Gå til innhold

Frustrerende arbeidssituasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må si jeg blir rimelig frustrert om dagen. Jobber i barnehage, og vi er 4 ansatte på avd. Har en kollega som har en raumatisk diagnose, og skal være forsiktig med løft osv. Har nylig kommet tilbake fra sykemelding. Det har også en annen, etter akutte ryggproblemer. Ingen av disse to skal nå hverken løfte eller gjøre div bevegelser. Så hva skjer da med oss to siste? Belastningen blir jo ekstra stor på oss. Tredjemann er tidligere ryggoperert, men fungerer bra nå. Selv sliter jeg mye med både ben og armer, og skal helst ikke løfte, men er ikke den som sier så mye om det. Hun med raumatisk sykdom poengterer hele tiden hvor mye smerter hun har, hbor dårlig hun sover pga smerter, alt hun allikevel jobber med av planlegging osv hjemme, og kommer ikke vi andre fort nok når det må bæres/løftes, så gjør hun det og klager. Hele situasjonen er utrolig frustrerende, men i en presset arb.situasjon for tida, så er ikke dette noe ledelsen gjør noe med. 

Anonymkode: 7e238...833

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville lagt det frem for ledelsen omtrent som her, fakta om dere fire. Og så spørre ledelsen hva de har tenkt å gjøre for å hindre at flere blir sykemeldt og får for store belastninger. Jeg ville forsøkt å få med de andre tre i denne samtalen, for jeg tror dere står sterkere om dere står sammen. Dette går på helse og arbeidsmiljø, og der må jo ledelsen være med på å forebygge problemer. De kan ikke bare forskyve problemet fra den ene til den andre, når dette kan føre til at neste også blir for dårlig til å jobbe.

Anonymkode: b39cf...2ea

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville lagt det frem for ledelsen omtrent som her, fakta om dere fire. Og så spørre ledelsen hva de har tenkt å gjøre for å hindre at flere blir sykemeldt og får for store belastninger. Jeg ville forsøkt å få med de andre tre i denne samtalen, for jeg tror dere står sterkere om dere står sammen. Dette går på helse og arbeidsmiljø, og der må jo ledelsen være med på å forebygge problemer. De kan ikke bare forskyve problemet fra den ene til den andre, når dette kan føre til at neste også blir for dårlig til å jobbe.

Takk for svar. Ja, må nok gjøre som du sier her ja. 🙄

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Ja, må nok gjøre som du sier her ja. 🙄

Snakk først med dine kolleger og vinkle det på en slik måte at dette ikke er kritikk av noen av dere, at situasjonen er at dere har ekstra utfordringer og at bemanningen er såpass redusert at det ikke er rom for at en eller to skal ta dobbel og trippel belastning, at det ikke er holdbart for noen av dere. At dere må stå sammen for å sikre arbeidsbetingelser som ikke er helsefarlig for dere alle sammen, hvis ikke vil dere gå i en evig sirkel hvor en eller to stadig faller fra og må tas hensyn til - da ødelegges dere alle til slutt, og det er ingen av dere tjent med.

Forhåpentligvis greier dere å samle dere om dette, da er det lettere å ta det med ledelsen også. Hvis dere ikke står samlet så er det lettere (for en dårlig ledelse) å spille dere opp mot hverandre.

Vær saklig og vinkle det positivt, at dere er ute etter å finne løsninger som kan fungere for alle slik at det blir mindre fravær pga. overbelastninger i jobben - det vil også arbeidsgiver vinne på.

Skrevet

Jobber dere på småbarn eller storbarn? Har dere ergonomiske hjelpemidler rundt dere? Feks. Trapp til stellebord? Trenger barna og løftes eller kan dere sette dere ned slik at barn kan sitte/krype i fanget

Anonymkode: bbfde...7b2

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må si jeg blir rimelig frustrert om dagen. Jobber i barnehage, og vi er 4 ansatte på avd. Har en kollega som har en raumatisk diagnose, og skal være forsiktig med løft osv. Har nylig kommet tilbake fra sykemelding. Det har også en annen, etter akutte ryggproblemer. Ingen av disse to skal nå hverken løfte eller gjøre div bevegelser. Så hva skjer da med oss to siste? Belastningen blir jo ekstra stor på oss. Tredjemann er tidligere ryggoperert, men fungerer bra nå. Selv sliter jeg mye med både ben og armer, og skal helst ikke løfte, men er ikke den som sier så mye om det. Hun med raumatisk sykdom poengterer hele tiden hvor mye smerter hun har, hbor dårlig hun sover pga smerter, alt hun allikevel jobber med av planlegging osv hjemme, og kommer ikke vi andre fort nok når det må bæres/løftes, så gjør hun det og klager. Hele situasjonen er utrolig frustrerende, men i en presset arb.situasjon for tida, så er ikke dette noe ledelsen gjør noe med. 

selvfølgelig er dette ledelsen kan gjøre noe med.

Men det hjelper deg neppe å leke martyr og ikke snakke om utfordringene på jobb.

Det er fult mulig å variere arbeidsoppgavene, bruke hjelpemidler slik at man minimerer løft, bytte avdeling en periode, bytte barnehage, få en arbeidsplasskartlegging av BHT, få inn vikarer osv. Men å leke martyr hjelper IKKE

Anonymkode: e177e...3b9

Skrevet

INGEN av dere burde jobbe på småbarnsavdelingen. 

Anonymkode: a95d2...719

Skrevet

Jeg jobber påsmåbarn og vi løfter barna minimalt. De klatrerselv, når vi støtter, godt for motorikken og bra for våre rygger! Vi sitter mye på gulvet, har trapp opp til stellebenken, tripptrappstolene klatrer de opp selv (selvsagt med oss som holder), har trapp vi dytter inntil vognene de sover i, plattform de står på når vi skifter bleie stående og i garderoben når vi kle på/av!

når MÅ dere løfte?

det høres ut som om dere bør få en ergoerapeut/fysioterapeut til å komme å se hvordan dere jobber en dag. At 3 av 4 på en avdeling har ryggproblemer betyr kanskje at dere jobber helt feil?

Anonymkode: a8e95...e22

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber påsmåbarn og vi løfter barna minimalt. De klatrerselv, når vi støtter, godt for motorikken og bra for våre rygger! Vi sitter mye på gulvet, har trapp opp til stellebenken, tripptrappstolene klatrer de opp selv (selvsagt med oss som holder), har trapp vi dytter inntil vognene de sover i, plattform de står på når vi skifter bleie stående og i garderoben når vi kle på/av!

når MÅ dere løfte?

det høres ut som om dere bør få en ergoerapeut/fysioterapeut til å komme å se hvordan dere jobber en dag. At 3 av 4 på en avdeling har ryggproblemer betyr kanskje at dere jobber helt feil?

Skulle ikke tro du har jobbet mye på småbarnsavdelingen. Vi bærer på ungene når mor leverer barnet i våre hender. Enkelte barn roer seg kun når de blir bært på,vi må bære barn inn til å vaske hender som ikke kan gå selv,når vi går på tur å ett barn plutselig nekter å gå mer så må vi bære han/hun tilbake til barnehagen å det kan være ett stykke . Å når vi skal gå på tur med avdelingen så må alltid minst 2 ha barn i bæremeis. Hver dag må vi bære barna opp i stolene når de skal spise og bære ungene opp i vognen når de skal sove. Kunne sikkert nevnt minst 50 situasjoner til der en må bære barna.

Anonymkode: 51bc8...3d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Skulle ikke tro du har jobbet mye på småbarnsavdelingen. Vi bærer på ungene når mor leverer barnet i våre hender. Enkelte barn roer seg kun når de blir bært på,vi må bære barn inn til å vaske hender som ikke kan gå selv,når vi går på tur å ett barn plutselig nekter å gå mer så må vi bære han/hun tilbake til barnehagen å det kan være ett stykke . Å når vi skal gå på tur med avdelingen så må alltid minst 2 ha barn i bæremeis. Hver dag må vi bære barna opp i stolene når de skal spise og bære ungene opp i vognen når de skal sove. Kunne sikkert nevnt minst 50 situasjoner til der en må bære barna.

Anonymkode: 51bc8...3d4

Dere bør få en ergoterapeut/fysioterapeut på besøk, dere bærer altfor mye på barna.

barn som kun roer seg når de blir bært? Hva med å sette seg på gulvet, leke/lese og avlede de? Ha de i fanget når de trenger trøst?

barna hos oss går, kryper eller åler inn for å vaske hender. Vasken er i småbarnshøyde.

vi har alltid vogn med på tur, med ståbrett. Helt uaktuelt å bære barn hjem fra tur, hvordan får du tatt deg av alle andre? Kanskje dere må legge opp turene anderledes? Gå kortere tur? Vi går ofte rett rundt barnehagen, om vi går 5 meter eller 500 bestemmer barnas dagsform. Sekken ligger i vogna, de som ikke går sitter i vogn, de andre stabber avgårde.

de aller fleste småbarn klarer å kravle oppi stoler og vogner selv, selvsagt med støtte av voksne. Dere mangler rette hjelpemidler og bærer barn altfor mye. Barn skal få trene motorikken.

vi hadde et barn som startet som 14 måneder. Dårlig motorikk, foreldrene skjønte ikke hvorfor. Barnet ble løftet ut av senga og inn på badet. Mor kledde på barnet, bar det ut på kjøkkenet og opp i stolen. Ga det et par biter skive (barnet kunne jo bli skittent om det spiste selv), bar det ut i gangen og kledde på, bar barnet ut i bilstolen og bar barnet inn i barnehagen. Foreldrene hadde det travelt for å komme på jobb.

så når barnet kom i barnehagen hadde det så vidt beveget seg, omtrent ikke vært på gulvet og iallefall ikke brukt særlig motorikk. Sånn har faktisk mange barn det i dag. Derfor er vi i vår barnehage veldig opptatt av bevegelse! Gi barna tid til å prøve selv, hjelpe litt og så får de mestring! Vi gjør ikke så mye stort og flott på vår avdeling, men vi har tid til å sitte på gulvet med 3-4 1,5 åringer som øver på å ta støvlene på. Vi bruker turene til å gå 5 meter og gir barna mestring og opplevelser på det. Hvorfor gå så langt at barn må i bæremeis og ikke orker?

Skrevet

Hi her. Jeg jobber med 2-3 åringer. Bærer ikke mye, men noe løft blir det jo. Særlig de minste i tilvenning. Har hev/senk stellebord, og påkledningskrakk. Jeg bruker alltid dette. Løfter ut og inn av vogner ved soving. Så blir det jo bæring/løft av utstyr osv noen ganger. Mye bevegelser, som ikke alltid er heldige. Prøver å være bevisste på det ergonomiske. Men den ene kollegaen min er veldig martyr. Selv sliter jeg med bena, og det skyldes hverken løft eller bæring, men forverres av mye ståing/gåing. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...