Gå til innhold

Proteintilskudd som ikke er totalt uspiselig?


beef sister

Anbefalte innlegg

Innbiller meg at jeg snart har forsøkt det meste, men jeg har ikke helt gitt opp håpet. Klarer ikke proteintilskudd med smak, og det smakløse jeg har forsøkt, er ikke smakløst (ødelegger all mat, mulig det også er litt psykisk). Har forsøkt det meste markedet har å tilby av shaker, barer o.l., men har ennå til gode å finne noe jeg synes er spiselig. Så hva er det beste markedet har å by på? Er det kanskje et hemmelig smakløst pulver der ute som jeg ennå ikke har prøvd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker yt sine produkter, men disse er så klart ikke smakløse. Disse også er dyre, men vanlig sjokomelk er også god proteinkilde. Jeg ville nok lagd omelett eller tatt egg i en smoothie. Muligens spist nøtter, men også melkeprodukter er full av proteiner. 
Jeg har enda ikke prøvd proteinpulver som er smakløs. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, amandine said:

Har du prøvd resource complete nøytral? Som du kan blande i varm eller kald drikke? 

Det er reseptbelagt... Smaker ikke mindre enn vanlig tilskudd 

Anonymkode: 5d131...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er reseptbelagt... Smaker ikke mindre enn vanlig tilskudd 

Anonymkode: 5d131...2e4

Nei, det er ikke reseptbelagt. Med du kan få det på blå resept om du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, amandine said:

Har du prøvd resource complete nøytral? Som du kan blande i varm eller kald drikke? 

Nei, er denne totalt smakløs? Slik at hele drikken ikke smaker proteinpulver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd mange og eneste jeg liker er myRevolution sitt. Jordbærpulveret blander jeg i vann eller mandelmelk. Sjokolade har jeg i havregrøten. Veldig gode. 
 

og til deg som mener man ikke trenger proteintilskudd. Jeg spiser 2 egg hver dag til frokost og et sunt og variert kosthold. Jeg driver ikke med fitness men trener 5 timer i uken. Jeg merker stor forskjell i energi og muskelmasse etter jeg starter med ekstra proteiner etter trening. 

Anonymkode: 35530...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har prøvd og som jeg faktisk liker, er clear whey proteinpulver, det er som å drikke saft. 

Denne er skikkelig god med bringebærsmak. Cola lemon er også god. Jeg likte ikke ice tea peach. https://www.bodylab.no/shop/clear-whey-3662p.html

Denne er egentlig god i alle smakene, men lime ble litt for sur for meg. Peach er helt nydelig, den går ned på høykant her. https://www.getfit.no/produkt/biotechusa-iso-whey-zero-clear-1326g/

Nutramino har gode barer som ikke er søtet med maltitol eller oligosakkarider (det gir ofte luft i magen).

Jeg driver med styrkeløft og trener 12 timer i uka, til du sure lenger opp ;)

Anonymkode: fc730...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg har prøvd mange og eneste jeg liker er myRevolution sitt. Jordbærpulveret blander jeg i vann eller mandelmelk. Sjokolade har jeg i havregrøten. Veldig gode. 
 

og til deg som mener man ikke trenger proteintilskudd. Jeg spiser 2 egg hver dag til frokost og et sunt og variert kosthold. Jeg driver ikke med fitness men trener 5 timer i uken. Jeg merker stor forskjell i energi og muskelmasse etter jeg starter med ekstra proteiner etter trening. 

Anonymkode: 35530...7c9

Jeg tror på at du føler forskjell, men de aller fleste får minst like god effekt av et stort glass sjokolademelk. Det har en nesten perfekt kombinasjon av proteiner og karbohydrater til restitusjonen rett etter trening. Som regel trenger du ikke bruke kosttilskudd for å få den effekten .

Anonymkode: 1df22...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jeg tror på at du føler forskjell, men de aller fleste får minst like god effekt av et stort glass sjokolademelk. Det har en nesten perfekt kombinasjon av proteiner og karbohydrater til restitusjonen rett etter trening. Som regel trenger du ikke bruke kosttilskudd for å få den effekten .

Anonymkode: 1df22...f32

Signerer denne! 
 

en halvliter sjokolademelk etter en økt er helt perfekt. Hvis man i det hele tatt trenger noe!

Anonymkode: c5c40...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonym bruker said:

Hvor mye ekstra trenger du og hva er det du ikke kan spise? 

Anonymkode: 1df22...f32

Akkurat nå ligger jeg ofte rundt 20-30 gram under hva jeg minimum burde få i meg. Jeg vil helst ha proteintilskudd i form av pulver, for jeg klarer ikke å få i meg det jeg trenger gjennom normal kost (og det er ikke realistisk å endre på det akkurat nå). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her har du noen forskningsartikler som viser hvorfor proteintilskudd er gunstig hos de som trener mye:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6142015/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5477153/?report=reader

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2117006/?report=reader

Her ser du at folk så trener mye bør innta mellom 1,6 og 2,0 gram protein per kilo kroppavekt per dag. De samme artiklene nevner at proteininntak hos "vanlige" folk ikke behøver å overstige 0,8 gram per kilo kroppsvekt per dag. Altså trenger ikke "vanlige" folk, mosjonister eller de som ikke trener overhodet, å ta proteintilskudd. 

De som trener, derimot, kan ofte nyttiggjøre seg av tilskudd i form av f.eks. proteinpulver. Vi kan jo tenke oss at jeg som driver med styrkeløft inntar ca 1,8 g/kg/dag. Jeg veier 69 kg. Det tilsvarer ca 124 gram protein/dag, som igjen tilsvarer 3,5 l melk, 20 mellomstore egg, 600 gram kyllingfilet eller 2,5 store bokser med cottage cheese. 

Jeg kan selvfølgelig spise alle proteinene mine fordelt over 4-5 måltider, men det vil etter all sannsynlighet føre til at jeg overstiger kaloribudsjettet mitt. Jeg er konkurrerende utøver, og er avhengig av å holde meg innenfor min vektklasse. Altså er det ikke et alternativ for meg å spise for mange kalorier per dag. Nettopp på grunn av det er det gunstig å bruke proteinpulver for å nå anbefalt mengde protein.

Hvis jeg skal drikke en halv liter melk etter trening får jeg i meg 17,5 g protein og 180 kcal. Drikker jeg en proteinshake blandet med vann får jeg i meg ca 26 gram protein og bare 105 kcal. Altså mer protein, men færre kalorier.

Det stemmer nok at ingen TRENGER proteintilskudd - men det kan være både en trygg og praktisk måte å få i seg nok proteiner på, uten å vippe kaloribudsjettet :)

Anonymkode: fc730...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beef sister skrev (2 timer siden):

Akkurat nå ligger jeg ofte rundt 20-30 gram under hva jeg minimum burde få i meg. Jeg vil helst ha proteintilskudd i form av pulver, for jeg klarer ikke å få i meg det jeg trenger gjennom normal kost (og det er ikke realistisk å endre på det akkurat nå). 

Jeg har ikke så mye erfaring med pulver, men det er ganske mye proteiner du vil ta som tilskudd. Hvis du bare spiser lite og ikke av en eller annen grunn har en veldig rar diett tror jeg du bør snakke med lege eller i hvertfall en ernæringsspesialist om kostholdet ditt. Det er en reel fare for at du kan få ganske alvorlige mangler selv om du får i deg nok protein. Det kan blamdt annet gi en form for benskjørhet.

Anonymkode: 1df22...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har ikke så mye erfaring med pulver, men det er ganske mye proteiner du vil ta som tilskudd. Hvis du bare spiser lite og ikke av en eller annen grunn har en veldig rar diett tror jeg du bør snakke med lege eller i hvertfall en ernæringsspesialist om kostholdet ditt. Det er en reel fare for at du kan få ganske alvorlige mangler selv om du får i deg nok protein. Det kan blamdt annet gi en form for benskjørhet.

Anonymkode: 1df22...f32

Nå må du roe deg helt ned.

Anonymkode: fc730...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg veier 69 kg. Det tilsvarer ca 124 gram protein/dag, som igjen tilsvarer 3,5 l melk, 20 mellomstore egg, 600 gram kyllingfilet eller 2,5 store bokser med cottage cheese. 

Jeg vet ikke helt hvordan du regner....

Et stor egg inneholder ca 20 gram protein. 
100 gram kylling er ca 25 gram

125 gram mager fisk er ca 25 gram

2 glass melk er ca 15 gram

1 skive med ost og skinke et ca 15 gram

100 gram bønner er rundt 11 gram

 

Så to egg og en brødskive med makrell i tomat samt to glass melk til frokost= 60 gram

2 Brødskiver med ost til lunch + et glass melk = 37 gram

kylling m/bønner til middag = 40 gram

havregrøt til kvelds = 10-15 gram

 

 

Anonymkode: c5c40...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Jeg har ikke så mye erfaring med pulver, men det er ganske mye proteiner du vil ta som tilskudd. Hvis du bare spiser lite og ikke av en eller annen grunn har en veldig rar diett tror jeg du bør snakke med lege eller i hvertfall en ernæringsspesialist om kostholdet ditt. Det er en reel fare for at du kan få ganske alvorlige mangler selv om du får i deg nok protein. Det kan blamdt annet gi en form for benskjørhet.

Anonymkode: 1df22...f32

Takk for råd. Jeg blir fulgt opp, så alt av vitaminmangler og annet forebygges. Spiser en del belgfrukter, nøtter, grønnsaker og noe ost, men lite eller ingen andre meieriprodukter og heller ikke kjøtt eller fisk. Men det er ikke et stort problem så lenge jeg får i meg litt flere proteiner - satser på at noe av det som anbefales her kan fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg vet ikke helt hvordan du regner....

Et stor egg inneholder ca 20 gram protein. 
100 gram kylling er ca 25 gram

125 gram mager fisk er ca 25 gram

2 glass melk er ca 15 gram

1 skive med ost og skinke et ca 15 gram

100 gram bønner er rundt 11 gram

 

Så to egg og en brødskive med makrell i tomat samt to glass melk til frokost= 60 gram

2 Brødskiver med ost til lunch + et glass melk = 37 gram

kylling m/bønner til middag = 40 gram

havregrøt til kvelds = 10-15 gram

 

 

Anonymkode: c5c40...fa5

20 gram protein i ett stort egg? Det er vel heller 6-7 gram proteiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beef sister skrev (57 minutter siden):

20 gram protein i ett stort egg? Det er vel heller 6-7 gram proteiner. 

Finnes andre produkter med mer protein enn egg:

https://www.womenshealthmag.com/food/a19892506/high-protein-foods/

WHO anbefaler for øvrig ca 0,75 gram protein per kilo vekt. 100 gram kyllingfilet inneholder 24 gram protein, to store egg ca 15-20 gram. To middels store poteter inneholder 6-7 gram protein. 100 gram erter - ca 4 gram. 100 gram rosenkål - 5 gram protein. 100 gram proteinbrød inneholder 15 gram protein, to glass melk - ca 8 gram. Da er man oppi 83 gram, altså nok til et menneske som veier 100 kilo. 

Så nei, med mindre man har matvegring så er det tilstrekkelig å spise vanlig kost med mye grønnsaker, melkeprodukter, egg og kylling/fisk/kjøtt. 

Anonymkode: b31d8...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Finnes andre produkter med mer protein enn egg:

https://www.womenshealthmag.com/food/a19892506/high-protein-foods/

WHO anbefaler for øvrig ca 0,75 gram protein per kilo vekt. 100 gram kyllingfilet inneholder 24 gram protein, to store egg ca 15-20 gram. To middels store poteter inneholder 6-7 gram protein. 100 gram erter - ca 4 gram. 100 gram rosenkål - 5 gram protein. 100 gram proteinbrød inneholder 15 gram protein, to glass melk - ca 8 gram. Da er man oppi 83 gram, altså nok til et menneske som veier 100 kilo. 

Så nei, med mindre man har matvegring så er det tilstrekkelig å spise vanlig kost med mye grønnsaker, melkeprodukter, egg og kylling/fisk/kjøtt. 

Anonymkode: b31d8...f7c

Jeg kommenterer påstanden om at det er 20 gram protein i ett egg. Det stemmer jo ikke. 

Du får nesten bare ta utgangspunkt i at jeg vet hva jeg snakker om når jeg sier at jeg ikke får i meg tilstrekkelig mengde med proteiner gjennom vanlig kost. Jeg er kun ute etter tips til tilskudd som ikke er totalt uspiselig. Målet var ikke å starte en diskusjon rundt hvorvidt proteintilskudd er nødvendig. Det er nødvendig i mitt tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...