Gå til innhold

Dere med peiling på astma (ekle detaljer)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver nå en astmamedisin siden jeg pleier å ha hoste som varer hele vinteren. Legen mente det kanskje kunne være astma. 

Problemet er som følger: Hver gang jeg har tatt en støyt av den diskustingen, så begynner jeg å hoste opp slim (sorry for ekle detaljer). Er det en del av poenget, eller betyr det at jeg kanskje burde slutte å ta den? 

Jada, jeg vet jeg må spørre legen. Men nå er det helg, og da er det kjekt med erfaringer fra andre foreløpig. 

Anonymkode: a2355...16d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint å få slimet opp. Det jeg tror skjer er at når du tar medisinen så puster du antagelig først hardere og mer ut enn du vanl,igvis gjør, for så å dra pusten hardt inn. Det får slimet som er der fra før til å flytte på seg. Les litt om slimmobilisering og se om noen av teknikkene kan hjelpe deg i å flytte slimet og få det opp. https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/slimmobilisering/

Anonymkode: db6d0...d03

Skrevet

Slimet skal opp! Det tyder på at medisinen fungerer.

Anonymkode: 3381c...e47

Skrevet

Takk for svar, begge to! Du har rett i at jeg puster sånn som du beskriver når jeg skal ta medisinen, første anonym. Jeg googlet litt før jeg begynte med dette, og fant et klipp fra GMN eller noe sånt der det var en kar som viste hvordan man skulle ta medisinen. Side note: jeg synes mye pulver blir liggende igjen i munnen uansett hvor fort/hardt jeg prøver å dra inn. Jeg holder også hodet høyt, men det hjelper ikke. 

Hi 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for svar, begge to! Du har rett i at jeg puster sånn som du beskriver når jeg skal ta medisinen, første anonym. Jeg googlet litt før jeg begynte med dette, og fant et klipp fra GMN eller noe sånt der det var en kar som viste hvordan man skulle ta medisinen. Side note: jeg synes mye pulver blir liggende igjen i munnen uansett hvor fort/hardt jeg prøver å dra inn. Jeg holder også hodet høyt, men det hjelper ikke. 

Hi 

Kanskje du burde få noen til å se på om du har riktig teknikk? Hos meg blir det ikke pulver igjen i munnen, men en liten søtsmak, bare. Den tror jeg rett og slett er for at man skal være sikker på at man fikk i seg en dose. 

Anonymkode: db6d0...d03

Skrevet

Et alternativ er å kutte ut diskus og heller be om ordinær «pumpe» med kammer. Da pumper du medisinen inn i kameraet  for så å puste medisinen rolig inn.

Anonymkode: 80091...689

Skrevet

Medisin får slim til å løsne hos mine astmabarn. Enig med den over, aerosol/spray i aerochamber er bedre/lettere å bruke enn diskus.

Skrevet
anonyme Anna skrev (25 minutter siden):

Medisin får slim til å løsne hos mine astmabarn. Enig med den over, aerosol/spray i aerochamber er bedre/lettere å bruke enn diskus.

Ikke meg du svarer, men bruker voksne noe særlig aerochamber? Mamma bruker det, for hun klarer ikke å dra medisinen inn ordentlig uten. Når jeg skulle hente på apoteket for hun, så var det noe innmari styr, og de hadde bare barnekammer, og sendte med det for de mente at hun fint kunne bruke det. Jeg kikket ikke på den for jeg regnet med at de visste hva de snakket om. Hun hadde fått kammer med maske til 2-5 åringer haha. Måtte på et annet apotek å få nytt, så jeg tenkte det kanskje ikke var så vanlig med kammer til voksne.

Anonymkode: 64d15...31b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du svarer, men bruker voksne noe særlig aerochamber? Mamma bruker det, for hun klarer ikke å dra medisinen inn ordentlig uten. Når jeg skulle hente på apoteket for hun, så var det noe innmari styr, og de hadde bare barnekammer, og sendte med det for de mente at hun fint kunne bruke det. Jeg kikket ikke på den for jeg regnet med at de visste hva de snakket om. Hun hadde fått kammer med maske til 2-5 åringer haha. Måtte på et annet apotek å få nytt, så jeg tenkte det kanskje ikke var så vanlig med kammer til voksne.

Det var nok tilfeldig for jeg skulle hente til et barn og apoteket jeg var innom hadde bare til voksne. 

Anonymkode: ceffb...6b1

Skrevet

Kammeret er vel likt til barn og voksne. Men masken er ulik. Du kN imidlertid fint bruke kammer uten maske😀

Min 15-åring har to ulike medisiner. Den ene gis via diskus, mens den andre gis med kammer.  

Anonymkode: 80091...689

Skrevet

Kammeret for 2-5 år passer faktisk best til meg. Det for voksne er for stort, det kommer jo an på ansiktsstørrelsen. Jeg tror nok diskus er mest vanlig for voksne, men det er mye lettere å få i seg all medisinen med kammer.

Anonymkode: 93ab3...1d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...