Anonym bruker Skrevet 30. november 2020 #1 Skrevet 30. november 2020 Mitt familie-medlem er uten jobb for tiden. Gått på arbeidsledighetstrygd i 1, 5 år. Om 6 mnd er det slutt og da er over på sosialhjelp. Kan man eie hus og være gift og likevel få økonomisk hjelp? Anonymkode: 5bd0c...7ba
Anonym bruker Skrevet 30. november 2020 #2 Skrevet 30. november 2020 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Mitt familie-medlem er uten jobb for tiden. Gått på arbeidsledighetstrygd i 1, 5 år. Om 6 mnd er det slutt og da er over på sosialhjelp. Kan man eie hus og være gift og likevel få økonomisk hjelp? Anonymkode: 5bd0c...7ba Nei det sier seg selv! Er du gift så er det konen eller mannen sin plikt å forsørge deg! Anonymkode: 20e83...00d
Anonym bruker Skrevet 30. november 2020 #3 Skrevet 30. november 2020 Om man er gift så er det sånn at ektefelle har forsørgelsesplikt. Om det fortsatt ikke går rundt må man se på ting som å be om avdragsfrihet på lån, skjære ned på andre utgifter og selvfølgelig gjøre alt man kan for å skaffe en jobb. Ofte er det å eie hus rimeligere enn å leie, og man kan få sosialstønad til å dekke renter på boliglån, men ikke til å dekke avdrag. Det er fordi en slik stønad ikke skal brukes til å, på sikt, berike mottageren (altså ved å nedbetale på et lån som blir en verdi for mottager). Sosialhjelp er sikkerhetsnettet vårt, så om man ikke har penger til mat, står i fare for at strømmen blir stengt og man ikke har råd til å sende ungen på fotballtrening lenger, så skal man selvfølgelig søke. Anonymkode: 13018...d11
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #4 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mitt familie-medlem er uten jobb for tiden. Gått på arbeidsledighetstrygd i 1, 5 år. Om 6 mnd er det slutt og da er over på sosialhjelp. Kan man eie hus og være gift og likevel få økonomisk hjelp? Anonymkode: 5bd0c...7ba Du kan eie hus, men kan bli pålagt å minimere utgiftene så mye som mulig ved å feks be om avdragsfrihet i banken. Hvis ektefellen din tjener nok til å forsørge dere begge, får du heller ikke sosialhjelp. Anonymkode: 5e6bd...463
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #5 Skrevet 1. desember 2020 Men jeg kjenner måtte flytte til gokk pga NAV syns det var for dyrt der hun bodde. Dette var ikke noe mor selv ville men det var ett krav om hun forsatt skulle få sosialhjelp. Anonymkode: 20e83...00d
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Men jeg kjenner måtte flytte til gokk pga NAV syns det var for dyrt der hun bodde. Dette var ikke noe mor selv ville men det var ett krav om hun forsatt skulle få sosialhjelp. Anonymkode: 20e83...00d Men da var det vel mye billigere å bo i gokk enn der hun bodde? Og hun mottok sosialhjelp over lang tid regner jeg med? For det er jo ikke akkurat noe de ber om i starten. Anonymkode: f7e44...928
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #7 Skrevet 1. desember 2020 I og med at vedkommende har vært arbeidsledig en stund og fortsatt ikke fått seg jobb så vet jeg ikke helt. Selv fikk jeg sosialstønad selv med to eiendommer i en periode på tre måneder siden det ville ta for lang tid å selge de og den ene eiendommen gav meg inntekt. Nå var dette mellom avsluttet ekstrautdanning og jobb så jeg fikk støtte for august, september og oktober, i november var jeg i full jobb. Her var det mye mer aktivitetskrav på sosialstønad enn på arbeidsledighetstrygd. Man møtte møte to ganger i uken, sende så og så mange jobbsøknader, noe jeg faktisk synes er veldig bra. Anonymkode: bc063...5ad
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #8 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): I og med at vedkommende har vært arbeidsledig en stund og fortsatt ikke fått seg jobb så vet jeg ikke helt. Selv fikk jeg sosialstønad selv med to eiendommer i en periode på tre måneder siden det ville ta for lang tid å selge de og den ene eiendommen gav meg inntekt. Nå var dette mellom avsluttet ekstrautdanning og jobb så jeg fikk støtte for august, september og oktober, i november var jeg i full jobb. Her var det mye mer aktivitetskrav på sosialstønad enn på arbeidsledighetstrygd. Man møtte møte to ganger i uken, sende så og så mange jobbsøknader, noe jeg faktisk synes er veldig bra. Anonymkode: bc063...5ad Er ikke oppmøte nå pga corona Anonymkode: 20e83...00d
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #9 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): I og med at vedkommende har vært arbeidsledig en stund og fortsatt ikke fått seg jobb så vet jeg ikke helt. Selv fikk jeg sosialstønad selv med to eiendommer i en periode på tre måneder siden det ville ta for lang tid å selge de og den ene eiendommen gav meg inntekt. Nå var dette mellom avsluttet ekstrautdanning og jobb så jeg fikk støtte for august, september og oktober, i november var jeg i full jobb. Her var det mye mer aktivitetskrav på sosialstønad enn på arbeidsledighetstrygd. Man møtte møte to ganger i uken, sende så og så mange jobbsøknader, noe jeg faktisk synes er veldig bra. Anonymkode: bc063...5ad Er det krav om å sende jobbsøknader når man mottar sosialstnøad? Det visste jeg ikke, er jo ikke alle av de som kan jobbe. Anonymkode: f7e44...928
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #10 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Er det krav om å sende jobbsøknader når man mottar sosialstnøad? Det visste jeg ikke, er jo ikke alle av de som kan jobbe. Anonymkode: f7e44...928 Enten må man være registrert arbeidssøker og dokumentere at man søker jobb, ellers må man fremme krav om feks sykepenger, arbeidsavklaringspenger eller uførepensjon. Man kan få sosialhjelp mens man venter på evt andre stønader, men bare dersom man ikke har noen midler eller ektefelle til å forsørge seg. Anonymkode: 7d089...540
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #11 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Er det krav om å sende jobbsøknader når man mottar sosialstnøad? Det visste jeg ikke, er jo ikke alle av de som kan jobbe. Anonymkode: f7e44...928 De som ikke kan jobbe skal vel strengt tatt ha en annen stønad. Ja der jeg var var dette et krav, om jeg ikke husker feil var kravet minst 6 søknader i uken og du måtte sende kopi av innsendt søknad til kontaktperson hos nav. Jeg synes nå dette er bra, egentlig burde det vært enda mer krav til aktivitet, f.eks. delta på frivillighetsarbeid 1-2 ganger i uken. Anonymkode: bc063...5ad
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #12 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Er ikke oppmøte nå pga corona Anonymkode: 20e83...00d Det kommer an på hvor du bor. Her er det oppmøte hver dag fra 8 - 15.30. Anonymkode: 13018...d11
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #13 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 timer siden): De som ikke kan jobbe skal vel strengt tatt ha en annen stønad. Ja der jeg var var dette et krav, om jeg ikke husker feil var kravet minst 6 søknader i uken og du måtte sende kopi av innsendt søknad til kontaktperson hos nav. Jeg synes nå dette er bra, egentlig burde det vært enda mer krav til aktivitet, f.eks. delta på frivillighetsarbeid 1-2 ganger i uken. Anonymkode: bc063...5ad Og på grunn av dette kravet kan man sortere ut halvparten av søknadene med en gang når man utlyser en stilling uten formelle krav til utdanning. De bærer tydelig preg av at de som har skrevet dem ikke ønsker å få jobb. Anonymkode: 32085...c8d
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #14 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (På 1.12.2020 den 10.12): Men jeg kjenner måtte flytte til gokk pga NAV syns det var for dyrt der hun bodde. Dette var ikke noe mor selv ville men det var ett krav om hun forsatt skulle få sosialhjelp. Anonymkode: 20e83...00d Da leide hun nok og bodde langt over evne. NAV dekker egnet bolig innenfor rimelighetens grenser, ikke romslighet og uteområde feks. Ett barn og en voksen får f.eks ikke dekket treroms. Anonymkode: 5e6bd...463
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #15 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (På 1.12.2020 den 14.24): Er det krav om å sende jobbsøknader når man mottar sosialstnøad? Det visste jeg ikke, er jo ikke alle av de som kan jobbe. Anonymkode: f7e44...928 60% av alle mottakere av sosialstønad er i jobb, men får enten ikke nok stilling, eller tjener for lite i full stilling til å forsørge seg og familien. Dette sa NAV-sjefen der jeg var på gruppeintervju til ledig stilling i forfjor. Anonymkode: 5e6bd...463
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå