Gå til innhold

Forelsket meg HELT i dette navnet!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har falt HELT for navnet Daniel, synes det er så vakkert! Har aldri møtt noen som heter det, mannen sier at han liker det, og at han godt kan gå med på det bare sønnen vår ikke blir en av fem daniel-er i klassen. Er dette navnet SÅ mye brukt? Ser at det er på plass 32 på topplista, og da er det vel ikke så populært at vi risikerer fem forskjellige i en klasse? 

Anonymkode: 54965...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vært en Daniel på trinnet til alle barna mine. Det er et ganske vanlig navn, men det skal nok noe til at det blir en opphoping på akkurat deres sønn sitt trinn. 

Det er forøvrig vanskelig å sikre seg mot at andre velger det samme navnet uansett hva man velger. I den ene sønnen min sin klasse er det tre som heter Knut. Det tror jeg ikke at de som valgte et navn langt utenfor ti på topp lista hadde tenkt seg den gangen for 10 år siden.  

Anonymkode: 78d3e...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han skal gå på en stor skole kan det nok fort bli flere Daniel'er. Det er et ganske vanlig navn, i barnehagen til min datter er det to som heter det, og de er en barnehage med under 30 barn 🙂

Anonymkode: 4789c...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel er veldig fint, men et helt vanlig navn, så det er stor sannsynlighet for at flere på avdelingen/ trinnet heter det 🙂. For meg gjør det ingenting at navnet til barna mine er mye brukt så lenge vi liker det. Min gutt heter Theodor, å på barselgruppen jeg gikk i var det 2 Theodor, 2 Matheo og 2 Theo, så det gikk litt i surr 😂😉

Anonymkode: 96d29...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanlig at det blir noe problem, altså! Det er umulig å helgardere seg mot at andre barn har samme navn, jeg vet om et barn som gikk i klasse med to som het Elida. Gå for navn dere liker. 

Anonymkode: 5a631...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire barn, og det er ingen Daniel på noen av trinnene deres. Men en kollega har en sønn som heter det da.

Det er ikke et uvanlig navn, så det kan godt hende sønnen din vil møte på andre som heter det, men det er tvilsomt at det blir fem på samme trinn...

Ene datteren min har to Marius i klassen sin, og andre har tre Aurora, og alle fire har en Sander i klassen sin, man kan liksom ikke gardere seg mot at andre velger samme navn så lenge man velger navn som er i bruk.

Anonymkode: 0ce1a...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for så mange svar 😊 Har ingenting i mot at flere heter Daniel, tenkte bare å spørre i tilfelle dette er et navn som er såpass populært at det er omtrent garantert at oppmot halve klassen blir kalt det. Vokste selv opp med et navn nesten alle hadde på 90-tallet, var sånn at vi var tre med AKKURAT samme navn også (fornavn + etternavn) så læreren må ha vært sliten av misforståelser når ho skulle rette prøver. Endte med at vi som hadde samme etternavn måtte brukte mellomnavnet vårt/ ha et ord bak navna våre, for at ho skulle se forskjell, men vi jentene synes egentlig bare det var kjekt. Så mener på ingen måte at navnet blir skjemt hvis flere heter Daniel. Det skal også sies at det nok aldri før har vært åtte med samme navn i en klasse før vi begynte på skolen :fnise: Synes det er et godt poeng flere av dere skriver at det ikke går an å helgardere seg, for et år kan det være ingen Daniel, et annet kan det være fire, og et annet to Daniel osv. Vi går for Daniel 💙

- HI

Anonymkode: 54965...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har 2 Daniel i klassen. Jeg har 3 kompiser som heter Daniel. For meg er det et veldig vanlig navn

Anonymkode: 8a2dc...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her (Sørlandet) florerer det med Daniel. Sønnen min har tre klassekamerater som heter det. To av de unge trenerne i idrettsklubben heter det. Jeg har flere kollegaer med det navnet+++
For meg er Daniel, William, Isak og et par navn til helt oppbrukt. Men hvis det ikke er slik der du bor så få for det navnet du liker best. 
Det har en veldig religiøs klang, da. Så om du ikke er veldig kristen før du kjenne på om du vil ha et navn med så sterk bibelsk tilknytning. 

Anonymkode: ab3bf...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fint navn, brukt noe men ikke oppbrukt for min del, jobber i barnehage på Romerike. Har 1 Daniel i bhg av 90 barn. Ingen Daniel på nærskolen, 1.-7. trinn.,

Anonymkode: e6f8a...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I klassen til min datter er det to Daniel. Men også to Ludvig’er og to Vetle. På trinnet ellers er det ikke flere Daniel og ikke på trinnet til de to andre barna mine heller. Så det er helt tilfeldig om du får flere med samme navn. Det kan også skje med mindre populære navn. 

Anonymkode: fdbea...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 31 år og har kun møtt en Daniel gjennom livet og han gikk i klassen min. Det er den eneste Danielen jeg vet om så ikke så vanlig navn her tror jeg

Anonymkode: 71bf1...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner fem(!) svensker som heter Daniel. Inntrykk av at fryktelig mange svensker i 30-årene heter det. I tillegg til at jeg kjenner flere nordmenn som heter det, så det et litt oppbrukt for meg.

Men det viktigste er at dere liker det :)

 

Jeg synes navnet David er mye finere. Det betyr dessuten kjærlighet/elsket, mens Daniel betyr «Gud er min dommer». 

Anonymkode: c59fe...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke så vanlig at det blir noe problem, altså! Det er umulig å helgardere seg mot at andre barn har samme navn, jeg vet om et barn som gikk i klasse med to som het Elida. Gå for navn dere liker. 

Anonymkode: 5a631...a75

Generelt er det et ganske vanlig, nesten 19 000 som heter Daniel.

Det er et fint navn hi. Her jeg bor er det ganske vanlig i flere aldersklasser, vet om ganske mange som heter Daniel. Så det kommer an på hvor du bor. Men er du glad i navnet, så velger du der uansett om det er vanlig eller ei. Jeg gikk gjennom hele barne-og ungdomsskolen uten å møte et eneste menneske som het det samme som meg. Så begynte jeg på videregående og plutselig var vi 4 i klassen som hadde samme navn, men det gjorde jo ikke noe. Liker dere det, så velg det.

Anonymkode: a76e5...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken plass navnet har på "lista" betyr veldig lite. For det første gjelder lista hele Norge, og det er store lokale forskjeller. En annen ting er tilfeldigheter også. Min sønn har et 10-på-topp navn og har aldri hatt noen andre med sitt navn i klassen, eller på trinnet for den saks skyld. Søsteren min har en datter med et veldig uvanlig navn, selv på det stedet de bor. Likevel er det to i klassen med det samme navnet. Men egentlig spiller det jo ingen rolle. Det eneste som betyr noe er at vi velger et navn vi liker og som ikke er til plage for barnet. 

Anonymkode: 00663...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Et av nåtidens Ronny-navn. 

Anonymkode: 6f906...42f

Jaja, deg om det. Hvordan fant du på det? Daniel er et nydelig navn. 
 

(tror forresten Chrisander vant den konkurransen) 

Anonymkode: 95f79...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/29/2020 at 12:27 PM, Anonym bruker said:

Har falt HELT for navnet Daniel, synes det er så vakkert! Har aldri møtt noen som heter det, mannen sier at han liker det, og at han godt kan gå med på det bare sønnen vår ikke blir en av fem daniel-er i klassen. Er dette navnet SÅ mye brukt? Ser at det er på plass 32 på topplista, og da er det vel ikke så populært at vi risikerer fem forskjellige i en klasse? 

Anonymkode: 54965...b3d

Synes Daniel er kjempe fint :) Kjenner faktisk ingen barn som heter det, han yngste jeg kjenner er snart 17

Anonymkode: 7a3e5...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...