Anonym bruker Skrevet 2. desember 2020 #1 Skrevet 2. desember 2020 Har tatt en celle prøve som viste seg til å være celleforandringer der nede.. så måtte jeg ta en vevsprøve i fra livmorhals. Så de skal se om det sjanse for at det kan utvikle seg til kreft senere.. hvordan kan de vite 100% at det kan utvikle seg til kreft? og hvordan vet de om det er for det beste uten og prøve noe annet en og bare fjerne det? Synes fleste kvinnfolk skal få lov til og bestemme dette selv om de vil ha det fjernet eller ei.. vet ikke om det ga så mye meining men har hørt at fleste sliter med å bli gravid etter dette.. og jeg ønsker meg så klart barn senere i livet.. Er supernervøs på dette! vil virkelig ikke måtte fjerne del av livmorshals.. får svar innen 3-4 uker og er super redd om jeg må få fjernet det har noen av dere erfaring med dette? Anonymkode: 033bf...c9b
Pobie Skrevet 2. desember 2020 #2 Skrevet 2. desember 2020 De kan ikke vite noe 100%. Vurderingen er basert på sannsynlighet. Det vet hvilke forandringer som har høy og lav sannsynlighet, dette er det masse forskning på. Du har selvfølgelig lov til å velge selv om du vil fjerne eller ikke. Ingen kan tvinge deg. Det de kan si er at hvis du velger å ikke følge anbefalt behandling kan du ha økt risiko for kreft senere. De gir en anbefaling basert på sannsynlighet, og målet deres er at du ikke skal få kreft senere. Det er godt mulig du får valget mellom to behandlinger og informasjon om fordelene og ulempene med begge to, så velger du selv hva du vil gjøre. Hvis du er bekymret for det med barn senere bør du spørre legen om dette, så kan hun ta dette med i vurderingen når de anbefaler hvilken behandling du bør velge. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå