Gå til innhold

Be om henvisning til gynekolog for celleprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er at jeg har verdens kleineste fastlege når det kommer til celleprøve. Ser ut som han nettopp ble konfirmert, tror han er like ukomfortabel som meg, selv om han er for profesjonell til å si noe. Siden jeg så og si aldri er hos legen ellers, er valget å bli videresendt eller bytte fastlege. Kan man henvises videre for vanlig screeningprøve? 

Anonymkode: 0ce03...f6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar celleprøvene hos gynekolog både pga sikkerhet (erfaring, utstyr og mengdetrening) og fordi jeg synes det er greit å slippe å gjøre akkurat det hos fastlegen som jeg treffer flere ganger i løpet av året. 

Anonymkode: 7839a...b42

Skrevet

Du kan be om det, men som hovedprinsipp tror jeg ikke det er «god nok» grunn til å komme til spesialist. Hvis du får nei er det jo ikke så dyrt å gå privat en gang hvert tredje år. 

Anonymkode: 4d83d...6b1

Skrevet

I utgangspunktet er det en rutineundersøkelse som fastlegen skal gjøre. Du kan alltids be om henvisning til spesialist - og noen fastleger gir det- men å synes det er kleint p utføre undersøkelsen hos fastlege er egentlig ikke god nok grunn.

Teoretisk sett kan du jo risikerende å bli henvist til en spesialist som også ser ut som han nettopp er konfirmert...

Du taper derimot ingenting ved å spørre. Svaret er jo enten ja eller nei. Hvis du får nei kan du velge å gå privat. Det er jo ikke den helt store kostnaden det heller 

Anonymkode: 83a8b...ac5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tar celleprøvene hos gynekolog både pga sikkerhet (erfaring, utstyr og mengdetrening) og fordi jeg synes det er greit å slippe å gjøre akkurat det hos fastlegen som jeg treffer flere ganger i løpet av året. 

Takk for svar. Jeg spør, verste jeg får er nei, da er det i grunnen bare å bytte fastlege. Jeg er så lite innom at jeg ikke har noe behov for en fastlege som kjenner meg godt. 

Ble fulgt opp etter svangerskap 1 pga HELLP syndrom og svangerskap 2 pga en 3c ruptur etter fødsel, så kvaliteten på en erfaren gynekolog sammenlignet med en klein fastlege er som natt og dag 😅

Skrevet

Jeg spurte og fikk. Hadde egentlig ikke god grunn, men ny fastlege. 

Spesialisten brukte også innvendig ultralyd , noe fastlegen ikke bruker. 

Anonymkode: e8595...776

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spurte og fikk. Hadde egentlig ikke god grunn, men ny fastlege. 

Spesialisten brukte også innvendig ultralyd , noe fastlegen ikke bruker. 

Anonymkode: e8595...776

Takk for innspill. Gir håp om å komme inn i de profesjonelles varme 😅 har pco, så kanskje jeg kan grine meg til litt spesialbehandling 🙈kunne vært greit å sjekke ståa til glufsa 😂

Skrevet

Da synes jeg du heller skal gå privat og betale selv. Celleprøve er så simpelt og en fastlegeoppgave som de klarer helt utmerket. (Man får tilbakemelding fra patologen dersom prøven ikke er god nok). Det er nok ventetid hos gynekolog om ikke alle skal henvises dit for celleprøve i tillegg. Da er det ikke riktig at du skal oppta plass i køen og at fellesskapet skal betale for det bare fordi det er klein hos fastlegen din. At du har en PCOS-diagnose i bunn er ingen grunn, med mindre du f.eks trenger hjelp til å bli gravid etter lengre tids forsøk e.l.

Anonymkode: b7d07...ad0

Skrevet

For de av oss som venter på time hos gynekolog for noe mer alvorlig enn celleprøve er det litt kjedelig at køen er lang fordi du syns det er ubehagelig å ta prøven hos fastlegen din. Celleprøve er rutine for fastlegen, unødvendig å bruke spesialister til sånt. 

Syns du det er så fælt, så betaler du selv for privattimer. 

Skrevet
Optatium skrev (6 minutter siden):

For de av oss som venter på time hos gynekolog for noe mer alvorlig enn celleprøve er det litt kjedelig at køen er lang fordi du syns det er ubehagelig å ta prøven hos fastlegen din. Celleprøve er rutine for fastlegen, unødvendig å bruke spesialister til sånt. 

Syns du det er så fælt, så betaler du selv for privattimer. 

Det kan være flere grunner til at det er lurt å ta hos gynekolog. Priser meg lykkelig for at jeg ba fastlegen om henvisning til gynekolog, fordi jeg tenkte det kunne være lurt å ta innvendig ultralyd. Hadde ikke oppdaga den digre cysten uten og det kunne gått fryktelig galt. 

Anonymkode: 07b4f...50a

Skrevet

Jeg tok celleprøve hos fastlegen og den kom tilbake helt normal. En uke senere ble den tatt på nytt hos gynekolog fordi jeg nevnte for fastlegen at jeg hadde hatt noen celleforandringer for mange år siden. Takk og pris for det, for når gynekologen tok celleprøve en uke senere viste det seg at jeg hadde alvorlige celleforandringer grad 3 og ble operert like etterpå. 

Skrevet

Kan du f.eks be om time hos kvinnelig lege ved samme legesenter/legekontor(må kanskje spesifisere hvorfor du vil ha en annen lege når du gjør henvendelsen)? Det gjorde jeg da jeg hadde mannlig fastlege. 

Anonymkode: ff2e9...5e2

Skrevet

Jeg kommer aldri til å gjøre det hos fastlegen. Jeg har mannlig fastlege og klarer ikke å gjøre det hos han. Sist så ba jeg om henvisning, men han spurte om jeg ville ta det hos en av de kvinnelige kollegaene hans i stedet for, og det sa jeg var greit. Det var helt jævlig vondt, hun holdt på lenge og hun rotet noe helt enormt før hun fikk det til, blødde endel etterpå. Først etterpå fikk jeg vite at det var en student som nesten ikke hadde gjort det før. Neste gang ber jeg om henvisning gynekolog igjen, ikke noe mer gynekologisk på fastlegekontoret for meg.

Anonymkode: 6a9a4...be8

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Kan du f.eks be om time hos kvinnelig lege ved samme legesenter/legekontor(må kanskje spesifisere hvorfor du vil ha en annen lege når du gjør henvendelsen)? Det gjorde jeg da jeg hadde mannlig fastlege. 

Anonymkode: ff2e9...5e2

Dette er er en god løsning. 

Anonymkode: b7d07...ad0

Skrevet

Du kan fint be om henvisning - men må være forberedt på å få nei. 

Hvis du får henvisning må du være forberedt på at du kan komme til en student eller en pur-ung LIS-lege. En mannlig sådan. Du kan ikke velge spesialisten....

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du kan fint be om henvisning - men må være forberedt på å få nei. 

Hvis du får henvisning må du være forberedt på at du kan komme til en student eller en pur-ung LIS-lege. En mannlig sådan. Du kan ikke velge spesialisten....

Det stemmer, jeg fikk nei i høst da jeg ble henvist for det. Heldigvis så hadde Haukeland Sykehus  "sjekkdeg"  kampanje rett etterpå så der fikk jeg tatt det :). 

Skrevet

Skal ta hos fastlegen til uka. Blir nok kleint siden vi treffes i jobbsamnenheng ofte. Men det får han finne seg i, han har selv valgt denne jobben.

Selv har jeg mista all sjenanse på slikt etter to fødsler med en hel delegasjon tilstede.

Anonymkode: b1953...a4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...