Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #1 Skrevet 1. desember 2020 Jeg er veldig for å inkludere alle vennene til barna. Nå er det slik at min mellomste sønn i 6. blir mobbet av en gutt i klassen. Dette har foregått over lengre tid. Vi har flere ganger vert i kontakt med foreldrene, men de bagatelliserer det. Skolen er også involvert, og det ser nå ut som vi må opprette en mobbesak. Sønnen min fyller år i januar, og vil gjerne invitere hele klassen. Utenom gutten som mobber. I fjor vart det mye styr med han, der han til slutt ba de andre gjestene om å holde kjeft... Jeg sier vi ikke kan ekskludere en gutt. Hvordan hadde dere løst dette på best mulig måte? Anonymkode: 536f2...62b
sug lut Skrevet 1. desember 2020 #2 Skrevet 1. desember 2020 Selvsagt utelater du ham. De som er dritunger får betale for det.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 1. desember 2020 #3 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg er veldig for å inkludere alle vennene til barna. Nå er det slik at min mellomste sønn i 6. blir mobbet av en gutt i klassen. Dette har foregått over lengre tid. Vi har flere ganger vert i kontakt med foreldrene, men de bagatelliserer det. Skolen er også involvert, og det ser nå ut som vi må opprette en mobbesak. Sønnen min fyller år i januar, og vil gjerne invitere hele klassen. Utenom gutten som mobber. I fjor vart det mye styr med han, der han til slutt ba de andre gjestene om å holde kjeft... Jeg sier vi ikke kan ekskludere en gutt. Hvordan hadde dere løst dette på best mulig måte? Anonymkode: 536f2...62b Jeg ville invitert alle. Jeg ville dessuten tatt en prat med guttens foreldre og forlangt at gutten stilte i selskapet med en foresatt. Ovenfor alle unger og andre foreldre hadde jeg sagt at den foresatte var der for å hjelpe til med selskapet. Hadde de ikke vært villig til å gjøre det slik så hadde de fått beskjed om at gutten ikke kan komme
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #4 Skrevet 1. desember 2020 Takk for svar. Ja, tenker jeg må ta en prat med foreldrene. I fjor holdt jeg på å sende han hjem fra selskapet. Er jo ikke hans skyld, det er foreldrene som ikke tar tak i oppførselen hans. Anonymkode: 536f2...62b
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #5 Skrevet 1. desember 2020 Jeg må si jeg synes dette er vanskelig. Selv blånektet jeg å be en jente i klassen etter at hun ødela en bursdag for meg. Min mor mente jeg måtte be alle, jeg sa at da ønsker jeg faktisk ikke å feire noe bursdag, for jeg nekter å bli behandlet slik i mitt eget hjem og i min egen bursdag. Det var andre eller tredjeklasse, tror jeg. Jeg var et barn som aldri sa fra om slikt, så min mor ble ganske sjokkert over hvor bestemt jeg var på det. Vi løste det den gang med å be bare et par jenter fra klassen og så ha en nabolagbursdag, men stort sett unger fra nabolaget. Hvis foreldrene til den gutten som mobber din ikke hadde bagatellisert det, så ville vurdert å be en av dem sammen med gutten og bedt dem om å fotfølge ham, alternativt at andre følger veldig nøye med og at avtalen er at han sendes hjem med det samme om han ikke oppfører seg - og at det i så fall må formidles til gutten på forhånd, selvfølgelig. I teorien er det supert å fortsette å invitere alle, og at det kan gjøre at man får bukt med konfliktene, men jeg tror ikke nødvendigvis det stemmer alltid. Og i hvert fall ikke der skole og foreldre til mobber ikke tar problemene på alvor. Jeg ville vurdert å snakke med skolen og foreldrene igjen og sagt at enten tar de dette på alvor, eller så må de regne med at gutten blir ekskludert fra enkelte sosiale situasjoner pga. sin oppførsel, så har de litt tid å jobbe med saken og gutten. Anonymkode: ae72b...7ec
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 Barnet mitt ville ikke invitere én gutt i klassen i bursdagen nå nylig. De går i 2.klasse. Jeg trygget han på at jeg kom til å ringe mammaen og be henne hente han dersom det skjedde noe ugreit og han ikke tok til seg tilsnakk. Vi hadde utebursdag, så han hadde rom nok til å rase fra seg. Var et par episoder hvor jeg måtte snakke hardt til han, men det gikk greit. Anonymkode: c52f3...e0d
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #7 Skrevet 1. desember 2020 Kommer til å sende en melding til moren og forklare situasjonen. Så sender jeg han hjem igjen om det blir tull. Regner med moren blir fornærmet, men det orker jeg ikke ta hensyn til denne gangen. Gir han en sjanse til å bli med, så får han prøve å oppføre seg. Anonymkode: 536f2...62b
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2020 #8 Skrevet 2. desember 2020 Det er fortsatt en stund til januar, så du har tid til å stille noen krav. Jeg ville tatt kontakt med gutens foreldre nå, og forklart at oppleves som at de bagatelliserer situasjonen. Jeg ville vært tydelig på at for din sønn så er dette allvorlig, at det går ut over trivselen hans, og at han ikke har det bra på grunn av dette. Så hadde jeg sagt at sånn som det er nå, så ønsker ikke din gutt å invitere den andre gutten i sitt selskap, som skal være i januar, og at du egentlig ikke ønsker å utestenge en gutt, men at med mindre foreldrene hans kommer på banen og hjelper til med å løse problemet, så ser du ingen annen utvei. Så ville jeg sett hva som skjedde. Hvis foreldrene da tok tak, så hadde gutten blitt invitert, gjerne med en foresatt, og med forbehold om at han ble sendt hjem ved første antydning til bråk. Hvis de ikke tok tak, så hadde han ikke blitt invitert. Synd for gutten, ja, men jeg hadde ikke ofret mitt barns trygghet i eget hjem for at det ikke skulle være synd på mobberen. Anonymkode: f6aab...2ae
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2020 #9 Skrevet 2. desember 2020 Kan du snakke med foreldrene om at dette er vanskelig, men at dere kanskje kan løse det med at en av dem er med og hjelper til i bursdagen? Anonymkode: 8bc81...00c
Gjest Forumassistent Skrevet 2. desember 2020 #10 Skrevet 2. desember 2020 Ryddet for avsporinger og svar til dette. Forumansvarlig
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2020 #11 Skrevet 2. desember 2020 Du tar det opp med hoved lærar om mobbing. Begge barna skal takast inn og snakke om det. Blir det ingen forandring skal du ta det opp igjen. Da blir begge foreldre inn kalles til møte med barnet til stede. Da må du si på slutten av møte at blir det ingen forandring går du til fylkesmann. Viktig at foreldre til motparten hører det. Da slipper ingen parter unna Anonymkode: 4ce83...1c6
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2020 #12 Skrevet 2. desember 2020 helt greit og ikke invitere han Anonymkode: a2bf1...134
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 3. desember 2020 #13 Skrevet 3. desember 2020 Helt greit å ikke invitere mobberen. Hva tror du din sønn føler når han blir tvunget til å invitere mobberen til bursdagen sin, dagen som skal være hans hvor han skal kose seg med sine venner? Hvorfor sette mobberen i fokus og tenke på «stakkars han» som ikke blir invitert? Istendenfor å tenke på sønnen din?
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #14 Skrevet 3. desember 2020 Nei nei nei. Mobbere får ikke komme. E utestenger seg selv, enkelt og greit. Anonymkode: 7f9d4...7f4
ostepop123 Skrevet 3. desember 2020 #15 Skrevet 3. desember 2020 sug lut skrev (På 1.12.2020 den 19.14): Selvsagt utelater du ham. De som er dritunger får betale for det. 🧐 Det er barn vi snakker om. Å ekskludere gutten hjelper ingen. Jeg har vært vitne til endel atferd av denne sorten, og jeg skal fortelle deg at det er mye mobbing som foregår som er langt mer subtil, og som ofte går under radaren til de voksne. Et blikk. Et sukk. Himling med øynene. De som svarer med å utagere taper alltid, ofte uten å helt kunne redegjøre for hva som startet det hele. Og utenforskapet forsterkes ennå mer idet man ikke heller inviteres i bursdag. Husk at også foreldrene synes dette er vanskelig. Det er utrolig lett å havne i forsvarsposisjon når man blir konfrontert med hva barna har gjort galt, uansett hvor mye energi man legger i å hjelpe barnet å endre atferd. Gi ham en sjanse, ring foreldrene og forklar saken. Si det som det er, at det er vanskelig for deg. Ikke "forlang" at de skal være der, men inviter dem. Konfrontasjon hjelper sjelden. Si du ville blitt glad om én av dem var der, for da vil kanskje også deres barn føle seg tryggere, og gå fra festen med en god følelse.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2020 #16 Skrevet 4. desember 2020 Ville bedt under forutsetning at hn ble fulgt og foreldrene passet godt på. Anonymkode: 4ee02...200
Sommerkroppen 2029 Skrevet 4. desember 2020 #17 Skrevet 4. desember 2020 ostepop123 skrev (8 timer siden): 🧐 Det er barn vi snakker om. Å ekskludere gutten hjelper ingen. Jeg har vært vitne til endel atferd av denne sorten, og jeg skal fortelle deg at det er mye mobbing som foregår som er langt mer subtil, og som ofte går under radaren til de voksne. Et blikk. Et sukk. Himling med øynene. De som svarer med å utagere taper alltid, ofte uten å helt kunne redegjøre for hva som startet det hele. Og utenforskapet forsterkes ennå mer idet man ikke heller inviteres i bursdag. Husk at også foreldrene synes dette er vanskelig. Det er utrolig lett å havne i forsvarsposisjon når man blir konfrontert med hva barna har gjort galt, uansett hvor mye energi man legger i å hjelpe barnet å endre atferd. Gi ham en sjanse, ring foreldrene og forklar saken. Si det som det er, at det er vanskelig for deg. Ikke "forlang" at de skal være der, men inviter dem. Konfrontasjon hjelper sjelden. Si du ville blitt glad om én av dem var der, for da vil kanskje også deres barn føle seg tryggere, og gå fra festen med en god følelse. Jeg er uenig. HI skriver jo at hun har tatt dette opp med foreldrene, og at de bagatelliserer oppførselen hans. De vet altså om problemet, men ingenting blir gjort. Hadde glatt latt være å invitere gutten. Dersom foreldrene reagerer, så får det være deres tur til å ta kontakt. Og da kan HI forklare hvorfor de ikke ba gutten deres. Kanskje de da forstår alvoret. Og HI, dersom dette ikke stopper så må du opprette mobbesak!
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2020 #18 Skrevet 4. desember 2020 Ville bedt han, men sagt at han må ha med en voksen . Anonymkode: 47555...be2
Sommerkroppen 2029 Skrevet 4. desember 2020 #19 Skrevet 4. desember 2020 Bare et lite tankekors. Jeg har vært ute for et tilfelle der en av foreldrene ble bedt om å være med i bursdagen og det var greit, men der barnet kom alene. Fikk en sms om at de ikke hadde tid til å være med i selskapet likevel. I samme tilfelle var også disse foreldrene lite imøtekommende hva angikk podens oppførsel. De så ikke problemet. Hva gjør man så når barnet står på døra? Man kan jo ikke annet enn å smile og ta imot. Men fy fader så ergerlig. Og selvsagt ble det bråk, var helt utslitt etter de to timene.......
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2020 #20 Skrevet 4. desember 2020 Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden): Bare et lite tankekors. Jeg har vært ute for et tilfelle der en av foreldrene ble bedt om å være med i bursdagen og det var greit, men der barnet kom alene. Fikk en sms om at de ikke hadde tid til å være med i selskapet likevel. I samme tilfelle var også disse foreldrene lite imøtekommende hva angikk podens oppførsel. De så ikke problemet. Hva gjør man så når barnet står på døra? Man kan jo ikke annet enn å smile og ta imot. Men fy fader så ergerlig. Og selvsagt ble det bråk, var helt utslitt etter de to timene....... Jeg tror jeg hadde bedt dem hente. En avtale er en avtale. Sånne foreldre lærer ikke uten tydelige konsekvenser Anonymkode: 4ee02...200
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2020 #21 Skrevet 4. desember 2020 Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden): Bare et lite tankekors. Jeg har vært ute for et tilfelle der en av foreldrene ble bedt om å være med i bursdagen og det var greit, men der barnet kom alene. Fikk en sms om at de ikke hadde tid til å være med i selskapet likevel. I samme tilfelle var også disse foreldrene lite imøtekommende hva angikk podens oppførsel. De så ikke problemet. Hva gjør man så når barnet står på døra? Man kan jo ikke annet enn å smile og ta imot. Men fy fader så ergerlig. Og selvsagt ble det bråk, var helt utslitt etter de to timene....... Da hadde jeg bedt dem komme å hente. Anonymkode: f6aab...2ae
Sommerkroppen 2029 Skrevet 4. desember 2020 #22 Skrevet 4. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tror jeg hadde bedt dem hente. En avtale er en avtale. Sånne foreldre lærer ikke uten tydelige konsekvenser Anonymkode: 4ee02...200 Det som er vanskelig er jo gutten som står der og gleder seg til å komme i selskap. Det er bedritent gjort av foreldrene, og konsekvensene er jo bare at gutten ikke blir bedt igjen, uten at foreldrene får beskjed i forkant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå