Gå til innhold

Dere som ikke kjøper poser i butikken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bruker dere til å kaste søppel? Kjøper dere søppelposer? 
Jeg har nesten aldri poser til overs, og hvis jeg skulle brukt tøynett/ ikeaposer så måtte jeg kjøpt ekstra til søppelet. Det er jo meningsløst. 

Anonymkode: ad7be...e27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøper egne poser til søppel. De er tynnere og billigere. Jeg må imidlertid kjøpe poser i butikken noen ganger likevel. De posene bruker vi til å ha rundt brødposene, samt at vi samler plast, glass og metall, og papiboss i slike poser.

Anonymkode: 65783...4c4

Skrevet

En bærepose i matbutikken koster 2 kroner, med reklame. I tillegg har svært mange butikker bæreposer med teite hanker som er unødvendig vanskelig å knytte om man fyller posen helt opp med søppel, som feks posene fra Kiwi og Meny. I tillegg blir det ofte små hull i posene man har båret hjem varene fra butikken i, slik at det Jan lekke fra posene når man fyller dem med søppel. 

En rull med 50 stk helt hvite avfallsposer fra Unik koster 17 kr på Meny, hvilket vil si at de koster 0,85 øre per stk. De har håndtak som er lette å knytte sammen når posen er helt full. De er også garantert helt frie for småhull. 

Mulig det er meningsløst for deg, men det gir mye mening for meg. 

Anonymkode: f41f2...b0f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

En bærepose i matbutikken koster 2 kroner, med reklame. I tillegg har svært mange butikker bæreposer med teite hanker som er unødvendig vanskelig å knytte om man fyller posen helt opp med søppel, som feks posene fra Kiwi og Meny. I tillegg blir det ofte små hull i posene man har båret hjem varene fra butikken i, slik at det Jan lekke fra posene når man fyller dem med søppel. 

En rull med 50 stk helt hvite avfallsposer fra Unik koster 17 kr på Meny, hvilket vil si at de koster 0,85 øre per stk. De har håndtak som er lette å knytte sammen når posen er helt full. De er også garantert helt frie for småhull. 

Mulig det er meningsløst for deg, men det gir mye mening for meg. 

Beklager. Det er 20 poser på rullen, ikke 50, men prisen per stk er korrekt. 

Skrevet

Jeg bruker ofte nett, men kjøper an og til poser hvis jeg ikke har med mange nok, har glemt el og jeg har likevel alt for mange av dem. Jeg kaster ikke like mye som jeg handler, så jeg trenger ikke like mange poser til søppel som til matvarer.

Anonymkode: 20188...034

Skrevet

Jeg pleier å ta med poser fra foreldrene mine, de har i overflod..

Anonymkode: ad708...43b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

så måtte jeg kjøpt ekstra til søppelet. Det er jo meningsløst. 

Det er ikke meningsløst for lommeboken. Du sparer minst 1 kr pr søppelpose du kaster ved å kjøpe søppelposer på rull i butikken frem for å bruke handleposen.

I tillegg så kan jeg ha samme mengde varer i mitt ene handlenett som det kan være i 2 tynne og små plastposer fra Kiwi/Rema. Så da sparer jeg 2 kr pr handletur i tillegg.

Ja da 3 kr spart for hver søppelpose som kastes er ikke mye, men det blir likevel litt i løpet av 1 år. Vi er en famillie på 4 som kaster ca 3 søppelposer i uke - det blir 150,- året bare ved å velge en annen type søppelpose.

Anonymkode: cc56c...f30

Skrevet

Kjøper rull med søppelposer på Europris, blir ca 50 øre stykket mot kr 3,- for de i butikken

Anonymkode: bb937...3fb

Skrevet

Men disse tynne posene tåler jo ingenting. Jeg endte opp med å bruke to poser for å unngå gris. 
Jeg bruker flerbruksposer fordi de er bedre å bære i. Så kjøper jeg plastposer i butikken når det er tomt. Kiwi og Meny sine er mest solide.

Til plast, metall/glass og papp bruker vi ikke poser, men legger i små bøtter som tømmes jevnlig.

Anonymkode: 8afa4...12d

Skrevet

Jeg kjøper mest poser i butikken for dette er mer miljøvennlig enn å kjøpe rullene med søppelposer. De fleste poser en får kjøpt i matbutikker er laget av gjenvunnet plast, laget i fabrikker som produserer mer miljøvennlig enn de som lager de andre søppelposene. Plastposene i matbutikkene luker rart nå, men lukta kommer av at de ikke er laget med den oljen de andre er laget med, så den litt rare lukta er bedre enn lite eller ingen lukt. De er også laget slik at de brytes ned. Selv om det tar lang tid, så er de bedre enn søppelposene. 
En får også poser laget av mais, slik matposene er. Vi prøvde de en stund på jobb, men de tålte ikke nok til at vi valgte de. 

Også går 50øre av posene til handelens miljøfond. Butikkene tjener ikke penger på poser, vi går i null. 

Så om det er pga plasten dere velger handlenett, tenk over hvilke poser dere bruker til søppel. Tar du en fruktpose så blir det samme mengde som 38bæreposer når du sammenligner med hvor mye plast/hvor miljøvennlig de er laget/brytes ned over tid. Jeg fikk en skikkelig aha opplevelse når jeg fikk vite dette. Jeg er egentlig ikke så opptatt av slikt, men når jeg ble den som måtte velge hvilke typer poser vi skulle ha i butikken så fikk jeg mye informasjon. Så jeg velger hellder den som totaltsett gir minst utslipp, gjenbruk og som tilfredstiller det behovet jeg har. Jeg trenger ikke pose på blomkålen feks. Og bæreposen ender i min søppelkasse når den er full, jeg kaster den ikke fra meg ute. 

Anonymkode: 4b3e2...92b

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg kjøper mest poser i butikken for dette er mer miljøvennlig enn å kjøpe rullene med søppelposer. De fleste poser en får kjøpt i matbutikker er laget av gjenvunnet plast, laget i fabrikker som produserer mer miljøvennlig enn de som lager de andre søppelposene. Plastposene i matbutikkene luker rart nå, men lukta kommer av at de ikke er laget med den oljen de andre er laget med, så den litt rare lukta er bedre enn lite eller ingen lukt. De er også laget slik at de brytes ned. Selv om det tar lang tid, så er de bedre enn søppelposene. 
En får også poser laget av mais, slik matposene er. Vi prøvde de en stund på jobb, men de tålte ikke nok til at vi valgte de. 

Også går 50øre av posene til handelens miljøfond. Butikkene tjener ikke penger på poser, vi går i null. 

Så om det er pga plasten dere velger handlenett, tenk over hvilke poser dere bruker til søppel. Tar du en fruktpose så blir det samme mengde som 38bæreposer når du sammenligner med hvor mye plast/hvor miljøvennlig de er laget/brytes ned over tid. Jeg fikk en skikkelig aha opplevelse når jeg fikk vite dette. Jeg er egentlig ikke så opptatt av slikt, men når jeg ble den som måtte velge hvilke typer poser vi skulle ha i butikken så fikk jeg mye informasjon. Så jeg velger hellder den som totaltsett gir minst utslipp, gjenbruk og som tilfredstiller det behovet jeg har. Jeg trenger ikke pose på blomkålen feks. Og bæreposen ender i min søppelkasse når den er full, jeg kaster den ikke fra meg ute. 

Anonymkode: 4b3e2...92b

Takk for flott og utfyllende svar! 
Jeg fortsetter med posene fra butikken. 👍🏻  Syns også kjøpeposene er for små og tynne. 

Skrevet

Jeg kjøper pose av og til, når jeg begynner å gå tom. Jeg kaster ikke så mange søppelposer i løpet av en uke.

Anonymkode: a1cf9...a23

Skrevet

Gløymer bæernett akkurat ofte nok til at vi har posar til søppelet. Er berre restavfall som treng posar, så er ikkje så mange posar i veka. Men irriterer meg over å bære varer i plastposar, dei er små og blir fort hol i. Så brukar bærenett like mykje pga. at det er praktisk for meg. Men, sidan eg er eit surrehaud blir det nok søppelposar òg. Vinn vinn. 

Skrevet

Kjøper søppelposer med mulighet for knyting på Clas Ohlson, 3 for 2, 50 kr for 60 poser

Anonymkode: 2ebab...f03

Skrevet

Jeg kjøper hvite poser på rull til søppel. Jeg bruker bærenett i butikken vanligvis, men det hender selvsagt at jeg glemmer dem hjemme. Da kjøper jeg en handlepose, men dette blir stadig sjeldnere etter hvert som jeg blir flinkere til å huske handlenettene mine. Jeg putter heller ikke frukt og grønnsaker i små plastposer i butikken. Jeg har heklede fruktnett som jeg har laget selv. Siden jeg nå tross alt er på DiB vil jeg også påpeke at de tåler 60 graders vask.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...