Gå til innhold

Ville du tatt en ny korona test?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å sjekke om den du har tatt er falsk positiv? Ingen andre av mine nærkontakter er syke, aner ikke smitteveien heller, hatt minimalt med kontakt med andre bortsett fra i jobb, men der har begge parter brukt munnbind. Har hatt hodepine og ekstra trøtthet/slapphet den siste tiden og noe andpusten når jeg går opp og ned trappa, men ikke noe annet.

1 uke siden positiv test, ville du tatt ny for å se om den fortsatt er positiv?

Anonymkode: eae49...883

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den kan være positiv ukevis etter friskmelding. Så har du positiv så er den det. Negativ kan være falsk negativ. 

Anonymkode: 87075...4ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Den kan være positiv ukevis etter friskmelding. Så har du positiv så er den det. Negativ kan være falsk negativ. 

Ja, det vet jeg. Men tenkte at hvis den da er negativ i morgen, så kanskje den første prøven var falsk positiv. Har hørt at det har skjedd at noen er falsk positive. Men det er kanskje ikke vits.

Takk for svar.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det vet jeg. Men tenkte at hvis den da er negativ i morgen, så kanskje den første prøven var falsk positiv. Har hørt at det har skjedd at noen er falsk positive. Men det er kanskje ikke vits.

Takk for svar.

Hi

Ja! Ta en ny. Opp mot 20% av alle positive tester er falske positive. Jeg kjenner tre stykker som har fått det. Senest i dag også, treneren på langrennslandslaget - falsk positiv. Jeg tror mange sitter i isolasjon unødig. 

Anonymkode: 41233...0b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja! Ta en ny. Opp mot 20% av alle positive tester er falske positive. Jeg kjenner tre stykker som har fått det. Senest i dag også, treneren på langrennslandslaget - falsk positiv. Jeg tror mange sitter i isolasjon unødig. 

Har de du kjenner tatt ny test igjen kort etter de fikk positivt svar?

Anonymkode: d6e7e...ef4

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har de du kjenner tatt ny test igjen kort etter de fikk positivt svar?

Ja. 
Her er link til landslagstreneren, forresten. 
https://www.tv2.no/sport/11801219/

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Nå har jeg sitti i isolasjon en uke, så er ferdig med det. Er mer nysgjerrig på om den er falsk eller ikke. Takk for svar.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ja. 
Her er link til landslagstreneren, forresten. 
https://www.tv2.no/sport/11801219/

Jeg tenkte mer på at jeg ikke visste at man testet så fort igjen etter positiv test, for det er vel ikke vanlig å teste 2 ganger med mindre man er toppidrettsutøver? Eller er jeg helt på jordet nå?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tenkte mer på at jeg ikke visste at man testet så fort igjen etter positiv test, for det er vel ikke vanlig å teste 2 ganger med mindre man er toppidrettsutøver? Eller er jeg helt på jordet nå?

Nei, det er ikke vanlig. Man må be om det. Eller bare møte opp og ta en ny. 
Jeg syns det er merkelig at det ikke er rutine, å teste de positive en gang til altså, men sånn er det bare. Det betyr jo at mange sitter i isolasjon unødig, familie og nærkontakter kommer i karantene, skoleklasser, kolleger osv. Det kan fort bli store ringvirkninger rundt en positiv koronatest. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns det er merkelig at det ikke er rutine, å teste de positive en gang til altså, men sånn er det bare. Det betyr jo at mange sitter i isolasjon unødig, familie og nærkontakter kommer i karantene, skoleklasser, kolleger osv. Det kan fort bli store ringvirkninger rundt en positiv koronatest. 

Ja, hvis det er sånn at det ikke er uvanlig med falsk positiv, så burde det være obligatorisk med 2 tester.

Skrevet

Dersom du tester på nytt nå og får negativ prøve, betyr jo ikke det at den første var falskt positiv, det kan like godt bety at du har blitt frisk igjen. Det er fullt mulig å bli smittet på andre måter enn via nærkontakt. En kollega av mannen har bodd i frivillig karantene i månedsvis, kun gått på butikken en gang i uken, men ble likevel smittet.

Anonymkode: 53486...76d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå ble landslagstreneren testet med hurtigtesten og den vet man har lavere sikkerhet for å få korrekt svar. Og derfor ble vedkommende testet med den vanlige testen rett etter positivt svar for å verifisere svaret på hurtigtesten.

Anonymkode: ea6ec...361

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nå ble landslagstreneren testet med hurtigtesten og den vet man har lavere sikkerhet for å få korrekt svar. Og derfor ble vedkommende testet med den vanlige testen rett etter positivt svar for å verifisere svaret på hurtigtesten.

Ja, den hurtigtesten er veldig uberegnelig. Helseforetaket jeg jobber i vurderte å ta den i bruk på ansatte nå i forkjølelsessesongen, men skrinla det når de så den hadde nær sagt null verdi. (8 av 10 var falsk pos/neg, eller noe slikt) 

Skrevet

Jeg hadde falsk positiv i sommer. 
Ingen symptomer så tok ny. Måtte kjøpe privat. Den var negativ. Tok ny test samt antistoff en måned senere. De var også negative. 

Anonymkode: 9cdb0...3cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det finnes jo flere forskjellige hurtigtester da

Anonymkode: d41b9...54a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...