Gå til innhold

Lønn og kjønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er overrasket!

Har hørt at menn typisk forlanger høyere lønn enn kvinner, og at de ofte søker en stilling de er mindre kvalifisert for.

Har akkurat hatt 5 kandidater til jobbinterju; 3 kvinner og 2 menn. Alle kvinnene var langt dårligere kvalifisert og krevde betydelig høyere lønn.

Har menn blitt billig arbeidskraft nå?

Anonymkode: ba26a...a14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at det er anekdotisk og utvalget er for lite. de tar kanskje utgangpunkt i hva de tjener i nåværende jobb.

Syns også det er merkelig at du har snakker om lønn med alle søkerne og mistenker hus-incellen. 

Anonymkode: 6fee1...209

Skrevet

Også merkelig at dere kalte inn alle fem om kvalifikasjonene til kvinnene var så mye dårligere kvalifisert. Selv i det offentlige må en vel bare kalle inn de tre best kvalifiserte.

Det er forresten også vanlig at folk opplever menn som bedre kvalifisert og kvinner som dårligere kvalifisert enn resultater og cv tilsier. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det er forresten også vanlig at folk opplever menn som bedre kvalifisert og kvinner som dårligere kvalifisert enn resultater og cv tilsier.

Ja helt enig! Men her la jeg virkelig all godvilje til. Resultater, CV'er og personlige egenskaper. Allikevel ville gutta ha mindre i lønn.

Anonymkode: ba26a...a14

Skrevet

Var nettopp på jobbintervju. Sa jeg ikke var intr i mindre lønn enn hva jeg har i dag. Og det mener jeg er helt fair. Alle mennene tjener mer enn hva jeg gjør på min arbeidsplass så angrer på at jeg ikke sa et høyere tall

Anonymkode: a98e2...012

Skrevet

En CV er jo som den er. Men ellers er det vel en kjent sak at menn har en tendens til å skryte på seg i overkant mye når det gjelder både prestasjoner og personlige egenskaper. Kvinner er generelt mer tilbakeholdne. 

Anonymkode: 0b94f...935

Skrevet

Det er gjort forsøk på dette, der nøyaktig samme søknad ble sendt i to utgaver; en med mannsnavn og en med kvinnenavn. Den mannlige ble opplevd som en sterkere og bedre kvalifisert kandidat enn den kvinnelige av alle som bedømte. 

Anonymkode: 3f392...bfc

Skrevet

Kvinner tjener 86% av det menn tjener, så skulle bare mangle om kvinnene ikke sa i fra! Bare flott, synes jeg!

Anonymkode: a5d67...093

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...