Anonym bruker Skrevet 5. desember 2020 #1 Skrevet 5. desember 2020 Er ikke et reelt scenario, men tenker dette er et dilemma dere i forumet kan ha mange ulike svar på, siden det ligger i en gråsone. Hva tenker du om den typen aldersforskjell i et forhold? Er svaret ditt også kjønnsbetinget, at det er mer OK om gutten er eldst, enn at jenta er det, eller omvendt? Anonymkode: 4aef4...c42
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2020 #2 Skrevet 5. desember 2020 Han er jo voksen, hun er fortsatt et barn. Selvfølgelig er det galt! Det blir helt skjevt. Det er på grensen til pedofili. Anonymkode: 4e988...923
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2020 #3 Skrevet 5. desember 2020 Helt klart galt! Den eldste kan få fengselsstraff om de har sex. Det er uansett så stor mental forskjell på en 15-åring og en 19-åring normalt sett at den voksne av dem bør forstå at de bør vente til de begge er en del eldre. Ikke minst bør den voksne av dem vite nok til å forholde seg til lovverket. Det at denne ev. likevel velger å bryte loven og gjøre seg til sexovergriper legalt, det er i seg selv et stort rødt flagg. Hvem som er eldst spiller ingen rolle. Anonymkode: 8c8d9...c1f
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2020 #4 Skrevet 5. desember 2020 Nå har jeg barn på 13, 17 og 19 år, og yngste er et barn i forhold til eldste. Eldste har flyttet hjemmefra, yngste har ikke fått mensen enda... Men mye skjer fra 13 til 15 år, jeg ser at i klassen til min 13-åring (8.kl) er det veldig stor forskjell på jentene, noen ser ut som barn enda mens andre har blitt små damer med pupper, hofter og mens. Denne forskjellen jevner seg jo ut i løpet av ungdomsskolen og når de går i 10.klasse vil alle være små damer. I ditt tenkte tilfelle er det vel da snakk om en en 10.klassing og en som enten går i 3.klasse på vgs eller første året på universitet/høyskole. Jeg tenker at det er veldig mye som skjer på de årene, utviklingen i løpet av vgs er stor. Men en 10.klassing ser nok ikke det selv. Det er ikke så uvanlig at en 15-16 åring er sammen med en 18-19 åring, men jeg hadde nok ikke syntes det var så greit selv om mine barn valgte en kjæreste med såpass aldersforskjell. Anonymkode: cf7f3...c52
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2020 #5 Skrevet 5. desember 2020 Tusen takk for så mange svar! Skriver skjønnlitterært om et par det er en viss aldersforskjell mellom, som skal være et lite dilemma, eller en hindring, men ikke forstyrrende. Er ganske ung, så er ikke så lett for meg å se hva som blir en for stor aldersforskjell. Så setter pris på at jeg får lese deres meninger! Hilsen trådstarter ❤️ Anonymkode: 4aef4...c42
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2020 #6 Skrevet 5. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Han er jo voksen, hun er fortsatt et barn. Selvfølgelig er det galt! Det blir helt skjevt. Det er på grensen til pedofili. Anonymkode: 4e988...923 Det der er drøyt å påstå. Grensen til pedofili fordi en eldre tenåring på 19 har forhold til en tenåring på 15. Ja, for stor aldersforskjell pga 16 er seksuell lavalder. Men å bruke pedofili her, den var drøy!! Da vet du virkelig ikke hva du snakker om! Anonymkode: a404b...aa7
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2020 #7 Skrevet 5. desember 2020 Helt uaktuelt, mine to barn er på den samme alderen og de er ett barn og en ung voksen med helt ulikt maktforhold. De lever i to ulike verdener ang modenhet og jevnbyrdighet. Anonymkode: 312f8...255
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2020 #8 Skrevet 5. desember 2020 Nå er det jo sånn at det er mange svært umodne 19-årige gutter der ute som kanskje er på nett med en fire år yngre pike. Jeg hadde selv en (enda) eldre kjæreste når jeg startet på vgs og syntes ikke det var noe problem. Noen ganger tenker jeg at vi har det så bra her i landet at vi lager problemer... Når det er sagt så hadde jeg nok ikke likt at min egen datter på 15 hadde fått seg en kjæreste som var 19. Anonymkode: eb318...523
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2020 #9 Skrevet 5. desember 2020 Når ungene er under 18år så er aldersforskjell feil nesten uansett og jeg vil ha piggene ute. Selv bryr jeg meg lite om aldersforskjell når en er myndig. Min tante og onkel har 20års aldersforskjell og vært ett par i snart 40år. Alle uteom min første kjæreste har det vært endel aldersforskjell på. Mine foreldre rynket ikke på nesen da de fant ut at kjæresten min var 14år eldre enn meg, de så vi var på ganske like steder i livet. Jeg og han viste vi aldri ville være sammen livet ut, flytte sammen eller få barn. Vi hadde mange fine år sammen, og bruddet var ikke vondt eller vanskelig for noen av oss. Vi er fortsatt gode venner. Så mulig rart jeg har piggene ute når det kommer til aldersforskjell, men jeg syns det blir feil når den ene fortsatt er ett barn. Og ja, min straks myndige datter er ett barn i litt over en mnd til. Hun er enda særere enn meg når det kommer til aldersforskjell når den ene ikke er myndig enda. Anonymkode: 424b7...42b
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2020 #10 Skrevet 5. desember 2020 Jeg ble sammen med pappen til eldste da jeg var 15 og han 20, rett før jeg ble 16 og han 21. Nå var han gæern da, men det er han enda selvom han er 41 så det er ikke alderen det står på.... Anonymkode: f4eb4...ece
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2020 #11 Skrevet 5. desember 2020 Man kan jo lett se for seg en 1. klassejente født sent på året sammen med en av gutta på påbygg i 3., jeg tror ikke så mange ville stusset på det, egentlig. Andre veien er nok langt mer uvanlig, altså at hun er eldst - for ja, det er stor forskjell på modenhetsnivå. Anonymkode: 86bf0...7ce
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #12 Skrevet 6. desember 2020 Søsteren min var 16 da hun ble samboer med en på 23 fortsatt sammen nå når hun er 48. Anonymkode: fb6c1...26a
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #13 Skrevet 6. desember 2020 Jeg synes ikke det er så galt jeg. Jenter på den alderen er mer moden enn gutter på 15. Jeg ville synes det var bedre hvis hun var 16, men. Er det ikke slik at det ikke blir fengselsstraff hvis aldersforskjellen ikke er så stor, og at de er kjærester? Anonymkode: 2cb05...874
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #14 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg synes ikke det er så galt jeg. Jenter på den alderen er mer moden enn gutter på 15. Jeg ville synes det var bedre hvis hun var 16, men. Er det ikke slik at det ikke blir fengselsstraff hvis aldersforskjellen ikke er så stor, og at de er kjærester? Anonymkode: 2cb05...874 Ja, det stemmer, hvis de er like i alder og utvikling. Altså en 16 åring og en 15 åring på samme trinn, hvor 15 åringen er født senere på året f eks, så er det unntak for straff. En 19 åring derimot må nok pent holde seg unna den delen. Var nødt til å ta en aldri så liten gjennomgang på lovverket med sønnen da han ble 16 og hadde en kjæreste som var 15. Til den anonyme som påstår det er pedofili, pedofil innebærer seksuell tiltrekning av barn før prepubertal alder. Ikke 15 åringer! Det er utrolig uansvarlig å kaste rundt seg med den type påstander. Anonymkode: 35724...a8a
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #15 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jeg ble sammen med pappen til eldste da jeg var 15 og han 20, rett før jeg ble 16 og han 21. Nå var han gæern da, men det er han enda selvom han er 41 så det er ikke alderen det står på.... Anonymkode: f4eb4...ece Ehm.. nei.. men jeg tenker jo at en som ikke er i vater lettere gjør sånt. Jeg husker at jeg var veldig lei meg for at min mor ikke stolte på meg da jeg var 15 og en 20 år gammel venn ble forelsket i meg. Jeg skjønte godt at det ikke var en god idé og at jeg ikke ville klare å stå opp mot han. Ikke minst skjønte jeg at hans ustabile psyke ville bli «mitt ansvar». Etter et år ga han opp og ble sammen med en venninne av oss begge. Jeg var lettet for å være kvitt han, men bekymret for min venninne. Alt jeg spådde skjedde. Mange år senere fikk jeg en ny venninne som fortalte om et lignende forhold hun hadde vært i. Hun var ikke enig med meg i at han utnyttet skjevheten, men det hadde nok sikkert ikke min første venninne vært heller. Når jeg ser tilbake er jeg imponert over refleksjonsevnen til femten år gamle meg, og fortsatt trist for at de voksne ikke så det. Jeg hadde virkelig trengt å høre det. om tjueåringer legger seg etter mine barn i den alderen skal de få med meg å bestille. Anonymkode: b7d8f...fc6
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #16 Skrevet 6. desember 2020 Jeg kom sammen med han som nå er mannen min på 30 året da jeg var 15 og han 18. Tror ingen tenkte at det var unormalt eller uetisk. Vi hadde sex før jeg var 16 og det var nok foreldrene våre svært klar over da vi overnattet hos hverandre og dro på hyttetur nesten hver helg Det var andre tider med mindre åpenhet og jeg er glad for at normen har endret seg til at man ser med varsomhet på slike forhold hvor maktbalansen fort kan bli litt skjev. I vårt tilfelle hadde vi det bare fint sammen og ingen utnyttet noen, men likevel så burde vi nok blitt fulgt bedre opp den gangen også. Anonymkode: 77d53...341
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #17 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg kom sammen med han som nå er mannen min på 30 året da jeg var 15 og han 18. Tror ingen tenkte at det var unormalt eller uetisk. Vi hadde sex før jeg var 16 og det var nok foreldrene våre svært klar over da vi overnattet hos hverandre og dro på hyttetur nesten hver helg Det var andre tider med mindre åpenhet og jeg er glad for at normen har endret seg til at man ser med varsomhet på slike forhold hvor maktbalansen fort kan bli litt skjev. I vårt tilfelle hadde vi det bare fint sammen og ingen utnyttet noen, men likevel så burde vi nok blitt fulgt bedre opp den gangen også. Anonymkode: 77d53...341 Jeg ville aldri ha akseptert det. Aldri! En voksen som er sammen med et barn? Det er i gråsonen til pedofili. Det er overgrep. Anonymkode: 4e988...923
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #18 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg ville aldri ha akseptert det. Aldri! En voksen som er sammen med et barn? Det er i gråsonen til pedofili. Det er overgrep. Anonymkode: 4e988...923 15 og 18år? Voksen og barn? Er du helt sprø? En femtenåring er da lang fra et barn og å sammenligne et kjæresteforhold mellom to tenåringer med pedofili og overgrep er så respektløst ovenfor dem som virkelig lider under overgrep at jeg knapt kan skjønne at det går an å tenke tanken! Det er tre års aldersforskjell mellom oss. Anonymkode: 77d53...341
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #19 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): 15 og 18år? Voksen og barn? Er du helt sprø? En femtenåring er da lang fra et barn og å sammenligne et kjæresteforhold mellom to tenåringer med pedofili og overgrep er så respektløst ovenfor dem som virkelig lider under overgrep at jeg knapt kan skjønne at det går an å tenke tanken! Det er tre års aldersforskjell mellom oss. Anonymkode: 77d53...341 En 15-åring er ikke voksen enda. En 15-åring er et barn. En voksen som er sammen med et barn er et skjevt maktforhold. Det er den voksne som utnytter situasjonen. Jeg er sikker på at du ville reagert du også, hvis du hadde en datter som fortsatt var barn, som var sammen med en voksen mann. Anonymkode: 4e988...923
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #20 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): En 15-åring er ikke voksen enda. En 15-åring er et barn. En voksen som er sammen med et barn er et skjevt maktforhold. Det er den voksne som utnytter situasjonen. Jeg er sikker på at du ville reagert du også, hvis du hadde en datter som fortsatt var barn, som var sammen med en voksen mann. Anonymkode: 4e988...923 En 18 åring er ikke en voksen mann? Han gikk andre året på videregående mens jeg gikk siste året på ungdomsskolen. Absolutt ingenting pedofilt med det🤪 Anonymkode: 77d53...341
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #21 Skrevet 6. desember 2020 Var sammen med en på 21 da jeg var 15. Sett i retrospekt burde han sikkert vært anmeldt, for selv om jeg følte meg voksen ser jeg jo at maktbalanse (og utnytting/påvirkning) var helt horribel. Ble rimelig skakkjørt av det forholdet... mange herrans år siden da... Anonymkode: 9989e...64e
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #22 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg ville aldri ha akseptert det. Aldri! En voksen som er sammen med et barn? Det er i gråsonen til pedofili. Det er overgrep. Anonymkode: 4e988...923 Må du slutte med det pedofiltullet ditt. Selvfølgelig ville det ikke blitt akseptert i dag, akkurat som metoo har endret synet på hva som er akseptabelt. Uakseptabelt er allikevel ikke det samme som pedofili. Anonymkode: 35724...a8a
Nyttårs barn Skrevet 6. desember 2020 #23 Skrevet 6. desember 2020 En 15 åring er fremdeles et barn. Problemet er bare at det er mange 18/19 år gamle gutter også, de er ofte fryktelig umodne. Det har i alle år vært sånn at jenter ofte ender opp med litt eldre kjærester, metoo endrer nok ikke dette.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #24 Skrevet 6. desember 2020 On 12/5/2020 at 6:12 PM, Anonym bruker said: Er ikke et reelt scenario, men tenker dette er et dilemma dere i forumet kan ha mange ulike svar på, siden det ligger i en gråsone. Hva tenker du om den typen aldersforskjell i et forhold? Er svaret ditt også kjønnsbetinget, at det er mer OK om gutten er eldst, enn at jenta er det, eller omvendt? Anonymkode: 4aef4...c42 Ja det synes jeg, hadde vert greit hvis det hadde vert for eksempel 16 og 19, er jo ulovlig og ha sex, så da kan det jo være veldig dumt Anonymkode: 13a4e...9d4
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #25 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Ja det synes jeg, hadde vert greit hvis det hadde vert for eksempel 16 og 19, er jo ulovlig og ha sex, så da kan det jo være veldig dumt Anonymkode: 13a4e...9d4 Det er lov å ha sex når man er 16 år. Anonymkode: 77d53...341
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå