Gå til innhold

Hva sitter 4 åringen din på i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår er 4 år, 16 kg og 105 cm. Sitter fortsatt bakovervendt i den bilen vi bruker på langturer, har god plass enda. I bilen som vi bruker til og fra bhg (jobb) sitter hun i et fremovervendt sete med 5 punkt sele. 

Hva gjør din og hvor lang og tung er barnet?

Anonymkode: 5cd9d...338

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vår er 4 år, 16 kg og 105 cm. Sitter fortsatt bakovervendt i den bilen vi bruker på langturer, har god plass enda. I bilen som vi bruker til og fra bhg (jobb) sitter hun i et fremovervendt sete med 5 punkt sele. 

Hva gjør din og hvor lang og tung er barnet?

Hun må IKKE ha fempunktsele forovervendt!

Det blir enorm belastning på nakken i en kollisjon. Enten bakovervendt med fempunktsele eller forovervendt i stol med rygg og med bilens bilbelte. 

Anonymkode: 0a177...928

Skrevet

Har sittet fremovervendt i beltestol med 3 punktssele fra 4 1/2 år og gjør det nok lenge ennå (6 1/2 år nå)

Anonymkode: 7885e...177

Skrevet

Min har sittet i fremoverlent beltestol fra hun fylte 4.

Anonymkode: 6ef31...480

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det blir enorm belastning på nakken i en kollisjon. Enten bakovervendt med fempunktsele eller forovervendt i stol med rygg og med bilens bilbelte. 

Ok, takk for svar, det var jeg ikke klar over, ingen som sa det til oss når vi kjøpte sete. Hvorfor selges det da?

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvor blir det mer belastning på nakken med 5-punktsele enn 3-punktsele?

Anonymkode: 97956...c78

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle det stå, ikke hvor

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Fordi resten av kroppen sitter "helt fast" i 5-punktsele, da blir det mye større belastning på hode og nakke ved kræsj. I 3-punktsele så beveger hele kroppen seg litt ved en evt. kræsj, og hodet/nakken følger bevegelsene til resten av kroppen. Du finner mye informasjon om dette om du søker på nettet. Bruk vanlig beltestol med 3-punktsele dersom barnet skal sitte fremovervendt. 

Anonymkode: c25bf...728

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Fordi resten av kroppen sitter "helt fast" i 5-punktsele, da blir det mye større belastning på hode og nakke ved kræsj. I 3-punktsele så beveger hele kroppen seg litt ved en evt. kræsj, og hodet/nakken følger bevegelsene til resten av kroppen. Du finner mye informasjon om dette om du søker på nettet. Bruk vanlig beltestol med 3-punktsele dersom barnet skal sitte fremovervendt. 

Anonymkode: c25bf...728

Tusen takk for svar, skal bytte ut sete så fort som mulig.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar, skal bytte ut sete så fort som mulig.

Hi

Men du. Mange vet ikke om det. Jeg kjenner en fysioterapeut som hadde begge sine barn festet i fempunktsele fra de var omtrent 2 1/2 år. 

Anonymkode: 59ce7...a16

Skrevet

Men du. Mange vet ikke om det. Jeg kjenner en fysioterapeut som hadde begge sine barn festet i fempunktsele fra de var omtrent 2 1/2 år. 

Anonymkode: 59ce7...a16

Fremovervendt altså. 

Skrevet

Jeg har en som blir 4 i februar, og en som da er 5,5 år. De sitter begge bakovervendt i 5 punktsstoler i begge bilene. De er begge forholdsvis små for alderen, så de blir nok sittende slik en stund til. 

Anonymkode: dee86...410

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har en som blir 4 i februar, og en som da er 5,5 år. De sitter begge bakovervendt i 5 punktsstoler i begge bilene. De er begge forholdsvis små for alderen, så de blir nok sittende slik en stund til. 

Anonymkode: dee86...410

Takk for svar. I hovedbilen sitter hun bakovervendt, er bare i den lille bilen hun sitter fremovervendt, den brukes til småkjøring, er ikke plass til bakovervendt i den. Men kanskje bytte til beltestol i den.

Hi

Skrevet

https://www.babyshop.no/solution-s-i-fix-booster-bilstol-deep-black/p/341954?country_override=NO&gclid=Cj0KCQiAqo3-BRDoARIsAE5vnaLIHyeJJ_NfPbdnJZa9pSfleEsTn7mMV5LOsW4Bncrr9wehLI_5CyMaAtP2EALw_wcB

Vi har akkurat kjøpt dette til gutten vår🙂, han er 4 1/2 og over 18 kilo så vi måtte ha nytt, vi valgte forovervendt, vet mange synes det er tidlig men sånn ble det . Vi er veldig fornøyd med dette, men husk å ta barnet ditt med når dere skal kjøpe ny stol, å prøv det til bilen deres. 🙂

Anonymkode: 33f4b...11a

Skrevet

Vår sitter i beltestol:-) Har snudd alle 3 da de var mellom 4-4,5 år gamle. Har lange barn, så fra ca 3,5 års alder har de klaget over vondt i rumpen/beina på langturer. Vi har holdt igjen til de var passert 4 år før de fikk forovervendt beltestol. 

Anonymkode: da13d...5ef

Skrevet

Min ble snudd da han var 4. Brukte beltestol til han var 6, og da gikk han over til pute.

Anonymkode: 9b311...a91

Skrevet

Min ble snudd da han var 4. Brukte beltestol til han var 6, og da gikk han over til pute.

Sorry! 7, ikke 6.

Skrevet

Beltestol med 3punkt sele. Byttet i sommer 

Anonymkode: b5db9...177

Skrevet

Beltemontert bakovervendt stol, sitter min i. Det får du plass til i alle biler, tar ikke mer plass enn et forovervendt sete. 

Anonymkode: 831a2...67e

Skrevet (endret)

4,5 år, 108 cm og 17 kg, fremovervendt med 5 punkts. 

Legger til at vi har en toåring og en baby som sitter bakovervendt og bilen er ikke stor nok til å ha tre bakovervendte seter. 

Endret av Pobie
Skrevet
Pobie skrev (1 time siden):

4,5 år, 108 cm og 17 kg, fremovervendt med 5 punkts. 

Legger til at vi har en toåring og en baby som sitter bakovervendt og bilen er ikke stor nok til å ha tre bakovervendte seter. 

Det kan hende du vet det allerede, men det anbefale ikke bruk av fempunkts fremover. Grunnen er at hele kroppen festet stramt til setet uten fleksibilitet, som fører til at nakken må ta hele støyten i en kollisjon. Hvis du heller bruker beltestol med bilens belte, er det konstruert slik at hele kroppen beveger seg litt fremover før beltet strammes, som gjør at belastningen fordeles og ikke bare rammer nakken. Barnet ditt er høyt og tungt nok tok beltestol ihht anbefalingene, og nye beltestoler er "tette" og gode med veldig bra sidebeskyttelse.

Skrevet
uhhuhher skrev (41 minutter siden):

Det kan hende du vet det allerede, men det anbefale ikke bruk av fempunkts fremover. Grunnen er at hele kroppen festet stramt til setet uten fleksibilitet, som fører til at nakken må ta hele støyten i en kollisjon. Hvis du heller bruker beltestol med bilens belte, er det konstruert slik at hele kroppen beveger seg litt fremover før beltet strammes, som gjør at belastningen fordeles og ikke bare rammer nakken. Barnet ditt er høyt og tungt nok tok beltestol ihht anbefalingene, og nye beltestoler er "tette" og gode med veldig bra sidebeskyttelse.

Hvor er forskningen på dette? Har lest på trygg trafikk og vegvesenet, og ser ikke noe om at fempunkts er farlig. 

Skrevet

Dei sat aldri i fempunktsele forover, hadde beltestol frå 15 kg. Eine var 4 år og andre var 4.5 år då dei nådde 15 kg.

Anonymkode: 0d3d4...755

Skrevet (endret)
Pobie skrev (1 time siden):

Hvor er forskningen på dette? Har lest på trygg trafikk og vegvesenet, og ser ikke noe om at fempunkts er farlig. 

Det er et godt poeng, jeg finner ikke eksplisitt forskning når jeg leter kjapt nå. Så tar selvkritikk på formuleringen "det anbefales ikke". 

Jeg velger uansett å gjøre det slik siden det virker logisk med tanke på hodestr til barn, ingen fleksibilitet i fempunkts og siden jeg heller ikke finner faglige innvendinger mot bruk av beltestol fra 15 kg/100 cm (utover at bakovervendt anbefales, men det er en egen diskusjon). Når vegvesenet og trygg trafikk anbefaler beltestol og bilens belte når barnet snus, trenger de ikke eksplisitt advare mot fempunkts fremovervendt for min del. Det er implisert.

Det er selvfølgelig en streng forutsetning at beltet kan festes riktig slik at man ikke risikerer at barnet slenges ut av beltet ved kollisjon.

Endret av uhhuhher

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...