Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #1 Skrevet 6. desember 2020 Jeg mottar for tiden aap etter en skade. Har en fysisk jobb som jeg ikke får til å utføre ennå, men kanskje en dag etter nye operasjoner og ny opptrening. I mellomtiden har jeg arvet en bedrift. Det er ingen inntekter der pt, bare utgifter. Det har tatt litt tid å sette seg inn i ting, komme ajour med regninger, planlegge videre drift og sånt. Alt er gjort fra sofaen hjemme, og jeg har ikke tjent en krone på det. Tvert imot har pengene flydd ut i rekordfart. Er dette noe jeg egentlig burde oppgitt til nav? Er det «arbeid», i den forstand? For meg er det også litt vanskelig å skille mellom hvor mange timer som var nødvendige, og de timene jeg bare satt med det fordi det var greit å føle man gjorde noe nyttig igjen. Anonymkode: 44d3e...d77
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #2 Skrevet 6. desember 2020 Neida, avkortning får du først når du tar ut en lønn som passerer et visst beløp. Den lønnen rapporteres via a-melding, så først må du også registreres som ansatt. Nav har også gode løsninger her, kjenner tilfeller der man starter opp firma mens man går på dagpenger eller er ufør. Målet er jo et levedyktig firma på sikt som skal dekke lønnen, men noen ganger er det utopisk fra dag en og da kan man avklare en periode med f eks dagpenger. Anonymkode: 48508...528
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #3 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Neida, avkortning får du først når du tar ut en lønn som passerer et visst beløp. Den lønnen rapporteres via a-melding, så først må du også registreres som ansatt. Nav har også gode løsninger her, kjenner tilfeller der man starter opp firma mens man går på dagpenger eller er ufør. Målet er jo et levedyktig firma på sikt som skal dekke lønnen, men noen ganger er det utopisk fra dag en og da kan man avklare en periode med f eks dagpenger. Anonymkode: 48508...528 Godt å høre! Dette vil neppe bli stort nok til å dekke hele min lønn. På sikt vil jeg kanskje kunne ta ut noen prosenter av lønnen min. Så da er det altså mulig å kombinere disse tingene? Feks 1/3 i min gamle jobb, 1/3 fra eget foretak, 1/3 ufør? For det er ikke sikkert jeg vil greie å jobbe 100% igjen uansett jobb, jeg har blitt redusert. Hi Anonymkode: 44d3e...d77
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #4 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Godt å høre! Dette vil neppe bli stort nok til å dekke hele min lønn. På sikt vil jeg kanskje kunne ta ut noen prosenter av lønnen min. Så da er det altså mulig å kombinere disse tingene? Feks 1/3 i min gamle jobb, 1/3 fra eget foretak, 1/3 ufør? For det er ikke sikkert jeg vil greie å jobbe 100% igjen uansett jobb, jeg har blitt redusert. Hi Anonymkode: 44d3e...d77 Fullt mulig, du må bare passe på hvor mye du tar ut/jobber, stillingsprosenten du oppgir og når du tar ut lønn. Anbefaler deg å ha dialog med nav, så du er sikker på at du holder deg innenfor. Anonymkode: 48508...528
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #5 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Neida, avkortning får du først når du tar ut en lønn som passerer et visst beløp. Den lønnen rapporteres via a-melding, så først må du også registreres som ansatt. Nav har også gode løsninger her, kjenner tilfeller der man starter opp firma mens man går på dagpenger eller er ufør. Målet er jo et levedyktig firma på sikt som skal dekke lønnen, men noen ganger er det utopisk fra dag en og da kan man avklare en periode med f eks dagpenger. Anonymkode: 48508...528 Det er ikke helt riktig. Nav ser på både inntektsevne og arbeidsevne. Altså- man kan ha stor inntektsevne uten å arbeide noe særlig selv og man kan ha stor arbeidsevne uten å tjene ei krone. Nav har ordninger for å beholde både dagpenger og AAP ved oppstart av bedrift. Det er kortvarige ordninger og man må selvfølgelig ha et vedtak om dette fra nav. Du må selvfølgelig oppgi at du har arvet et firma. Om Nav regner det du har gjort/skal gjøre som arbeid er vanskelig å si. Det kan avhenge av om du forsøket å stable firma på beina, om du utfører praktisk papirarbeid for å avslutte selskapet, om det genererer inntekt framover osv. Anonymkode: b46d0...53a
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #6 Skrevet 6. desember 2020 Det er arbeid. Hvis du hadde gått på dagpenger skulle du i utgangspunktet blitt trukket for timene. På aap vet jeg ikke, men på dagpenger kan du søke om å få unntak hvis det er håp om å utvikle det til noe som kan gi inntekt senere eller hvis det er å regne som hobby. Anonymkode: de473...f8e
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #7 Skrevet 6. desember 2020 Ta kontakt med Nav så fort som mulig, så det blir riktig og du ikke brenner deg på noe. Dette regnes nok som arbeid, og du er under arbeidsutprøving. Anonymkode: 86d10...9eb
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #8 Skrevet 6. desember 2020 Dette burde vært registrert som arbeid ja, og du skulle blitt trukket i lønn. Inntekt fra jobben du gjør har null å si. Om du jobber 40% med en bedrift som gir deg null kroner i inntekt, så skulle du likevel blitt trukket i AAP for de 40%. Jeg har utdannelse innenfor min hobby, og i praksis betyr det at de få timene jeg har orket å utøve som hobby, skulle registreres på meldekortet og jeg ville bli trukket, selv om jeg ikke tjente en krone på det. Anonymkode: e3e4e...145
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå