Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Jeg er i en lignende - men litt annerledes - situasjon som hun i det andre innlegget der kjæresten vil invitere eksen sin til jul. Jeg har fått ny kjæreste, han skal feire med sine barn og barnas farmor og farfar- siden dette er første jul vi er kjærester (under et år siden vi ble sammen). Jeg skal feire på hytta på fjellet sammen med mine tre barn som er tenåringer og voksne. Min eksmann er svensk, han pleier å feire jul med familien i Sverige når han ikke har barna, men i år går ikke det. Han er en mann som ikke lett får og beholder venner, så han e rikke invitert noe sted heller. Han blir derfor alene i år, sammen med de to hundene. Mine barn syns det er litt trist og har hintet om at han må få komme på hytten med oss. Det betyr at han må overnatte, for det er ikke mulig å komme seg herfra på kvelden julaften. Det har jeg IKKE lyst til. Det er flere år siden vi ble skilt. Vi har et OK forhold, men det er ikke særlig hjertelig. Det vil i hvert fall ikke bli en koselig jul for meg. Selv hadde jeg ikke hatt noe imot å feire jul alene. Når barna har feiret med faren har det selvsagt aldri vært tema at jeg skulle feire sammen med dem, heller ikke i fjor, da jeg i prinsippet måtte være alene (men påtok meg vakt på jobben i stedet). Hadde dere gitt etter her? Anonymkode: e32d6...fe4
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Kan du ikke la far ha barne i år, bare på selve juleaften? Anonymkode: ffbd8...028
Superdolly Skrevet 25. november 2020 #3 Skrevet 25. november 2020 For ungenes skyld, ja. Under forutsetningen av at hytta har nok soverom/ nok plass til at jeg slapp å dele rom med ham. Jeg er villig til å svelge mange og store kameler for mine barns skyld, og jeg ville nok også ha tenkt at denne invitasjonen muligens kunne være noe som forbedret forholdet til eksen.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #4 Skrevet 25. november 2020 Hvis eksen har et ønske om å gjøre julen hyggelig for alle og din nye kjæreste ikke føler det for vanskelig (det er værre når han ikke kan være der selv og forholdet er ferskt) pluss at det ikke bryter noen smittevernregler, ville jeg sakt ja. Anonymkode: 9226e...f38
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #5 Skrevet 25. november 2020 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Kan du ikke la far ha barne i år, bare på selve juleaften? Anonymkode: ffbd8...028 Nei, de har gledet seg lenge til en skikkelig koselig hvit jul på fjellet. Far har en liten kjip leilighet i byen der det ikke er plass til alle tre engang. Anonymkode: e32d6...fe4
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #6 Skrevet 25. november 2020 Jeg må kanskje legge til en viktig opplysning: barna hans er over 20, de er studenter og bor ikke lenger hos foreldrene. HI Anonymkode: e32d6...fe4
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #7 Skrevet 25. november 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg må kanskje legge til en viktig opplysning: barna hans er over 20, de er studenter og bor ikke lenger hos foreldrene. HI Anonymkode: e32d6...fe4 Altså min kjæreste sine barn, men det er vel ikke en viktig opplysning, i og for seg. Mine barn er 19, 20 og 23. Anonymkode: e32d6...fe4
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #8 Skrevet 25. november 2020 Du sier det ikke blir noen koselig jul for deg om han kommer, men det neste spørsmålet da er jo om det blir en koselig jul for barna om han ikke kommer? Hva er viktigst for deg, at du har en koselig jul eller at ungene har det... Om dere skal være på hytta i mange dager blir det en overnatting på han, og det burde gå greit tenker jeg. Jeg ville ikke latt han sitte alene i byen om han ikke ønsket det. Det kan jo godt hende han svarer nei på en innbydelse også, men jeg hadde bedt han. Anonymkode: a1c8e...3a1
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #9 Skrevet 25. november 2020 Jeg tenker ungene dine er store nok til å akseptere at far feirer alene i år. Det er noe med å lære at det å være alene ikke er ensbetydende med å ha det fælt. Voksne oppegående mennesker bør kunne kose seg i eget selskap. Anonymkode: 044f5...b06
Anonym bruker Skrevet 26. november 2020 #10 Skrevet 26. november 2020 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Jeg tenker ungene dine er store nok til å akseptere at far feirer alene i år. Det er noe med å lære at det å være alene ikke er ensbetydende med å ha det fælt. Voksne oppegående mennesker bør kunne kose seg i eget selskap. Anonymkode: 044f5...b06 Det er egentlig det jeg også tenker. Vi har vært skilt i mange år, og han har også ny dame (men det er såpas snytt at de ikke skal feire sammen). Kjæresten min har ingen sterke meninger, men det kan jo hende han innerst inne ville synes det var dumt at jeg skulle sove på hytte sammen med eksen. Det er det at han må være der i over et døgn, jeg syns er dumt. Hadde det vært bare julekvelden, hadde jeg nok holdt ut. Anonymkode: e32d6...fe4
Anonym bruker Skrevet 26. november 2020 #11 Skrevet 26. november 2020 Superdolly skrev (På 25.11.2020 den 10.07): For ungenes skyld, ja. Under forutsetningen av at hytta har nok soverom/ nok plass til at jeg slapp å dele rom med ham. Jeg er villig til å svelge mange og store kameler for mine barns skyld, og jeg ville nok også ha tenkt at denne invitasjonen muligens kunne være noe som forbedret forholdet til eksen. Når "ungene" er store tenåringer og voksne, så skal man ikke behøve å overnatte i samme hytta som eksen. Anonymkode: 16c92...b5e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2020 #12 Skrevet 26. november 2020 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er egentlig det jeg også tenker. Vi har vært skilt i mange år, og han har også ny dame (men det er såpas snytt at de ikke skal feire sammen). Kjæresten min har ingen sterke meninger, men det kan jo hende han innerst inne ville synes det var dumt at jeg skulle sove på hytte sammen med eksen. Det er det at han må være der i over et døgn, jeg syns er dumt. Hadde det vært bare julekvelden, hadde jeg nok holdt ut. Anonymkode: e32d6...fe4 De aller fleste hadde syntes det var ubehagelig. Anonymkode: 16c92...b5e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2020 #13 Skrevet 26. november 2020 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Du sier det ikke blir noen koselig jul for deg om han kommer, men det neste spørsmålet da er jo om det blir en koselig jul for barna om han ikke kommer? Hva er viktigst for deg, at du har en koselig jul eller at ungene har det... Om dere skal være på hytta i mange dager blir det en overnatting på han, og det burde gå greit tenker jeg. Jeg ville ikke latt han sitte alene i byen om han ikke ønsket det. Det kan jo godt hende han svarer nei på en innbydelse også, men jeg hadde bedt han. Anonymkode: a1c8e...3a1 HI skriver at "ungene" er store tenåringer og voksne. På tide å kutte navlestrengen både til far og mor. Anonymkode: 16c92...b5e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2020 #14 Skrevet 26. november 2020 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Altså min kjæreste sine barn, men det er vel ikke en viktig opplysning, i og for seg. Mine barn er 19, 20 og 23. Anonymkode: e32d6...fe4 Så alle dine barn er voksne? Da hadde jeg faktisk ikke "ofret meg for barna", de er jo ingen barn lenger. Voksne mennesker skal ikke forlange at man skal overnatte med eksen for deres skyld. Anonymkode: 16c92...b5e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2020 #15 Skrevet 26. november 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Så alle dine barn er voksne? Da hadde jeg faktisk ikke "ofret meg for barna", de er jo ingen barn lenger. Voksne mennesker skal ikke forlange at man skal overnatte med eksen for deres skyld. Anonymkode: 16c92...b5e Ja, de er alle over 18 og dermed voksne. Bra at andre ser det samme som jeg 🙂 Da får eksen kose seg så godt han kan i julen. Tenke rjo også LITT "som man reder så ligger man". Han er ikke en veldig sosial fyr, så han har ikke skaffet seg venner gode nok til at noen inviterer ham hjem til seg på julaften. Jeg har andre venner som også er alene, men vet at de i det minste har fått invitasjoner til å komme hjem til andre. HI Anonymkode: e32d6...fe4
Anonym bruker Skrevet 26. november 2020 #16 Skrevet 26. november 2020 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Ja, de er alle over 18 og dermed voksne. Bra at andre ser det samme som jeg 🙂 Da får eksen kose seg så godt han kan i julen. Tenke rjo også LITT "som man reder så ligger man". Han er ikke en veldig sosial fyr, så han har ikke skaffet seg venner gode nok til at noen inviterer ham hjem til seg på julaften. Jeg har andre venner som også er alene, men vet at de i det minste har fått invitasjoner til å komme hjem til andre. HI Anonymkode: e32d6...fe4 Det er ikke ditt ansvar å sørge for at eksen får koselig jul. Han er en voksen mann med ansvar for eget sosialt liv og egen lykke. Anonymkode: 16c92...b5e
nerdybirdy Skrevet 26. november 2020 #17 Skrevet 26. november 2020 Jeg ville gitt etter her, og tenkt at det er kjekt for ungene å feire sammen med begge sine foreldre. Og så ville jeg tatt en prat med eksen om at han drar hjem etter frokost 1.juledag sånn at du får litt romjulsalenetid med ungene. Jeg vet at jeg som 20 åring, ville synes det var supertrist å tenke på at min far/mor satt alene hjemme. Det er annerledes om foreldrene har fylt sitt eget enslige liv, slik du virker å ha gjort med jobb og sosiale kontakter Skjønner det ikke er førstevalget!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #18 Skrevet 1. desember 2020 nerdybirdy skrev (På 26.11.2020 den 15.31): Jeg ville gitt etter her, og tenkt at det er kjekt for ungene å feire sammen med begge sine foreldre. Og så ville jeg tatt en prat med eksen om at han drar hjem etter frokost 1.juledag sånn at du får litt romjulsalenetid med ungene. Jeg vet at jeg som 20 åring, ville synes det var supertrist å tenke på at min far/mor satt alene hjemme. Det er annerledes om foreldrene har fylt sitt eget enslige liv, slik du virker å ha gjort med jobb og sosiale kontakter Skjønner det ikke er førstevalget! Jeg skal selv på jobb 3. juledag og vi reiser til hytta lille julaften. Det betyr at han vil måtte være der sammen med oss ganske store deler av den tiden jeg har sammen med dem. Han kan ikke reise før om ettermiddagen 1. juledag hvis han skal være med oss. hi Anonymkode: e32d6...fe4
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #19 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (På 25.11.2020 den 12.14): Jeg tenker ungene dine er store nok til å akseptere at far feirer alene i år. Det er noe med å lære at det å være alene ikke er ensbetydende med å ha det fælt. Voksne oppegående mennesker bør kunne kose seg i eget selskap. Anonymkode: 044f5...b06 Hvorfor skal man lære seg å akseptere at noen sitter alene i julen? Med mindre vedkommende eksplisitt ønsker å børe alene, bør man alltid etterstrebe inkludering. Anonymkode: b47f2...c95
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #20 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor skal man lære seg å akseptere at noen sitter alene i julen? Med mindre vedkommende eksplisitt ønsker å børe alene, bør man alltid etterstrebe inkludering. Anonymkode: b47f2...c95 Men er det nødvendigvis så grusomt å feire julaften alene? Det er jo litt sånn at det at samfunnet legger så sinnssykt opp til at i julen skal alle være sammen, øker stigmatiseringen rund det å feire alene. Det er kanskje ikke så grusomt å være alene denne ene dagen i seg selv, men når alle skriker opp om hvor fælt det er, så BLIR det liksom det, for da vet man at alle andre syns synd på en og det blir noe skamfullt. Anonymkode: e32d6...fe4
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #21 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men er det nødvendigvis så grusomt å feire julaften alene? Det er jo litt sånn at det at samfunnet legger så sinnssykt opp til at i julen skal alle være sammen, øker stigmatiseringen rund det å feire alene. Det er kanskje ikke så grusomt å være alene denne ene dagen i seg selv, men når alle skriker opp om hvor fælt det er, så BLIR det liksom det, for da vet man at alle andre syns synd på en og det blir noe skamfullt. Anonymkode: e32d6...fe4 Pluss: Den dagen eksen innledet et forhold med en annen, og den dagen han valgte å gå ut av ekteskapet, valgte han også å ta ansvar for sin egen lykke og sin egen julefeiring. hi Anonymkode: e32d6...fe4
nerdybirdy Skrevet 1. desember 2020 #22 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Pluss: Den dagen eksen innledet et forhold med en annen, og den dagen han valgte å gå ut av ekteskapet, valgte han også å ta ansvar for sin egen lykke og sin egen julefeiring. hi Anonymkode: e32d6...fe4 Man kan jo snu litt på flisa og si at den dagen man velger å få unger med noen, velger man en livslang forpliktelse til mennesker (sine barn) om å legge godviljen til for å minske deres vanskeligheter, især hva gjelder følelser knyttet til sorg over at deres andre forelder, som de også har en ubetinget kjærlighet, til ikke skal ha det kjipt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå