Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #1 Skrevet 27. november 2020 Jeg har 3 barn med x'n. Han var på. Aap, da vi ble skilt. Nå uføretrygdet. Han tjente da ikke godt nok slik at jeg fikk bare bidragsforskudd på 2400 kr totalt fra NAV. Helt ok vi klarer oss. Så velger han å flytte mange timer unna oss. Det er dyrt med fly(nordnorge) og barna er ikke store nok til å reise med tog alene. Slik at en voksen må ta tog eller kjøre bil ved samvær. Nå vil han ha barna en helg hver mnd, og sier at jeg må betale halve utgiften fordi man er pliktig til å dele. Jeg får hjulene såvidt til å gå rundt. Jobber det jeg kan, men måtte skifte jobb da jeg ble alene med barna, da jeg ikke kunne jobbe turnus. (helsearbeider) Jeg betaler Alt som angår barna. Fra SFO til klær og fritidshobbier. Han betaler ikke et rødt øre på barna. Annet enn mat når de er hos ham. Han har strengt tatt mer i måneden på seg selv, enn det jeg har på meg og barna. Jeg prøver å ta ansvar, svelge kameler og skjerme barna slik at de får et godt inntrykk av faren, men jeg kjenner jeg begynner å bli sliten å lei. Kunne ha søkt om bidragsberegning fra Nav en gang til, men må da betale 1200 kr for å gjøre det, og nå teller hver en krone slik at jeg kjenner ikke jeg kan ta meg råd til det. Synes det er så urettferdig at han kan sose vekk sitt liv, bruke penger på det han vil, og ikke ta ansvar. mens jeg må sitte med alt økonomisk og annet ansvar alene. Skulle ønske jeg kunne slå i bordet med noe, men når jeg Google er jeg visst pliktig til å betale halve utgiften ved reise uansett. Kjenner jeg er så sliten og lei nå. Hvorfor er det alltid de som tar mest ansvar som må lide? Anonymkode: b5367...247
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #2 Skrevet 27. november 2020 Familievernkontoret? Anonymkode: c3abb...338
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #3 Skrevet 27. november 2020 Du må nok betale halve reisen, men det er ingen selvfølge at dere gjennomfører så ofte samvær når reiseveien og kostnaden blir så stor. Anonymkode: 661fc...755
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #4 Skrevet 27. november 2020 Han betaler ingenting og vil dere skal dele på reiseutgiftene? For om du får bidragsforskudd så kommer det vel ikke fra ham? Du kan jo bare si at beklager jeg har ikke råd.... Han får begynne å samle flasker så får han råd til at barna reiser og besøker han. Anonymkode: c7adc...152
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #5 Skrevet 27. november 2020 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Han betaler ingenting og vil dere skal dele på reiseutgiftene? For om du får bidragsforskudd så kommer det vel ikke fra ham? Du kan jo bare si at beklager jeg har ikke råd.... Han får begynne å samle flasker så får han råd til at barna reiser og besøker han. Anonymkode: c7adc...152 Det kommer fra Nav. Han betaler ingenting. Likevel får han visst barnetillegg på uføretrygden. Må sikkert beregne på nytt, men ser ikke nå at jeg har råd da hver krone teller. Anonymkode: b5367...247
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #6 Skrevet 27. november 2020 Enig med de over. Han kan ikke bestemme at han vil ha barna så så det ftw og at du da må betale. Be om mekling på fvk for hjelp til å finne løsninger. Hadde prioritert å få søkt om bidrag gjennom nav. Så får du si til han at inntil han begynner å bidra økonomisk for barna sine går alle pengene dine til dem da du også må betale hans halvdel. Så fort han begynner å bidra til å forsørge barna kan dere begynne å snakke om reiser. Utrolig frekt. Anonymkode: 22552...895
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #7 Skrevet 27. november 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det kommer fra Nav. Han betaler ingenting. Likevel får han visst barnetillegg på uføretrygden. Må sikkert beregne på nytt, men ser ikke nå at jeg har råd da hver krone teller. Anonymkode: b5367...247 Har du prøvd bidragskalkulator på nav.no? Hadde vist til det beløpet og satt som krav at han får begynne å bidra før han kommer med "krav". Det er ikke slik at en skal ha jobben og utgiftene med barn og den andre kan ha gratis moro når det passer han. Anonymkode: 22552...895
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #8 Skrevet 27. november 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Enig med de over. Han kan ikke bestemme at han vil ha barna så så det ftw og at du da må betale. Be om mekling på fvk for hjelp til å finne løsninger. Hadde prioritert å få søkt om bidrag gjennom nav. Så får du si til han at inntil han begynner å bidra økonomisk for barna sine går alle pengene dine til dem da du også må betale hans halvdel. Så fort han begynner å bidra til å forsørge barna kan dere begynne å snakke om reiser. Utrolig frekt. Anonymkode: 22552...895 Burde ha fått familievernkontor på banen, men siden han bor 6timer unna med bil, er det ikke like lett å gå ham til å delta. Barna vil jo til far, og jeg blir den "slemme" om jeg ikke tilrettelegger for samvær. Anonymkode: b5367...247
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #9 Skrevet 27. november 2020 Er det noe mulighet for at han kan ha samvær der du bor? Om han har familie han kan være oss, eller eventuelt om han kan være hos deg. Blir jo mye billigere om man bare skal betale flyturen for han. Anonymkode: 57fbd...9ed
Sjokoladebanan Skrevet 27. november 2020 #10 Skrevet 27. november 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Har du prøvd bidragskalkulator på nav.no? Hadde vist til det beløpet og satt som krav at han får begynne å bidra før han kommer med "krav". Det er ikke slik at en skal ha jobben og utgiftene med barn og den andre kan ha gratis moro når det passer han. Anonymkode: 22552...895 Veg ikke hva han tjener nå. Han vil ikke si det. Derfor er det vanskelig å vite. Da vi bodde sammen hadde han aap, og da visste jeg ca hva han tjente.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #11 Skrevet 27. november 2020 Men han har jo rett, man betaler halvparten hver Anonymkode: 515ad...00a
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #12 Skrevet 27. november 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er det noe mulighet for at han kan ha samvær der du bor? Om han har familie han kan være oss, eller eventuelt om han kan være hos deg. Blir jo mye billigere om man bare skal betale flyturen for han. Anonymkode: 57fbd...9ed Han har ingen familie, og har brent alle broer med venner han hadde. Jeg har ikke plass. Da må han ligge i samme seng som meg. Vi hadde et opprivende brudd med utroskap både fysisk og økonomisk, så jeg kjenner ikke jeg klarer å ha ham i samme hus. Hotell blir like dyrt som reise. Anonymkode: b5367...247
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #13 Skrevet 27. november 2020 Da nekter du samvær. Du har ikke råd én gang i mnd, og da blir det ikke så ofte. Han valgte å flytte langt bort. Det er ikke ditt problem. Jeg har selv en barnefar i Nord-Norge. Det skjer ikke at det er samvær hver mnd Anonymkode: 9ad75...b18
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #14 Skrevet 27. november 2020 1 minute ago, Anonym bruker said: Da nekter du samvær. Du har ikke råd én gang i mnd, og da blir det ikke så ofte. Han valgte å flytte langt bort. Det er ikke ditt problem. Jeg har selv en barnefar i Nord-Norge. Det skjer ikke at det er samvær hver mnd Anonymkode: 9ad75...b18 men far har uansett rett på samvær Anonymkode: 515ad...00a
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #15 Skrevet 27. november 2020 Hvordan kan loven være sånn at far kan flytte så langt unna han vil og fortsatt kreve samvær? og ikke betale en dritt ! dritt mannfolk! Anonymkode: 2abc3...95f
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #16 Skrevet 27. november 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): men far har uansett rett på samvær Anonymkode: 515ad...00a Og plikt til å forsørge ungene sine. Be om mekling. Han må møte om han ønsker samvær. Mekling kan foregå digitalt nå for tiden. Ja man skal dele på kostnadene ved samvær, men først skal man bli enige om hyppighet på samvær. Det at han har flyttet til andre siden av landet gjør jo dette mye vanskeligere enn før. I tillegg har far forsørgerplikt som han ikke følger opp, noe som gjør at mor må dekke opp for far økonomisk. Når ikke han følger opp pliktene sine kan han heller ikke kreve rettigheter. Til ungene hadde jeg sagt noe sånt som at jeg skjønner at de savner pappa, men at det er litt vanskelig å få til og møtes akkurat nå (feks pga avstand, korona etc) men at du og pappa skal få hjelp av noen til å finne gode løsninger på dette fremover. Anonymkode: 22552...895
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #17 Skrevet 28. november 2020 Nå når han får uføretrygd så får han mest sannsynlig mer inn pr. mnd en han gjorde på AAP. Jeg hadde snakket med NAV (siden du får bidragsforskudd fra de) å bedt de om ny beregning. Anonymkode: 4cdb8...f09
Listedamen Skrevet 28. november 2020 #18 Skrevet 28. november 2020 (endret) Anonym bruker skrev (14 timer siden): Han har ingen familie, og har brent alle broer med venner han hadde. Jeg har ikke plass. Da må han ligge i samme seng som meg. Vi hadde et opprivende brudd med utroskap både fysisk og økonomisk, så jeg kjenner ikke jeg klarer å ha ham i samme hus. Hotell blir like dyrt som reise. Anonymkode: b5367...247 Har du familie eller venner du kan bo hos en helg i måneden? Da kunne jo far disponert din bolig på samværshelger hos deg? Endret 28. november 2020 av Listedamen Skrivefeil
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #19 Skrevet 28. november 2020 Anonym bruker skrev (14 timer siden): men far har uansett rett på samvær Anonymkode: 515ad...00a Far har først og fremst plikt til å forsørge ungene han har satt til verden. Far er frekk som faen her og jeg hadde ikke betalt en krone før han begynte å betale bidrag Anonymkode: 595fd...6ab
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #20 Skrevet 28. november 2020 Listedamen skrev (33 minutter siden): Har du familie eller venner du kan bo hos en helg i måneden? Da kunne jo far disponert din bolig på samværshelger hos deg? Det hadde jeg aldri gått med på. Enig at man skal strekke seg langt for at barna skal ha et godt forhold til faren, men ha ham boende i sitt hjem uten at man selv er der? Her er det jo i tillegg enfar som selv har valgt å flytte vekk fra ungene sine, og som velger å bli boende der selv om han ikke er avhengig av det pga. jobb. En far som ikke engang er med på å forsørge sine egne unger, men forlanger at moren skal gjøre alt økonomisk og praktisk i hverdagen, og så i tillegg være med å betale for hans elendige valg. Her må du sette ned foten, HI. Forlang et møte hvor han deltar og legg frem fakta rolig og nøytralt. Har du ikke råd, så har du ikke råd. Barna kommer til å forstå når de blir eldre, trøst deg med det når du må bite tennene sammen og snakke pent om den idioten nå. Anonymkode: a18d7...f74
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #21 Skrevet 28. november 2020 Anonym bruker skrev (15 timer siden): men far har uansett rett på samvær Anonymkode: 515ad...00a Dette er feil. Far har ikke rett på samvær, barna har rett på samvær med begge foreldre. Men da må også far begynne å oppføre seg som et voksent og ansvarsfullt menneske, ikke en prepubertal tenåring. Anonymkode: 0d875...57d
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #22 Skrevet 28. november 2020 Har du snakket med nav om dette? Har nemlig en svoger som er ufør, og han har sønnen sin en helg i månden. Han får et barnetillegg på uføretrygden som er litt høyere enn han må betale i bidrag, så det meste av barnetillegget går til bidrag og det lille som er igjen skal da dekke litt mat og aktiviteter den helga han har barnet. Jeg vil tro barnetillegget eksmannen din får skal gå til barnebidrag? Anonymkode: 547b7...70c
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #23 Skrevet 28. november 2020 Noe lignende opplevde jeg tidligere og tok kontakt med nav, fikk da beskjed om at dersom far hadde betalt bidrag så skulle vi felt på utgiftene, men siden jeg kun fikk bidragsforskudd fra nav kunne ikke far kreve noe. De var tydelige på at dette ikke var bidrag som nav betalte for far, men en kompensasjon som vi skulle ha siden vi ikke kunne få ordinært bidrag fra far. På samme måte som vi ville gått dersom far hadde vært død eller ukjent. Litt kronglete fortalt, men det er ikke noe sted der det står at far kan kreve at dere deler på utgifter i forbindelse med han sitt samvær 😊 Anonymkode: d084c...ad6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå