Gå til innhold

Barnløse med hund eller katt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei venninne som dessverre ikke kan få barn. Hun vil ikke snakke mye om det, men det er utvilsomt en sorg for de begge. 
Normalt sett er de et hyggelig og kule folk som vi alle har hatt det mye gøy sammen med. 
Men, gradvis over de siste årene har de tydelig erstattet sorgen over barnløsheten med dyr. Fair enough, men det har bikket over grensen for normalatferd for lengst. Til det punktet hvor det er ubehagelig å være rundt de, da det er helt forskrudd i min verden måten de behandler dyrene på, de behandler de som det er mennesker/barn. 
De blir sinte når noen sier noe eller kommer med kommentarer. Jeg har trekt meg vekk, og er vel i ferd med å tenke at vennskapet sakte men sikkert ebber ut, og det tror jeg de andre gjør også. 
Har forsøkt å sette meg inn i mekanismen bak for å forstå, men klarer det bare ikke. 
Noen med erfaringer? Hva gjorde dere?

Anonymkode: 6e279...cf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner et sånn par. De kaller søsken for onkel og tante og sånn🙄 ingenting å gjøre med det. De har sin virkelighet av hva som er normalt her. 

Anonymkode: b148e...8ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kjenner et sånn par. De kaller søsken for onkel og tante og sånn🙄 ingenting å gjøre med det. De har sin virkelighet av hva som er normalt her. 

Lurer så på hvordan en havner der? Venninnen min hadde ledd av andre med en sånn oppførsel tidligere, og nå overgår de alle jeg kjenner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Lurer så på hvordan en havner der? Venninnen min hadde ledd av andre med en sånn oppførsel tidligere, og nå overgår de alle jeg kjenner. 

Nei det kan du si. Det er litt trist faktisk, også det at de ikke ser det selv. Folk flirer jo litt bak ryggen på de jeg kjenner iallefall. 

Skrevet

Dere aner ikke hvor vondt det må være for dem, ufrivillig barnløshet er noe av det verste. Tenk hvor vondt det må gjøre hver gang de ser ei lykkelig mor/far som triller vogna. De blir påminnet om dette hver dag.

Kanskje oppførselen ikke er helt normal, men det gir dem litt glede i en ellers bunnløs sorg og smerte.

Anonymkode: 627b8...740

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dere aner ikke hvor vondt det må være for dem, ufrivillig barnløshet er noe av det verste. Tenk hvor vondt det må gjøre hver gang de ser ei lykkelig mor/far som triller vogna. De blir påminnet om dette hver dag.

Kanskje oppførselen ikke er helt normal, men det gir dem litt glede i en ellers bunnløs sorg og smerte.

Anonymkode: 627b8...740

Dette

Anonymkode: 79557...d6e

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Du vet jo hvordan de har havnet der, de prøver å døyve sorgen over å ikke få barn, men så har det bikket litt mye over kanskje. Har du barn selv, så kan du faktisk ikke sette deg inn i det.

Skrevet

Jeg tenker at det spiller da absolutt ingen rolle...

Har et par sanne i familien min, og det er klart hundene er en substitutt i livene deres, men det plager meg ikke altså.

Alt som gir livet verdi tenker jeg, bedre å være hundegal enn deprimert...

Anonymkode: 533f2...55f

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du vet jo hvordan de har havnet der, de prøver å døyve sorgen over å ikke få barn, men så har det bikket litt mye over kanskje. Har du barn selv, så kan du faktisk ikke sette deg inn i det.

Muligens ikke, men jeg kunne ikke ha bikket over på den måten der altså.

Skrevet

Det er veldig vanskelig å sette seg inn i, for jeg er jo ikke barnløs. Men, selv om det er en substitutt så blir det vanskelig når det er så grenseoverskridende. Det blir for vanskelig å holde masken, rett og slett. 
Min mor ønsker seg ett barnebarn til, (jeg har og vil kun få 1 barn). Det er ikke dermed sagt at vi kan normalisere hvis hun kjøper seg en reborn-dukke, kaller den navn og later som om det er et barn. Det vil jo for de fleste være vanskelig! 

Jeg skulle sett mellom fingrene om det var bare litt galskap, men hvordan jeg skal forholde meg til den ekstreme varianten her er vanskelig. Jeg ser jo på en hund og katt som en hund og katt. Jeg kan få mld: Hei tante, Siri lurer på om hun kan overnatte hos dere i helgen fordi hun savner dere. Det er en hund!!! Jeg klarer ikke være med et sånt skuespill!

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Muligens ikke, men jeg kunne ikke ha bikket over på den måten der altså.

Det vet du ikke

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig vanskelig å sette seg inn i, for jeg er jo ikke barnløs. Men, selv om det er en substitutt så blir det vanskelig når det er så grenseoverskridende. Det blir for vanskelig å holde masken, rett og slett. 
Min mor ønsker seg ett barnebarn til, (jeg har og vil kun få 1 barn). Det er ikke dermed sagt at vi kan normalisere hvis hun kjøper seg en reborn-dukke, kaller den navn og later som om det er et barn. Det vil jo for de fleste være vanskelig! 

Jeg skulle sett mellom fingrene om det var bare litt galskap, men hvordan jeg skal forholde meg til den ekstreme varianten her er vanskelig. Jeg ser jo på en hund og katt som en hund og katt. Jeg kan få mld: Hei tante, Siri lurer på om hun kan overnatte hos dere i helgen fordi hun savner dere. Det er en hund!!! Jeg klarer ikke være med et sånt skuespill!

Veldig enig! Det er ikke bra. Og det er også leit at man ser og hører at folk gjør narr av dem pga dette. Jeg synes også det er ganske så skrudd, jeg sier det jo ikke da. Men jeg tenker ofte at jeg håper det snart kan gå opp noen lys for dem.

Skrevet

En hund fyller den oppmerksomheten man har tilgjengelig.  Om barnløse par gjør hunden sin til sentrum i sitt univers så er jo ikke det noe problem.  Problemet oppstår først når de forventer at andre skal vise samme entusiasme.  

Jeg har selv hund, men jeg er også alenemor med to barn.  Dermed har hunden min aldri kunnet bli universets sentrum.  Det er ingen selvfølge for meg at andre interesserer seg for den.  Om noen inviterer meg på besøk og ber meg ta med hunden så gjør jeg gjerne det.  Men hunden min er ingen baby som jeg kan forvente at andre skal ta hensyn til.  Om noen kommer hjem til meg så sørger jeg for at hunden lar dem være i fred.  Jeg synes selvsagt at hunden min er verdens beste, men jeg kan på ingen måte forevente at andre er enige.      

Jeg har ingen problemer med å forholde meg til at andre anser hunden sin som verdens sentrum.  Men jeg synes mange "hundeforeldre" kan være tankeløse på grensen til ufin.  En valp er ikke like arbeidskrevende som en baby.  Et dyr er ikke et menneske.  En hund kan være alene hjemme, det kan ikke et lite barn.  Nei, det er faktisk ikke like mye arbeid med hund som med barn.  

De fleste vil trå varsomt rundt par som er ufrivillig barnløse.  Jeg forstår at det må være veldig vanskelig å ikke få de barna man ønsker seg.  Det jeg ønsker til gjengjeld er at de ikke skal sammenligne barna mine med en hund eller en kanin...    

Anonymkode: b3351...4a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sender de melding på hundens vegne? Og sier at hunden spør om overnatting? 
Jeg forstår behovet for å finne en erstatning for barn, men dette er jo bikket over i vrangforestillinger. 

Skrevet
Jordbærblomst skrev (2 timer siden):

Sender de melding på hundens vegne? Og sier at hunden spør om overnatting? 
Jeg forstår behovet for å finne en erstatning for barn, men dette er jo bikket over i vrangforestillinger. 

Ja, de er helt bikket over. De er hos fotograf med dyra og gir oss bilde rammet inn. Snakker om de konstant. Sender videoer og bilder hver dag.. Setter hundene foran tv og sier de ser på barne tv eller fotball, de sitter ved bordet, de legger ut bilder som viser «søskenkjærlighet», og de har dyrere klær og senger enn det jeg har, hele huset og hagen er omgjort til disse dyrene. Det tar fullstendig av!!

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, de er helt bikket over. De er hos fotograf med dyra og gir oss bilde rammet inn. Snakker om de konstant. Sender videoer og bilder hver dag.. Setter hundene foran tv og sier de ser på barne tv eller fotball, de sitter ved bordet, de legger ut bilder som viser «søskenkjærlighet», og de har dyrere klær og senger enn det jeg har, hele huset og hagen er omgjort til disse dyrene. Det tar fullstendig av!!

Oi, de har jo tippa helt over.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror jeg vet svaret, men hvordan håndterer de reaksjoner fra andre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...