Anonym bruker Skrevet 26. november 2020 #1 Skrevet 26. november 2020 Yngstemann har fortalt til sine umodne kompiser at eldstemann sover med bleie. De går i 3. og 5. klasse. Vennene til yngste oppsøker nå storebror og roper «bleiegutt» og lignende etter han. Hva skal jeg gjøre med dette? Jeg er veldig fortvilet. Både fordi yngstemann har delt en sånn hemmelighet og fordi dette kan få alvorlige følger for eldste mtp. mobbing og hva det kan medføre. Oppfølging av sengevæteren har vi kontroll på. Anonymkode: 614ca...b75
Anonym bruker Skrevet 26. november 2020 #2 Skrevet 26. november 2020 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Yngstemann har fortalt til sine umodne kompiser at eldstemann sover med bleie. De går i 3. og 5. klasse. Vennene til yngste oppsøker nå storebror og roper «bleiegutt» og lignende etter han. Hva skal jeg gjøre med dette? Jeg er veldig fortvilet. Både fordi yngstemann har delt en sånn hemmelighet og fordi dette kan få alvorlige følger for eldste mtp. mobbing og hva det kan medføre. Oppfølging av sengevæteren har vi kontroll på. Anonymkode: 614ca...b75 Forklare barna om problemet. Her vert mine barn at andre barn kanskje bruker bleier, selv om de er ganske gamle. Jeg har forklart det fysiologiske rundt det, i lett ordforråd. Og da var det ikke mer mystikk rundt det. Dette skjedde da vi fikk vite at noen i omgangskretsen brukte bleie. De har også et søskenbarn som brukte bleie om natten frem til han var 10 år. Så vi var kjent med problematikken. Vi da til våre barn, at de skulle fortelle andre barn at det ikke var noe rart ved det. Normalisering altså. Anonymkode: e1749...32a
litekreativtbrukernavn Skrevet 27. november 2020 #3 Skrevet 27. november 2020 Og kanskje ta kontakt med skolen pro aktivt?
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #4 Skrevet 27. november 2020 For ikke å snakke om at minstemann faktisk må få beskjed om at ikke alt er nødvendig å dele. Dette visst han garantert at ikke var ok, selv om han kanskje ikke helt forutså konsekvensene. Men han skal ikke slippe helt unna, synes jeg. Anonymkode: baa9a...fab
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #5 Skrevet 27. november 2020 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): For ikke å snakke om at minstemann faktisk må få beskjed om at ikke alt er nødvendig å dele. Dette visst han garantert at ikke var ok, selv om han kanskje ikke helt forutså konsekvensene. Men han skal ikke slippe helt unna, synes jeg. Anonymkode: baa9a...fab Veldig godt poeng! Det er faktisk mobbeofferets ansvar å se til at h*n ikke blir mobbet, ikke mobberens ansvar å ikke mobbe. Anonymkode: ca40d...4d5
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #6 Skrevet 27. november 2020 Snakk med skolen og foreldrene til mobberene. Alternativ 2 er å snakke med en fetter eller liknende som er passe mye større og som kan true mobberne med juling om de åpner munnen en gang til. Det har vært 100% effektivt her. Anonymkode: 56af3...a7e
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #7 Skrevet 27. november 2020 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Veldig godt poeng! Det er faktisk mobbeofferets ansvar å se til at h*n ikke blir mobbet, ikke mobberens ansvar å ikke mobbe. Anonymkode: ca40d...4d5 Hæh? Det er eldste som har problemer med sengevæting, og yngste som "røpet" dette til eldste sine venner. Du får lese bedre før du blir krenket. Anonymkode: dbf6b...41a
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #8 Skrevet 27. november 2020 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Snakk med skolen og foreldrene til mobberene. Alternativ 2 er å snakke med en fetter eller liknende som er passe mye større og som kan true mobberne med juling om de åpner munnen en gang til. Det har vært 100% effektivt her. Anonymkode: 56af3...a7e Den løsningen velger vi nok ikke. Selv om jeg tror på at det kan være effektivt. Anonymkode: 614ca...b75
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #9 Skrevet 27. november 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): For ikke å snakke om at minstemann faktisk må få beskjed om at ikke alt er nødvendig å dele. Dette visst han garantert at ikke var ok, selv om han kanskje ikke helt forutså konsekvensene. Men han skal ikke slippe helt unna, synes jeg. Anonymkode: baa9a...fab Det er jeg veldig enig i. Han ser nok ikke helt konsekvensene av alt han sier, og han er en snakkesalig type. Forslag til hvordan vi kan legge frem dette for at han fortsatt skal være en gøyal og pratsom gutt, men i fremtiden med vurderingsevne. HI Anonymkode: 614ca...b75
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #10 Skrevet 27. november 2020 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Forklare barna om problemet. Her vert mine barn at andre barn kanskje bruker bleier, selv om de er ganske gamle. Jeg har forklart det fysiologiske rundt det, i lett ordforråd. Og da var det ikke mer mystikk rundt det. Dette skjedde da vi fikk vite at noen i omgangskretsen brukte bleie. De har også et søskenbarn som brukte bleie om natten frem til han var 10 år. Så vi var kjent med problematikken. Vi da til våre barn, at de skulle fortelle andre barn at det ikke var noe rart ved det. Normalisering altså. Anonymkode: e1749...32a Takk for godt forslag. Du har en fin tilnærming virker det som. 😊 Vi snakket litt om hvor vanlig dette egentlig er i dag morges. Anonymkode: 614ca...b75
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #11 Skrevet 27. november 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Veldig godt poeng! Det er faktisk mobbeofferets ansvar å se til at h*n ikke blir mobbet, ikke mobberens ansvar å ikke mobbe. Anonymkode: ca40d...4d5 Tipper hun mente at foreldrene burde snakke med barnet om hva det er greit å dele og ikke. Ikke storebror selv som burde ta praten. Anonymkode: 46fba...0d9
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #12 Skrevet 27. november 2020 Her er en tilsvarende historie. Der var det sengevæteren selv som betrodde seg til en kamerat som sa det videre. De gikk vel da i andre klasse. De nye som fikk vite det startet da å plage med det i skoletiden. Gutten fortalte dette hjemme og foreldrene kontaktet skolen. Avdelingsleder eller lærere tok elevene det gjaldt (både guttene som plaget og den som hadde fortalt det videre) ut av klassen for å snakke med dem i ro og fred. De snakket om det på en fin måte der de både snakket om hvilke hemmeligheter det er meningen at man ikke skal fortelle videre (og hvilke man skal), tillitten man blir gitt ved at noen forteller en en slik hemmelighet (hvor fint det er at noen stoler så mye på deg) og skuffelsen om den blir brutt, snakket om bleie som et hjelpemiddel på lik linje med briller og snakket om det sårende ved å plage noen. Foreldrene ble også informert. En av guttene kom på døren samme dag sammen med en forelder for å si unnskyld. Gutten ble aldri plaget igjen og ingen av gutten som visste om sengevætingen sa det videre til andre (i alle fall ikke som ble oppdaget). Lykke til. Håper det løser seg for dere. Anonymkode: f46b0...6b4
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #13 Skrevet 27. november 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Her er en tilsvarende historie. Der var det sengevæteren selv som betrodde seg til en kamerat som sa det videre. De gikk vel da i andre klasse. De nye som fikk vite det startet da å plage med det i skoletiden. Gutten fortalte dette hjemme og foreldrene kontaktet skolen. Avdelingsleder eller lærere tok elevene det gjaldt (både guttene som plaget og den som hadde fortalt det videre) ut av klassen for å snakke med dem i ro og fred. De snakket om det på en fin måte der de både snakket om hvilke hemmeligheter det er meningen at man ikke skal fortelle videre (og hvilke man skal), tillitten man blir gitt ved at noen forteller en en slik hemmelighet (hvor fint det er at noen stoler så mye på deg) og skuffelsen om den blir brutt, snakket om bleie som et hjelpemiddel på lik linje med briller og snakket om det sårende ved å plage noen. Foreldrene ble også informert. En av guttene kom på døren samme dag sammen med en forelder for å si unnskyld. Gutten ble aldri plaget igjen og ingen av gutten som visste om sengevætingen sa det videre til andre (i alle fall ikke som ble oppdaget). Lykke til. Håper det løser seg for dere. Anonymkode: f46b0...6b4 Takk for fint svar 🙏🏼 Det er mange gode mennesker her inne 😊 Her har lillebror forsøkt å ordne opp selv i dag med å snakke med kameratene sine. Om det fungerte får vi se an fremover, og dette er absolutt en farbar vei om storebror blir mer plaget. HI Anonymkode: 614ca...b75
Anonym bruker Skrevet 27. november 2020 #14 Skrevet 27. november 2020 Å si at lillebror mobber storebror er totalt bak mål. Lillebror går i 3. klasse! Det er ikke lillebror som skal snakke med kameratene sine, selv om det er fint gjort av han at han vil. Barn i alle aldre er svært omsorgsfulle overfor hverandre om de bare vet hvorfor noen er som de er. Da er det utrolig hva de kan vite og ta hensyn til. Men de trenger en forklaring. Dere voksne, eller en voksen på skolen bør stille opp og fortelle klassekameratene både til lillebror og storebror om sengevæting, hva det er og hva som kan skje. Da skal du ikke se bort i fra at storebror plutselig har en stor hær av soldater som står opp for ham om noen andre skulle plage ham med det senere. Hadde voksne vært like forståelsesfull som barn, hadde verden vært mye bedre å leve i. Anonymkode: 94130...d87
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #15 Skrevet 28. november 2020 Anonym bruker skrev (På 27.11.2020 den 8.23): Veldig godt poeng! Det er faktisk mobbeofferets ansvar å se til at h*n ikke blir mobbet, ikke mobberens ansvar å ikke mobbe. Anonymkode: ca40d...4d5 Så langt nedi flaska allerede, altså? Anonymkode: 1cd3e...ad5
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #16 Skrevet 28. november 2020 Anonym bruker skrev (På 27.11.2020 den 8.23): Veldig godt poeng! Det er faktisk mobbeofferets ansvar å se til at h*n ikke blir mobbet, ikke mobberens ansvar å ikke mobbe. Anonymkode: ca40d...4d5 Eh.....say what?!!! Anonymkode: b67c6...c64
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #17 Skrevet 28. november 2020 Anonym bruker skrev (På 26.11.2020 den 23.46): Yngstemann har fortalt til sine umodne kompiser at eldstemann sover med bleie. De går i 3. og 5. klasse. Vennene til yngste oppsøker nå storebror og roper «bleiegutt» og lignende etter han. Hva skal jeg gjøre med dette? Jeg er veldig fortvilet. Både fordi yngstemann har delt en sånn hemmelighet og fordi dette kan få alvorlige følger for eldste mtp. mobbing og hva det kan medføre. Oppfølging av sengevæteren har vi kontroll på. Anonymkode: 614ca...b75 Hvis det hadde vært en av mine unger som ropte det etter en annen, hadde jeg ønsket å vite det. Så jeg hadde blitt glad om du ringte meg. Da kan de ta en prat om det. Dette handler ikke om bleie/ikke bleie, det handler om å hakke på andre, og om de ikke hakker på noen med bleie kan de hakke på noen andre. Det må de slutte med. Anonymkode: d83f8...958
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå