mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. desember 2020 Forfatter #26 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Men dette finnes det ikke noe fasitsvar på. Det er ulemper med begge løsninger. Tvinger dere gjennom fastlagt samvær så risikerer dere at gutta blir lei hele samværet, mister det sosiale osv. «Slipper» gutta samvær med far så risikerer dere at forholdet mellom far og sønnene hans blir dårlig/fraværende. Anonymkode: 7aa1d...9c9 Derfor jeg ville høre andres erfaringer
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #27 Skrevet 3. desember 2020 Min erfaring er at det er viktig at de voksne fortsetter å signalisere at det er ønskelig å gjennomføre samvær. Det er nødvendig at far i deres tilfelle tilpasser seg, slik at gutta ikke går glipp av viktige ting, men det er også viktig at dere holder fast i at gutta ikke vet best. Jeg gjentar mitt inntrykk av at du allerede har bestemt deg - det er best at de bestemmer selv. Det kan det jo hende det er, men da er omkostningen at faren blir enda mere fest og moro-far enn han er her, og at dere godtar at guttas primære tilknytning skal være hos deg og din nåværende mann. Det er nemlig konsekvensen av det opplegget dere planlegger for. Jeg har i hvert fall voksne venninner som sier at de tenker at mamma bidro til at de mistet kontakten med pappa. Jobber også med ungdom som åpenbart får styre for mye selv fordi det er vanskelig for foreldrene å løfte blikket og se lenger enn akkurat nå. 15-åringer vil jo ofte game, spise potetgull, døgne og være utenfor voksenkontroll. Det betyr jo ikke at vi skal gi dem lov til det hver helg. Anonymkode: d07a5...901
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #28 Skrevet 3. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (5 timer siden): Er litt i denne gata jeg tenker det bør være. Å gi dem valg betyr også at de har ansvar for å inkludere pappa i sitt liv. De må da også sette av tid til pappa innimellom og både jeg og pappa må være fleksible etter ungenes planer. Pappa kommer gjerne innom på middag med og uten kona si og det er alltid hyggelig. Takk for godt innspill 😊 Tenker dere bare må gjøre som passer dere og hva dere blir enige om. Viktigste er at barna vet at pappa er der uansett. Og at han også gjør sitt for å opprettholde kontakt. Anonymkode: d97e5...4c9
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #29 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Min erfaring er at det er viktig at de voksne fortsetter å signalisere at det er ønskelig å gjennomføre samvær. Det er nødvendig at far i deres tilfelle tilpasser seg, slik at gutta ikke går glipp av viktige ting, men det er også viktig at dere holder fast i at gutta ikke vet best. Jeg gjentar mitt inntrykk av at du allerede har bestemt deg - det er best at de bestemmer selv. Det kan det jo hende det er, men da er omkostningen at faren blir enda mere fest og moro-far enn han er her, og at dere godtar at guttas primære tilknytning skal være hos deg og din nåværende mann. Det er nemlig konsekvensen av det opplegget dere planlegger for. Jeg har i hvert fall voksne venninner som sier at de tenker at mamma bidro til at de mistet kontakten med pappa. Jobber også med ungdom som åpenbart får styre for mye selv fordi det er vanskelig for foreldrene å løfte blikket og se lenger enn akkurat nå. 15-åringer vil jo ofte game, spise potetgull, døgne og være utenfor voksenkontroll. Det betyr jo ikke at vi skal gi dem lov til det hver helg. Anonymkode: d07a5...901 Jeg har annen erfaring. Jeg la opp til å være hos pappa all tid han hadde samvær. Og da gikk jeg glipp av mye sosialt, som var viktig for å holde kontakt med venner og vite hva som skjer rundt. Tenker så lenge foreldrene legger til rette for en god kontakt, en fleksibel kontakt, og far gjør sitt for å møte barna. Mor gjør sitt. De kan jo spise middager alle man, til og med kona til far er med på det, sto det over her. Da blir det nok ikke problemer. Alt handler jo om å legge til rette, og ingen hindrer noe. Mye ligger jo på far, og hvordan han møter barna på litt mer dems premisser. Anonymkode: d97e5...4c9
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. desember 2020 Forfatter #30 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har annen erfaring. Jeg la opp til å være hos pappa all tid han hadde samvær. Og da gikk jeg glipp av mye sosialt, som var viktig for å holde kontakt med venner og vite hva som skjer rundt. Tenker så lenge foreldrene legger til rette for en god kontakt, en fleksibel kontakt, og far gjør sitt for å møte barna. Mor gjør sitt. De kan jo spise middager alle man, til og med kona til far er med på det, sto det over her. Da blir det nok ikke problemer. Alt handler jo om å legge til rette, og ingen hindrer noe. Mye ligger jo på far, og hvordan han møter barna på litt mer dems premisser. Anonymkode: d97e5...4c9 Jeg tenker nok at vi finner ut av det ja. Det er bare en ny tid med nye prioriteringer. 😊
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #31 Skrevet 3. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden): Jeg tenker nok at vi finner ut av det ja. Det er bare en ny tid med nye prioriteringer. 😊 Var det du som flytta vekk da dere ble skilt og far som ble boende på samme plassen? Anonymkode: 7aa1d...9c9
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. desember 2020 Forfatter #32 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Var det du som flytta vekk da dere ble skilt og far som ble boende på samme plassen? Anonymkode: 7aa1d...9c9 Ingen av oss bor der vi bodde sammen nei. Hvordan det?
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #33 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Eldste som går i sjette klasse vil tidvis endre (vi bor rett ved hverandre, så det handler ikke om venner/nærmiljø bare om hvem av foreldrene han vil henge med). Får i begrenset lov grad til å styre det selv, men det handler mest om at vi ofte ikke er hjemme når vi ikke har barna, både pga jobb og nye partnere. Det er ikke aktuelt at han skal slenge innom uanmeldt og bli uten at en voksen er der, naturligvis. Anonymkode: 4ff30...d18 Hvorfor er det naturligvis???? Anonymkode: 559c3...55d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. desember 2020 Forfatter #34 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor er det naturligvis???? Anonymkode: 559c3...55d Lurte jeg også på i grunn. Hos oss kommer de og går de fritt i begge hjem. Trodde i grunn det var ganske vanlig. De får selvsagt ikke lov å dra hit for å bo hvis vi er bortreist men å dra innom for å hente noe, skifte eller lignende er selvsagt uproblematisk
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #35 Skrevet 3. desember 2020 Dette blir vel den klassiske ulempen og problemene som oppstår når foreldrene ikke bor i samme omgangskrets for barna. Dette var jeg og eksen veldig klar på da vi skilte oss. Bo på samme sted og ingen flytter uten at den andre også ønsker det. Anonymkode: 5b1b8...d98
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. desember 2020 Forfatter #36 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Dette blir vel den klassiske ulempen og problemene som oppstår når foreldrene ikke bor i samme omgangskrets for barna. Dette var jeg og eksen veldig klar på da vi skilte oss. Bo på samme sted og ingen flytter uten at den andre også ønsker det. Anonymkode: 5b1b8...d98 God tanke det. Vi var også enige om det. Derfor solgte vi felles hus men midt oppi flyttingen så ble det sånn at far måtte overta barndomshjemmet sitt som ligger 30 min unna her hvor jeg bor. Ting blir ikke alltid som man har tenkt og man gjør det beste ut av det. Vi samarbeider som nevt tidligere veldig godt
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #37 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvorfor er det naturligvis???? Anonymkode: 559c3...55d Bli som i overnatte der eller ha "hjemme alene"-fest etter forgodtbefinnende. Han får selvfølgelig lov å hente ting eller tilbringe litt tid der, men ikke bruke det som ungkarsbule med gutta fordi det står tomt. Det er han overhodet ikke moden for. Anonymkode: 4ff30...d18
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 4. desember 2020 Forfatter #38 Skrevet 4. desember 2020 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Bli som i overnatte der eller ha "hjemme alene"-fest etter forgodtbefinnende. Han får selvfølgelig lov å hente ting eller tilbringe litt tid der, men ikke bruke det som ungkarsbule med gutta fordi det står tomt. Det er han overhodet ikke moden for. Anonymkode: 4ff30...d18 Det var mer oppklarende 😊
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2020 #39 Skrevet 4. desember 2020 Vi var mer fleksible når vi møtte tenårene. Vi bor nær hverandre og har alltid gjort det, men barnet ønsket ett hjem. Og det går det ikke an å klandre ham for. Han valgte å sove her og å ha sin faste base her, men han spiste middag hos far nesten hver dag. Min sønn trener hver dag, stort sett, så han gikk til far etter skolen. Gjorde lekser der, spiste middag der og ble kjørt på trening. Så hentet jeg, han sov her og spiste frokost her før skolen. Anonymkode: b5577...c32
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 4. desember 2020 Forfatter #40 Skrevet 4. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi var mer fleksible når vi møtte tenårene. Vi bor nær hverandre og har alltid gjort det, men barnet ønsket ett hjem. Og det går det ikke an å klandre ham for. Han valgte å sove her og å ha sin faste base her, men han spiste middag hos far nesten hver dag. Min sønn trener hver dag, stort sett, så han gikk til far etter skolen. Gjorde lekser der, spiste middag der og ble kjørt på trening. Så hentet jeg, han sov her og spiste frokost her før skolen. Anonymkode: b5577...c3 Høres veldig bra ut! Håper vi finner noe som kan fungere her😊
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2020 #41 Skrevet 4. desember 2020 Pappaen får ta mer ansvar og sørge for å gjøre det attraktivt å være hos ham. Dette er først og fremst ansvar. Han får jobbe for at de skal trives hos ham, legge bedre til rette for kompisbesøk osv. Anonymkode: 90f15...d74
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 4. desember 2020 Forfatter #42 Skrevet 4. desember 2020 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Pappaen får ta mer ansvar og sørge for å gjøre det attraktivt å være hos ham. Dette er først og fremst ansvar. Han får jobbe for at de skal trives hos ham, legge bedre til rette for kompisbesøk osv. Anonymkode: 90f15...d74 Vi planlegger å legge godt til rette for morsomme opplevelser og kompisbesøk. Det skal fremover være ekstra gøy å være hos pappa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå