Gå til innhold

Hjemmekontor - hvem bærer ulempene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I starten synes jeg det var veldig bra med hjemmekontor. Jeg sparte tid i reise til og fra jobben og kunne ta noen økter på kvelden når det trengtes. Nå som hjemmekontor er blitt den nye normalen har det dukket opp noen ulemper. Jeg føler at ulempene havner på oss som jobber, ikke på arbeidsgiver eller kunder og at man ikke justerer ned forventningene. Snarere blir forventingene presset opp da service overfor kundene er særs viktig i et vanskelig marked. 

Jeg har relativt store barn, men er de syke eller har hjemmeskole må jeg bistå i løpet av dagen. Jeg sitter på kjøkkenbordet så plasseringen er ikke optimal, ei heller høyde på bord og kjøkkenstolen egner seg ikke til kontorstol over tid. Jeg har ikke plass til å få inn et skrivebord eller en bedre stol. Jeg sitter med komplisert logisk arbeid som krever at jeg bygger komplekse logiske modeller i minnet. Når ungene da kommer hjem etter skolen eller lurer på noe gjør kontekstskifte at hele eller deler av modellen "forsvinner" og jeg må starte på nytt. Det forventes at vi jobber like effektivt som alltid og fristene er ikke justert. Kundene forventer at man jobber inn igjen tiden som forsvinner (uansett årsak) slik at tidsfrister holdes og kvalitet er like god eller bedre enn vanlig ellers velger de andre. 

Jeg føler nå at jobben fullstendig spiser opp fritiden. Det er ikke lenger noe skille mellom fritid og jobb. Jeg føler hele tiden at jeg er bakpå og bør sette meg ned med arbeidsoppgaver for å rekke frister. Jeg blir sliten og jobber saktere og må dermed jobbe enda flere timer for å komme i mål. Dagene mine består stort sett i jobb og oppfølging av barn (legetimer, leker, fritidsaktiviteter). Det er ingen tid igjen til rekreasjon. Jeg er bakpå med husarbeidet også og føler at jeg ikke strekker til der heller. Noen flere som føler det slik at ulempen med hjemmekontor faller helt på dere?

Anonymkode: f8bce...af1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heldigvis en arbeidsgiver som er relativt flink til å se ulempene selv også, men det er ikke til  komme bort ifra at ulempen faller på den enkelte arbeidstaker i aller størst grad, ja. Jeg er bekymret for hva som skjer med helsa til folk, inkludert egen familie. Her har for eksempel   mannen gått på en smell fysisk grunnet uegnet bord/stol. Han har aldri hatt sånne problemer før, så dette er en direkte konsekvens. Kjenner det selv også i kroppen, vondt i skuldre, rygg og nakke. Må ha pauser iløpet av dagen som jeg ikke behøvde før, og tiden må tas igjen på kvelden. Det sitter langt inne å ommøblere stua til kontorplasser med godt egnede bord og stoler, for ikke å snakke om kostnaden på mange tusen som vi evnt må ta selv :(

Jeg gleder meg virkelig til å komme tilbake på kontoret igjen.

Skrevet

Kostnadene er det nok forskjellig hvem som bærer - man kan ofte få dekket utstyret av arbeidsgiver, men den større kostnaden er ubehaget med å ha det i hus. Så jeg og mange velger da i stedet å ha det ubekvemt og uergonomisk.

Derimot skjønner jeg ikke hvorfor dere finner dere i alt mulig av krav til effektivitet. Skal det oppfylles må man vente til ting er normalt igjen, sånn er det bare. Jeg gjør det jeg kan, når jeg kan, i den grad jeg kan, og gjør ikke noe ekstra om jeg ikke selv vil. Arbeidsgiver kan jo ikke sparke meg av den grunn, så dårlig er ikke norsk stillingsvern.

Anonymkode: 3d4a0...2de

Skrevet

Her har vi heldigvis kontor hjemme hvor det er god plass til å sitte å jobbe for begge to. Vi har begge fått fritt spillerom av arbeidsgiver til å bestille hva vi enn trenger av kontormøbler og div. Man må selvfølgelig være mer strukturert men føler i det store og hele at det går veldig fint. Føler i grunn at jeg har mer tid til alt nå og vi har det i grunn veldig bra. 

Skrevet

Her har vi begge hjemmekontor, ofte samme dager (drar inn på jobb 2-3dager i uken). Er ungene hjemme deler vi. 2t på, 2t av på "kontoret". Da er den som har kontortid full skjerming. 

Innredet eget rom til dette, og arbeidsgiver dekker det vi har behov for. 

Er jeg på jobb er jeg på jobb. Ikke husarbeid etc. Må barna ha fokus blir det sykt barn dag, og all jobb jeg evt får gjort er bonus (lavere forventninger) 

Struktur og regler er viktig. Ferdiglaget mat i kjøleskapet til eldste barn, og "ikke forstyrr" skilt på kontordøren 🙂

Skrevet

Her ga jeg klart beskjed til arbeidsgiver at jeg får gjort det jeg får gjort. Jeg jobber effektivt, men må ta flere pauser på grunn av ryggsmerter (ikke optimal sittestilling) og slitne øyer (stirrer i en liten laptop-skjerm og skriver, jobber i Excel-tabeller, retter tekster osv). Jeg har ingen mulighet eller motivasjon til å innrede kontor hjemme hos meg selv, vi får også kun dekket innkjøp av kontorstol, som vi attpåtil må skatte av. Så her hadde det ikke vært godtatt at jeg måtte jobbe inn masse på kveld og helg fordi vi er tvunget til å sitte hjemme.

Anonymkode: 42ecd...9af

Skrevet

Om barna har hjemmeskole kunne du jo ikke bidratt om du var på kontoret. Da må du jo lære barna at du er på jobb og ikke skal forstyrres. Og er de syke må du bruke sykt barn dager. Er de over 12 må de greie seg selv.

Virker for meg som det er du som ikke greier sette grensene, og det skal jo ikke arbeidsgiver tape på.

Anonymkode: 6b0a0...19b

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Om barna har hjemmeskole kunne du jo ikke bidratt om du var på kontoret. Da må du jo lære barna at du er på jobb og ikke skal forstyrres. Og er de syke må du bruke sykt barn dager. Er de over 12 må de greie seg selv.

Virker for meg som det er du som ikke greier sette grensene, og det skal jo ikke arbeidsgiver tape på.

Om barna har hjemmeskole trenger de oppfølging med skolearbeid. Eller du mener kanskje at til vanlig kan ungene bare møte i et rom uten voksne, for de klarer jo å lære seg ting selv? Det er opplæringsplikt i Norge og klarer du ikke å følge opp hjemmeskole har du et problem. Så man kan faktisk ikke be ungene om å ikke forstyrre fordi man har kontor, når de trenger hjelp med skolearbeidet. At de skal kunne jobbe strukturert med de tingene de ikke trenger hjelp til, uten en voksen som sitter oppå dem er en annen ting. Husk at noen med hjemmeskole nå er bare 5/6 år da, ikke alle førsteklassinger kan lese enda en gang, så de klarer ikke alt selv... og akkurat nå er hjemmeskole en uke her og der, ved karantener, så om ikke arbeidsgiver klarer det en uke, så får man bruke sykt barn (barnepsser) da, som man har krav på, ellers må arbeidsgiver se det som en bonus med alt man får gjort...

Anonymkode: 94250...be5

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har ikke problemer med å sette grenser, dvs. ikke slik at privatlivet ødelegger for jobben, men har nok litt problemer andre veien.

Utfordringen er nok at tidsfrister er de samme, mens innsatsen/tiden for å nå den har blitt høyere. Med dårligere arbeidsstilling (jobbe på kjøkkenet der resten av familien må innom for mat og drikke), dårligere sittestilling, utstyr som ikke er optimalt, mer begrenset samhandling med kolleger (det er ikke det samme å ha brainstorming på teams fremfor i samme rom), osv. Alt dette her gjør at jeg må jobbe litt utover kvelden. Jobber jeg overtid på kontoret f.eks. er det jo veldig stille på kvelden og jeg kan få gjort mye på kort tid. Det å jobbe inn tid på kvelden hjemme på kjøkkenet er fylt med lyder fra  et normalt hjem. Alt i alt gjør dette til at jeg jobber mye og føler at jeg tar ulempene for hjemmekontor.

Er ungene syke og jeg har hjemmekontor så kan jeg jo fint jobbe det meste av tiden. Jeg synes dermed ikke det er riktig å ta sykt-barn dager for dette selv om jeg ikke klarer å jobbe en full dag. Da blir det jobbing utover kvelden for å ta det igjen da tidsfristene ofte er stramme/lite slingringsmonn. Har ungene hjemmeskole og PCen streiker slik at de må ha hjelp til denne, helper jeg så klart til. Ellers får de jo ikke gjort noe skolearbeid. Da forsvinner det litt tid. En annen utfordring er at et av barna er i et for tiden intensivt behandlingsløp noe som betyr timer til behandling i løpet av uken. Dette må jeg strengt tatt ikke jobbe inn igjen, men ettersom tidsfristene ikke flytter seg så blir det likevel til at jeg prøver å få unna jobb på kvelden slik at ikke dette skal bli en ulempe for kunde/arbeidsgiver. Forventningen til å jobbe inn igjen har blitt mye høyere fra kunde etter at kontoret ble så tilgjengelig (og markedet så i kundens favør).  Det å jobbe på kvelden er nok det som er vanskeligst med hjemmekontor for meg som ikke har et eget kontor til dette. I sum har kunden/arbeidsgiver ingen ulempe av hjemmekontor, mens jeg får det.  

Anonymkode: f8bce...af1

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Om barna har hjemmeskole trenger de oppfølging med skolearbeid. Eller du mener kanskje at til vanlig kan ungene bare møte i et rom uten voksne, for de klarer jo å lære seg ting selv? Det er opplæringsplikt i Norge og klarer du ikke å følge opp hjemmeskole har du et problem. Så man kan faktisk ikke be ungene om å ikke forstyrre fordi man har kontor, når de trenger hjelp med skolearbeidet. At de skal kunne jobbe strukturert med de tingene de ikke trenger hjelp til, uten en voksen som sitter oppå dem er en annen ting. Husk at noen med hjemmeskole nå er bare 5/6 år da, ikke alle førsteklassinger kan lese enda en gang, så de klarer ikke alt selv... og akkurat nå er hjemmeskole en uke her og der, ved karantener, så om ikke arbeidsgiver klarer det en uke, så får man bruke sykt barn (barnepsser) da, som man har krav på, ellers må arbeidsgiver se det som en bonus med alt man får gjort...

Anonymkode: 94250...be5

Hun skriver at ungene er store. Og du svarer ikke på hva hun skulle gjort om hun var på kontoret- hvilket er det hun ønsker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Konseptet hjemmeskole skal jo i teorien følges opp av lærer, ikke foreldre - men i praksis blir det selvsagt ikke helt slik.

Jeg for min del opplever at det er vanskelig å ta ut egenmelding og sykt-barn dager nå, fordi det alltid er en forventning om at man jo kan «jobbe litt» når man likevel er hjemme. 

Skrevet
Leverpostei skrev (18 minutter siden):

Konseptet hjemmeskole skal jo i teorien følges opp av lærer, ikke foreldre - men i praksis blir det selvsagt ikke helt slik.

Jeg for min del opplever at det er vanskelig å ta ut egenmelding og sykt-barn dager nå, fordi det alltid er en forventning om at man jo kan «jobbe litt» når man likevel er hjemme. 

Jeg hadde hjemmeskole på alle tre skolebarna. Han som gikk i tiende klarte seg fint med hjemmeundervisning og selvstudium, selv om det selvfølgelig ikke var optimalt. Hun som gikk i syvende hadde delvis undervisning, men mange ting måtte jeg sette meg inn i og forklare til henne. Førsteklassingen derimot hadde INGEN (!) undervisning med lærer. Hun hadde utfordringer med å lese, og hun kunne i hvert fall ikke lese arbeidsoppgavenes tekst selv. Hun forstod heller ikke alle oppgavene, det var nye temaer som vi foreldre måtte forklare osv. Kontakten med lærer hun hadde var 15 minutter 2 ganger i måneden. Talentløst opplegg når man skal jobbe fra hjemmekontor samtidig. 

Skrevet
Leverpostei skrev (20 minutter siden):

Det med "jobbe litt" når barna er syke er jo bare juks og utnyttelse av tvungen ordning med hjemmekontor. Du har like mye krav på sykt barn-dager selv om du jobber hjemmefra. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde hjemmeskole på alle tre skolebarna. Han som gikk i tiende klarte seg fint med hjemmeundervisning og selvstudium, selv om det selvfølgelig ikke var optimalt. Hun som gikk i syvende hadde delvis undervisning, men mange ting måtte jeg sette meg inn i og forklare til henne. Førsteklassingen derimot hadde INGEN (!) undervisning med lærer. Hun hadde utfordringer med å lese, og hun kunne i hvert fall ikke lese arbeidsoppgavenes tekst selv. Hun forstod heller ikke alle oppgavene, det var nye temaer som vi foreldre måtte forklare osv. Kontakten med lærer hun hadde var 15 minutter 2 ganger i måneden. Talentløst opplegg når man skal jobbe fra hjemmekontor samtidig. 

Samme opplevde vi med vår som i våres gikk i 2.klasse. 10 minutter felles "god morgen" med klassen, og etter det hadde lærer forduftet og vi sto for undervisningen. Det var da vi begynte med rotering mellom mannen og meg. 

Nå i 3. var det noen dager hjemmeundervisning nylig, men de hadde ny lærer og mye bedre oppfølging. Ikke optimal, og kunne ikke sitte i lange møter for å si det sånn, men mye bedre. 

Verre er det når bhg har lockdown 😅 Heldigvis har vi plass uansett pga jobben, men prøver å kun bruke den når vi absolutt må pga møter eller kurs feks. Stakkars ungen hadde høy nettflix og is faktor, og derfor bedre av å være i bhg noen timer i kjernetiden så vi fikk jobbet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det med "jobbe litt" når barna er syke er jo bare juks og utnyttelse av tvungen ordning med hjemmekontor. Du har like mye krav på sykt barn-dager selv om du jobber hjemmefra. 

Ja, jeg vet jo det. Det er likevel ikke så lett, når barna bare er litt syke, og sjefen syns det er vanskelig å få vikar. Jeg kan sette hardt mot hardt, men da rammer det kollegaene mine, og jeg går kanskje ikke fast jobb til høsten (er vikar selv). Jeg vet at dette gjelder for MANGE i mitt yrke, er lærer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...