Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Hun fikk velge seg ut et par selv da hun skulle begynne på ungdomsskolen, men de ble aldri tatt i bruk fordi "det var så få som brukte innesko". Resultatet er sokker som er hinsides møkkete hver eneste dag. Det går ikke an å vaske dem rene, engang. De blir permanent misfarget. Jeg synes det er ekkelt både at hun skal tråkke rundt i huset her med så møkkete sokker, og det er ekkelt å vaske dem sammen med de andre klærne våre. Hun er selvfølgelig ikke opptatt av dette i det hele tatt. Forslag til løsning? Anonymkode: 666f4...ba5
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Kjøp mørke sokker og bruk tøfler eller sko hjemme. At soknene er for møkkete til å bruke hjemme eller vaske sammen med annet tøy sitter nok bare i ditt hode. Gulvet trenger ikke være sterilt. Anonymkode: d2068...1f6
sug lut Skrevet 25. november 2020 #3 Skrevet 25. november 2020 (endret) Av alle dølle ting å forvente av en tenåring... Gulv er gulv og vask er vask. Endret 25. november 2020 av sug lut
Luksusdyret Skrevet 25. november 2020 #4 Skrevet 25. november 2020 Velg dine kamper med omhu. Hvis ditt største problem er at tenåringen ikke ønsker å bruke innesko, er du dritheldig og har egentlig ingen problemer. Jeg har et problem med en "perfekt" tenåring som ikke vil klippe seg regelmessig, men ser ut som lasaron på håret. Driter lang marsj i det, så lenge han holder seg unna alkohol, røyk, bråk, skoleskulking og andre ting mange tenåringer typisk driver med. Og forresten, misfargede sokker som er vasket på 60 grader ER rene. Så hvorfor det er et problem at hun går rundt med disse sokkene hjemme, forstår jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #5 Skrevet 25. november 2020 Kjøp mørke sokker og vask de på 60 grader Dette er virkelig et ikke-problem altså. Av alle ting en tenåringsmamma kan ha av problemer med avkommet er dette ingenting 😉 Anonymkode: 89cf8...01d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. november 2020 #6 Skrevet 25. november 2020 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Hun fikk velge seg ut et par selv da hun skulle begynne på ungdomsskolen, men de ble aldri tatt i bruk fordi "det var så få som brukte innesko". Resultatet er sokker som er hinsides møkkete hver eneste dag. Det går ikke an å vaske dem rene, engang. De blir permanent misfarget. Jeg synes det er ekkelt både at hun skal tråkke rundt i huset her med så møkkete sokker, og det er ekkelt å vaske dem sammen med de andre klærne våre. Hun er selvfølgelig ikke opptatt av dette i det hele tatt. Forslag til løsning? Anonymkode: 666f4...ba5 Løsning må være å ikke gjøre dette til et problem. Mørke sokker
frk Nilsen Skrevet 25. november 2020 #7 Skrevet 25. november 2020 Mørke sokker. Hva er tenåringen sin løsning på problemet? Har du spurt eller går du bare å knurrer over problemet? ...og ikke bruk opp energien din på slike saker.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #8 Skrevet 25. november 2020 Er jo bare å skifte sokker når hun kommer hjem. Men bruker de å skifte sko på skolen? Her går alle med utesko. Anonymkode: fe8ac...8da
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #9 Skrevet 25. november 2020 Tror det er vanskelig å tvinge en tenåring til slike ting. Jeg ville nok valgt mine kamper med omhu. Kjøp mørke sokker så blir det ikke misfarging. Hvis du vasker sokkene på 60 grader er det ingenting ekkelt med å vaske dem sammen med annet tøy, det blir rent! Kan være enig med deg i at det er litt ekkelt å få all møkka fra skolens gulver inn i stua, oppi sofaen osv. Kan du avtale med henne at du skjønner at det er kleint å bruke innesko når ingen andre gjør det, men om hun kan være så grei å bytte til rene sokker når hun kommer hjem? Sett en liten kurv med rene sokker i gangen? Anonymkode: 94be7...ee3
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #10 Skrevet 25. november 2020 Hvis ingen får gå med utesko på skolen så blir jo ikke sokkene så utrolig skitne som du beskriver?? Her går alle ungdomsskoleelever med utesko. Innesko var en barneskole-greie Anonymkode: 5b336...ca4
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #11 Skrevet 25. november 2020 Bruker da utesko på ungdomsskolen? Anonymkode: e516b...79a
Optatium Skrevet 25. november 2020 #12 Skrevet 25. november 2020 Her i huset har ungene byttet sokker når de kommer hjem siden barnehagen🙈 men jeg vasker de på 60 grader og det går så fint så. Forøvrig veldig vanlig å bruke innesko på nye skoler, det har med renhold og vedlikehold av gulv i nye bygg å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #13 Skrevet 25. november 2020 Har to tenåringer med sokker som en gang i tiden hvite, nå er alle i en ubestemmelig farge. Jeg har spurt begge om de heller kan ha sorte sokker, men det ville ingen av de. Så da er det deres sak at de ikke er hvite. De skifter igrunn alltid sokker når de kommer hjem, de gikk alltid i sokkelessen i barnehagen og på barneskolen, men da hadde ingen av de hvite sokker så det var ikke ett problem. De liker ikke å ha noe på beina når de er inne, barnbeina går de helst, så sokkelessen på skolen er det meste jeg har fått på de. Jeg syns ikke innesko på skolen eller missfargede sokker er en kamp å ta, det er en helt ubetydeligbagatell. Og om det er den eneste kampen du har med henne, så er det nesten urovekkende. Tenåringer skal jo prøve seg litt frem. Anonymkode: d089e...4df
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #14 Skrevet 25. november 2020 Tvang funker ikke. Men du kan jo spørre om det er noe hun kunne tenke seg, som hun faktisk ville brukt. Min sønn bruker noen veldig dyre sandaler/flipflops med et merke jeg synes det er skikkelig uspiselig å flashe med store bokstaver, men han bruker dem i hvert fall. Mitt problem er ikke misfargede sokker. Jeg kjøper bare happy-socks og svarte sokker til ham, og vasker på 60. Har aldri tenkt at de ikke er rene nok. Men han blir så våt på bena av å gå mellom garderoben og klasserommet, og jeg synes ikke han skal gå gjennom dagen med kalde og våte føtter. Anonymkode: 974bc...447
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #15 Skrevet 25. november 2020 Mine ungdommer er drillet i å ta av sokkene når de kommer inn døren og legge dem til vask. Vasker på 60 grader. Dere som ikke mener gulvet trenger å være sterilt: synes dere alvorlig at det er helt ok at de bruker sokker som de har gått på do på skolen med på kjøkkengulvet? I sofaen? Anonymkode: e4cc7...2da
Syngensang Skrevet 25. november 2020 #16 Skrevet 25. november 2020 Oj! Ei heilt ny problemstilling for meg. Mi manglande innsikt i alt ei husmor eller husfar skal vere bekymra for og irritere seg over tek ingen ende her på dette forumet🤣.
Leverpostei Skrevet 25. november 2020 #17 Skrevet 25. november 2020 Fila-sandaler? Det bruker alle mine elever som utesko hele året 😂
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #18 Skrevet 25. november 2020 Er det noe jeg misser her? Alle skal bruke innesko eller gå i sokkelesten? Da burde jo ikke gulvene være hinsides møkkete - spesielt ikke nå under koronaen. Ellers enig med den over som nevner det med å gå med sokker inne på skolen, inkl. toalettene, og så gå med dette hjemme, slenge beina i sofaen eller opp i senga. Det blir feil til og med for meg som ikke er så nøye på slikt. Anonymkode: 635d4...ced
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #19 Skrevet 25. november 2020 Hun ødelegger ikke bare sokkene sine, men også skoene (i tillegg til møkkete gulv). Min tenåring -gutt vel og merke- vet heldigvis selv at han må bytte tøy når han kommer hjem. Innesko er et krav og da må det brukes. Skal ungdommene gå ut i snøen eller regnet i sokkelesten om det brenner eller er brannøvelse? Et par slippers burde løse dette egentlig og hvis det fortsetter får du bytte alle sokkene ut med mørke farger og hun får både vaske gulv og kjøpe nye sko selv. Man skal velge sine kamper, men går man i sokker der hvor andre går i sko sier det seg selv at det blir alt fra avføring til andre ulumskheter under sokkene, ned i skoene, på gulvet, sofaen osv. https://www.google.no/amp/s/www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2017/05/12/british-scientists-survey-infectious-bacteria-by-having-people-walk-outside-in-socks/%3foutputType=amp Anonymkode: 4c9f7...a27
Anonym bruker Skrevet 26. november 2020 #20 Skrevet 26. november 2020 Jeg krever at sokkene byttes med en gang de kommer hjem. Og så kan jeg vaske på 60 grader.. Da tar en jo iallefall knekken på de fleste bakteriene. Anonymkode: c88dc...6d8
prekæs Skrevet 26. november 2020 #21 Skrevet 26. november 2020 Kjære vene. Her blir jo mildt sagt ungens ønske om å ødelegge sokkene sine, forvandlet til et spørsmål om hvordan la de fortsette med det. Kjøpe i annen farge og liksom kreve hjemme? Vet det er trendy å ikke velge sine kamper, men velger du denne, KAN det være enklere å velge en viktigere kamp senere. Hadde ikke vært tema her en gang, men hadde det blitt det, kunne han kjøpt sokkene sine selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå