Gå til innhold

Studere via Nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal til for å få det igjennom? 

Hva må man igjennom først? 

Jeg har vært i en bilulykke for et års tid siden. Nav venter på enda flere bilder av kroppen min. Etter dette skulle vi snakke sammen. Januar virker langt unna.. Jeg vil av AAP, som jeg føler er et "ventende" tilbud... Glad for at jeg har støtte, men vil ut i jobb, og må da studere. Har kun praktisk yrkeserfaring. Kroppen er ødelagt, men hodet fungerer! Vil i jobb!! 

Jeg har vært via arbeidsutprøvning, uten å faktisk komme i jobb, men var til samtaler. De anbefalte høyere utdanning. 

Jeg har vært og er fremdeles til psykisk helse mht evnt traumer som kan komme i forhold til bilulykken. Går i gruppeterapi også. Pluss psykolog spesialist. Gjør alt jeg kan for at Nav skal dytte meg videre i systemet. Det var en alvorlig ulykke med barn i bilde, derav så mange instanser som er påkoblet. 

Fastlegen støtter utdanning. 

Rehabiliteringen støtter utdanning. 

Takker for svar og tips fra ei som vil videre i livet 🙏

Anonymkode: fd146...a1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt usikker på hvordan reglene er nå, er en del år siden jeg gikk gjennom dette.

Mitt råd er at du er frempå selv, at du selv undersøker hva som kan passe for deg, hva du er interessert i og hvilke evner du har. Hva har du lyst til og hva er realistisk å tro du greier å gjennomføre utdanningen til og å jobbe med.

Så bør du vise at du har tenkt gjennom de begrensningene du har, hvordan du kan gjennomføre en bestemt utdanning tross de utfordringene du har nå. Gjerne også forklare hvorfor du mener den utdanningen og det yrket er et fornuftig valg for deg i din livsstituasjon og med din helse. Oppsøk også gjerne noen som jobber med det du har landet på, snakke med den/de om hva som kreves i jobben, arbeidsstillinger, positive og negative sider ved jobben. Gå så gjennom alt igjen, sett opp grunner for og mot, og om du fremdeles mener det er riktig valg for deg og din helse og realistisk å gjennomføre, begrunn dette.

Tenk også grundig gjennom hvordan studietiden kan bli, hvilke ekstra utfordringer vil du da ha. Jeg tok f.eks. en utdanning til et yrke de mente ikke var forenelig med min helse. Jeg argumenterte med at det som var den største utfordringen var utdanningen, da den krevde mye stillesitting og lesing, mye lesing. Og likevel var dette et mer aktivt studie enn mange andre. Samtidig var det et studie med mye obligatorisk oppmøte. Jeg forklarte også hvorfor jeg mente yrket var et veldig godt valg for min helse og mine evner. De mente fremdeles at det ikke var gjennomførbart, jeg viste til alt arbeidet jeg hadde gjort for å undersøke, at jeg hadde gått gjennom det meste av utfordringer jeg ville møte, både helsemessig, mer personlig, men også faglig, hvilke fallgruver jeg ville møte og hvilke strategier jeg hadde vurdert for å ikke gå på en smell. Til slutt fikk jeg vite at jeg argumenterte for bra, at de ikke hadde et annet valg enn å godkjenne det, men at jeg kom til å feile... De tok feil ;)

Ta gjerne en slik test for å sjekke hvor du har dine evner og interesser, husker ikke hva de kaller den nå. Om du kan vise til at resultatet der stemmer med det du mener er realistisk for deg å gjennomføre og slik sikre deg jobb i andre enden, så tror jeg du ligger bedre an også. Vurder også arbeidsmarkedet (så langt det går), hvilke muligheter du vil ha når du er ferdig utdannet. Det kan også være en fordel om det er en utdanning som kan brukes til ulike ting, da det øker markedet man retter seg mot for å få jobb.

Jeg visste jeg gikk til et ganske tøft studie, spesielt med tanke på helsesituasjonen min, men hadde det ikke vært noe jeg brente såpass for OG at jeg hadde tenkt så grundig gjennom det meste på forhånd og forberedt meg mentalt på det, så er det ikke sikkert jeg hadde greid å gjennomføre. Så tenk gjennom alle sider med det som ligger foran deg, da står du sterkere og mer forberedt på alle måter.

Ta en slik yrkesveiledningstest, ta utskrift av resultatet. Sjekk opp det du kan om ulike utdanninger som er aktuelle, oppsøk gjerne noen som jobber med akkurat dette om mulig. Sjekk ut studiesteder om ulike steder er aktuelle (eller ikke aktuelle). Sjekk ut hva du trenger av karakterer/poeng for å komme inn. Lag gjerne en liste over det jeg har skrevet over, fordeler og ulemper, ulike problemstillinger og utfordringer du vil møte og hvorfor du likevel mener det er realistisk at du vil greie å både gjennomføre utdanningen og jobbe med yrket senere, samt mulighetene for jobb. Og så ber du saksbehandler om et møte. Snakk gjerne med legen din og rehabiliteringsstedet som har fulgt deg opp. Da ligger du i forkant av prosessen, du viser at du er grundig, reflektert og motivert. Da tror jeg også at du har større muligheter for få gjennomslag for det å få støtte til utdanningen i din situasjon, for slike forberedelser viser også at du selv tar ansvar og er pådriver for egen fremgang, at du ikke bare sitter og venter at de skal ordne opp.

Forbered deg på at det kan bli harde tak innimellom også på utdanningen, men husk når de kommer å holde fokuset ditt på målet - gjennomføre utdanningen og komme deg ut i jobb igjen :) Jeg hadde en helsemessig veldig tøff tid ene året av min utdanning, var helt utslitt, smerter samt et nært dødsfall i familien. Jeg satt og gråt over bøkene, tenkte at dette var helt umulig. Men ved å minne meg selv på hva målet var og hva som bare måtte gjøres for å nå dit, så greide jeg å samle meg nok til å forberede meg til eksamen likevel, og bestod. Husk også å lage en plan for hvordan gjøre ting i hverdagen, mat, husarbeid, hvor legge listen, lesetider, tid til trening, behandling og hvile (siste er også viktig!).

Ønsker deg masse lykke til! :) Med din motivasjon har jeg troen på deg! :)

Anonymkode: 742c8...c6b

Skrevet

Lånekassa, som oss andre...

Anonymkode: eb149...3b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Lånekassa, som oss andre...

Anonymkode: eb149...3b9

Denne kommentaren kunne du spart deg.

Anonymkode: 9161a...f75

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Denne kommentaren kunne du spart deg.

Anonymkode: 9161a...f75

Nei, det er en helt betimelig kommentar.

Anonymkode: 32886...a0e

Skrevet

Omskolering i dag skjer på aap, altså får du aap mens du studerer. 

En slektning av meg var tømrer, med fagbrev, men så falt han ned og brakk ryggen. Det gikk bra, han ble ikke lam eller noe, men smerter og stivhet i kroppen gjør at han ikke kan fortsette som tømrer.

Han tok påbygg og fortsatte på byggingeniør mens han er på aap. Han studerer enda og satser på å komme i jobb når han er ferdig. 

Så snakk med nav, om skolering er eneste måten å komme i jobb på så får du det som aktivitet på oppfølgingsplanen og også forlenget aap en stund

Anonymkode: 7103a...b1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er en helt betimelig kommentar.

Anonymkode: 32886...a0e

Nei, ikke hvis dere klarte å lese hovedinnlegget

Anonymkode: 489c4...107

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Nei, ikke hvis dere klarte å lese hovedinnlegget

Jo.

generelt er høyere utdanning ALLTID anbefalt dersom man ikke klarer å stå i sin praktiske jobb. Det betyr imidlertid ikke at man alltid får godkjent høyere utdanning via NAV. Det kan fint vurderes at man kan benytte sin ordinære utdanning og sped på med evt kurs eller ett årsstudium. For deretter å søke andre jobber. 

Om man får innvilget støtte under utdanning avhenger av arbeidsevnevurderingen som gjøres, konklusjon etter utprøving, karriereveiledning osv. 

Anonymkode: b084d...933

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jo.

generelt er høyere utdanning ALLTID anbefalt dersom man ikke klarer å stå i sin praktiske jobb. Det betyr imidlertid ikke at man alltid får godkjent høyere utdanning via NAV. Det kan fint vurderes at man kan benytte sin ordinære utdanning og sped på med evt kurs eller ett årsstudium. For deretter å søke andre jobber. 

Om man får innvilget støtte under utdanning avhenger av arbeidsevnevurderingen som gjøres, konklusjon etter utprøving, karriereveiledning osv. 

Litt enig der. HI hadde tydeligvis ikke noe høyere utdanning før ulykken inntraff. Hvorfor skal da staten sponse utdanning? HI vil jo ha like store muligheter til å betale tilbake til Lånekassen som andre.Føler det hadde vært annerledes om HI hadde en høyere utdanning fra før. 

Leit å høre om ulykken din HI.

Anonymkode: 13359...7aa

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal gå gjennom nav? Er det ikke bare å ta studielån som alle andre og komme seg i gang med utdannelsen? Dersom HI faktisk vil ut i jobb igjen da... Synes det blir veldig feil at noen skal få annen (mer) støtte til  høyere utdanning. Vi er mange som har tatt høyere utdanning etter en yrkesfaglig utdanning, av mange ulike grunner, både fordi vi vil, eller fordi vi mer eller mindre blir nødt til det pga helseplager, dårlig arbeidsmarked osv. Da er det lånekassen som er løsningen.

Anonymkode: 3e521...5cc

Skrevet

Jeg har 1 år grunnmedisin. Ikke høyere utdanning nei. Jeg kan pr dags dato ikke gå til Lånekassen å studere før jeg er ferdig med rettsaken og evnt oppgjør etter ulykken. Det er en straffesak. Så jeg får ikke gjøre noe uten godkjenning fra Nav i henhold til hva straffe advokaten min sier. 

Hvorfor jeg burde få studie via Nav finnes det ikke noe godt svar på. Jeg har betalt skatt hele livet som alle andre. Aldri vært på Nav før. Når de nå forespeiler meg studie via dem, så sier jeg ikke nei takk. 

Hi

Skrevet

Jeg fikk innvilget studiestøtte hos nav, 3år. Når nesten 2 år var gådd ombestemte nav seg. De krevde at jeg måtte hoppe ut av skolen og begynne på arbeidsutprøving! Jeg valgte å droppe ut av nav, fikk hjelp av lånekassen videre ❤

Anonymkode: f6452...9df

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg har 1 år grunnmedisin. Ikke høyere utdanning nei. Jeg kan pr dags dato ikke gå til Lånekassen å studere før jeg er ferdig med rettsaken og evnt oppgjør etter ulykken. Det er en straffesak. Så jeg får ikke gjøre noe uten godkjenning fra Nav i henhold til hva straffe advokaten min sier. 

Hvorfor jeg burde få studie via Nav finnes det ikke noe godt svar på. Jeg har betalt skatt hele livet som alle andre. Aldri vært på Nav før. Når de nå forespeiler meg studie via dem, så sier jeg ikke nei takk. 

Hi

Du mottar aap fordi du er under utredning og behandling, og vurderes til å ha under 50% arbeidsevne per i dag. NAV tilbyr deg kompetanseheving som øker muligheten din for kontorjobb, siden kroppen din ikke fungerer godt nok, men de vil forlange at du studerer deltid og gradvis prøver ut arbeidsevnen din noe i en jobb parallelt. Hva tenker du leve av hvis du «hopper av» aap? 

Anonymkode: 0a82c...713

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Hi

OK. Men hadde det ikke nesten vært bedre om du tok høyere utdanning uten å ha nav på nakken? Sånn at du står mer fritt til å kjøre mer ditt eget løp? Jeg betalte også skatt i årevis før jeg valgte å studere, men må fint klare meg med lånekassen likevel. Det må de aller fleste, uansett helse. Hva skjer hvis du velger et studie som ikke passer for deg f. eks? Hva om du ikke får noe jobb etterpå? Det er selvsagt ditt valg om du vil studere med hjelp fra nav, men jeg ville først satt meg grundig inn i betingelser, hva de forventer av deg under og etter studiene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

OK. Men hadde det ikke nesten vært bedre om du tok høyere utdanning uten å ha nav på nakken? Sånn at du står mer fritt til å kjøre mer ditt eget løp? Jeg betalte også skatt i årevis før jeg valgte å studere, men må fint klare meg med lånekassen likevel. Det må de aller fleste, uansett helse. Hva skjer hvis du velger et studie som ikke passer for deg f. eks? Hva om du ikke får noe jobb etterpå? Det er selvsagt ditt valg om du vil studere med hjelp fra nav, men jeg ville først satt meg grundig inn i betingelser, hva de forventer av deg under og etter studiene. 

Uten å ha nav på nakken? Har du erfaring med det selv? Hun er jo på AAP av en grunn, og hvis hun kan få hjelp til å komme seg videre ved hjelp av de, så er vel det bare bra. Å prøve ut om man er arbeidsfør, og få hjelp til å finne en ny vei i arbeidslivet hvis det er mulig, er en del av AAP, og det kan godt inkludere hjelp med utdanning. Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor dere er så i mot det.

Skrevet

Jeg studerer nå på aap. Fikk en kronisk sykdom som var uforenlig med jobben jeg hadde. Var på utplassering i yrket jeg trodde kunne fungere for å teste arbeidsevne. For meg måtte de utelukke at jeg ikke kunne fungere i noen ufaglærte jobber, det kan jeg ikke. Og jeg har nedsatt arbeidsevne med minst 50% men mest sannsynlig kan jeg jobbe 70-80% i rett jobb, kanskje mer. Jeg var motivert og ønsket å komme tilbake til arbeidslivet, ville ikke bli ufør. Etter utprøving og gode skussmål, fikk jeg innvilget 3 år på høyskole ( tok ti min hos veileder så var det innvilget). Det er beintøft for meg å studere, studiet er fulltid, og praksis vil være fulltid, men jeg skal gjennomføre. Vet mange velger å studere i voksen alder  og da er det såklart lånekassen. Men vi som blir skadet eller syke har ikke dette valget. Jeg hadde en god jobb med god lønn, og hadde nok aldri studert om jeg ikke måtte.

Anonymkode: f54f3...d7a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.11.2020 den 12.35):

Hi

Så lenge du mottar AAP kan du ikke igangsette tiltak uten å informere nav. Så der har advokaten helt rett. Igangsetter du på egen hånd uten at det er en del av din aktivitetsplan kan de stoppe AAP.

Men en evt straffesak har ingen konkret innvirkning på din mulighet til å studere eller motta støtte fra Lånekassen. Det vil først inntre begrensninger dersom du blir dømt i en sak og må sone. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...