Gå til innhold

Kan man oppbevare engangs munnbind i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller blir de ødelagt på noe vis pga kulde? 

Anonymkode: cc40a...fa2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Eller blir de ødelagt på noe vis pga kulde? 

😂🍿

Anonymkode: 6814e...c21

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

😂🍿

Anonymkode: 6814e...c21

Var det så dumt spørsmål? Spør fordi det står oppbevares i 10-35 grader på pakken, men lurer på om de mister egenskaper ved å ligge i bilen i minusgrader. 

3B1F6E49-E671-4F90-A102-EEAF42BC5215.jpeg

Skrevet

Da burde du følge anvisningen på pakken 🤷‍♀️

Anonymkode: 9e071...87f

Skrevet

Det er jo et helt relevant spørsmål ut fra hva som står på pakken, Hi.

Spesielt siden vi mange steder står overfor perioder med kulde og kanskje sprengkulde. Vil det påvirke munnbindenes funksjon?

Jeg prøvde å google, men fant ikke noe om det. Kanskje noe å spørre Legemiddelverket eller FHI om? Finner du det ut - oppdater :)

Anonymkode: bbe12...226

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo et helt relevant spørsmål ut fra hva som står på pakken, Hi.

Spesielt siden vi mange steder står overfor perioder med kulde og kanskje sprengkulde. Vil det påvirke munnbindenes funksjon?

Jeg prøvde å google, men fant ikke noe om det. Kanskje noe å spørre Legemiddelverket eller FHI om? Finner du det ut - oppdater :)

Ja, ikkesant? :) Mtp så lite respons på tråden her, er det åpenbart at mange kanskje oppbevarer de i bilen uten å ha sjekket om det er så optimalt. Skal sjekke opp og oppdatere her :) hi

Skrevet

Etter å ha sett de nye episodene av Grey's så regner jeg med det går fint. 

Anonymkode: 89610...db7

Skrevet

I utgangspunktet så burde man vel følge anvisningene på pakka, men så tenker jeg på de som er ute på jobb hele dagen og må bytte munnbind, f.eks ambulansesjåfører. De jobber jo i helsevesenet, og kan de ha det i bilen, så da kan vel vi andre og ha det i bilen.

Anonymkode: 4b0cf...58f

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

I utgangspunktet så burde man vel følge anvisningene på pakka, men så tenker jeg på de som er ute på jobb hele dagen og må bytte munnbind, f.eks ambulansesjåfører. De jobber jo i helsevesenet, og kan de ha det i bilen, så da kan vel vi andre og ha det i bilen.

Ambulansene er vel ofte oppvarmet, tror jeg. I hvert fall der det er veldig kaldt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ambulansene er vel ofte oppvarmet, tror jeg. I hvert fall der det er veldig kaldt.

Hmm, godt poeng, det tenkte jeg ikke på engang. Selvfølgelig, de har jo ganske mye annet rart inni der, haha, dagens blonde øyeblikk det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ja, ikkesant? :) Mtp så lite respons på tråden her, er det åpenbart at mange kanskje oppbevarer de i bilen uten å ha sjekket om det er så optimalt. Skal sjekke opp og oppdatere her :) hi

Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket det selv, og mine ligger i en kald gang som når det blir kaldere nok ikke er 10 grader.

Har to pakker og sjekket dem nå. Den ene står det temperatur 5-40 grader på. Den andre står det ikke noe, annet enn at man skal unngå både regn og sol med dem.

Det er jo nesten merkelig om ingen andre har sett dette tidligere og lurt på det :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hmm, godt poeng, det tenkte jeg ikke på engang. Selvfølgelig, de har jo ganske mye annet rart inni der, haha, dagens blonde øyeblikk det.

Slike har vi alle innimellom ;)

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket det selv, og mine ligger i en kald gang som når det blir kaldere nok ikke er 10 grader.

Har to pakker og sjekket dem nå. Den ene står det temperatur 5-40 grader på. Den andre står det ikke noe, annet enn at man skal unngå både regn og sol med dem.

Det er jo nesten merkelig om ingen andre har sett dette tidligere og lurt på det :)

Kikket på min og nå, der står det heller ingenting. Mine er ikke brukt enda, så de ligger i et skap på soverommet, og der er det kaldt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Kikket på min og nå, der står det heller ingenting. Mine er ikke brukt enda, så de ligger i et skap på soverommet, og der er det kaldt.

Og jeg valgte å ha dem liggende i gangen nettopp fordi det er kaldest der ;) Tatt dem inn nå inntil dette blir avklart ;)

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi i ambulansen har de i ambulansen ja, men den er til enhver tid jevn temperatur pga medikamenter, intravenøs væske og utstyr som oppbevares der og faller derfor aldri under eller over en gitt temperatur (kontrollmåles med termometer og ampuller som går av ved feil temperatur) 

Vi opererer jo med generell anbefaling rundt utstyrs oppbevaring og sterilitet, da vi har det også. Der handler det jo om at svingninger i temperatur kan forårsake kondens, noe som kan forringe sterilitet på utstyret. (anbefalingene der på anbefalt temperatur er 10 - 22 °C og relativ fuktighet (rH) 30 - 75 %. Utstyret skal skjermes fra direkte sollys. - Noe som ligner litt på pakningen som HI viser til, selv om det ikke er sterilt utstyr.)

-Så oppsummert, jeg gjetter på at produsenten setter anbefalingen pga kondens og da risiko for bakterievekst 🤷‍♀️

Skrevet

Vi i ambulansen har de i ambulansen ja, men den er til enhver tid jevn temperatur pga medikamenter, intravenøs væske og utstyr som oppbevares der og faller derfor aldri under eller over en gitt temperatur (kontrollmåles med termometer og ampuller som går av ved feil temperatur) 

Vi opererer jo med generell anbefaling rundt utstyrs oppbevaring og sterilitet, da vi har det også. Der handler det jo om at svingninger i temperatur kan forårsake kondens, noe som kan forringe sterilitet på utstyret. (anbefalingene der på anbefalt temperatur er 10 - 22 °C og relativ fuktighet (rH) 30 - 75 %. Utstyret skal skjermes fra direkte sollys. - Noe som ligner litt på pakningen som HI viser til, selv om det ikke er sterilt utstyr.)

-Så oppsummert, jeg gjetter på at produsenten setter anbefalingen pga kondens og da risiko for bakterievekst 🤷‍♀️

Så kjekt å få svar av deg, det var jo oppklarende! :) hadde vært lettvint å ha en eske i bilen, da det er vanskelig å huske på hver gang vi skal ut, men da fortsetter vi å oppbevare det inne :) Takk for svar! Hi

Skrevet

Det går helt sikkert fint, all den tid 90% av alle munnbind- brukere bruker dem feil uansett. 

Anonymkode: b4ea8...92f

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Så kjekt å få svar av deg, det var jo oppklarende! :) hadde vært lettvint å ha en eske i bilen, da det er vanskelig å huske på hver gang vi skal ut, men da fortsetter vi å oppbevare det inne :) Takk for svar! Hi

Bare hyggelig 🙂 Forstår deg godt. Har selv begynt å ha en ziplock pose med et par munnbind i diverse jakker og vesker etter et par "oh shit" episoder utenfor bhg og Kiwi, fordi jeg hadde glemt å ta med munnbind 🤦‍♀️☺️

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bare hyggelig 🙂 Forstår deg godt. Har selv begynt å ha en ziplock pose med et par munnbind i diverse jakker og vesker etter et par "oh shit" episoder utenfor bhg og Kiwi, fordi jeg hadde glemt å ta med munnbind 🤦‍♀️☺️

Det er ikke påbudt med munnbind når du henter barn i barnehage! 🙄

Anonymkode: 8ea07...8fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

I vår kommune er det det, sikkert andre steder også 

Anonymkode: 07b2d...e15

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

I vår bhg har de bedt om at vi skal, selv om det ikke er påbud, og da gjør vi selvfølgelig det. 

Selv begynte jeg å bruke munnbind offentlig en god stund før oppfordringen kom. Dette gjør jeg for å beskytte andre ettersom jeg møter covid positive på jobb og kan være smittebærer uten symptomer. Jeg har selv sett hvor syke noen kan bli, og det vil jeg gjøre alt jeg kan for å ikke påføre noen. 

-Alt må ikke være et påbud før man gjør tiltak, man kan også være proaktiv (eller bruke sunn fornuft da, som det også kan kalles). 

Skrevet

Jeg har en zip lock pose med noen få munnbind i ene lomma, og en zip lock i andre lomma hvor jeg kan kaste brukte om det ikke er søppeldunk i nærheten. Fylles og tømmes ved behov. 

Anonymkode: 52770...edb

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Du har kontroll på alle regler i alle barnehager i alle kommuner i alle fylker i hele landet? Det er imponerende!

Anonymkode: 041dc...925

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Her er det påbudt med munnbind overalt hvor man møter andre mennesker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...