Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #26 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Mine barn var for lange i beina da de var ca. 140. De hadde da beltestolene på den lengste innstillingen, og kunne slik sett ha sittet litt til. Problemer var at den delen de skulle sitte på, var tilpasset kortere barn, de satt anstrengt for å ikke skli. Mine er ganske «robuste» absolutt ikke tykke, men de er ikke av typen som har tynne bein og armer. Det er mulig at spedere barn ville satt bedre i setene. Anonymkode: f347b...359 Da må dere ha en beltestol som ikke er tilpasset så store barn. Dattera mi er som jeg skrev 141 cm og sitter fint i beltestolen, og kommer til å gjøre det enda en stund til, da hun ikke når toppen på beltestolen enda. Hun er slank, men ikke sped (36 kg). Anonymkode: 3ef33...0f6
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #27 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Hvordan går det an? Min på 120 cm har toppen av hodet over kanten. En på 142 cm må jo ha hele hodet over? Anonymkode: 144a9...b17 Da må dere ha en stol som er tilpasset mindre barn. Mi jente på 141 cm har langt ifra hodet over, og kan sitte i beltestolen en stund til, og kommer til å gjøre det. Vi har Cybex Solution X2-Fix. Det står at beltestolen er tilpasset barn som er ca 3-12 år. Anonymkode: 3ef33...0f6
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #28 Skrevet 1. desember 2020 Hvor lenge skal man egentlig bruke sete?😱. Synes trafikkhysteriet tar helt av. Jeg er helt for å sikre barn i bil, men 10 og 12 år? 150 cm? Det er jo like mye som en liten voksen. Tar det helt av nå? Anonymkode: 611e0...5aa
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #29 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Har ei jente på 7 år som er 141 cm, og hun bruker beltestol, og blir nok å gjøre det til hun blir 150 cm, siden det er anbefalt å bruke beltestolt til da og påbudt så lenge det er tilgjengelig i bilen. Anonymkode: 3ef33...0f6 Jeg kan forstå at du bruker beltestoler på en 7 åring, pga at hun er lenger enn gjennomsnittet. Men 150? Gi deg, det er ikke påbudt, og fullt ut forsvarlig å kjøre uten annet enn belte. Anonymkode: 611e0...5aa
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #30 Skrevet 1. desember 2020 Leverpostei skrev (13 timer siden): Det er ikke merkelig. Hvis barnet sovner sitter det mye tryggere med sidestøtte til hodet. Når barnet er våkent er pute like trygt. 10-åringer sovner sjelden på korte turer i hverdagen. Pute er jo aldri like trygt som beltestol? Eller, jo, når bilen står parkert. Anonymkode: 07715...a2d
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #31 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hvor lenge skal man egentlig bruke sete?😱. Synes trafikkhysteriet tar helt av. Jeg er helt for å sikre barn i bil, men 10 og 12 år? 150 cm? Det er jo like mye som en liten voksen. Tar det helt av nå? Anonymkode: 611e0...5aa Ja, huff! Tenk at folk vil sikre barna så de ikke skader seg eller dør om uhellet er ute...🙄 Anonymkode: 07715...a2d
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #32 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg kan forstå at du bruker beltestoler på en 7 åring, pga at hun er lenger enn gjennomsnittet. Men 150? Gi deg, det er ikke påbudt, og fullt ut forsvarlig å kjøre uten annet enn belte. Anonymkode: 611e0...5aa Det er påbudt så lenge det er tilgjengelig jo. Hvorfor skal hun ikke være sikret på sikrest mulig måte så lenge som mulig? Se: Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn §1 punkt b: "Der bilbelte er montert, skal barn lavere enn 150 cm bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet eller slikt utstyr i kombinasjon med ordinært bilbelte." Anonymkode: 3ef33...0f6
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #33 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvor lenge skal man egentlig bruke sete?😱. Synes trafikkhysteriet tar helt av. Jeg er helt for å sikre barn i bil, men 10 og 12 år? 150 cm? Det er jo like mye som en liten voksen. Tar det helt av nå? Anonymkode: 611e0...5aa Man skal bruke sete til man er 150 cm. 10 og 12 år spørs jo på størrelsen på barnet. Hvorfor skal man ikke sikre barn så trygt som mulig? Jeg hadde iallfall ikke hatt samvittighet til å ikke sikre barna mine på tryggest mulig måte! Hvis det skulle skje noe en ulykke og de blir skadet, så vil jeg da iallfall vite at jeg har gjort alt det jeg har kunnet for å sikre de best mulig. Så det har ikke noe å gjøre med hysteri! Konsekvensene kan være så store av en bilulykke, så kan man gjøre noe for å gjøre det tryggere, så hva er argumentet for å ikke gjøre det? Det er ikke skadelig for barna på noen måte å sitte i en beltestol! Jeg kan ikke se noen ulemper med å bruke det. Anonymkode: 3ef33...0f6
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #34 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvor lenge skal man egentlig bruke sete?😱. Synes trafikkhysteriet tar helt av. Jeg er helt for å sikre barn i bil, men 10 og 12 år? 150 cm? Det er jo like mye som en liten voksen. Tar det helt av nå? Anonymkode: 611e0...5aa Men så er ikke barn ferdig utviklet i forhold til voksne, de tåler mindre. Det er vel logisk, eller? Så det er hysteri å sikre barna sine? Javel, deg om det. Men jeg bryr meg om barna mine og de klager heller ikke. Anonymkode: e67a0...406
Leverpostei Skrevet 1. desember 2020 #35 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Pute er jo aldri like trygt som beltestol? Eller, jo, når bilen står parkert. Anonymkode: 07715...a2d https://forskning.no/bil-og-trafikk-samferdsel/stor-bilstol-ikke-alltid-best-for-store-barn/609492 Her forklares det hvorfor pute til og med kan være tryggere, så fremt barnet ikke sovner. Men det aller viktigste er å bruke noe - enten pute eller sete.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #36 Skrevet 1. desember 2020 Leverpostei skrev (9 minutter siden): https://forskning.no/bil-og-trafikk-samferdsel/stor-bilstol-ikke-alltid-best-for-store-barn/609492 Her forklares det hvorfor pute til og med kan være tryggere, så fremt barnet ikke sovner. Men det aller viktigste er å bruke noe - enten pute eller sete. Har du lest det du linker til? Den er for det første veldig gammel, så beltestoler i dag er ikke det samme. Og grunnen var at barna ikke brukte beltestolen, ja da blir det jo tryggere med en pute i bruk. Men er barna sjefen? Det er mer sikkerhet i en beltestol, den beskytter hele barnet fra siden også, i tillegg til å få selen på rett sted. Anonymkode: 07715...a2d
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #37 Skrevet 1. desember 2020 16 hours ago, Anonym bruker said: Det er justering på beltestoler. Barn skal sitte i det til de er 145. Anonymkode: 7edaa...bd2 ingen sier de skal det, kan sitte på pute fra 135cm Anonymkode: fbc5f...525
Leverpostei Skrevet 1. desember 2020 #38 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Har du lest det du linker til? Den er for det første veldig gammel, så beltestoler i dag er ikke det samme. Og grunnen var at barna ikke brukte beltestolen, ja da blir det jo tryggere med en pute i bruk. Men er barna sjefen? Det er mer sikkerhet i en beltestol, den beskytter hele barnet fra siden også, i tillegg til å få selen på rett sted. Anonymkode: 07715...a2d Ja, jeg har lest den. Den er 7 år gammel, og jeg tror det er ganske mange barn som fraktes i 7 år gamle stoler. Grunnen til at pute ble nevnt som tryggere er at barnet i beltestol potensielt kommer veldig nære setet foran. Det skjer med min eldste. Men det viktigste er selvsagt å bruke noe, som sagt.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #39 Skrevet 1. desember 2020 Hva med barn under 150 cm men over 36 kg? Klarer ikke å finne noe info om det. Anonymkode: 7d81b...7e4
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2020 #40 Skrevet 4. desember 2020 Anonym bruker skrev (På 2.12.2020 den 0.24): Hva med barn under 150 cm men over 36 kg? Klarer ikke å finne noe info om det. Anonymkode: 7d81b...7e4 Barn som er over 36 kg må bruke stoler som er godkjent etter ECE R129. Disse har godkjenning som går på høyde og ikke på vekt. Anonymkode: 3ef33...0f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå