Gå til innhold

Stalking

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ja, det har vært noen tøffe år, men jeg har vært uheldig og fått en hel del andre greier på toppen av det, så det er ikke godt å si om det hadde vært så ødeleggende hvis jeg hadde vært spart for de andre belastningene fra andre ting. Er uansett veldig lettet over at vedkommende fikk en så streng straff. Innledningsvis ønsket jeg ikke det, men har gradvis klart å føle meg lettet over det/legge fra meg den dårlige samvittigheten. Men det blir jo alltid mye vanskeligere når det er et menneske man har en relasjon til. Sånn sett har du en slags fordel i at du ikke kjenner vedkommende, selv om det ikke burde føre til at man gjør mindre. Meld fra om hver eneste lille hendelse. Skal krysse fingrene for at det ikke blir flere, da, slik at du slipper "billig" unna. :) 

Anonymkode: 83657...abc

Tror det er viktig å minne seg selv på at det er den andre som selv er skyldig i følgene handlingene ev. får for dennes liv. Du og jeg og andre som utsettes for dette har ingen skyld. Men det har jo vært nesten tabu å ta opp slikt tidligere, nesten skambelagt, og det har skapt mye unødvendig lidelse for mange, tror jeg.

Det skal litt til for å få så streng straff som du forteller om, så tenk at det er riktig. Og personen har jo tydeligvis fått så mange advarsler på forhånd, men valgt å likevel fortsette med lovbruddene. Da må vedkommende også bare ta den straffen den burde forventet og den definitivt fortjener. Forhåpentligvis innser vedkommende i løpet av fengselsoppholdet at den må velge en annen vei i fremtiden og leve sitt eget liv uten å plage deg.

Jeg krysser fingrene for både meg og deg :)

Anonymkode: f29c9...a00

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Tror det er viktig å minne seg selv på at det er den andre som selv er skyldig i følgene handlingene ev. får for dennes liv. Du og jeg og andre som utsettes for dette har ingen skyld. Men det har jo vært nesten tabu å ta opp slikt tidligere, nesten skambelagt, og det har skapt mye unødvendig lidelse for mange, tror jeg.

Det skal litt til for å få så streng straff som du forteller om, så tenk at det er riktig. Og personen har jo tydeligvis fått så mange advarsler på forhånd, men valgt å likevel fortsette med lovbruddene. Da må vedkommende også bare ta den straffen den burde forventet og den definitivt fortjener. Forhåpentligvis innser vedkommende i løpet av fengselsoppholdet at den må velge en annen vei i fremtiden og leve sitt eget liv uten å plage deg.

Jeg krysser fingrene for både meg og deg :)

Ja, og så tenker man vel kanskje at det ikke er alvorlig nok til å involvere politiet. Det tok lang tid før jeg var med på det i hvert fall. Skyldfølelsen er kanskje mer tilstedeværende når man har en relasjon til den som utsetter deg for lovbruddet. Jeg har liksom alltid ønsket en bedre relasjon til den som utsatte meg for overgrepene, så det har ikke vært så greit å måtte ty til politi og retten.

Jeg har slått med delvis til ro med dommen nå, da. Vedkommende har egentlig fått en langt strengere straff enn tiden som må sones, så det er en liten trygghet i det også. Hvis vedkommende begår nye lovbrudd etter å ha sluppet ut, vil det få konsekvenser umiddelbart. Det virket ikke vedkommende til å skjønne etter første opphold, men da var oppholdet mye kortere, så det er lov å håpe at lengden på oppholdet virker litt mer avskrekkende denne gangen. :)

Takk! Lykke til med tiden fremover. Oppdater gjerne om hvordan det går. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Ja, og så tenker man vel kanskje at det ikke er alvorlig nok til å involvere politiet. Det tok lang tid før jeg var med på det i hvert fall. Skyldfølelsen er kanskje mer tilstedeværende når man har en relasjon til den som utsetter deg for lovbruddet. Jeg har liksom alltid ønsket en bedre relasjon til den som utsatte meg for overgrepene, så det har ikke vært så greit å måtte ty til politi og retten.

Jeg har slått med delvis til ro med dommen nå, da. Vedkommende har egentlig fått en langt strengere straff enn tiden som må sones, så det er en liten trygghet i det også. Hvis vedkommende begår nye lovbrudd etter å ha sluppet ut, vil det få konsekvenser umiddelbart. Det virket ikke vedkommende til å skjønne etter første opphold, men da var oppholdet mye kortere, så det er lov å håpe at lengden på oppholdet virker litt mer avskrekkende denne gangen. :)

Takk! Lykke til med tiden fremover. Oppdater gjerne om hvordan det går. 

Forstår det at det er vanskeligere når man faktisk har en relasjon fra før, det blir mye mer komplisert med så motstridende følelser.

God du har en viss sikkerhet i det at vedkommende ryker inn igjen hvis den ikke holder seg unna deg etter endt straff.

Takk :) Skal prøve å oppdatere :)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Oppdatering...

Tiden gikk, ingenting skjedde fra politiets side uten at jeg purret. Til slutt sa jeg at jeg kom til å gå til media om det ikke skjedde noe. Da tok de tak i saken, viste seg da at de hadde mange varsler både på person og bil. Politiet oppsøkte mannen og sa at de forventet at all slik adferd opphørte umiddelbart.

Politiet ba meg også ta kontakt umiddelbart om han nærmer seg, og at det da blir anmeldelse og trolig besøktsforbud.

Jeg er glad politiet tok det alvorlig (til slutt), men synes det er ille at man skal måtte true med media for at de skal finne ut at de faktisk har mange henvendelser tidligere på en person som har holdt på slik i årevis, og som også har mistet en tidligere jobb pga. adferden mot kvinner. Har han ørlite vett igjen så holder han seg nå helt unna kvinner. Om ikke annet så bør han gjøre det for sin stakkars kones og barns skyld...

Nå vet jeg i det minste at det er såpass mange det er snakk om, så om han gjør noe som helst igjen så vil trolig andre saker blitt tatt opp samtidig, og da vil han nok bli dømt pga. omfanget og at denne adferden har gått over så lang tid, og det kan vises til mønster i adferd, at han har mistet tidligere jobb pga. dette også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...