Gå til innhold

Tjener for mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arbeider som kunstner og har alltid klart meg på lite penger. Eier leilighet, men har ikke bil eller et stort forbruk.Har alt jeg trenger og ønsker meg. Lever sterkt og brenner for det jeg driver med. Situasjonen er nå at jeg tjener mer penger enn jeg trenger etter mange år kun i det frie feltet. Det er en utrolig meningsfull jobb som jeg elsker.

Men, etter et langt liv som sparsommelig person, er det veldig rart å ha alt for mye penger på konto hver måned. Vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre med dem. Føler jeg bør dele med noen som trenger, men samtidig kjenner jeg at de er mine, at jeg har fortjent dem.

Har elendig pensjonsbetingelser så burde nok spare til pensjonen. Dette er jo ikke et problem eller dilemma. Ønsker heller ikke være høy på pæra eller spotte dem som ikke tjener nok. Men, for meg er det en merkverdig problemstilling jeg ikke trodde jeg skulle komme opp i. Vil jo ikke øke forbruket bare fordi jeg kan det. Føles nesten litt flaut å tjene så mye. Tror det har å gjøre med at det jeg har praktisert som profesjonell ikke har vært motivert av penger. ....  Rar problemstilling uansett...

Hva ville dere gjort med ekstra penger hver måned?

Anonymkode: d5438...712

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dumt spørsmål får dumme svar. Jeg synes du skal gi de bort. 

Anonymkode: 74c42...284

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Arbeider som kunstner og har alltid klart meg på lite penger. Eier leilighet, men har ikke bil eller et stort forbruk.Har alt jeg trenger og ønsker meg. Lever sterkt og brenner for det jeg driver med. Situasjonen er nå at jeg tjener mer penger enn jeg trenger etter mange år kun i det frie feltet. Det er en utrolig meningsfull jobb som jeg elsker.

Men, etter et langt liv som sparsommelig person, er det veldig rart å ha alt for mye penger på konto hver måned. Vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre med dem. Føler jeg bør dele med noen som trenger, men samtidig kjenner jeg at de er mine, at jeg har fortjent dem.

Har elendig pensjonsbetingelser så burde nok spare til pensjonen. Dette er jo ikke et problem eller dilemma. Ønsker heller ikke være høy på pæra eller spotte dem som ikke tjener nok. Men, for meg er det en merkverdig problemstilling jeg ikke trodde jeg skulle komme opp i. Vil jo ikke øke forbruket bare fordi jeg kan det. Føles nesten litt flaut å tjene så mye. Tror det har å gjøre med at det jeg har praktisert som profesjonell ikke har vært motivert av penger. ....  Rar problemstilling uansett...

Hva ville dere gjort med ekstra penger hver måned?

Spar opp til dårligere dager og til pensjon.

Anonymkode: 86673...a84

Skrevet

Slik jeg gorstår det lever du fortsatt med en veldig usikker inntekt. Du tjener godt nå, men har liten sikkerhet for hvor lenge det vil vare. 

Jeg synes du bør legge deg opp en stor buffer med tanke på at du skal kunne fortsette å drive med det du ønsker, selv om det kan komme trange tider. Betal ned boligen og legg deg opp en buffer på et par millioner så har du litt å gå på. Så synes jeg du bør sette av litt til pensjon og noe i med tanke på eventuelt å hjelpe barna inn på boligmsrkedet. Når de tingene er i orden kan du eventuelt tenke på å øke forbruket litt hvis du tror det vil gjøre deg lykkligere.

Anonymkode: 58261...85c

Skrevet

Pensjon er drit kjedelig til du trenger den. Så pensjonssparing framfor alt.

Anonymkode: 026b2...a40

Skrevet

Sparekonto

Buffer (i tilfelle du må skifte tak på huset, ha ny vaskemaskin, pusse opp badet osv)

Pensjonssparing

Feriekonto

Sparing til barna (bsu, sertifikat, konfirmasjon, ek til fremtidig bolig, ???...)

Enig med deg i at det ikke er noen vits i å skru opp forbruket, og heller  ikke noen vits i å sitte igjen med «for mye» hver mnd. Men legg inn faste trekk til sparing på ulike konti den dagen lønna kommer, så sitter du igjen med det du trenger. 

Anonymkode: 0c7c8...fd6

Skrevet

Som en som tre ganger i livet her opplevd at livet har snudd helt, så er jeg enig med de som sier at du må sikre deg selv for fremtiden. Ting kan snu, og de kan snu uhyggelig raskt. Jeg bygget meg opp igjen de to første gangene, kom meg i full aktivitet igjen, hadde tilsynelatende en lys fremtid foran meg, skulle omsider få sikret meg selv, så snudde livet helt igjen (alvorlig sykdom), og jeg fikk aldri gjort det. Det førte til at jeg nå sitter som fattig og veldig uvisst om jeg noen gang kan komme tilbake i jobb.

Så sikre deg selv på alle måter mulig, HI! Det vil også gjøre at hvis ting skulle begynne å butte mot senere, så vil du slippe å bruke krefter og energi på bekymringer, men heller kunne fokusere på å fortsette å skape :)

Gratulerer med alt du har oppnådd, forresten :) Jeg ville nok heller ikke endret forbruket vesentlig, om jeg var i din situasjon, men jeg ville sikret fremtiden!

Anonymkode: bc039...7e3

Skrevet

Sparing til pensjon og annet.

Samt støttet en del veldedige formål der hjelpen kommer frem. Jeg støtter feks et prosjekt for fødselsfaddere i Uganda. Den lokale dyrebeskyttelsen. Dråpen i havet og et par til. Er det noen lokale prosjekt du kan bidra til? Er det noe du brenner for der du kan gjøre en forskjell?

Anonymkode: c3074...fce

Skrevet

Jeg hadde først spart opp en bra buffer, så pensjonsparing. Og etter det, spart til reiser jeg drømmer om.

Anonymkode: 659aa...4dc

Skrevet

Jeg hadde investert i eiendom i «sikre områder». Nå vet ikke jeg hvor mye penger det er snakk om men jeg hadde kjøpt eget hus/leilighet først . Så hadde jeg kjøpt leilighet og leid ut. Evt hus med utleiedel. Yrket ditt er kanskje veldig uforutsigbart så selv om du tjener bra nå gjør du kanskje ikke det senere? Sett av penger til dårlige dager. Jeg hadde kjøpt eiendommer før jeg hadde spart til pensjon da dette er mer lønnsomt.

Anonymkode: 64de8...ad7

Skrevet

Om du har dårlig pensjon bør du spare noen millioner til det. Resten kan du jo bare gi bort.

Anonymkode: 27a8f...355

Skrevet

Spare til dårligere tider! Pensjon og en solid buffer. Folketrygden er ikke noe å skryte av pr dags dato, og blir bare mindre og mindre så lenge blårussen får skjære i offentlige midler. De trenger jo skatteletter, må vite. 

Anonymkode: 876e0...461

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.12.2020 den 8.30):

Slik jeg gorstår det lever du fortsatt med en veldig usikker inntekt. Du tjener godt nå, men har liten sikkerhet for hvor lenge det vil vare. 

Jeg synes du bør legge deg opp en stor buffer med tanke på at du skal kunne fortsette å drive med det du ønsker, selv om det kan komme trange tider. Betal ned boligen og legg deg opp en buffer på et par millioner så har du litt å gå på. Så synes jeg du bør sette av litt til pensjon og noe i med tanke på eventuelt å hjelpe barna inn på boligmsrkedet. Når de tingene er i orden kan du eventuelt tenke på å øke forbruket litt hvis du tror det vil gjøre deg lykkligere.

Anonymkode: 58261...85c

Tusen takk for svar! Høres fornuftig ut! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.12.2020 den 10.06):

Jeg hadde investert i eiendom i «sikre områder». Nå vet ikke jeg hvor mye penger det er snakk om men jeg hadde kjøpt eget hus/leilighet først . Så hadde jeg kjøpt leilighet og leid ut. Evt hus med utleiedel. Yrket ditt er kanskje veldig uforutsigbart så selv om du tjener bra nå gjør du kanskje ikke det senere? Sett av penger til dårlige dager. Jeg hadde kjøpt eiendommer før jeg hadde spart til pensjon da dette er mer lønnsomt.

Anonymkode: 64de8...ad7

Tusen takk for svar! Er det ikke mye pes å investere i en leilighet man leier ut? Virker som om det krever mye oppfølging. Har du erfaring? Men, har vært inne på tanken. Bor i Oslo, så et bøttekott koster jo mange millioner, men en liten leilighet kunne jo kanskje gått..

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.12.2020 den 12.06):

Spare til dårligere tider! Pensjon og en solid buffer. Folketrygden er ikke noe å skryte av pr dags dato, og blir bare mindre og mindre så lenge blårussen får skjære i offentlige midler. De trenger jo skatteletter, må vite. 

Anonymkode: 876e0...461

Tusen takk for svar! Ja, jeg blir garantert minstepensjonist. Politikken nå øker forskjellene mellom folk, trist å se.

Skal snakke med banken om pensjonssparing imorgen

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.12.2020 den 9.46):

Sparing til pensjon og annet.

Samt støttet en del veldedige formål der hjelpen kommer frem. Jeg støtter feks et prosjekt for fødselsfaddere i Uganda. Den lokale dyrebeskyttelsen. Dråpen i havet og et par til. Er det noen lokale prosjekt du kan bidra til? Er det noe du brenner for der du kan gjøre en forskjell?

Anonymkode: c3074...fce

Tusen takk for svar! Det er et godt tips. Støtter leger uten grenser, planfadder, amnesty, men vil absolutt se på dine forslag. Fint å vite det når fram som du sier

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.12.2020 den 9.43):

Som en som tre ganger i livet her opplevd at livet har snudd helt, så er jeg enig med de som sier at du må sikre deg selv for fremtiden. Ting kan snu, og de kan snu uhyggelig raskt. Jeg bygget meg opp igjen de to første gangene, kom meg i full aktivitet igjen, hadde tilsynelatende en lys fremtid foran meg, skulle omsider få sikret meg selv, så snudde livet helt igjen (alvorlig sykdom), og jeg fikk aldri gjort det. Det førte til at jeg nå sitter som fattig og veldig uvisst om jeg noen gang kan komme tilbake i jobb.

Så sikre deg selv på alle måter mulig, HI! Det vil også gjøre at hvis ting skulle begynne å butte mot senere, så vil du slippe å bruke krefter og energi på bekymringer, men heller kunne fokusere på å fortsette å skape :)

Gratulerer med alt du har oppnådd, forresten :) Jeg ville nok heller ikke endret forbruket vesentlig, om jeg var i din situasjon, men jeg ville sikret fremtiden!

Anonymkode: bc039...7e3

Kjære deg, tusen takk for svar. Og for gratulasjon.

Veldig trist å høre at det har blitt slik for deg. Det du forteller om viser jo hvor fort ting kan snu. Mitt liv har jo vært avhengig av at jeg må jobbe, det må jo være fortvilende å miste sin egen kraft på den måten. 

Ønsker deg alt godt og håper situasjonen din bedrer seg!

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.12.2020 den 2.07):

Dumt spørsmål får dumme svar. Jeg synes du skal gi de bort. 

Anonymkode: 74c42...284

Det var vel ikke et ja-nei svar jeg ba om. Mer en refleksjon over noe som for meg er helt nytt. Dette forumet er jo fullt av kloke mennesker som bidrar med tanker og synspunkter rundt et vell av ulike temaer og problemstillinger. Forumet har også sin del av ganske teite folk som kommer med ganske teite bemerkninger som har som mål å provosere eller å få innskriverne til å føle seg teite. Gratulerer, du har nå blitt tildelt en plass hos teitingene. Håper dere har det gøy der og at det dere skriver for dere til å føle dere bedre!

Og, som du ser, har jeg også fått mange hyggelige og konstruktive svar. Ha en fin kveld!

Skrevet

Hva slags kunstner er du HI og hva er det som har gjort at det nå har tatt seg opp som du sier?

Jeg synes som andre at du skal legge til side til en regnværsdag, pensjon, hjelpe barna på boligmarkedet.

Anonymkode: df866...b74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...