus om en person bare har penger under juletreet, sammenligner med andre og deretter skal ut på shopping etter jul. Da får gavene og beløpene så veldig stor plass og omtanken forsvinner. For meg mister da julen en viktig dimensjon. Spesielt givere med trang økonomi vil jo få en utfordring her. Mange jeg kjenner i denne situasjonen følger med på tilbud hele året og klarer da å få til en fin gave. Eller de lager noe selv der tiden og arbeidet erstatter noe av kostnaden. Skal de gi penger vil de gjerne føle seg presset til å gi mer enn de burde ettersom beløpet blir så synlig. Og verdien til mottaker kan gå ned da det ikke er mulig å gjøre noe kupp der man får mer for pengene. Til bursdager er det enklere for dem med penger da det gjerne er forskjellig beløp til forskjellig alder og en av gangen. Til jul skal jo alle ha samtidig og mange er i det samme rommet. Ikke bare føler man da gjerne et press på gaven der beløpet blir synlig, men man våger da gjerne ikke å gi hjemmelagde gaver til noen av de andre av redsel for at noen vil synes det er urettferdig (f.eks. barnebarn). Jeg vet det er flere givere som synes det er supert med penger. Da slipper de å bruke tid på å handle og tenke ut en gave man tror personen kan bli glad for. De slipper også bomkjøp. Det sies jo at i det en gave er kjøpt faller den mye i verdi ettersom den har større verdi for giver enn for mottaker. For meg blir penger i julegave feil. Jeg kan gi gavekort f.eks. på opplevelser som teaterbillett, kinobillett, dagskort i skibakken etc. Men penger synes jeg blir feil i julen om man ikke sparer til noe spesielt. Julen er for meg ettertankens tid og tiden der man skal være nære hverandre (ikke nødvendigvis fysisk). Man skal bruke litt tid på gavene slik at mottaker opplever at man har tenkt på dem når man kjøper gaven, ikke bare har rasket noe med seg. Ja, man kan gjøre bomkjøp (men det meste kan byttes) og kanskje fikk mottaker en super gave de ikke visste om eller hadde tenkt på selv. Hva synes dere om penger til jul? Anonymkode: 9e40f...c8d
HeiteH Skrevet 6. desember 2020 #2 Skrevet 6. desember 2020 Jeg lærer ungene at penger kan man ønske seg fra foreldre og besteforeldre (om man sparer til noe), men ikke fra andre. Det er uforskammet av samme grunner du nevner.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #3 Skrevet 6. desember 2020 I utgangspunktet enig med deg, men med et par unntak. Vi pleier å ønske oss penger til feriekassa av foreldrene mine, men de gir uansett for en fast sum (som er kjent) til hvert barn. Og feriene vi sparer til drar vi på sammen med dem, så det blir på en måte en litt personlig gave likevel. Selv gir vi som regel universalgavekort til nieser og nevøer i tenårene som vi ikke har så mye kontakt med. Det blir jo det samme som penger egentlig. De er så vanskelige å kjøpe til, så vi tenker det blir satt mer pris på enn en ting som veldig sannsynlig ikke blir brukt. Anonymkode: 4621f...d02
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #4 Skrevet 6. desember 2020 Jeg gir gjerne penger til mine tantebarn og kan gi dette til venners barn. Jeg hadde lite penger selv da jeg var barn/ungdom og det å få penger jeg kunne disponere selv var mye mer verdifullt enn en gave for meg. Anonymkode: 99a5c...df6
*Miss Marple* Skrevet 6. desember 2020 #5 Skrevet 6. desember 2020 Jeg er eing med deg. Jul er gaver, og gaver er omtanke. Vi gir de store barna en sum i tillegg til gave, men ellers finner vi gaver til alle. Selv slampene på 16 år klarer vi å finne noe som passer til. Det året vi bare byttet pengekonvolutter med mannens søsken var det året vi bestemte oss for å kutte ut gaver til de voksne i familien. Det med den økonomiske delen av det, at man kan finne gode gaver på tilbud mens penger i en konvolutt blir svært synlig er også et godt argument mot pengegaver.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #6 Skrevet 6. desember 2020 Det er én jeg skal gi penger til jul. Han er 13 år og driver bare med gaming. Får ikke helt svar på hva han ønsker seg. Så han får penger og godteri greier ved siden av. Anonymkode: dc0ab...36c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå